Mastertrailer.   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nordahl vann Odensvängen, final i VOC serierna.
PRESSRELEASE

Den gångna säsongen har det mesta gått Pär Nordahls väg. Rally Odensvängen, finalen i såväl VOC Mekonomen Rallys SverigeSerien och SommarSerie var inget undantag. Men också i andra förarklasser hände spännande saker. Att Dennis Askling följer upp segern i Finland med ytterligare en vinst i Elit B är ingen överraskning. Men desto mer spännande inför framtiden att Andreas Liljeberg tog sitt livs första seger i en rallytävling över huvudtaget, och det i en finaltävling i landets troligen tuffaste rallyklass. Och lika spännande att väldigt unge Elias Lundberg redan nu tog en seger i Juniorklassen och det i tuffast möjliga konkurrens. Landets framtida rallystjärnor formas i VOC Mekonomen Rally, så har det varit i dryga 20 år och så kommer det att vara under många år framöver. Välkomna in i vinnarcirkeln.

Rally Odensvängen var arenan för finalstriden i VOC Mekonomen Rallys båda nationella serier, SverigeSerien och SommarSerien. Ett välarrangerat, kort och intensivt rally på riktigt fina rallyvägar i skogarna söder om Örebro.

Nordahl dominerade högsta elitklassen, Askling vann Elit B

Efter en lite försiktig start så dominerad Nordahl för dagen med CoDriver Björn Nilsson Elit A totalt.

Nordahl körde för seger totalt i båda serierna och det märktes på tempot. Andra tid på sträcka ett, sedan vann han alla de återstående fyra sträckorna och till slut också rallyt tämligen ohotad, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Bakom Nordahl hade Patrik Adolfsson och Anton Brorsson en rejäl fajt.

Brorsson och CoDriver David Arhusiander tog ett grepp på dagens första sträcka där det var han som var snabbast av alla. Adolfsson jobbade tillbaka tiondel-för-tiondel, lyckades till slut passera. I mål skiljde bara 1,6 sekunder dem åt till Adolfssons fördel.

I Elit B så var det minst lika tufft.

Dennis Askling med CoDriver Jonas Arvidsson tog ett grepp med en kanontid på första sträckan, utmanades sedan främst av ekipagen Mattias Andersson/Fredrik Adolfsson och Frederik Eckhardt/Charlie Ekström. Men trots jakten kom ingen av dem hela vägen fram. Eckhardt hade också annat fokus den här dagen, för honom handlade det om att köra klokt för att rädda totalsegern i SverigeSerien, detsamma gällde för Erik Karlström/Magnus Lundgren som lurade i vassen, här var fokuset inte finaltävlingen utan totalsegern i SommarSerien. Fokus på totalen hade också Fredrik Jansson, för honom handlade det om att bevaka tredjeplatsen i såväl SverigeSerien som SommarSerien. Alla tre lyckades med sina föresatser, stort grattis till er alla för taktiskt fulländade och mogna insatser. Rally handlar inte bara om att vinna enskilda slag, det är kriget men ska vinna.

Slutresultat i finaltävlingen Elit B klass blev därför Askling före Andersson med Eckhardt på tredje plats.


Liljeberg vann Cupklassen och Lundberg segrade bland juniorerna

Att vinna en tävling i VOC Mekonomen Rallys nationella klasser är verkligen inte det lättaste, alldeles oavsett förarkategori. Här samlas de allra bästa förarna i respektive förarkategori i landets klart största rallyklass till batalj. Någon har hävdat att det är svårare att vinna SverigeSerien än att vinna ett SM, kanske (förmodligen) har hen rätt.

Att som Andreas Liljeberg, för dagen med CoDriver Erik Lindkvist, gjorde i lördags vinna sitt livs första rallytävling överhuvudtaget i den omgivningen är en oerhörd bedrift värd allas vår största respekt. Liljeberg jagades närmast av Joakim Larsson/Kristoffer Ringström och Christoffer Olsson/Philip Ohlsson två mycket kompetenta ekipage som vi sett alldeles för lite av i våra serietävlingar så här långt, måhända det blir ändrig på det 2015? Bakom dem taktikkörde Mikael Bodén/Peter Johansson med fokus på andra platsen i både SverigeSerie och SommarSerie. Och Patrik Westerberg, för dagen med Ida Bood vid sin sida hade tekniska problem men bärgade trots detta komfortabla totalsegrar i båda serierna. Stort grattis!

