MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
GNM Sweden AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Den här motorhuven fick vi lyfta av och på många gånger. Till slut la jag den vid sidan av bilen! Ja, intresset var stort kring den grön-gula Volvo PV:n från Ludvika. Alla verkar ha sett Adam Backström Motorsport på nätet, där ställ på bilen i full fart är mer regel än undantag! Viktor Norrback (fr.v), Adam Backström och Mathias Hellgren.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Lennart Eriksson MK Kopparberg tog bekvämt plats vid den snabba Volvo PV:n. Själv debuterade han i Morskogabacken 1977. Blev totaltvåa i SMK Örebros Bildelstrofén 1979. Om inte för att en efteranmäld Björn ”Nalle” Johansson dykt upp! Kom också på en tionde plats i A-förare special i Bergslagsrallyt 1979, i en 170 hästars Volvo 142. Fick ett återfall 1987 och då inhandlades en Opel Kadett. Den bilen såldes senare vidare till 'Byqvistarn' i Frövi.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Här har vi en bilkunnig person tillsammans med sin sambo Christina Dahlström. Ingen mindre än Bertil Maununen. En klippa för alla tvåtaktsåkande Saab-förare. – Jag började hos Saab-försäljaren Thappers i Örebro 1971. Arbetade som plåtslagare bl. a. Började hjälpa Nora MK:s snabbe Folke Egefalk och många andra. Byggde själv i ordning en Saab av 1964 årsmodell för Klassiska Rallycupen senare. Motorn byggd av Matti Pajula. Tävlade med den under några år i mitten av 90-talet. Tyvärr fick jag problem med hälsan och bilen såldes till Tyskland. Vilket jag ångrar än i dag!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Vad är det nu som kommer upp för backen? – Vi vänder oss om, vi hör det karakteristiska ljudet som bara en trimmad BMC har. Jäklars vilken fin hundkoja. Utrustad med störtbur och fullt tävlingsklar! – Om inte Coronan kommit, så hade vi kört Midnattsolsrallyt, berättar Magnus Nordqvist (t.h). Motorn har en utökad volym till 1293 cc, vassare kam och ger ca 85-90 hkr. Vi öppnar motorhuven och där är det skinandes blankt. Jag öppnar förardörren och det är en 'nybilsdoft' som kommer . Den är nyrustad berättar Magnus stolt. Pappa Arne Andersson (t.v) har en likadan koja som han kört Midnattsolsrallyt med 2017 och 2018. Man kan konstatera när man är så nära bilen, att i en hundkoja sitter man verkligen nära vägbanan.
Rallymingel vid Skogshyddan i Järnboås.
PRESSRELEASE

Tror aldrig det varit sådan trafik uppför den branta Skräddarbacken. Lördagen började annars med en timmes regn, men sen kom solen. Förste besökare var Göte Nygrens kartläsare Mikael Yliluoma. Han berättade om strapatser i rallyskogen. – Titta där, Göte kom på 11:e plats i A-förar Std B under Badarsvängen 1978. Bilarna började rulla in mot huset, en efter en. Som tur är hade jag utökat parkeringen till i år. Räknade ledigt med att få plats med 10 bilar. Jag hade det på känn, det var ju inte vilka rallybilar som helst som var på plats!

Det var inte bara klassiska rallybilar, resultatlistor och gamla tävlingsbilder som visades när man kom upp för Skräddarbacken. En meriterad konstnär visade sina akvareller i blandteknik och i experimentell konst, Karin Pettersson från Örebro.

Keramikern Jennie Henriksson, född och uppväxt i Gammelhyttan, visade sina avancerat tillverkad organiska kärl, innehållandes material från trakten.

Dessa två ingick i konstrundan Ljusstråk, som utgick från Nora. De historiska Rallybilarna och ”Rally i text o bild” var liksom vid sidan av. Men på samma plats!

En man lät sin hustru fotografera honom då han nästan kramade den röda Saab Sportens tak. Han la sitt huvud mot taket och log överlycklig. – Jag har haft en sådan här bil, en T-bil berättade han. Jag skulle ha haft kvar den! Vi öppnade motorhuven och han berättade om mekandet kring motorn och vad som stötte på problem ibland.

En man dök upp med jackan full av påsydda dekalmärken, han visade sig ha varit involverad i Ford-klubben under många år. – BURTON som det står på ”Bengas” ventilkåpa i Cortinan, är ett trimningsföretag i London som fortfarande existerar, berättade han.

Helt ljudlöst kom två cyklandes par gåendes uppför den branta Skräddarbacken. Vilken prestation! Konstföreningen Ljusstråk hade ett lotteri man deltog i om man cyklade runt och fick en stämpel införd i sitt häfte.

Akvarellmålning, keramik och rally, visade sig komplettera varandra bra, allt enligt besökarna. Det var en fantastiskt trevlig stämning i det soliga lite höstaktiga vädret.

Ja, vi fick lyfta på motorhuven många gånger i bilarna. Adams PV hade en hög ventilkåpa konstaterade vi, men det berodda på rullvippbryggan. Man var också fascinerad av den långa raka växelspaken i PV:n. Det var ingen vanlig M40 här inte!

