Mastertrailer.   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Den här motorhuven fick vi lyfta av och på många gånger. Till slut la jag den vid sidan av bilen! Ja, intresset var stort kring den grön-gula Volvo PV:n från Ludvika. Alla verkar ha sett Adam Backström Motorsport på nätet, där ställ på bilen i full fart är mer regel än undantag! Viktor Norrback (fr.v), Adam Backström och Mathias Hellgren.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Lennart Eriksson MK Kopparberg tog bekvämt plats vid den snabba Volvo PV:n. Själv debuterade han i Morskogabacken 1977. Blev totaltvåa i SMK Örebros Bildelstrofén 1979. Om inte för att en efteranmäld Björn ”Nalle” Johansson dykt upp! Kom också på en tionde plats i A-förare special i Bergslagsrallyt 1979, i en 170 hästars Volvo 142. Fick ett återfall 1987 och då inhandlades en Opel Kadett. Den bilen såldes senare vidare till 'Byqvistarn' i Frövi.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Här har vi en bilkunnig person tillsammans med sin sambo Christina Dahlström. Ingen mindre än Bertil Maununen. En klippa för alla tvåtaktsåkande Saab-förare. – Jag började hos Saab-försäljaren Thappers i Örebro 1971. Arbetade som plåtslagare bl. a. Började hjälpa Nora MK:s snabbe Folke Egefalk och många andra. Byggde själv i ordning en Saab av 1964 årsmodell för Klassiska Rallycupen senare. Motorn byggd av Matti Pajula. Tävlade med den under några år i mitten av 90-talet. Tyvärr fick jag problem med hälsan och bilen såldes till Tyskland. Vilket jag ångrar än i dag!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Vad är det nu som kommer upp för backen? – Vi vänder oss om, vi hör det karakteristiska ljudet som bara en trimmad BMC har. Jäklars vilken fin hundkoja. Utrustad med störtbur och fullt tävlingsklar! – Om inte Coronan kommit, så hade vi kört Midnattsolsrallyt, berättar Magnus Nordqvist (t.h). Motorn har en utökad volym till 1293 cc, vassare kam och ger ca 85-90 hkr. Vi öppnar motorhuven och där är det skinandes blankt. Jag öppnar förardörren och det är en 'nybilsdoft' som kommer . Den är nyrustad berättar Magnus stolt. Pappa Arne Andersson (t.v) har en likadan koja som han kört Midnattsolsrallyt med 2017 och 2018. Man kan konstatera när man är så nära bilen, att i en hundkoja sitter man verkligen nära vägbanan.
Rallymingel vid Skogshyddan i Järnboås.
PRESSRELEASE

Tror aldrig det varit sådan trafik uppför den branta Skräddarbacken. Lördagen började annars med en timmes regn, men sen kom solen. Förste besökare var Göte Nygrens kartläsare Mikael Yliluoma. Han berättade om strapatser i rallyskogen. – Titta där, Göte kom på 11:e plats i A-förar Std B under Badarsvängen 1978. Bilarna började rulla in mot huset, en efter en. Som tur är hade jag utökat parkeringen till i år. Räknade ledigt med att få plats med 10 bilar. Jag hade det på känn, det var ju inte vilka rallybilar som helst som var på plats!

Det var inte bara klassiska rallybilar, resultatlistor och gamla tävlingsbilder som visades när man kom upp för Skräddarbacken. En meriterad konstnär visade sina akvareller i blandteknik och i experimentell konst, Karin Pettersson från Örebro.

Keramikern Jennie Henriksson, född och uppväxt i Gammelhyttan, visade sina avancerat tillverkad organiska kärl, innehållandes material från trakten.

Dessa två ingick i konstrundan Ljusstråk, som utgick från Nora. De historiska Rallybilarna och ”Rally i text o bild” var liksom vid sidan av. Men på samma plats!

En man lät sin hustru fotografera honom då han nästan kramade den röda Saab Sportens tak. Han la sitt huvud mot taket och log överlycklig. – Jag har haft en sådan här bil, en T-bil berättade han. Jag skulle ha haft kvar den! Vi öppnade motorhuven och han berättade om mekandet kring motorn och vad som stötte på problem ibland.

En man dök upp med jackan full av påsydda dekalmärken, han visade sig ha varit involverad i Ford-klubben under många år. – BURTON som det står på ”Bengas” ventilkåpa i Cortinan, är ett trimningsföretag i London som fortfarande existerar, berättade han.

Helt ljudlöst kom två cyklandes par gåendes uppför den branta Skräddarbacken. Vilken prestation! Konstföreningen Ljusstråk hade ett lotteri man deltog i om man cyklade runt och fick en stämpel införd i sitt häfte.

Akvarellmålning, keramik och rally, visade sig komplettera varandra bra, allt enligt besökarna. Det var en fantastiskt trevlig stämning i det soliga lite höstaktiga vädret.

Ja, vi fick lyfta på motorhuven många gånger i bilarna. Adams PV hade en hög ventilkåpa konstaterade vi, men det berodda på rullvippbryggan. Man var också fascinerad av den långa raka växelspaken i PV:n. Det var ingen vanlig M40 här inte!

