NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tuffa utmaningar då VOC körde Pirelli Rally i Tammerfors.
PRESSRELEASE

Finland är något av rallyts hemland. Ett otroligt intresse hos allmänheten. Ett oerhört engagemang. Och lösningar för rally som är helt omöjliga i Sverige tas här som självklarheter. Pirelli Rally i Tammerfors, finaltävling i finska mästerskapen och deltävling i såväl SverigeSerie som Nordic West Euro Cup i VOC Mekonomen Rally var definitvt inget undantag. Finlands rallytävlingar bjuder också på utmaningar utöver det vanliga. Klassen antog detta med bravur. Pär Nordahl och Anton Brorsson hanterade det allra bäst, åkte hem med var sin seger i Elit A, och bäddar med det för en riktig nagelbitare i den kommande finaltävlingen.

Tänk er situationen att vi skulle köra rally i någon av Sveriges största städer, låt oss säga Göteborg i det här tankeexperimentet. Att vi skulle förlägga HQ till Ullevi. Stänga av området intill för att ge förtur i trafiken för rally-, service, och reccebilar. Och! Förlägga serviceplatsen till gräsmattan (fotbollsplanen!) med in och utfart på löparbanorna. Köra de kraftiga ljus- och ljudanläggningningarna på max även när timmen är sen. Bara genom att föreslå detta skulle antagligen våra politiker, fotbolls-, och friidrottsfolk kräva att rally istälet borde förbjudas och att rallyförespråkare skulle spärras in med tvångströja på obestämd tid.

Precis så var det i Tammerfors! Lägg därtill att de allra bästa rallyvägarna i omgivningen har gjorts tillgängliga. Att man med detta stänger av flera mindre byar där sträckorna går rakt igenom förefaller ingen uppleva som något problem, snarare som en möjlighet för samma byar att hamna i centrum för en dag men alla de möjligheter som det i sig öppnar för försäljning etc. Sett i det ljuset förstår man rallys status som sport i vårt östra grannland. Man förstår också att förlängningen på detta är att den vita flaggan med blå kors som stoltserar på så många bilar i världseliten medan det är så långt mellan de blå och gula. Allra högst upp i rallyns pyramid, i WRC, förekommer ju numera tyvärr bara blå och gula flaggor som enskilda gästspel. Det här är faktum som de styrande i vårt förbund borde ägna mer tid och kraft även om det skulle innebära att man då skulle vara tvungna att prioritera ner arbete med regelfrågor på detaljnivå, säger klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl hanterade extremsvåra fredagskvällen bäst
I Elit A så var det Pär Nordahl för dagen med Joakim Sjöberg som CoDriver (i normala fall åkande med Emil Bergkvist) som hanterade den svåra situationen allra bäst.

Fredagskvällens sprintrally var bara en sträcka, men inte vilken sträcka som helst. Här var det en av Finlands ritliga ”mytsträckor” som stod på schemat: Pengonpohja! Tekniskt svår torr och i fullt dagsljus. Men, vi fick dessutom utmaningen att köra den i beckmörker, i fullt regn och dessutom plaskvåt och därför bitvis såphal. Ett riktigt mandomsprov!

Nordahl/Sjöberg hanterade detta klart bäst. Egentligen var det bara Brorsson/Arhusiander som på riktigt utmanande.

Nordahl klarade sträckan i dessa förhållanden under 10 minuter, en bragd och inget annat! Brorsson bara tre sekunder efter. Nordahl sammanfattade efteråt ”Förbannat, om det inte är det svåraste jag gjort i hela mitt liv”. Bara att gratulera. Rutinerade Brage Lundmark på tredjeplats.

Askling i Elit B och Westerberg i Cup på fredagskvällen
Det var inte bara i Elit A som det gick fort.
Dennis Askilng med Jonas Arvidsson i högersätet körde in på dagens tredje tid totalt i VOC Mekonomen och vann med det Elit B. Tvåa var stabile Erik Karlström för dagen vägledd av Magnus Lundgren efter dödsfall i familjen för Eriks ordinarie CoDriver Oscar Almqvist - allas våra tankar är med dig Oscar i en svår stund. Trea Fredrik Jansson med Daniel Andersson i CoDriver sätet.

