NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Den här bilen blir något för besökarna att syna under långfredagen i Gamla Hjärsta Örebro! En 4 Wheel drive med en topptrimmad motor och fullt rallyutrustad i ett super-toppskick! Rallyföraren Jan-Erik Folkesson har blivit något av en Mitsubishi-specialist. Han har varit märket trogen sedan 2007. Han har totalvunnit tävlingar, kraschat, motorrasat, bytt karosser och nästan vunnit SM-guld!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Jan-Erik Folkesson vid sitt raceråk som är max-utrustad för att gå så fort som möjligt på riktiga skogsvägar. Men det kräver sin chaufför! När jag sitter och lyssnar på honom förstår man att det här är en chaufför utöver det vanliga! Bakdörrarna på bilen är lätta som kartongark, plastrutor, allt för att få ner vikten.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Gör ett besök i ateljén på Vallnäsvägen 2 i Örebro under dagarna två. På långfredagen står rallybilarna utanför - vid sidan om Folkessons Mitsubishi är Frank och Daniel Hoffman på plats med Opel Ascona B respektive Opel Astra.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Jan-Erik öppnar huven och berättar att motorn är preparerad efter konstens alla regler och vad som är tillåtet. Den är på 2 liter och har variabla kammar. Turbomatad med restriktor 34 mm. Vi spände fast alla hjul och testade hos M-part. Den levererade strax under 400 hk och 700 Newton. Det är Tomas Weng som är pappa till både motor och växellåda.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Vi har satt dit ett R4-kit, vilket innebär rörbärarmar både i fram och bakvagn. Vid runt 5000 r/m är bilen som starkast, den är grym och toppfarten är 218 km/h på sexans växel. Den här motorn ska kunna gå runt 300 mil innan det är dags för översyn, berättar Jan-Erik. Växellådan är sekventiell med 6 växlar, en Kotouc Racing låda.
Tredje utställarbilen klar för långfredags ”Konst & Rally”, Folkesson med Mitsubishi Lancer EvoX.

Påskens "Konst & Rally närmar sig, då styr Nils-Brage iväg norrut från Örebro, Järle är målet. Jag är riktigt laddad, anledningen är att jag ska träffa en kille som inte gjort annat än kört ”4 Wheel drive”. Han började i en Nissan Sunny 2004, men snart blev det Mitsubishi. Det här är en kille som kan leverera - låt mig få presentera SMK Örebros Jan-Erik Folkesson.

Morsan körde rally, där börja det...
Jan-Erik, hur blev du intresserad av rally?
Det är med i blodet, kan jag säga. Morsan har alltid kört rally. Hon körde Opel Ascona, en trimmad och jag var med i garaget tidigt. Den bilen fick jag senare ärva och debuten skedde i Norarallyt 2002. Min kartläsare var Andreas Bredenberg. Men det dröjde inte länge till bilbyte.

Satsade allt, köpte en Nissan Sunny GTI-R.
- Jag sålde allt jag hade och ägde, till och med BMW´n farsan hjälpt mig med. Det resulterade i att han inte pratade med mig under en månad!
Det var Mikael Lindqvists bil som han vunnit SM med. Men växellådan krånglade mycket, tyvärr, men det var en frän bil! Jag hade med mig Klas Österman som kartläsare, bästa kompisen, tråkigt nog var han med om en trafikolycka och skadade nacken.

Sensationell föråkare.
Vi var föråkare i Rikspokalen, måste ha varit i slutet av 2003. Jag var C-förare, hade aldrig kört bilen innan. Efter tävlingen kom SMK Örebros Holm fram till mig med tidkortet.
Har du sett här, ni hade kommit nia totalt bland 220 startande! Då blev farsan glad igen.

Importerade drömbilen 2006.
Mitsubishi var drömbilen, man åkte VM med den. Hittade en annons på ”Rallycars for sale”, bilen fanns i Estland. Jag och två kompisar drog iväg, i en pickup med trailer efter och så en bunt med kontanter i fickan.
Usch, vilken resa det var egentligen, säger han och vi skrattar! Men jag hade bestämt mig, en sådan bil skulle jag ha! Det var en färdigutrustad grupp-N bil. – Jag glömmer aldrig, det var skapliga lyckan då man kom hem och fick rulla av bilen på gräsmattan!

Tvåa totalt i första tävlingen.
Vi förlorade med en sekund till Dick Larsson, det var i Skutskärsratten. Vi kom in på fel minut i TK:n, så vi fick tillägg, annars hade vi vunnit.
Jag var så lycklig över att komma tvåa totalt, det var ju en skräll!

Tempot skruvades upp.
Nu började vi satsa med EVO 5:an. I SM-tävlingen Rejmeknixen 2007 rasade motorn och i Rikspokalen efter rullade vi i målsvängen på Dyltastigen. Det gick alldeles för fort, målet var att totalvinna tävlingen!

