MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju


Företagare med udda rally Mercedes.



© Ericsson-Motorsport
Bo Alaviks Mercedes 450 SLC är minst sagt ovanlig i de Svenska Rallyskogarna. Men nu gör teamet ett nytt försök i Midnattssolsrallyt.


© Ericsson-Motorsport
Mercedesen, här från östgötaskogarna i 2008 års Midnattssolsrally.


© Ericsson-Motorsport
En stor bil med automatlåda, inte det mest optimala för rallyskogen.


Snart är det dags för Midnattssolsrallyt 2009. Intresset är som vanligt på topp inför tävlingen, rekordmånga visade i år intresse vid anmälan och efter gallring fick man fram ett starkt och intressant startfält som torsdagen den 16:e juli kör igång på Elmiafältet i Jönköping. Där efter beger sig de tävlande mot Trollhättan på fredagen för att där efter gå till ny nattvila i Årjäng. Sista dagen går via Karlstad till Karlskoga. Några av de tävlande berättar nu om sina planera och målsättningar runt årets Midnattssolsrally.


Vi känner igen en stor Mercedes från rallyskogen, men vem sitter i egentligen?
- Jag är Bo Alavik, 53 årig företagare från Herrljunga. Min tidigare erfarenhet är ett antal rallyn i Volvo Original på 1990-talet, då som nu tillsammans med min bror Bengt Alavik som kartläsare. Bengt är inspektör vid Vägverket till vardags.

Ni har valt en minst sagt udda bil?
- Ja, hösten 2007 beslöt jag att bygga en bil för historiskt rally och valde en för Sverige mycket udda vagn - Mercedes 450 SLC. Med denna biltyp hade Mercedes-fabriken en hel del framgångar i slutet av 1970-talet. Förare då var bl.a Björn Waldegård och Hannu Mikkola för att nämna två. Vi tycker att tjusningen med historiskt rally är förutom själva tävlingsmomentet att lyfta fram många av de bilar som det faktiskt har tävlats med i Sverige och internationellt, därför vårt kanske något udda bilval.

Vad är det för delar i bilen?
- Bilen är byggd enligt dåvarande grp 1 vilket innebär helt standard drivlina med 4,5 liters V8 och trestegs automatlåda, ingen manuell låda är homologerad. Att tävla med automatlåda kräver en speciell körstil och jag hoppas vi förfinat den något sedan förra årets Midnattssolsrallyt.

Din / er målsättning med Midnattssolsrallyt 2009?
Förra året var ju premiär både för bilen och för oss i MSR och på grund av tekniska problem redan efter två stäckor på fredagen fick vi starta om på lördagen med mycket maxtider. Så vår placering blev blygsamma 86:e plats men i år siktar vi naturligtvis högre upp i resultatlistan.

Målgång i Karlskoga den 19:e juli, vem tror du då står överst på prispallen?
- Vem som vinner? Ja, Stig Blomqvist och Björn Waldegård är naturligtvis stora favoriter men jag vill lyfta fram Kenneth Bäcklund som kandidat till första platsen. Inte bara för att han är västgöte från våra trakter utan att han är en ruskigt duktig förare, takterna sitter säkert kvar.





"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.