NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© @World
© @World
Tidemand redo för Rally Sweden.
Tidemand redo för säsongspremiär i VM på hemmaplan.
PRESSRELEASE

Väntan har känts lång för Pontus Tidemand, men nu är det dags igen. Det är hemmaplan, han har stöd från publiken och det är hans favorittävling. Han är tillbaka i en splitter ny SKODA Fabia och tillsammans med det tyska teamet Toksport WRT är han maximalt laddad att ta sig an 2020 års Rally Sweden.

I exakt fem månader har Pontus Tidemand längtat tillbaka till platsen där han hör hemma - bakom ratten på en rallybil. Senast han tävlade var i Wales Rally GB och då i en WRC-bil. Nu går han tillbaka till WRC 2, klassen där han blev världsmästare 2017, och kör nu, precis som då, en SKODA Fabia R5.

- Det känns väldigt bra, berättar Pontus. Det här är en bil jag trivs med, känner väl och har haft mycket framgång med även om jag inte har tävlat med den här nyaste SKODA Fabia R5 Evo förrän nu. Däremot har jag varit med och utvecklingstestat en hel del och det ger mycket. Att vara tillbaka i WRC 2 ser jag bara som positivt i nuläget. Vi kommer att få rejält tufft motstånd och konkurrensen är minst lika hård som i WRC-klassen. Men här känner jag att vi kan vara med och kriga från början och det faktum att Rally Sweden är min absoluta favorittävling med hemmafansen som hejar på längs vägarna, det gör att jag taggar till ännu mer.

Trots att väntan på nästan tävling varit lång, känner Pontus sig inte speciellt ringrostig. Efter det första testet med nya bilen och nya teamet under måndagen börjar han bli redo att kasta sig tillbaka in i rallycirkusen.

- Träning är en färskvara, även när det gäller rallykörning, och jag vet att flera av våra konkurrenter har testat och kört mer än vi har hunnit med. Men samtidigt vill jag tro att det sitter lite i benmärgen också och att det går snabbt att bli varm i kläderna igen. Vi hade en bra första testdag. Allt känns kanon med bilen och teamet är väldigt proffsiga. Vi ska testa lite mer imorgon, förhoppningsvis fryser det på lite mer tills dess, och det borde innebära att vi har gått över de förhållanden som det troligen blir under rallyt, säger Pontus, som nu har sin nygamla co-driver Patrik Barth bredvid sig igen. Senast de tävlade tillsammans var 2015 och då blev det SM-guld i rallysprint.

Det milda vädret har skapat problem för Rally Sweden och årets upplaga blir i ett något förkortat format med 180 kilometer istället för de 300 som ursprungligen skulle köras. Pontus förutspår att det kommer bli en intensiv tävling med full attack från början:

- I kortare version blir det mer som ett sprintrally där alla har ett ruggigt tempo från start. Det är snabba vägar i sig och utan snövallar går det att gena mycket och få upp en otrolig fart. Arrangörerna har gjort ett fantastiskt jobb för att det faktiskt ska bli en tävling och jag tippar på att folkfesten kommer bli precis lika stor som vanligt. Vi kommer göra vårt yttersta för att fighta oss till ett bra resultat inför hemmapubliken. Under de här månaderna utan tävlingar har jag hunnit bygga upp en ordentlig hunger så nu är det attack som gäller, slår Pontus fast.

Årets Rally Sweden blir Pontus tionde start i tävlingen om man räknar med debuten 2011 när SM var en del av Rally Sweden. Och det finns många goda resultat att minnas från hemmatävlingen - bara under de senaste fyra åren har han kammat hem tre pallplatsen, varav en seger och två andraplaceringar - alla i WRC 2-klassen.


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2020-02-10 23:30






Foto från Slottssprinten.
© emotorsport.seSlottssprinten kördes i år i en lite mindre upplaga än vi är vana vid, med maximala 120 platser till hands när tävlingen gick efter Midnattssolsrallyt på lördagens fyra specialsträckor, kända vägar för tävlingen.

Foto från en av Slottssprinten specialsträckor finnas nu till de tidigare tre galler...

Publicerad: 2025-07-14 20:31


Foto från Midnattssolsrallyt, lördagens sträckor.
© emotorsport.seEn tredje och sista omgång foto från Midnattssolsrallyt finns nu, det klassiska rallyt med Ericsbergs Slott som bas avslutades med lördagens fyra sträckor runt Ericsberg som senare också kördes av Slottssprinten.

Målgång tog man klassiskt, som på Slottssprinten precis uppe vid slottet. Nu finns e...

Publicerad: 2025-07-14 12:42


TV-tablå för veckans Delfi Rally Estonia - följ Solbergs Rally1 start för Toyota.
© Oliver Solberg Rally.Delfi Rally Estonia, med Svenska ögon en högintressant WRC deltävling - i sent skede kastade Toyota Gazoo Racing in Oliver Solberg i en Toyota GR Yaris Rally1 med hjälp av FIA och övriga teams godkännande.

Rallyt startar med shakedown klockan 8:01 på torsdag, då är Elfyn Evans som går först - str...