Elias Lundberg är ett nytt namn att lägga på minnet bland klassens suveräna juniorer

Elias Lundberg, lägg det namnet på minnet och kom ihåg vart ni läste det först! En förstaårsjunior som presenterade sig sent under året i klassens serietävlingar. Efter att ha testat några mindre tävlingar med gott resultat så tyckte Elias med pappa Robert i kartläsarstolen att det var dags att prova VOC Mekonomen Rallys serietävlingar så sent som i Eskilstuna förra månaden. Och redan nu kommer redan första segern. Mottag ovationer från en imponerad klassansvarig, och känn allas stöd: Vad månde bliva! Bakom Elias körde klassens säsongsdominant Mattias Jacobsson in på en andraplats och säkrade därmed en kassaskåpssäker seger i både SverigeSerie och SommarSerie. Duktiga Sebastian Orava som skuggat hela säsongen in på en tredjeplats och säkrade därmed andraplatsen i båda serierna totalt. Dessa unga män klarar dessutom att köra taktiskt, vad ska man säga? Var kommer erfarenheten ifrån på unga killar som omöjligen kan ha samlat på sig den. Vilka supertalanger!

En riktig överraskning väntar.

Hoppas ni (Mattias, Sebastian och Elias) läser detta innan vi talats vid, det blir roligare så. Mattias, du fick din mentorlösning presenterad redan på vår prisceremoni på lördagskvällen. Men! Vi jobbar på mentorlösningar även för dig Elias och för dig Sebastian, besked kommer inom kort. VOC Mekonomen Rally har alltid förädlat talanger i svenskt rally, byggt grunderna för nya rallystjärnor. Senast i raden är Emil Bergkvist som i lördags förresten säkrade segern i Opel Adam Cup nere i Tyskland. Och med detta ett fantastiskt spännande kontrakt med Opel Motorsport, Opels fabriksteam i rally, ett team som sagt att WRC ingår i deras planer redan 2017. Grattis Emil! Och grattis Mattias, Elias och Sebastian… nu formaliserar vi även vårt talangutvecklingsarbete med ett mentorskap, ni tre är först ut.

Fantastisk prisceremoni med stjärnglans där 230 000:- fördelades

På kvällen efter tävlingen samlades klassen traditionsenligt till gemensam middag, prisceremoni och fest. I år var det fashionabla Ritz Restaurang och Nattklubb inne i centrala Örebro som stod för den goda maten och den vackra inramningen.

Tacka alla våra sponsorer för det fantastiska prisbordet. Tack JB Engine och Knutte Motorsport som bidrog med två hela motorer till vårt prisbord. Och inte bara det, som dedikerar den ena motorn till en junior som inte bara får en maxad motor utan med den också ett år av mentorskap både tekniskt, förarmässigt och allmänt kring rally med i paketet. Jag saknar ord! Lycklig vinnare av juniormotorn och mentorpaketet blev inte helt oväntat årets dominant Mattias Jacobsson. Den andra motorn lottades ut bland pallplatspristagarna i SverigeSerien, här föll lotten lite dråpligt på vinnaren av högsta Elitklassen, Pär Nordahl. Grattis Pär!

En komplett burbåge för 740/940 från KBT Safety och en uppsättning fälgar från IMD International Marketing & Distribution, bolaget som står bakom Patrik Flodin, vår fälgleverantör fanns också på prisbordet.

Dagens ”turgubbe” var tredjepristagaren i såväl SverigeSerie som SommarSerie Elit B, Fredrik Jansson. Han blev dragen både på bågen som lottades ut bland plats 1-3 i SommarSerien och på fälgarna som lottades bland plats 1-10 i båda serierna.

Grattis också till…

Sebastian Orava, Victor Karlsson, Mikael Bodén, Mattias Jacobsson, Dennis Askling, Andreas Liljeberg, Andreas Broberg, Elias Lundberg, Erik Karlström och Patrik Adolfsson. Ni har alla vunnit en komplett dekalsats för er rallybil från Thorsells Reklam, alltså inte bara klass- och klassponsordekaler utan även nationsflaggor, utskurna namn, batteridekal och förbandslådedekal. Kort sagt: allt du behöver på din rallybil. Det är bara att ta direktkontakt med Thorsells då ni vill ha era dekaler, du hittar länk på vår hemsida, klicka bara Thorsells Reklam logon ute till höger.

