SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
MaxSport   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju


Andreas - En Topdriver mot nya äventyr.



© Ericsson-Motorsport
Andreas Sjölander med högt uppsatta mål inför säsongen 2008.


© Ericsson-Motorsport
Det är bakdelen på Fiestan Andreas tänkt visa sina konkurrenter i år.


"..bara var fokuserad på uppgiften, men det gäller ju även här hemma."


© Ericsson-Motorsport
Vilda Ryd Racet 2007 slutade med en tredjeplats mot de trimmat 2wd bilarna men också en andraplats i Ford Flexifuel Cup. När årets var slut var placeringen nummer 1 i serien.


© Ericsson-Motorsport
En välservad bil är en av delarna till framgångar.


Till helgen inleds det Brittiska Mästerskapet i rally. På startlinjen finns förare som Juho Hänninen, Guy Wilks och Patrik Flodin. Till premiären ses fyra helsvenska ekipage varav tre i den otrimmade tvåhjulsdrivna klassen. Victor Henriksson och Joakim Nyman är två av dem, tredje Svenskbil är Andreas Sjölander och Håkan Jacobsson - just Andreas kommer ni få veta mer om här. Andreas gästade serien redan 2007 med sin Fiesta och gör nu några inhopp i serien. Vi passade på att ställa några frågor till honom så här dagarna innan tävlingen drar igång på allvar.


Du testade som vi tidigare nämnt på tävlandet i England redan under säsongen 2007. Vad har du för erfarenheter att ta med dig från den tävlingen?
- Det man får ha i åtanke är ju att de inte har lika fina vägar som här hemma. Det gäller att åka mer taktiskt där för att ta sig till mål. Annars skiljer det sig inte så mycket körmässigt, bara var fokuserad på uppgiften, men det gäller ju även här hemma.
- Det ser också ut som om några sträckor från 2007 verkar vara samma som förra året, kan ju ha sin fördel.


Vad skiljer mellan Sverige och England, främst vad det gäller mästerskapsdeltävlingar?
England är ju ett stort motorsportland, så självklart är ju uppbackningen från media riktigt bra. Alltid mycket journalister på plats.
Och upplägget på själva tävlingen?
- Vi kan väl jämföra det med "South Swedish Rally" här hemma, start på torg och lite show.
Hur är tempot i tävlingarna?
- Vad det gäller motstånd i vår klass så kan jag säga att de går fortare i Sverige, men i år kommer både Joakim Nyman och Viktor Henriksson åka i klassen så de kommer bli tufft.
- Förra året var det egentligen bara en som hotade innan jag bröt. Och det var ingen mindre än Vesa Mikkola, son till Hannu Mikkola. Men i år kommer det att var tuffare, dels med tanke på flera Svenskar.


Vi har kunnat läsa på din hemsida att du har högt uppsatta mål för 2008. Hur många tävlingar hinner du med i årets BRC?
- Vi har bestämt att vi ska åka Pirelli Rallyt och Isle of Man. Avslutningen i RAC - Wales Rally GB är ju en liten dröm.
Med de nya SM deltävlingarna blir det mycket kalenderkrockar.
- Ja vårat SM krockar med halva deras mästerskap. Så de går bara att åka tre av sex tävlingar i England om vi ska kunna köra vår SM serie.


Pirelli Rallyt är inledningen och er första BRC start för året. Vad tror du om dina chanser i tävlingen?
- Jag tror vi kommer ha en bra chans att vara högt i resultatlistorna men självklart också vinna klassen. Jag tror nog hoten kommer främst från Joakim och Victor som vi vet åker snabbt.





"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.