Ny Mitsubishi Lancer EVO X.
Den köpte jag i slutet av 2008 via en konkursauktion, den var fabriksny och inplastad. Det var bara att ge sig in i bilen med vinkelslip och börja preparera. Bilen var ju köpt med kontrakt från Mitsubishi för att bygga rallybil av. Resultaten börjar komma, totalseger i Bergslagsrallyt 2013. Stora sponsorer klev in, Nya Åkeriet följt av Anders Schakt sponsrade med bränsle och däck, vilket var stora kostnader.

Toppåret 2014.
Men i sista tävlingen Mjölkpokalen Runt 2013 blev det skrot av bilen efter avåkning. Efter karossbyte blev det storsatsning på SM det året. Det började så bra att vi i sista tävlingen, Rally Uppsala, kunde ha tagit guld! Det stod mellan Häggen, Lindqvist och jag. Jag var tvungen att vinna. Det hände under en mörkersträcka, vi flöt ut i en yttersväng. Ganska snabbt kom en vägförflyttning vänster/höger och där slog vi bort vänster bakhjul. Men det blev ett brons!

Den blå Evo X:an.
Efter några års uppehåll och ett Mirage-köp, slog Jan-Erik till och köpte den blå Mitsubishi som står här. Den är vass, uppemot 390 hk. I Dyngsvängen i år kom vi totaltvåa efter Andreas Levin. Han åkte på Pirellis 9 mm, vi på SM-däcken 6 mm. Målet i år är annars SM-tävlingar med start i Älmhult och någon mindre tävling innan.

Fredrik kartläst i snart 15 år.
- Vi kan varandra utan och innan, säger kartläsaren Fredrik Hildingsson. Hag började läsa åt honom 2011.
- Det fantastiska med noter är ju att du kan köra så otroligt fort, fast du inte vet hur vägen ser ut bakom krönet! Fredrik berättar att de använder sig av beskrivande noter som en grund och vid rekognosering gör justeringar. Men generellt är de mycket bra, de är ju också säkerhetsnoter.

Lugn och noggrann.
Det är precis vad Fredrik anser om sig själv då jag frågar honom. Om chauffören säger Fredrik att han verkligen kan Mitsubishi-bilarna. Han går över allt innan tävlingsstart, lämnar inget åt slumpen. Men vi skulle behöva några grustävlingar för att känna på bilen riktigt, få upp farten. Den är ju nybyggd, men jag tycker samtidigt det är den bästa bil vi någonsin haft! Undertecknad ser verkligen framemot att följa Mitsubishi-ekipaget Folkesson/ Hildingsson. Ber att få önska Järle-borna ett stort Lycka Till på specialsträckorna!

Rallybilar på långfredagen, 18 april, kom och se Jan-Eriks super-rallybil ihop med Frank och Daniels Hoffmans Oplar samidigt som ni tittar på konst!
- Välkommen till ”Konst & Rally” i påsk, hälsar Nils-Brage och Karin med ateljén på Vallnäsvägen 2 i Örebro!

© Nils-Brage Pettersson
Bilen är av årsmodell 2011 och i nyskick. Den har Öhlins 4 vägs dämpare runt om, TTX och TPX. Jan-Erik var tidigt testpilot hos Öhlins och hade en personlig tekniker knuten till sig, Patrik Karlsson. – Han kunde inte fråga mig hur jag ville ha bilen inställd, men jag kunde tala om vad som var fel! Patrik var även med ut på sträckorna och observerade hur bilen uppförde sig.


Läs också:
»
Andra utställarbilen klar för långfredagens ”Konst & Rally”, en Opel Ascona B Appendix K.
» Första utställarbilen klar till ”Konst & Rally” på långfredag, Opel Astra GSI 16V, gr.H.

Publicerad: 2025-03-21 09:01:52






Svenska ekipage i listan för Rally Larvik - Norska och Nordiska mästerskapen.
© emotorsport.seRedan den 5-6:e september körs nästa deltävling i Norska mästerskapet med Rally Larvik, en tät höst där Rally Hedemarken står som final om ännu ett par veckor.

I kommande Rally Larvik körs totalt tio sträckor på 86km asfalt och där deltar Nordiska Mästerskapet och både svenska och finska ekipage ...

Publicerad: 2025-08-26 09:03:14


Tyskland jagar ny WRC-deltävling, med Belgien och Luxemburg.
© Toyota Gazoo Racing.2019 kördes senast den tyska WRC deltävlingen där landet arrangerade i egen regi, snart körs tredje upplagan av Central European Rally som nu ser ut att gå i graven.

I Central European Rally är det Tyskland, Tjeckien och Österrike som arrangerar ihop men rallyt finns inte i 2026 års kalender.

...

Publicerad: 2025-08-26 06:01:34


19 EM-åkare i JDS Machinery Rali Ceredigion, ingen Svensk.
© emotorsport.seDen 5-7:e september avgörs JDS Machinery Rali Ceredigion, i Wales med Aberystwyth som huvudort körs rallyt på 12 sträckor, 18,5 mil på hala asfaltvägar.

Just släpptes anmälningslistan som pekar på endast 26 bilar för de internationella klasserna varav 19 anmälda för EM poäng och inga Svenska flag...