Tack också till Din Rallyboutique som sedan många år hjälper oss med pokaler och medaljer till vårt prisbord, de nya ägarna Kenneth och Daniel bär traditionen vidare, det är stort. Tack Gunnar Barth för ditt engagemang för klassen under året och för dina fria noter som vi kommer att kunna lotta ut under några av det kommande årets tävlingar.

­Att du Gunnar med ditt lilla bolag ställer upp med detta och det efter ett år där inställda tävlingar på försäsongen måste ha ställt till det rejält för dig, det vittnar om ett sant rallyhjärta och ett engagemang även för vår klass. Fantastiskt!

Tack också till Emil Bergkvist som alltså säkrade segern i Opel Adam Cup nere i Tyskland på lördagseftermiddagen och med det ett kontrakt för nästa år i Opels fabriksteam som hårdsatsar mot WRC om bara något år. Emil glömde inte sina rötter utan ringde upp klassansvarig så att det fick göras en improviserad telefonintervju ut i det stora högtalarsystemet så att alla i klassen kunde höra.

Speciellt uppskattat blev det när Emil berättade att han trots sina fantastiska framgångar längtar lite tillbaka till VOC Mekonomen Rally. Att han därför inte är främmande för något gästspel redan under nästa säsong bara det går att passa in tidsmässigt. Pär Nordahl var inte sen att erbjuda sin vinnarbil från i år för detta.

Blir spännande att se om detta går att genomföra. Håll ögonen öppna. Information kommer som vanligt på klassens officiella organ www.vocmekonomenrally.com

Växjö årets arrangör, Brorsson Motorsport årets team

Också av tradition så är det ytterligare två väldigt ärofyllda hederspriser som delas ut vid klassens årliga prisceremoni.

Årets Team utses sedan några år tillbaka av klassens grundare och mentor, Carleric Johansson. Även om Carleric trätt tillbaka från ledarrollen i klassen så följer han klassen på närmast möjligt håll. Från den positionen valde han i år att utse Brorsson Motorsport till Årets Team. Motiveringen löd: Ett väldigt välorganiserat team där allt är ”på plats”, ordning på bil, på körning och på allt runtomkring. Grattis Brorsson Motorsport, det är en mycket hedersam utmärkelse att få i extremt hård konkurrens. Just nu är Carleric plågad av sjukdom och kunde därför inte närvara på årets prisutdelning, vi är många hoppas på snart tillfrisknande. Väl tillbaka i full fart väntar också nya uppdrag i klassen, vad det är får ni läsare vänta på besked om till dess att Carleric är tillbaka i full vigör, krya på dig Carleric.

Grattis Wäxjö MS.

Tradition sedan några år tillbaka är också att den fina utmärkelsen ”Årets Arrangör” utses av förarna själva på prisutdelningen - öppen nominering, och öppen omröstning. I år var det i finalomgången en väldigt tuff match mellan TAMUA, Tammerfors UA och Wäxjö MS där Växjö efter en andra omröstningsomgång gick segrande ur striden. Stort Grattis Wäxjö MS. Ni har blivit en stabil arrangör av alla våra serier, fantastiskt välorganiserad tävling, duktiga och trevliga funktionärer och superfina sträckor. Vad mer kan man önska sig? En extra fjäder i hatten är att ni slog TAMUA på upploppet, en klubb som i fjol blev utsedd till bästa arrangör i hela det fantastiska finska rallymästerskapet.

Ingvar Nilsson, tjugofem (25!) år i VOC, och vinnare i Old Boys

Under kvällen fick också alla vi i klassen möjlighet att hylla en av klassens giganter, nestor Ingvar Nilsson, Hällefors.

VOC tog sina första lite stapplande steg redan 1989, redan det året fanns Ingvar Nilsson med i handlingarna och det gör Ingvar i högsta grad även idag, tjugofem år senare. I år vinner Ingvar Nilsson Old Boys klassen, och blir samtidigt femma i högsta Elitklassen – ett fantastiskt facit. Men, det allra mest fantastiska är ändå att Ingvar inte missat en enda säsong i klassen under dessa tjugofem år. Vilken rallykung! Det är bara att buga djupt och lyfta på hatten för denna enastående bedrift som torde sakna motstycke någonstans i hela rallyvärlden. Och inte nog med det, Ingvar och CoDriver Anders Östlund lämnande kvällen brett leende med orden ”vi ska nog vinna över dig nästa år också”. Twentyfive and counting alltså! Klassen skulle inte vara riktigt detsamma utan dig Ingvar, vi ses i januari. Men det där med att slå mig… njae, det får vi nog bli två om.