En f.d. polis berättade om när han var med och introducerad Saab 99 Turbo för sina kolleger i slutet av 70-talet, utbildning, testning och information om bilen m.m.

Jag hörde två personer stå och prata om rallybilarna, varpå den ena sa. – Vilken bil skulle du välja om du skulle få? Det kom aldrig något svar. Inte så konstigt kanske, de var lika fina alla tre!

Alla besökare, män som kvinnor tyckte att det var roligt att se så gamla bilar. Dessutom i så fint skick! – Tävlar dom verkligen med bilarna? Jaa, svarade jag, idag är de här för uppvisning. Men snart är det tävlingsdag. Volvo PV:n ska delta i SM i Sandviken om två veckor. Att dom vågar tävla med så fina bilar, undrade många. Jo, men det här är entusiaster, skickliga förare och duktiga mekaniker.

Personligen tycker jag det är extra roligt med Ludvika-gänget. Unga människor som vill framåt i rallyspåret. I en gammal häftig topptrimmad PV. Dessutom med en duktig förar och kartläsarbesättning i. Omgivna av hänförda mekaniker.

Slutsummerat helgen Rally & Konst 2020, var alla inblandade väldigt nöjda och belåtna. Fantastiskt väder, många besökare och mycket trevliga människor. Sammantaget blev det en toppen helg!

- Hoppas vi ses igen, avslutar Nils-Brage Pettersson.


– Det här var nog annars lite av en favoritbil för mig, berättar Karl-Gustav Boström Hällefors MK och pekar på ”Knaggens” Volvo PV. Han började med O-tävlingar för att sedan gå över till VW 1500 S och rally. Snabbt ”böt” han upp sig till en Saab. En så kallad T-bil som han hämtade i Trollhättan 1970. Han fick den till reducerat pris. Körde Svenska Rallyt i slutet på 70-talet. – Men vi hamnade på taket vid Kloten, jag och Willy Andersson, med bara två sträckor kvar att köra! Min sista bil i tävlingssammanhang blev en pilgrön VW 1303 S.


Det kom en skur strax innan stängning söndag. Vad vore rallylivet utan kunniga arrangörer, dessa skickliga funktionärer som har ”koll” på allt runt omkring? Den administrativa personalen som gör allt för att förare och kartläsare bara kan åka rally! Ja, en sådan person är Anette Pettersson, smålandstjejen som flyttade upp till Örebro i mitten av 70-talet. Meritlistan kan göras lång, vägvakt, funktionärslicens, tävlingsledare, ordförande, styrelsemedlem i västra bilsportsförbundet, m.m. Hon hjälpte senast till under Slottsprinten i juli i år. Vid kartläsarsidan står ”Co-drivern” själv, Per-Erik ”Beppe” Svensson. Han startade faktiskt sin karriär hos undertecknad. – Det var i Kvastadansen Kalmar 1978. Vi kom några kilometer in på första sträckan, sen gick kopplingen i Amazonen, det var bara att bryta. Egentligen var det Ronny Wallberg, snabb Std. B-förare som fick in mig till Teknis MC, berättar ”Beppe”. Som sedan mest åkt med fortåkaren Staffan Bergdahl. – Först i en 142:a, därefter Ascona B, Audi 80 Qattro, Mazda 323. Inga dåliga bilar, men värst tror jag var Toyota Corollan som var en WRC-bil! Men Ford Escorten, RS 1800 han har nu, går inte av för hackor heller. Eller som engelsmännen brukar säga ”Världens bästa rallybil”!

Publicerad: 2020-09-07 20:12






Video, Tänak testar nya i20 Rally2 i Italien.
© Hyundai Motorsport.I slutet av veckan har Hyundai Motorsport gjort det första större testprogrammet med Hyundai i20 Rally2 utanför egna testområdena. I Italien, på väg mot ACI Rally Monza har teamet passat på att testa med flera av teamets förare. Jari Huttunen inledde under veckoslutet och igår tog Ott Tänak över rat...

Publicerad: 2020-11-29 09:12


Rallytalangen Oliver Solberg säkrade junior-EM-titeln.
© Oliver Solberg Media Office.Rallyförare Oliver Solberg säkerställde en fin fin utvidgning av prissamlingen när han körde in till EM-titeln för juniorer på lördag. 19-åringen säkrade också EM-silver bland seniorerna efter en fjärde plats i säsongens sista tävling på Gran Canaria.

Solberg junior var sex poäng efter mästerska...

Publicerad: 2020-11-29 08:45


Lukyanuk, Solberg och Torn EM mästare 2020.
© FIA ERC.Alexey Lukyanuk och nygamle co-driver Alexey Arnautov tar hem årets EM serie, Arnautov ersatte Dmitry Eremeev som lotsas Lukyanuk tidigare under säsongen, en serie kantad av inställda rallyn. Den femte deltävlingen tog just målgång med Rally Islas Canarias på Kanarieöarna. Den Ryske fortåkaren med C...

