Carless Racing Fuels.   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju


Christian, kartläsare på heltid.



Foto: http://rally.subaru.com
Christian Edström bor numera i New York men är uppvuxen i Sverige. Nu är han meriterad kartläsare i Subarus Amerikanska fabriksteam.


Foto: http://rally.subaru.com
Travis och Christian forcerar snön i tävlingen med det passande namnet "Snow Drift".


Foto: http://rally.subaru.com
Andra deltävlingen 2006 var 100 Acre Wood Rally.


Foto: http://rally.subaru.com
Full fart under Oregon Trail.


Foto: http://rally.subaru.com
Teamet Travis och Christian kör för, Vermont SportsCar servar sina Subarubilar.


Foto: http://rally.subaru.com
Redo för flygfärd under Maine Forest rally.


Foto: http://rally.subaru.com
Christian firar segern i Ojibwe Forests.


Foto: http://rally.subaru.com
Amerikanska mästare 2006. Christian med föraren Travis Pastrana.


Foto: http://rally.subaru.com
Årets näst sista deltävling var Colorado Cog där det var full fart. Nästa år väntar ett stort tävlingsprogram för Christian och Travis.


Svensk kartläsare mästare i USA? Ja det är faktiskt sant. Svenske Christian Edström, född och uppvuxen i Gävle kan nu titulera sig Amerikansk Mästare i rally. Han är co-driver åt välkände Travis Pastrana som nu gör succé i rallybil efter en vild karriär på motocross cykeln. Christian som i år fyllde 30 har åkt kartläsare åt flera förare i USA och ser nu ut att gå en ljus framtid till mötes på rallyfronten. Travis och Christian var klara mästare redan före finalen, avslutade ändå med seger och visade fart och precision. Vi har fått tag på Svensk / Amerikanen och samtidigt passa på att låta er besökare lära känna honom och se vad som hänt i hans rallykarriär. Självklart lovar vi att intervjun avslutas med en del avslöjande om framtiden.


Du är alltså från Sverige men flyttat till USA?
- Jag är född i Gävle och uppvuxen där och i Uppsala. Jag flyttade med familjen till USA som sjuåring och har bott i New Jersey, Kalifornien, och New York. Från början var det planerat att vi skulle bo i USA under två års tid, men som med många saker så blir man fast.
Så då har du lämnat Sverige helt?
Nej, familjen har sommarstuga i Söderhamns skärgård så det blir några resor hem till Sverige någon gång om året.

Motorsport och framför allt rallyintresset? Är det något som kommit på senare år eller har det alltid funnit med?
- Jag har alltid varit intresserad av motorsport och framför allt just rally. Det känns ju lite som nationalsporten då det gäller motorsport grenar.
Du är meriterad kartläsare, men hur är det med besöken i förarstolen?
- Ja du, vem har inte kört en Volvo 240 på en grusväg och satt upp lite fina ställ? Jag har varit kartläsare i drygt 100 tävlingar, men faktiskt också kört en tävling.
En tävling som förare, hur gick det?
- Slutade tvåa i min grupp, dock sex minuter efter vinnaren, så det är nog bäst att jag håller mig till högerstolen.

Hur kom du i kontakt med de Amerikanska teamen?
- Det började med att jag var kartläsare åt en kille i Kalifornien som för övrigt kör en mycket fin Volvo 240. Där efter har jag åkt med ett stort antal privatförare i Subaru och Mitsubishi bilar. Säsongen 2003 fick jag ett erbjudande att läsa noter åt Lauchlin O´Sullivan som körde en Mitsubishi Lancer Evo 7 som del av Mitsubishis rallysatsning i USA. Det gick bra, och vi kom tvåa i mästerskapet. Men sen drog Mitsubishi in rally programmet vid slutet av säsongen p.g.a. sina svåra ekonomiska besvär. Teamet som drev Mitsubishis program, Vermont SportsCar satsade då istället på att hitta en ny ung amerikansk förare, och kom på idéen med Travis Pastrana.
Med Subaru och Travis kom mer framgångar?
- Ja! Travis och teamet gjorde succé under säsongen 2004 och 2005 vilket ledde till att vi fick stort stöd av Subaru under 2005, och att vi blev ett fabriksteam under 2006.

