"; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; if (!empty($nyhets_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl FROM nyheter WHERE id = '$nyhets_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $sofie==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_sofielundmark WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/sofie "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $fredrik==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_fredrikahlin WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/fredrik "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } if (!empty($video_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,titel,url,media,anvandare,thumb FROM video WHERE id = '$video_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['titel']; echo " - se videon via emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else { echo "emotorsport.se - allt om rally!"; echo ""; } ?>
"; echo $row['text_']; echo ""; echo $row['text']; echo ""; echo $row['_text']; echo ""; } if (!empty($row['logo'])) { if (!empty($row['id_1'])) { $result1 = mysqli_query($link, "SELECT id,id_1,namn,url,logo,ej_src FROM reklam WHERE id_1 = '100' ORDER BY RAND() LIMIT 1") OR die (mysqli_error()); while ($row1 = mysqli_fetch_array($result1)) { echo "   "; echo ""; } } else { echo "   "; echo ""; } } if (!empty($row['video'])) { echo "   
"; echo "   
"; echo $row['_text']; echo "

"; } else { echo "   
"; echo $row['flash']; echo "

"; }} ?>
   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Axelsson tävlar mot "giftiga bastupojkar".



© Ericsson-Motorsport I tisdags presenterade vi en intervju med Nils Bergqvist som kör ett av de 5 helsvenka ekipagen i Lahti Historic Rally som körs 12-13 augusti. Idag är det dags för Bo Axelsson som intervjuas inför stundande finlandsäventyr. Bo syns ofta i Porschar på sträckorna men kommer nu till start i en Ford Escort.

Tävlingen körs fredag och lördag. Hur är tävlingen uppdelad med sträckor / dag? Vet ni det i förväg?
- NEJ, papper lämnas ut först före träningen vilken startar nu på torsdag klockan 08.00. Ca 130-140 km SS.

Du/ni är ett av 5 helsvenska ekipage i tävlingen. Vad kan vi förvänta oss av er i tävlingen, rent resultatmässigt?
- Vi har som målsättning att slå Eugen Damstedt, nu då det inte finns några skåningar att konkurrera med. Att hålla en Euro på Tony Jansson som segrare, åtminstone i sin klass, ger nog inga större odds för han anses väl som mer eller mindre given. Speciellt nu eftersom Teamchefen lär ha lättat på lädret och äntligen köpt riktiga fälgar till Lotusen. Västerås-maffian åker ju alltid bra, vilket de inte minst visade senast i Ypres och Bäckström/Forsell har ju farten men ännu inte turen på sin sida i Finland, så de är säkert med där framme. Värt att notera är också att Sellberg, troligen är vår mesta Finlandsresenär med bortåt 20-30 starter i olika finska rallyn, kör i år.

© www.jent.fi Vilka blir de värsta konkurrenterna om segern i tävlingen?
- Tony kallas ju inte Humlan för ro skull i Finland och han kan mycket väl vinna sin tredje raka! Andra giftiga är snabbe norrmannen Jensen, vilken tillhör de främsta i Norge när han åker i sin WRC Focus. I Lahti åker han en Porsche med synnerligen god potential! Hur italienare och tyskar åker vet jag inte, men de brukar vara klart beskedligare på lösgrus än på asfalt. Sedan finns givetvis ett helt gäng giftiga bastupojkar i alla möjliga åkdon av vilka säkert ett tiotal har farten att stå högst upp på pallen. Det blir tufft! Roligaste bilarna blir de italienska Lanciorna, en Stratos och en Fulvia HF. Stroscheks Porsche 911 ST, Ola Ströms Mercedes 280 E, Velins Sunbeam, Hacks Escort och självklart min gamla röda Porsche (Polkagrisen).

Du kommer till start i en Ford Escort RS 1600. Bilen är ny? Hunnit testa bilen något?
- Det är en ny bil för mig. I grunden är det en värsta sortens norsk Mk1:a som gått asfaltsprint, men Ryrlén har byggt om den enligt det historiska reglementet. Alla godsakerna sitter där såsom BDG-motor, Atlas, AP, etc, etc. Vi har testat bilen upp o nerför en liten backe och den verkar OK och den låter i alla fall kul.

Något övrigt värt att veta om tävlingen?
- Förutom att det är liten varning för bansträckningen, vilken brukar innehålla gamla as-snabba 1000 Lakes sträckor, så är det stor varning utfärdad för lunchstället i Sysmä!


(Foto: överst, Bo Axelsson under Kong Christian Race 2005.)
(Foto: underst, Bo Axelsson med Porsche under Lahti 2004 - ©jent.fi)




<- Tillbaka



 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.