Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Wigren satsar för vinst i Finland.


Foto / ©: Ericsson-Motorsport, www.emotorsport.se
Magnus Wigren under Midnattssolsrallyt. Nu väntar tuffa tag i Lahti.

På fredag inleds Lahti Historic Rally 2006 på allvar med 5 specialsträckor på ca 55km. Men redan på onsdagen väntas ekipagen anlända till Lahti för rekognosering inför tävlingen som ingår i Fia´s europeiska klassiker mästerskap. Tävlingen avslutas på lördagen, då med 8 specialsträckor som mäter närmare 95km. På startlinjen finns tre Svenskbilar. Två Porsche 911 i händerna på Bo Axelsson och Magnus Wigren. Tredje Svensk är Tony Jansson som kommer till start med en Ford Cortina. Idag är det dags för Magnus Wigren att presentera sina tankar inför sitt deltagande i tävlingen.

Först, vad har du för tidigare erfarenhet av just denna tävling?
- Jag tror att det är 8:e gången jag kör denna tävling och alltid tyckt att det är en "kanontävling". Alltid bra organisation, högt deltagarantal, god stämning, ja det finns mycket bra att säga om tävlingen. Tidigare startade den i Jyväskyle men det är i princip samma tävling nu i Lahti med likadana vägar. Jag har kört tävlingen både med Saab Sport och Porsche 911 -65.
Hur har det gått vid de senaste Lahti tävlingarna?
- Två klassegrar med Saab och fyra andraplatser totalt med Porsche. Senast jag körde i Lahti var 2003 och det gick, ja låt säga, "halvbra".

14 sträckor på 154km väntar er under två dagar. Vad kan vi förvänta oss av er i tävlingen, rent resultatmässigt?
- Oj, oj. Den som det visste. Ambitionerna finns, förberedelserna är fullt ut 100 procent.
Så då är det seger som gäller?
- Problemet är att jag har i princip inte kört någonting på tre år, så rattrostigheten är stor.
Men du körde Midnattssolsrallyt.
- Ja vi körde Midnattsolsrallyt men fick bryta efter dag 2 p.g.a. motorhaveri. Det blev ju tyvärr inte så många km SS att vakna till på. Tyckte trots allt att vi hängde med bra, låg på 4:e plats totalt när vi bröt. Bilen som jag körde där var en Porsche 911-68. Björn Waldegårds fabriksbil 1968, BB4200. Det blir dock inte den bilen jag kör i Lahti.

Vilka blir de värsta konkurrenterna om segern i tävlingen, klassen?
I klassen är den Norskt i favoritposition. Porscheföraren Walter Jensen gäller som favorit.



Foto / ©: Ericsson-Motorsport, www.emotorsport.se
Magnus Wigren under Midnattssolsrallyt. Nu väntar tuffa tag i Lahti, då med ny bil.

Tävlingsbilen? En Porsche 911, Vad vet vi om den? Ny servad och redo för snabba Finlandsvägar?
Bilen är en nybyggd Porsche 911 av 1973 års modell.
Så det blir nybyggd bil i Lahti?
Ja en 911 RS, 3,0 liters med alla rätta "grejor" så vad som gäller bilen så finns det inget att skylla på. Bilen är byggd för asfalt men jag har gjort en del förändringar på fjädrar och krängninghämmare så jag hoppas det funkar.

Ytterligare två Svenskekipage finns anmälda, Bo Axelsson och Tony Jansson. Vad tror du om deras chanser i tävlingen?
Tony vet vi vad han kan, så han är storfavorit till seger. Bosse är visserligen min teamchef i Lahti. Men det "skiter jag i" avslutar Magnus.
Det är alltså upplagt för svensk fight i Lahti då både Magnus och Bo Axelsson tävlar i samma klass. Spännande värre!



<- Tillbaka





"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.