En överraskning på pallen i Old Boys.

Att klassansvariga Roger och Lotta skulle teckna in en andraplats i SverigeSeriens Old Boys klass 2014 och med det slå en av våra körtekniksmässiga förebilder Brage Lundmark på tredjeplatsen får väl ses som en riktig kioskvältare. Men det handlar i grunden om att vi tävlat flitigare i serien än Brage. Då Brage är med, då vinner han Old Boys tämligen ohotad, det har han visat med eftertryck. Men rally är rally, och regler är regler, och enligt dessa så är jag och Lotta tvåa… hur det nu gick till?

Till sist några ord om damklassen.

­VOC Mekonomen Rally har en damklass under avveckling, därför har den inte heller förts serieställning offentligt på under säsongen. Kalla oss gärna feminister i ordets rätta bemärkelse (dvs likabehandling) men det är helt enkelt otidsenligt att särbehandla tjejer. Lina Björklund som vann i år, Veronica Blomqvist som blev tvåa, Emma Svensson som slutade trea, Stina Holmberg som blev fyra och Emelie Axelsson som blev femma de ser sig alla som rallyförare - inte som kvinnliga rallyförare. Deras ambition är att konkurrera med killarna i sin klass inte bara med andra tjejer. Det är rätta takter! Och samtliga dessa är också riktigt duktiga och lovande. Därför blir 2014 det sista år som VOC Mekonomen rally delar ut speciella dampris. Vi kommer att hylla dessa tjejer mycket mer men då till följd av de framgångar de har i sina förarkategorier.

Tack Östernärkes RMC för en riktigt fin finaltävling. Tack Ritz för en fin middag och prisceremoni.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2014-10-30 21:18






Adolfsson snabbast genom Semesterturen.
Robin Adolfsson tog hand om segern i Semesterturen tillsammans med co-driver Roger Dahlberg i en Skoda Fabia Rally2 Evo. Segermarginalen för Wäxjö MS åkaren blev 5,6 sekunder till Joakim Rydholm i Mitsubishi Lancer EVO X.
Det var tre åk på en specialsträcka som gällde när Svenska SprintRallyCupen k...

Publicerad: 2024-07-27 16:04


18 ekipage gjorde upp i KlassikerRallyt, Jonsson före Westlund vid målgång.
© emotorsport.seFredagsrally i Valdemarsvik, under fredagen inleddes Klassikerfestivalen i Valdemarsvik med strålande sol, på programmet stod bland annat rally där SMK Valdemarsvik tog emot 18 klassiska rallyåkare på Toverumsbanan.

Start i centrum, rally på Toverumsbanan.
Starten skedde på torget i Valde...

Publicerad: 2024-07-27 09:12


Följ Semesterturen, HYAcenter Ralli och Rally di Roma Capitale.
© emotorsport.seSemesterturen är deltävling för Svenska SprintRallyCupen hos Södra Sunnerbos MK, det är en sträcka som körs tre gånger som ger 15,6km special att tävla på under eftermiddagen.

Finska HYAcenter Ralli körs med totalt sju sträckor, tre går dubbelt och som avslutning sträckan Savo, totalt 94km specia...

Publicerad: 2024-07-26 21:57


Lokala åkarna snabbast på ss1 i Rally di Roma Capitale - Mabellini bäst av EM förarna.
© emotorsport.seUnder fredagen avgjordes kvalet inför Rally di Roma Capitale, årets femte EM/ERC deltävling. Av de 26 ekipagen som körde kvalet var Mathieu Franceschi bäst med Erik Cais och Efrén Llarena bakom - spanjoren nu på Michelin.

Ikväll har första sträckan, 1,3km korta Colosseo Aci Roma körts där det var...

Publicerad: 2024-07-26 21:56


Nästan maxat startfält i Semesterturen.
När anmälan stängde till Södra Sunnerbo deltävling ”Semesterturen” i söndags var det bara en handfull platser kvar. Antalet startande på lördag är 54 stycken som ska ta sig an sprintsträckan på 5,2 kilometer som ska köras tre gånger.

Största klassen även den här deltävlingen är standard med sina ...