En f.d. polis berättade om när han var med och introducerad Saab 99 Turbo för sina kolleger i slutet av 70-talet, utbildning, testning och information om bilen m.m.

Jag hörde två personer stå och prata om rallybilarna, varpå den ena sa. – Vilken bil skulle du välja om du skulle få? Det kom aldrig något svar. Inte så konstigt kanske, de var lika fina alla tre!

Alla besökare, män som kvinnor tyckte att det var roligt att se så gamla bilar. Dessutom i så fint skick! – Tävlar dom verkligen med bilarna? Jaa, svarade jag, idag är de här för uppvisning. Men snart är det tävlingsdag. Volvo PV:n ska delta i SM i Sandviken om två veckor. Att dom vågar tävla med så fina bilar, undrade många. Jo, men det här är entusiaster, skickliga förare och duktiga mekaniker.

Personligen tycker jag det är extra roligt med Ludvika-gänget. Unga människor som vill framåt i rallyspåret. I en gammal häftig topptrimmad PV. Dessutom med en duktig förar och kartläsarbesättning i. Omgivna av hänförda mekaniker.

Slutsummerat helgen Rally & Konst 2020, var alla inblandade väldigt nöjda och belåtna. Fantastiskt väder, många besökare och mycket trevliga människor. Sammantaget blev det en toppen helg!

- Hoppas vi ses igen, avslutar Nils-Brage Pettersson.


– Det här var nog annars lite av en favoritbil för mig, berättar Karl-Gustav Boström Hällefors MK och pekar på ”Knaggens” Volvo PV. Han började med O-tävlingar för att sedan gå över till VW 1500 S och rally. Snabbt ”böt” han upp sig till en Saab. En så kallad T-bil som han hämtade i Trollhättan 1970. Han fick den till reducerat pris. Körde Svenska Rallyt i slutet på 70-talet. – Men vi hamnade på taket vid Kloten, jag och Willy Andersson, med bara två sträckor kvar att köra! Min sista bil i tävlingssammanhang blev en pilgrön VW 1303 S.


Det kom en skur strax innan stängning söndag. Vad vore rallylivet utan kunniga arrangörer, dessa skickliga funktionärer som har ”koll” på allt runt omkring? Den administrativa personalen som gör allt för att förare och kartläsare bara kan åka rally! Ja, en sådan person är Anette Pettersson, smålandstjejen som flyttade upp till Örebro i mitten av 70-talet. Meritlistan kan göras lång, vägvakt, funktionärslicens, tävlingsledare, ordförande, styrelsemedlem i västra bilsportsförbundet, m.m. Hon hjälpte senast till under Slottsprinten i juli i år. Vid kartläsarsidan står ”Co-drivern” själv, Per-Erik ”Beppe” Svensson. Han startade faktiskt sin karriär hos undertecknad. – Det var i Kvastadansen Kalmar 1978. Vi kom några kilometer in på första sträckan, sen gick kopplingen i Amazonen, det var bara att bryta. Egentligen var det Ronny Wallberg, snabb Std. B-förare som fick in mig till Teknis MC, berättar ”Beppe”. Som sedan mest åkt med fortåkaren Staffan Bergdahl. – Först i en 142:a, därefter Ascona B, Audi 80 Qattro, Mazda 323. Inga dåliga bilar, men värst tror jag var Toyota Corollan som var en WRC-bil! Men Ford Escorten, RS 1800 han har nu, går inte av för hackor heller. Eller som engelsmännen brukar säga ”Världens bästa rallybil”!


Publicerad: 2020-09-07 20:12






60-talet åkare för Rally Vetlanda, MAS-Cup och Smålands DM.
© emotorsport.seVetlanda RRC med Rally Vetlanda, deltävling för MAS Cupen och Smålands DM vilket gett 60 anmälda. Totalt 9 mil varav 4,6 mil är special, kompakt med fem sträckor.

Åtta åkare i 4wd där Fredrik Grahn, Mattis Olsson, Christer Hedlund, Nils Jensen och Norske Jens Hvaal som går med R5-bilar, i natione...

Publicerad: 2024-09-26 22:45


John och Emma bästa poängplockare i årets SSRC.
© Sara Mejving.– ”Bra träning att lära oss att åka på noter”.

John och Emma Magnusson från Dals MK har under året samlat ihop flest poäng av alla deltagare, 138 poäng.

I standardklassen har Magnusson bland annat fyra segrar och ligger 31 poäng före tvåan, och klubbkompisen Albin, när finaltävlingen ”Sprinttj...

Publicerad: 2024-09-26 22:30


Försäljningsställe för karta & program till Marknadsnatta 2024.
© emotorsport.sePå lördag klockan 10:00 drar det igång, Marknadsnatta med Västra Östergötlands MK som arrangör. Final för Svenska RallyCupen, Stockholms DM och 1300 Rallycup samt årets näst sista deltävling för Östergötlands DM.

Det blir 36km special fördelat på tre sträckor, arrangörsnoter av Patrik Barth. Exkl...

