NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tuffa utmaningar då VOC körde Pirelli Rally i Tammerfors.
PRESSRELEASE

Finland är något av rallyts hemland. Ett otroligt intresse hos allmänheten. Ett oerhört engagemang. Och lösningar för rally som är helt omöjliga i Sverige tas här som självklarheter. Pirelli Rally i Tammerfors, finaltävling i finska mästerskapen och deltävling i såväl SverigeSerie som Nordic West Euro Cup i VOC Mekonomen Rally var definitvt inget undantag. Finlands rallytävlingar bjuder också på utmaningar utöver det vanliga. Klassen antog detta med bravur. Pär Nordahl och Anton Brorsson hanterade det allra bäst, åkte hem med var sin seger i Elit A, och bäddar med det för en riktig nagelbitare i den kommande finaltävlingen.

Tänk er situationen att vi skulle köra rally i någon av Sveriges största städer, låt oss säga Göteborg i det här tankeexperimentet. Att vi skulle förlägga HQ till Ullevi. Stänga av området intill för att ge förtur i trafiken för rally-, service, och reccebilar. Och! Förlägga serviceplatsen till gräsmattan (fotbollsplanen!) med in och utfart på löparbanorna. Köra de kraftiga ljus- och ljudanläggningningarna på max även när timmen är sen. Bara genom att föreslå detta skulle antagligen våra politiker, fotbolls-, och friidrottsfolk kräva att rally istälet borde förbjudas och att rallyförespråkare skulle spärras in med tvångströja på obestämd tid.

Precis så var det i Tammerfors! Lägg därtill att de allra bästa rallyvägarna i omgivningen har gjorts tillgängliga. Att man med detta stänger av flera mindre byar där sträckorna går rakt igenom förefaller ingen uppleva som något problem, snarare som en möjlighet för samma byar att hamna i centrum för en dag men alla de möjligheter som det i sig öppnar för försäljning etc. Sett i det ljuset förstår man rallys status som sport i vårt östra grannland. Man förstår också att förlängningen på detta är att den vita flaggan med blå kors som stoltserar på så många bilar i världseliten medan det är så långt mellan de blå och gula. Allra högst upp i rallyns pyramid, i WRC, förekommer ju numera tyvärr bara blå och gula flaggor som enskilda gästspel. Det här är faktum som de styrande i vårt förbund borde ägna mer tid och kraft även om det skulle innebära att man då skulle vara tvungna att prioritera ner arbete med regelfrågor på detaljnivå, säger klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl hanterade extremsvåra fredagskvällen bäst
I Elit A så var det Pär Nordahl för dagen med Joakim Sjöberg som CoDriver (i normala fall åkande med Emil Bergkvist) som hanterade den svåra situationen allra bäst.

Fredagskvällens sprintrally var bara en sträcka, men inte vilken sträcka som helst. Här var det en av Finlands ritliga ”mytsträckor” som stod på schemat: Pengonpohja! Tekniskt svår torr och i fullt dagsljus. Men, vi fick dessutom utmaningen att köra den i beckmörker, i fullt regn och dessutom plaskvåt och därför bitvis såphal. Ett riktigt mandomsprov!

Nordahl/Sjöberg hanterade detta klart bäst. Egentligen var det bara Brorsson/Arhusiander som på riktigt utmanande.

Nordahl klarade sträckan i dessa förhållanden under 10 minuter, en bragd och inget annat! Brorsson bara tre sekunder efter. Nordahl sammanfattade efteråt ”Förbannat, om det inte är det svåraste jag gjort i hela mitt liv”. Bara att gratulera. Rutinerade Brage Lundmark på tredjeplats.

Askling i Elit B och Westerberg i Cup på fredagskvällen
Det var inte bara i Elit A som det gick fort.
Dennis Askilng med Jonas Arvidsson i högersätet körde in på dagens tredje tid totalt i VOC Mekonomen och vann med det Elit B. Tvåa var stabile Erik Karlström för dagen vägledd av Magnus Lundgren efter dödsfall i familjen för Eriks ordinarie CoDriver Oscar Almqvist - allas våra tankar är med dig Oscar i en svår stund. Trea Fredrik Jansson med Daniel Andersson i CoDriver sätet.

