"; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; if (!empty($nyhets_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl FROM nyheter WHERE id = '$nyhets_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $sofie==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_sofielundmark WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/sofie "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $fredrik==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_fredrikahlin WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/fredrik "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } if (!empty($video_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,titel,url,media,anvandare,thumb FROM video WHERE id = '$video_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['titel']; echo " - se videon via emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else { echo "emotorsport.se - allt om rally!"; echo ""; } ?>
"; echo $row['text_']; echo ""; echo $row['text']; echo ""; echo $row['_text']; echo ""; } if (!empty($row['logo'])) { echo "   "; echo ""; } else { echo $row['logo']; echo "' ALT='"; echo $row['namn']; echo "' BORDER='0'>"; } } if (!empty($row['video'])) { echo "   
"; echo "   
"; echo $row['_text']; echo "

"; } else { echo "   
"; echo $row['flash']; echo "

"; }} ?>
   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Sandell, om teamets JVM äventyr.



© Ericsson-Motorsport
Patrik Sandell är föraren i den Svenska VM Clion.

I år har vi två Svenska förare med kartläsare i Junior VM. Per-Gunnar Andersson tävlar för Suzuki och har kört mästerskapet i tre år och har därmed rutin på VM cirkusen. I år kör också Patrik Sandell med kartläsare Emil Axelsson VM serien för juniorer med sin Renault Clio Super 1600. VM serien för juniorerna ingår vid 9 av den "stora" VM seriens deltävlingar och förarna får välja ut 6 tävlingar de ska köra. Patrik och Emil valde Sverige, Argentina, Italien, Finland, Turkiet och England som sina tävlingsarenor. Förra helgen kördes den Italienska tävlingen vilket innebar att de nu kört halva JVM säsongen. I tabellen återfinns Sandell och Axelsson överst med 5 poäng tillgodo på Per-Gunnar Andersson, detta efter två andraplatser och en seger för Renault ekipaget. Strax efter hemkomsten från Italien passade vi på att ställa några frågor till Patrik som är föraren i den Svenska Super Clion.


Ni hade knappast kunnat vänta er att vara i ledning av JVM när er debutsäsong i JVM nådde halvtid. Två andraplatser och en seger, hur summerar man det?
- Allt har verkligen gått över förväntan, målet med säsongen var att komma i mål i alla deltävlingarna och det är det fortfarande, trots framgångarna. I Svenska Rally hade vi en förhoppning att vi skulle kunna hänga med någorlunda eftersom tävlingen körs på snö, säger Patrik som bor i vinterstaden Östersund.
Snöunderlag är lite av "hemmaunderlag" för Svenskarna, men efter Svenska Rallyt väntade grussäsongen och grus kan ju också räknas som ett Svensk underlag.
- Ja, I Argentina var målet att komma i mål med en hel bil utan att göra några misstag. Nu senast på Sardinien visste vi att "alla" var där, ca 20 i JWRC så nu gällde det att hitta gaspedalen riktigt, men återigen inte köra över vår förmåga och göra en massa misstag. Så sammanfattningsvis är livet riktigt roligt nu...

Vad är det roligaste/häftigast minnet från inledningen av säsongen?
- Det måste vara när vi rullade in först på en fullsatt Cordoba stadion i Argentina och skulle köra första superspecial sträckan inför 50´000 åskådare. P-G stod på andra start linjen, d.v.s. dubbelt Svenskt, vi vann första och han andra vändan. Den känslan går inte att beskriva.

Ni som privatteam har gått från "okända" ute i världen till toppteam i JVM, hur kommer det sig?
- Alla i teamet jobbar lika hårt, i junior VM får man använda sig av endast fyra mekaniker som skruvar på bilen plus en som servar grejor till dem. Den femman går att jämföra med ryssfemman från den gamla goda tiden, Fetisov, Kasatonov, Krutov, Larionov, Makarov. Men här hos oss heter grabbarna, Mats, Jörgen, Tommy, Micke och Oskar. Den femman styrs av teamchefen Jonas Kruse. Ett team är aldrig starkare än sin svagast länk och vad det gäller vår uppställning så har vi inga svaga länkar.

© Ericsson-Motorsport
Sandell tävlar med en Renault Clio Super 1600.

Om vi fortsätter till bilen, hur är den jämfört mot konkurrenterna, prestandamässigt?
- Bilen fugerar otroligt bra, motor mässigt saknas det idag några hästkrafter men det är på gång.
Men motorn är ju inte allt i bilen, vägghållning är ju det viktigaste.
- Helt rätt, visst är det väghållningen mycket av snabbheten sitter i. Micke på KH Motorsport har byggt en setup som passar mig perfekt. Han är otroligt duktig och lyhörd på mina önskemål och gör bilen precis som jag vill ha den. Jag tror att våran filosofi är lite annorlunda och andra team, det är den som har gett resultat.

Som vi tidigare nämnt så leder ni JVM tabellen i halvtid. Vilka tror DU blir största konkurrenterna om slutsegern i årets JVM?
- Mitt mål med resterande tävlingarna är fortfarande, likt när vi började, att ta sig i mål och skaffa rutin, med dom två största konkurrenterna är och blir självklart P-G och Urmo Aava. Båda i snabba Suzukibilar.

Om vi går händelserna i förväg, säg att ni vinner JVM guld. Vad öppnar det för dörrar för framtiden? Ger det prispengar eller testkörningar hos VM team?
- Att vinna JWRC ger inga prispengarna, med det öppnas ju självklart fler dörrar för framtiden. Vill man komma hela vägen till VM toppen i dag så är det via Junior VM man ska gå. Det gäller att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, och finns i alla fall chansen att det tillfället dyker upp.

© Ericsson-Motorsport
Senaste tävlingen på Svensk mark var Svenska Rallyt, kanske blir det SM start.

Efter semestern väntar Finland, Turkiet och England vilka är andra halvan på er första JVM säsong. Vad vet du om de kommande deltävlingarna?
Först Finland med sina snabba sträckor och häftiga hopp.
- Jag tror att våra chanser är goda, Finland påminner lite om Sverige. Turkiet bjuder på mycket finare och hårdare vägar än de tidigare tävlingarna.
Hårda fina grusvägar låter som Svensk rallytävling. Finalen körs i England första helgen i december.
- Ja England blir kul. Körs ju så pass sent så det kanske redan har börjat snöa lite.

Många är de som nu vill se er på hemmaplan med Super Clion. Blir det något tävlande i Sverige?
- Kanske, vi håller just nu på att lägga upp en "testplan" inför Finland och i den så är det tänkt att vi ska åka en tävling. Så kanske vi ses i nästa SM deltävling. Den körs i Kil den 5 augusti avslutar Patrik.
Vi avslutar intervjun och låter Patrik jobba vidare med planeringen av resterande säsong och passar också på att önska honom och teamet lycka till under resterande del av året.


Text & Foto; © www.emotorsport.se



<- Tillbaka



 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.