Publicerad: 2025-07-13 21:34


Kristensson körde hem Svampasprinten - Lennartsson bäst med 2wd.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Tomelilla MK arrangerade under söndagen Svampasprinten som varvlopp på egna motorbanan, provet var 3,5km och kördes tre gånger. Totalt 55 tävlande genom tio klasser gjorde upp.

Tre klassvinnare topp tre totalt i rallyt, Skåabs Stefan Kristensson i Ford Fiesta snabbast där 39 sekunder skiljde tota...

Publicerad: 2025-07-13 21:23


Foto från Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.seEn andra omgång foto från Midnattssolsrallyt, det klassiska rallyt startade från Ericsbergs Slott under fredagens förmiddag där de tävlande gav sig ut mot dagens sju specialsträckor - ett matuppehåll vid heden i Malmköping.

Tillbaka till Ericsberg kom de genom att köra en specialsträcka med målgå...

Publicerad: 2025-07-13 21:16


Så gick det uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
© emotorsport.seVårdkasbacken i Härnösand sprintades det uppför under lördagen med Örnsköldsviks RK som arrangör. Deltävling i Hälsingeserien för ett 20-tal åkare med rallybil. Två åk gällde varav enskilt bästa utgjorde slutresultatet,
Dubbelt för arrangörsklubben i 4wd där Sören Häggström var strax före Roger Wes...

Publicerad: 2025-07-13 18:41


Andervang åtta i GTC-Rally, trädgårdsbesök kostade tid i ett snabbt rally.
© GTCrally.comHolländska GTC Rally avgjordes med totalt 15 specialsträckor, sex av dem med tre dubbelt på fredagen vilket gav 55km special. Resterande del på lördagen där tre sträckor gick tre gånger innan kvällens målgång.

Snabbast genom rallyt var Jim van den Heuvel i Citroën C3 Rally2 som efter 1:22 timmas ...

Publicerad: 2025-07-13 14:09


Foto från Midnattssolsrallyt, torsdag.
© emotorsport.seEn första omgång foto från Midnattssolsrallyt, en tävling som 2025 hade Ericsbergs Slott som bas med Katrineholms MK som huvudarrangör. Ett lyckat evenemang där sedan tidigare populära Slottssprinten stod som grund för arrangemanget.

Intresset för klassiska rallyt var stort, efter gallring kom m...

Publicerad: 2025-07-13 12:44


Midnattssolsrallyt vid Ericsbergs Slott, många nöjda rallyvinnare i rallyklassikern.
© emotorsport.seHelgens stora höjdpunkt för rallysverige, Midnattssolsrallyt i kombination med Slottssprinten, två populära sommarrally som slogs ihop när Katrineholm MK höll i rodret för dem båda. Midnattssolsrallyt med 11 sträckor, sju av dem under fredagen där också huvuddelen av milen i skogen lades av de 120 t...

Publicerad: 2025-07-13 11:36


Finska seger i Midnattssolsrallyts regularity - svenskt på tredjeplats.
© emotorsport.seI år var regularity tillbaka i Midnattssolsrallyt, de tävlade över tio specialsträckor under dagarna två - de Svenska åkarna hade det tufft om segern. Minst prickbelastade var finska ekipaget Jukka Aromaa och Jukka Hallamaa i Saab 99 som klarade sig med total diff om idealtiden på 48,9 sekunder efte...

Publicerad: 2025-07-13 09:42


Tidigare nyheter:
Midnattssolsrallyt vid Ericsbergs Slott, många nöjda rallyvinnare i rallyklassikern.
Finska seger i Midnattssolsrallyts regularity - svenskt på tredjeplats.
Liiten femma i helgens SM O.K. Auto-Ralli.
Succé för KAK Midnattssolsrallyt i Katrineholm – historiska vinnare korade vid Ericsbergs slott.
Stavbom, Karlsson och Suvala - tre vinnare i Slottssprinten.
Johansson vinner Midnattssolsrallyt totalt, Berglund bäst med 2wd.
Svampasprinten avgörs under söndagen.
Sista etappen drar igång, Midnattssolsrallyt med fyra sträckor.
Fullmatad rallylördag att följa, bl.a. Midnattssolsrallyt och Slottssprinten.
Berglund leder totalt - tuff öppning på Midnattssolsrallyt – storpublik på utmanande sträckor.
Tidemand och Kjaer överst på pallen i Hästkraftshelgens rallysprint.
Calle Carlbergs otroliga bedrift, två segrar på två kontinenter inom sex dagar!
Följ fredagen i Hästkraftshelgen, Midnattssolsrally, SM O.K. Auto-Ralli & GTC Rally.
Full startfält i prestigefyllda Slottssprinten.
Midnattssolsrallyt drar igång, sju sträckor under fredagen - Resultat, Rallyradio och WebTV.
Carlberg hyllas av Rallylegendaren Miki Biasion.
Midnattssolsrallyt rullar igång, foto från serviceplats och besiktning på gång.
Hälsingeserien kör uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
Midnattssolsrallyt, 120 ekipage i Historiskt, färre klasser, tuffare startfält och häftiga bilar.
30-talet snabb åkare i fredagens sprint under Hästkraftshelgen i Årjäng.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Delfi Rally Estonia 17-20/07


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.