Westerberg helt ohotad i C.
I C så visade doun Patrik Westerberg/Kent-Ola Björklund direkt var skåpet skulle stå den här helgen. De vann klassen med hela 42 sekunder. Tvåa Thomas Carlsson med Christoffer Karlsson till höger om sig, trea Samuel Miettinen, båda dessa ekipage alltför sällan sedda i SverigeSerien.

Alla klarade utmaningen!
Något som vi också måste understryka var att ALLA ekipage i VOC Mekokonomen Rally klarade den oerhört tuffa utmaningen den här kvällen. Det låg finska bilar både till höger och vänster, men ingen av våra körde av, alla i mål! Fantastiskt! Jag menar att detta säger en hel del både om våra team och då främst om våra förare, men också om Gunnar Barth´s fantastiskt fina noter. Gunnar åkte över till Finland speciellt för att nota för oss, systemet med arrangörsnoter finns ju inte utanför Sverige. Heder åt dig Gunnar för ditt engagemang och din oerhörda kunskap och erfarenhet.

Brorsson i Elit A på lördag
VOC Mekonomen Rally delade alltså rallyts två dagar till två tävlingar. Fredagkvällens knappa 1,5 mil var för klassen ett sprintrally. Lördagens dryga 13,5 mil ett annat. Med detta upplägg så var klassen fri att serva hela natten om det skulle behövas och även att starta om utan superrally-tidstillägg om det skulle bli aktuellt.

Lördagen började med att två namn som inte alla tänker på som de toppförare de är presenterade sig på riktigt. Tom Kristensson för dagen med CoDriver Jörgen Jönsson och Niklas ”Nibbe” Nilsson assisterad av Dan Hoff. Både dessa skulle finnas med i resonemanget hela dagen skulle det visa sig och de båda växlade i ledning ända fram till SS7.

Händelserikt redan från början.
Nordahl körde punktering på lördagens första sträcka, rallyts SS2, och fick till följd av detta en dikesvisit. Tack var engagerad finsk publik blev det ändå bara 40 förlorade sekunder. Efter det bestämde sig Nordahl: Nu skulle det åkas på riktigt. Bära eller brista! Och han arbeta steg-för-steg bort den förlorade tiden.

Allt hände på SS 7, Sahalahti 2.
På SS7 var det slut för Nordahl, men det var ingen avåkning trota ett ursinnigt tempo. Istället var det bränsleproblem som gjorde att bilen inte gick. Samtidigt vinner Brorsson sträckan ganska stort och går upp i ledning, något han sedan inte släppte. I mål Brorsson före Kristensson och Nibbe.

Detta gör situation minst sagt laddad i SverigeSerien inför finaltävlingen. Brorsson leder med fem poäng med det finns ändå en mängd möjliga resultat som kan leda till särskiljning. Laddat!

Mattias Andersson tog till sist Elit B
Det var lika laddat i den lägre Elit klassen.
Dagen började med att Erik Karlström tog ett grepp som han steg för steg stärkte, samtidigt körde Fredrik Jansson av och tvingades bryta. Per Allo med Magnus Nilsson som ledsagare skuggade. Bakom dessa trivdes Mattias Andersson och CoDriver Fredrik Adolfsson också som fisken i vattnet på de snabba sträckorna.

Stopp på SS 7 även för Karlström
Bara någon kilometer efter Nordahl så fick även Karlström haveri. Lite ”ödets ironi” kan man tycka. Det här två bilarna torde vara två av de allra mest välskotta och ”välskruvade” i hela serien, och ändå är de två av dem som får haveri. Ren otur skulle jag vilja påstå och lider med er.

Situationen öppnade för Andersson och Allo.
När dammet lagt sig så var det Mattias Andersson som stod som segrare före Per Allo, detta trots en spurt av Allo med sträckseger på dagens sista långa sträcka. Andreas Jonasson och CoDriver Pär Sundkvist som hela dagen lurat i vassen och succesivt avancerat upp genom fältet på den sista pallplatsen.

Patrik Westerberg överlägsen i Cup.
I cupklassen var det flera av toppförarna som inte kom till start.
Det förringar på intet sätt Patrik Westerbergs och CoDriver Kent-Ola Björklunds prestation. De var överlägsna i klassen från början till slut. Det enda hotet mot Patriks seger var en stormkokande bil, även detta på minst sagt händelserika SS7. Men, den gamla välanvända 740:n gick till mål även om den drack 7 liter vatten på vägen.