Nu åker du med Travis Pastrana, de flesta känner väl till honom. Men lite kort om honom?
- Ja! Travis är ju rätt känd. Innan han la det på hyllan och började med rally, så var Travis freestyle motocrossåkare. Han var den förste att fullfölja en backflip på crosshoj och även den första att fullfölja en dubbel backflip. Han har också vunnit åtskilliga X Games medaljer i FMX och även vunnit det Amerikanska mästerskapet i 125cc motocross.
En riktig vilde.
- Kan man säga. Tror han brutit vart enda ben i hela kroppen och säkert fått 20 hjärnskakningar eller någonting i den stilen. I alla fall, när Mitsubishis rallyprogram i USA drogs in så satsade Vermont SportsCar på att hitta en ny ung förare som kunde prestera bra resultat och även få upp intresset för rally i USA.
Han var den ultimata föraren, både känd, snabb och intresserad?
- Just på grund av hans tidigare succéer i freestyle motocross och hans stora intresse för rally så var Travis ett naturligt val.
Och din plats i kartläsarstolen då?
- Ja, teamet tyckte väl att det kunde behövas en rutinerad kartläsare för att dra i tyglarna lite då och då, och det är så jag slank in.

Årets säsong slutade med guldmedalj! Vad tycker du om årets säsong för dig och teamet?
- Japp, guldmedalj i X Games rallyt, där vi slog självaste Colin McRae, eller om han slog sig själv. I slutstriden gjorde Colin vad han brukar, han rullade. Totalsegern i Amerikanska mästerskapen slår högt. Det kan väl knappast bli bättre än så med tanke på att det är Travis andra säsong i en rallybil.
Men det krävs ju ett team också.
- Vi har ett riktigt rutinerat team runt oss. De har varit otroligt bra och hjälpt oss till framgången. Dom håller verkligen världsklass!

Efter en summering, då väntar den klassiska frågan. Framtiden?
- Travis och jag har just skrivit ett nytt 3-års kontrakt med amerikanska generalagenten för Subaru, som kommer att se oss tävla mer i USA men också utomlands. För 2007 blir det 9 deltävlingar i vårt nationella mästerskap.
Utrikes, är det VM tävlingar då?
- Det blir 3 VM-deltävlingar i Gr.N, och några VM deltävlingar där vi endast kör reccen, d.v.s. vi rekognoserar banan och skriver noter. Utöver detta kommer vi även att köra ett 10-tal tävlingar i Travis privata rallybil. Då i USA och Kanada bara för att hålla konditionen uppe.
Det blir en fullspäckad agenda.
- Sammanlagt 22 tävlingar och 119 dagar hemifrån tror jag snabbt räknat. Ska bli otroligt spännande och kul!
Då är det rally på heltid som gäller från nästa säsong?
- Något mer arbete finns inte tid till. Jag har sagt upp mig från tidigare jobb som konsult på Deloitte. Jag stormtrivs på jobbet som varit jätteroligt men tyvärr går det inte att kombinera båda längre med den nya satsningen. Det är helt utanför gränserna av vad jag trodde skulle vara möjligt då jag började med rally. Det hade man aldrig kunnat drömma om, det ska bli riktigt kul.
Jag hoppas också ni bevakar oss så Svenskarna får se vad vi gör i USA?
Självklart kan ni räkna med det. Vi kommer försöka följa både er och öviga tävlande på ett bra sätt.

Vi tackar Christian för intervjun och önskar honom, Travis och teamet lycka till under en spännande säsong 2007. Vi kan också här och nu avslöja att vi återkommer med mer Amerikansk rallysport redan i morgon.





"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.