Publicerad: 2024-09-26 20:12


Lappi, Sesks och Pajari toppade shakedown i Chile, Solberg sparade däck.
© Hyundai Motorsport.Det var tre lite mer oväntade namn i toppen av shakedown inför Rally Chile BioBio, snabbast var Esapekka Lappi i Hyundai i20 N Rally1 Hybrid som hade 2,2 sekund till Martins Sesks i Ford Puma Rally1 - en bil utan hybridsystem. Som trea och bäst med Toyota var Sami Pajari som hade 0,4 sekund upp på S...

Publicerad: 2024-09-26 17:13


Missa inte live från shakedown Rally Chile BioBio, WebTV & Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Klockan 14:01 rullar Thierry Neuville av startlinjen på shakedown inför Rally Chile BioBio, årets 11:e WRC deltävling. En stund senare ses Svenska WRC2 hoppet Oliver Solberg på startlinjen av den 6,8km långa Conuco-sträckan.

Första timman av shakedown kan ses live med WRC Promotorns fria WebTV sä...

Publicerad: 2024-09-25 22:00


40-talet till Södras DM final i Temahallen Rallysprint.
© emotorsport.seTemahallen Rallysprint med Hässleholms MK som arrangör avslutar Södras DM serie, 12km special där två sträckor går dubbelt är upplägget.
45 åkare i nio bemannade klasser, störst med 20 åkare är Trimmat 2wd och största klass är A-förarna dit 13 anmält sig för start. Johan Green, Simon Andersson, Ric...

Publicerad: 2024-09-25 21:39


Lördagens Sprinttjuren tar Svenska SprintRallyCupen till mål.
© emotorsport.seDals MK arrangerar Sprinttjuren, final för årsnya Svenska SprintRallyCupen samt näst sista deltävling i Fyrklöverns Sprintcup som körs mellan fyra lokala klubbar. En sträcka körs två gånger, sträckan mäter 5,6km.
64 åkare i listan inkluderat tre föråkare, med fyrhjulsdrift ses Robin Adolfsson och a...

Publicerad: 2024-09-25 21:33


Runt Mjölkpallen Pokalen på lördag hos Gnesta MK.
© emotorsport.se50-talet bilar fördelade över 10 klasser för start när Runt Mjölkpallen Pokalen hos Gnesta MK avgörs under lördagen, näst sista deltävling i både Södermanland / Västmanlands DM och Finess Onotade Rallyserie. Rejält med sju mil special där tre sträckor körs dubbelt.

Från start i anmälningslistan s...

Publicerad: 2024-09-25 21:30


Följ torsdagens shakedown inför Rally Chile BioBio.
© Oliver Solberg Rally.Med Chile som land är det eftermiddag och kväll som gäller för helgens WRC deltävling, shakedown startar på torsdag klockan 14:01. 6,8km långa Conuco används för ändamålet.

Den första körningen går i VM tabellens ordning, det innebär att Thierry Neuville lägger spåren före Ott Tänak och Sebastien...

Publicerad: 2024-09-25 19:52


Blomqvist, Johansson, Fourmaux, Delecour & Breen - kända namn för Rallylegend.
© emotorsport.seMånga namn släppta för Rallylegend i San Marino, höstens värmande rallyshow - just show är ordet för evenemanget som lockar spännande namn och bilar.

40-års jubileet av Stig Blomqvists VM guld från 1984 kommer firas och uppmärksammas med Audibilar och utställning av bilar - självklart är Stig ett...

Publicerad: 2024-09-24 22:20


Tidigare nyheter:
Runt Mjölkpallen Pokalen på lördag hos Gnesta MK.
Följ torsdagens shakedown inför Rally Chile BioBio.
Blomqvist, Johansson, Fourmaux, Delecour & Breen - kända namn för Rallylegend.
Rallyfinal med Marknadsnatta, Svenska RallyCupen gör upp i Östgötaskogarna.
Wesslén, Helin och Christensen i helgens Danska Rally Stoholm.
Östberg tillbaka, kör helgens Slovenska Rally Nova Gorica.
44 åkare till nästa WRC deltävling, Central European Rally med Solberg och Andersson på startlinjen.
Hälsingerallyt i full gång, ansökan inskickade för 7 mil special.
Dags för Sprinttjuren i Mellerud, programförsäljning och information.
Startfält, tidsplan och länkar inför Rally Chile BioBio.
Racerapport från Andervang i Holländska Eurol Hellendoorn Rally.
Hundradelar avgjorde otroligt rafflande final i årets SverigeSerie.
Foto från Västrallyt, från start till mål!
Solberg på jakt efter VM-titeln.
TV-tablå för helgens Rally Chile BioBio.
GK Door Team Sweden med full pott i Rally SM - Teammästerskap.
Finalen avverkad, Thörnberg, Hansen, Lindh och Holm vinnare i Volvo Euro Cup.
Foto från Västrallyt, två sträckor lördag förmiddag.
Så gick det i Sunday Hillclimb uppför Klevabacken.
Foto från fredagen i Västrallyt.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Tabergshoppet 05/10


Rally EM - ERC:
Rally Silesia 11-13/10


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rally Chile Biobio 26-29/09


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 28/09




Foto:
Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Addinol Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.