Thomas Carlsson på andra plats och tyske Andreas Leue på tredje.
Med framgången i Finland kan vi också gratulera Patrik och Kent-Ola till totalsegern i årets SverigeSerie. Såvitt vi kan förstå är också uppklassningen kalr sedan länge och med det tempo som Patrik har så är frågan om han inte borde anhålla till förbundet om dispens för att få klassa upp till Elit A på en gång. Oavsett hur han väljer att göra så har han en imponerande säspong bakom sig.

Laddat inför finalen
Nu samlar VOC Mekonomen Rally sig för sin kommande final i Örebro den 25 oktober. Som vanligt är det väldigt lite i alla klasser som är avgjort innan finalen. Ett relativt kort rally på fina vägar där nu allt ska avgöras. Och efteråt samlas vi till fest där årets exceptionellt stora prisbord ska fördelas. Plats för festen är i skrivande stund ännu inte klart, flytten av tävlingen ställde till planeringen en del. Håll därför utkik i Gästbok och på nyhetsplats efter mer information.

Jag vill samtidigt passa på att göra ett klargörande. Tidigt i år skrev jag på nyhetsplats ambitionen att alla skulle räkna med finaltävlingen i sina serier. Som alla som känner mig kallar jag saker vid sitt rätta namn och gillar inte undanflykter. Vad gäller detta har jag helt enkelt gjort ett misstag! Regelverket blev aldrig uppdaterat med detta och det kan därför inte gälla. Regler måste framgå på regelsidan, i våra reglementen eller som på ”Tekniska bullentiner och Regelförändringar” för att vara gällande - och det gör helt enkelt inte detta.

Vad innebär då detta konkret?
Konkret innebär det att det är bästa serien som räknas för alla: Sex tävlingar i A och B, fem tävlingar i C. Kort sagt: Precis som vanligt! Och nu när även sista tävlingen i-och-med Västerås konstiga och sena avhopp blir en ”vanlig” rallytävling så är ju detta faktiskt också det enda rätta. Finalen blir en vanlig tävling i serien. Så man kan väl säga att i det avseendet så hade jag en hel del tur.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-10-06 20:38






Två nya Irländska rallyjuniorer in i ERC-serien.
© emotorsport.seMotorsport Ireland Rally Academy slussar ut två nya rallyjuniorer till ERC-serien, till årets säsong är det Keelan Grogan och Craig Rahill som tar sig an en full Junior EM säsong och möter bland annat Calle Carlberg.

24-årige Grogan har redan avverkat tre tävlingar denna säsong i Peugeot 208 Rall...

Publicerad: 2025-03-12 19:41


170-talet ekipage i Rally Costa Brava, historisk EM premiär i Spanien med risk för snö.
© Tobias Johansson.Spanska Rally Costa Brava från Girona inleder FIA European Historic Championship, årets EM-serie för historiska bilar. Rallyt inleds torsdag kväll vid 20-tiden med 16km långa Els Angels.

Totalt 15 mil special, risk för regn och snö.
Omstart fredag morgon där man åker tre sträckor följt av...

Publicerad: 2025-03-12 19:35


Rally-SM bjuder in till träningsläger för JSM-åkare i samarbete med Drive VXO.
© Kenneth Öberg.Som en del i Svensk Bilsports satsning på juniorer och Junior-SM i Rally-SM bjuder man nu in till JSM Pre-Season Camp, som arrangeras den 10–11 april hos Drive VXO utanför Växjö. Lägret är en del av satsningen på JSM Standard, en klass i Rally-SM där unga förare tävlar i prisvärda bilar om både pris...

Publicerad: 2025-03-12 17:06


Susanne Kottulinsky har kört sin sista sträcka.
Svensk Bilsport och Rally Swedens kontor är idag arbetsplatser i sorg. Ett av bilsportens brinnande hjärtan har slocknat. Susanne Kottulinsky har lämnat oss.

Susanne hade ett helt liv i bilsportens värld. Uppvuxen i en motorsportfamilj började hon själv tävla i rally. Först som kartläsare och se...

Publicerad: 2025-03-11 21:58


Andra utställarbilen klar för långfredagens ”Konst & Rally”, en Opel Ascona B Appendix K.
© Nils-Brage Pettersson.Nils-Brage Pettersson drar iväg för att träffa två riktiga ”rallyrävar”. Den äldste av dem kartläsardebuterade 1968 och den något yngre 1970 och nu är de aktiva i rallyspåret igen. Det här är inga ”smygåkare” utan riktiga fortåkare! Låt mig få presentera Frank Hoffman och Thorleif Råsell, körandes f...