Publicerad: 2020-11-28 16:54


E-Cupen redo för 2021, sju tävlingar i kalendern.
© emotorsport.seSäsongen för E-Cupen 2020 ställdes in i takt med att allt fler arrangörer tvingades blåsa av sina arrangemang. Nu presenterar cupen kalendern för 2021, sju deltävlingar där samtliga arrangörsklubbar planerar för tävling.

Cupen inleder i slutet av april med Hammarslaget, fortsätter till Nässjörund...

Publicerad: 2020-11-28 08:43


SS11 & 17 i Rally Islas Canarias sänds live här!
© FIA ERC.Följ två av lördagens specialsträckor live från Rally Islas Canarias, lördagens andra, ss1 Galdar 1 sänds live när sträckan startar 11:29 under förmiddagen.

Avslutande sträckan, ss17 Arucas 2 sänds också den live och där får EM serien ett avgörande. Sändningarna går live på FIA ERC´s hemsida men...

Publicerad: 2020-11-28 08:36


Svårkört i regnigt Rally Islas Canarias, Solberg i guldläge.
© FIA ERC.Regnigt, halt och blött, det var förhållandena när Rally Islas Canarias avgjorde den första etappen. Totalt åtta sträckor har hittills körts, en 1,5km kort superspecial - Las Palmas de Gran Canaria körs under kvällen. Nil Solans gick i topp på ss1, förare som Oliver Solberg och Andreas Mikkelsen såg...

Publicerad: 2020-11-27 18:55


Se 4 sträckor från Rally Islas Canarias live!
© FIA ERC.Fyra sträckor sänds live från helgens Rally Islas Canarias, tävlingens inledande specialsträcka på fredagens förmiddag går live, lika så eftermiddagens ss8.

Två sträckor sänds under avslutande etappen, lördagens andra sträcka, Gáldar sänds med start 11:29 på förmiddagen. SS17 Arucas tar både tävl...

Publicerad: 2020-11-26 21:23


SM Rallyt till Uddevalla 2021!
© BMK Uddevalla / emotorsport.se.BMK Uddevalla planerar att arrangera en SM deltävling i rally där tävlingsområdet är placerat i centrala Uddevalla 2021. Deltävlingen ingår i Asfalts Sprint SM och sträckan kommer att köras i utkanten av centrum.

Tävlingen kommer att avgöras lördagen den 8 maj och vi hoppas även kunna genomföra o...

Publicerad: 2020-11-26 21:09


Video, Huttunen testar nya Hyundai i20 Rally2 på grus i Italien.
© Hyundai Motorsport.Nästa sommar, då gör en ny bil debut i Rally2 klassen, detta när Hyundai Motorsport rullar ut sin nya Hyundai i20 Rally2. Det var för drygt en månad sedan som teamet sände ut de första bilderna på bilen när satsningen på kundbilar presenterades, idag kom första videoklippet från bilens tester.

I ...

Publicerad: 2020-11-26 20:08


Solberg sjua på kvalet inför Rally Islas Canarias.
© FIA ERC.Polacken Mikolaj Marczyk var snabbast under eftermiddagens kval inför Rally Islas Canarias, Skoda föraren toppade genom den 3,4km långa sträckan 0,7 sekund före Craig Breen i en Hyundai i20. Spanjoren José Antonio Suárez var trea och Andreas Mikkelsen fyra. Sjunde tid genom sträckan för Oliver Solbe...

Publicerad: 2020-11-26 18:46


Tidigare nyheter:
Video, Huttunen testar nya Hyundai i20 Rally2 på grus i Italien.
Solberg sjua på kvalet inför Rally Islas Canarias.
Svenskt i samtliga WRC-klasser i ACI Rally Monza, här är listan.
Följ resultaten från shakedown inför Rally Islas Canarias.
Solberg jagar EM medaljer, startfältet inför Rally Islas Canarias.
Sex deltävlingar för Tour European Rally 2021.
Romulsrallyt, populär norsk rallyfinal före nyår, WRC2 åkare kör VOC.
Eurosol Racing Team ställer Mikkelsen och Lindholm på startlinjen i Rally Monza.
Vem blir årets Codriver, dags att söka för Thomas Carlssons Minnesfond.
TV-guide för WRC finalen ACI Rally Monza.
EM debut för Suzuki Swift R4LLY S på Kanarieöarna.
Emrik växlar upp, satsar på Ford Fiesta R2t med sikte på SM 2021.
Oliver Solberg jagar Junior EM-titeln på Kanarieöarna.
12 Ford Fiesta WRC tillverkade, bara fem kvar hos M-Sport.
Fem nya WRC bilar har debuterat under 2020.
Gruspremiären i Simrishamnsmixen 2021 inställd.
Bolivianske WRC3 ledaren vann Italienska grusmästerskapet.
Moto GP stjärna med Hyundai i20 R5 i Rally Monza.
Dubbla Midnattssolsrally 2021 när KAK satsar virtuellt.
Tidemand, Kopecky och Engel för Toksport WRT i Rally Monza.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/04


Rally SM:
North Rally 08-09/01


Rally VM:
ACI Rally Monza 03-06/12


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 24/04




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Gästabudstrofén Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.