Publicerad: 2024-07-25 21:31


Fredagsrallyn med KlassikerRallyt och Rally di Roma Capitale.
© emotorsport.seValdemarsviks MK kör Klassiker Rallyt ihop med Klassikerfestivalen i staden under fredagen. Från start i centrum till Toverumsbanan för två åk vid 13-tiden. Det är 19 ekipage som kommer till start, klassiska rallybilar av i stort sett 19 olika modeller. Vid 15-tiden är de tävlande tillbaka i centrum...

Publicerad: 2024-07-25 18:24


Se live från kvalet inför Rally di Roma Capitale.
© emotorsport.sePatrik Barth bredvid Mads Östberg är enda Svenska hopp i helgens EM/ERC deltävling, det Norsk/Svenska ekipaget ligger trea i EM tabellen inför helgen där andra halvan av serien inleds. Under fredagen kan de tävlandes ses live i vår WebTV & Video avdelning när de kör kvalet.

Det är 4km över sträck...

Publicerad: 2024-07-25 18:18


Lördagsrallyt med Semesterturen, 50-talet bilar och en sträcka tre gånger.
© emotorsport.seSvenska SprintRallyCupen rullar vidare med Semesterturen hos Södra Sunnerbos MK, det är en sträcka som körs tre gånger vilket ger 15,6km special.

Med 50-talet bilar är startfältet nästan fullt, Standard med 24 deltagare och en mix av alla standardbilar och licensklasser. Bland namnen Torbjörn Kar...

Publicerad: 2024-07-25 18:13


Följ fredagens kval inför Rally di Roma Capitale.
© emotorsport.seSträckan Fumone på 4km ska användas som träning, kval och shakedown under fredagens morgon och förmiddag när EM/ERC serien inleder sin femte tävlingshelg. Klockan 8:00 på fredagen har Rally2 ekipagen chans att köra den fria träningen, vid klockan 10:31 går så de tävlande ut på kvalet som kan följas ...

Publicerad: 2024-07-24 21:10


19 rallyklassiker kör fredagens Klassiker Rally i Valdemarsvik.
© emotorsport.seI dagarna två arrangeras Klassikerfestivalen i Valdemarsvik, under fredag och lördag möts bil, mc och båtfolket med utställning av gammalt och nytt. Under fredagen arrangerar SMK Valdemarsvik Klassiker Rallyt som del av aktiviteterna.

Ett gäng klassiska rallyekipage kör sprint.
19 tävlan...

Publicerad: 2024-07-24 20:51


Tidigare nyheter:
TV-tablå för helgens Rally di Roma Capitale.
”Konst & Rally” i Järnboås, 3:e rallyutställaren klar, en mullrande Ford rullar in.
90 bilar till helgens ERC Rally di Roma Capitale, startfält och upplägg.
Kristensson kör Snapphanerallyt och gör SM start i East Sweden Rally.
WRC jämförelse, fyra förare inom 10 poäng med 2023 års poängsystem!
WRC tabellerna efter Rally Latvia, tätare i toppen och Svensk WRC2 ledning.
Så gick det i Svampasprinten.
Taktisk och historisk triumf för Solberg.
Lettisk WRC seger för Rovanperä, tekniska problem sänkte Sesks, Solberg vann WRC2.
Så gick det i Danska Komo Rallysprint.
Svampasprinten och Rally Latvia att följa under söndagen.
Rovanperä och Solberg fyra sträckor från vinst i Rally Latvia.
Rovanperä och Solberg i fortsatt Lettisk ledning.
Söndagsrally med Svampasprinten.
Följ Komo Rallysprint och Rally Latvia under lördagen.
Rovanperä pressad av Sesks i Rally Latvia, Solberg flyger fram i WRC2.
90 bilar till nästa helgs Rally di Roma Capitale - Barth ende Svensk i ERC fältet.
Sex svenska ekipage när prestigfyllda Komo Rallysprint avgörs under lördagen.
Sju sträckor på 12 mil under fredagen i Rally Latvia, följ rallyt med resultat sträcka för sträcka.
Solberg överlägsen på ss1 i TET Rally Latvia, Rovanperä snabbast totalt.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 26-28/07


Rally SM:
East Sweden Rally 23-24/08


Rally VM - WRC:
Secto Rally Finland 01-04/08


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 03/08




Foto:
Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten, uppvisning Appendix K.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 500.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.