Publicerad: 2025-03-11 21:26


Stenras på sträckorna inför Rally Costa Brava, reken klar, ”vilka häftiga sträckor”.
© Juan De Las Heras.På torsdag kväll startar Rally Costa Brava, årets EM premiär för Historiska bilar och på plats är Tobias Johansson och Jenny Strandberg med Audi Quattron. De har startnummer 18 i rallyt och rekognoseringen inför rallyt är igång - ja till och med avslutat för svenskarna.

Men det var en svår rekogn...

Publicerad: 2025-03-11 18:32


Italienska rallyparet jobbar för ny ERC-satsning 2025.
© emotorsport.se25-årige Italienaren Andrea Mabellini vann fjolårets ERC-final Rally Silesia och slutade fyra i mästerskapet. Rallyframgångarna firas tillsammans med co-drivern och flickvännen Virginia Lenzi, för dem båda är det rally och bilar på heltid.

Till vardags jobbar dem båda med Porsche Experience Cente...

Publicerad: 2025-03-10 21:46


Höstens Roger Albert Clark Rally är hett, 205 anmälningar på 48 timmar!
© Roger Albert Clark Rally.205 anmälningar på 48 timmar till startfältets 180 platser, det blev resultatet när arrangören för Roger Albert Clark Rally slog upp anmälan till höstens rally under fredagens kväll.

Rallyt körs inte förrän 20-24:e november men då med 56 mil special, ett 40-tal anmälningar har kommit från stora d...

Publicerad: 2025-03-10 21:44


Mille femma totalt i Rally Citta di Foligno, berättar om helgen.
© MS Munaretto.19-årige Mille Johansson från Katrineholm, tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika, fick en lovande start i det Italienska Grusmästerskapet. I sin debut med Škoda Fabia RS Rally2 och Hankook-däck slutade de femma totalt och tvåa i klassen för förare under 25 år.

Helgens tävling, so...

Publicerad: 2025-03-10 21:40


Ungdomarna värmer upp inför SM-tävlingen.
© emotorsport.seSilverrattens shakedown blir i tävlingsform och arrangeras tre veckor innan SM-tävlingen. Albin Karlsson, tävlingsledare i Älmhults MK, berättar:
Det är vi i ungdomsgruppen som arrangerar tävlingen i egen regi och som har fått namnet Silverspecialen. Man kan säga att det är vår del av Rally ...

Publicerad: 2025-03-09 20:11


Tidigare nyheter:
Höstens Roger Albert Clark Rally är hett, 205 anmälningar på 48 timmar!
Mille femma totalt i Rally Citta di Foligno, berättar om helgen.
Ungdomarna värmer upp inför SM-tävlingen.
Två Italienska rallyjuniorer utmanar i Junior EM.
Ingen Puma för Suarez till Kanarieöarna, kör Skoda Fabia RS Rally2.
Stark start i Italien för Mille, femma totalt i Rally Citta di Foligno.
Andervang & Andersson summerar Rallye Lutherstadt Wittenberg.
Verstappen körde hem Rally with no name, tredjeplats för Kireev och PG.
Stohl före Andervang i ADMV Rallye Lutherstadt Wittenberg.
Mille i Rally Città di Foligno, följ resultaten under söndagen.
Hedlund snabbast i Lappkastet - Hansen tvåa totalt och 2wd vinnare.
Meeke vann Rali Serras de Fafe före Sordo - Sesks i topp innan han bröt.
Lappi före Latvala i Savonlinna Ralli, Liiten fyra för finska mästerskapet.
Loeb dubbel mästare i Race of Champions.
Calle Carlberg gräver guld i USA - rattar Peugeot 208 Rally4 i 100 Acre Wood Rally.
Lappkast, Savonlinna Ralli, Rallye Lutherstadt och Rally with no name bland lördagens rallyn att följa.
Verstappen toppar Rally with no name, tre sträckor kvar.
Många kända namn i lördagens Blefjellsprint - Larsen i Appendix K och 2x Solberg.
Rally Live bjuder på specialpodd istället för inställda Rally Lima.
Italiensk årspremiär för Mille och Johan i söndagens Rally Citta di Foligno.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
Silverratten 01-03/05


Rally VM - WRC:
Safari Rally Kenya 20-23/03


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.