Publicerad: 2025-08-25 16:41:18


HEAT Rally Bergslagen & Marknadsnatta för Svenska RallyCupen - anmälningarna rullar in!
© emotorsport.seÖver 130 rallyåkare har redan gjort det, anmält sig till HEAT Rally Bergslagen som arrangeras av Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS. De tre klubbarna har gått ihop för att arrangera sju unika sträckor på cirka 72km den 6:e september.

Det tävlas om poäng för Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM,...

Publicerad: 2025-08-25 11:02:49


TV-tablå för helgens WRC Ueno Rally del Paraguay.
© Toyota Gazoo Racing.Årets tionde WRC deltävling till helgen, nu har serien rest till Paraguay för Ueno Rally del Paraguay - rallyt inleds torsdag eftermiddag med shakedown som kan ses live i vår WebTV & Video avdelning.

Sedan rullar det på med eftermiddag och kväll svensk tid där TV4 Motor, Sportkanalen och TV12 sän...

Publicerad: 2025-08-25 09:02:43


Jakobssons tog fullt i Back SM - Melin och Gullinder också rallyvinnare.
© Jakobsson Motorsport.Back SM serien avgjordes med den fjärde tävlingshelgen för året, två deltävlingar per helg och finalen avgjordes hos SMK Arboga med Röforsloppet. När tabellerna summerats så gav det full pott för Kolsvagänget - Jakobsson Motorsport.

Från familjen Jakobsson med pappa Ronnie och son / dotter Martin...

Publicerad: 2025-08-25 06:01:56


Drive VXO-Sprintens inbjudan släpps med stort intresse och fria startavgifter.
© Drive VXO Sprinten.Intresset för Drive VXO-Sprinten är redan stort, med frågor från både svenska och utländska förare. Tävlingsledaren Anna Brantlid ser fram emot ett startfält på 50–55 bilar.
-Det är ett nytt koncept, så det ska bli spännande att se hur det tas emot. Vi har jobbat hårt för att få alla detaljer på...

Publicerad: 2025-08-24 15:20:33


Foto från Ekrundan.
© emotorsport.se120 ekipage samlades i Mariannelund när Ekrundan avgjordes hos SMK Eksjö, från flera år med mindre tävlingar tog klubben steget upp till DM-tävlande för Smålands och Östergötlands distrikt ihop med E-Cupen. Tre sträckor på 33km blev ordentligt utslagsgivande och uppskattat av både tävlande och en st...

Publicerad: 2025-08-24 13:13:48


Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4 i SM finalen.
© Codriver Jeannette KvickTill Rally SM finalen South Swedish Rally börjar anmälningarna trilla in, just nu 26 ekipage och det blir Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4, en bilmodell som släpptes ut på rallyvägarna under våren och fått stort fäste hemma i Italien.

I veckan anmälde sig tysken Paul Schmidt och danska...

Publicerad: 2025-08-24 10:19:29


Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
© emotorsport.seNorska Rally Grimstad blev en duell mellan Eyvind Brynildsen och Frank Tore Larsen, den förstnämnde inledde med två sträcksegrar och ledde rallyt vid första service med 4,3 sekunder.

Larsen ökade tempot under de följande fyra sträckorna, vann sträckor men kom ändå in till service med större gap, ...

Publicerad: 2025-08-24 09:14:40


Tidigare nyheter:
Sverigepremiär för Lancia Ypsilon HF Rally4 i SM finalen.
Brynildsen snabbast totalt i Rally Grimstad - Mårtensson snabbast av VEC-svenskarna.
Stark prestation av 15-årige Arvid i Humus Paide Ralli - seger och andraplatser.
Axelsson snabbast av alla, körde hem populära Ekrundan.
Jansson snabbast i Åmålsracet.
Stolpe ut för Helin i Danska mästerskapet.
Nydén snabbast totalt i Kopparberg, många vinnare i startfältet.
”Konst & Rally” 2025 närmar sig, snabba Volvobilar vid Skogshyddan.
Följ sju av lördagens rallyn, bl.a. Ekrundan, Åmålsracet, Röforsloppet & Rally Grimstad.
Arvid jagar Rally4-ledaren i Humus Paide Ralli.
Neuville klar för WRC-säsong med Hyundai Motorsport 2026.
FIA öppnar för anbud om övertagande av WRC rättigheter.
Falköpings MK kör ”utanför grindarna” i Team-Jumbo Rundan.
Största Ekrundan på flera år, DM och E-Cup ger 120 startande!
50-talet åkare i lördagens Åmålsrace.
14,5 mil special väntar Carlsson i Estniska Humus Paide Ralli.
Sydsvenska Mästerskapet, Hannes Brorson redan klar mästare i Ungdomsklassen.
Vill du tävla med noter i höst - ubildning i Önnestad nästa vecka.
Svalt intresse för Övre Norras DM, 19 åkare till Höstnatta.
35 tävlande för lördagens MKK Runda.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 05-07/09


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.