Westerberg helt ohotad i C.
I C så visade doun Patrik Westerberg/Kent-Ola Björklund direkt var skåpet skulle stå den här helgen. De vann klassen med hela 42 sekunder. Tvåa Thomas Carlsson med Christoffer Karlsson till höger om sig, trea Samuel Miettinen, båda dessa ekipage alltför sällan sedda i SverigeSerien.

Alla klarade utmaningen!
Något som vi också måste understryka var att ALLA ekipage i VOC Mekokonomen Rally klarade den oerhört tuffa utmaningen den här kvällen. Det låg finska bilar både till höger och vänster, men ingen av våra körde av, alla i mål! Fantastiskt! Jag menar att detta säger en hel del både om våra team och då främst om våra förare, men också om Gunnar Barth´s fantastiskt fina noter. Gunnar åkte över till Finland speciellt för att nota för oss, systemet med arrangörsnoter finns ju inte utanför Sverige. Heder åt dig Gunnar för ditt engagemang och din oerhörda kunskap och erfarenhet.

Brorsson i Elit A på lördag
VOC Mekonomen Rally delade alltså rallyts två dagar till två tävlingar. Fredagkvällens knappa 1,5 mil var för klassen ett sprintrally. Lördagens dryga 13,5 mil ett annat. Med detta upplägg så var klassen fri att serva hela natten om det skulle behövas och även att starta om utan superrally-tidstillägg om det skulle bli aktuellt.

Lördagen började med att två namn som inte alla tänker på som de toppförare de är presenterade sig på riktigt. Tom Kristensson för dagen med CoDriver Jörgen Jönsson och Niklas ”Nibbe” Nilsson assisterad av Dan Hoff. Både dessa skulle finnas med i resonemanget hela dagen skulle det visa sig och de båda växlade i ledning ända fram till SS7.

Händelserikt redan från början.
Nordahl körde punktering på lördagens första sträcka, rallyts SS2, och fick till följd av detta en dikesvisit. Tack var engagerad finsk publik blev det ändå bara 40 förlorade sekunder. Efter det bestämde sig Nordahl: Nu skulle det åkas på riktigt. Bära eller brista! Och han arbeta steg-för-steg bort den förlorade tiden.

Allt hände på SS 7, Sahalahti 2.
På SS7 var det slut för Nordahl, men det var ingen avåkning trota ett ursinnigt tempo. Istället var det bränsleproblem som gjorde att bilen inte gick. Samtidigt vinner Brorsson sträckan ganska stort och går upp i ledning, något han sedan inte släppte. I mål Brorsson före Kristensson och Nibbe.

Detta gör situation minst sagt laddad i SverigeSerien inför finaltävlingen. Brorsson leder med fem poäng med det finns ändå en mängd möjliga resultat som kan leda till särskiljning. Laddat!

Mattias Andersson tog till sist Elit B
Det var lika laddat i den lägre Elit klassen.
Dagen började med att Erik Karlström tog ett grepp som han steg för steg stärkte, samtidigt körde Fredrik Jansson av och tvingades bryta. Per Allo med Magnus Nilsson som ledsagare skuggade. Bakom dessa trivdes Mattias Andersson och CoDriver Fredrik Adolfsson också som fisken i vattnet på de snabba sträckorna.

Stopp på SS 7 även för Karlström
Bara någon kilometer efter Nordahl så fick även Karlström haveri. Lite ”ödets ironi” kan man tycka. Det här två bilarna torde vara två av de allra mest välskotta och ”välskruvade” i hela serien, och ändå är de två av dem som får haveri. Ren otur skulle jag vilja påstå och lider med er.

Situationen öppnade för Andersson och Allo.
När dammet lagt sig så var det Mattias Andersson som stod som segrare före Per Allo, detta trots en spurt av Allo med sträckseger på dagens sista långa sträcka. Andreas Jonasson och CoDriver Pär Sundkvist som hela dagen lurat i vassen och succesivt avancerat upp genom fältet på den sista pallplatsen.

Patrik Westerberg överlägsen i Cup.
I cupklassen var det flera av toppförarna som inte kom till start.
Det förringar på intet sätt Patrik Westerbergs och CoDriver Kent-Ola Björklunds prestation. De var överlägsna i klassen från början till slut. Det enda hotet mot Patriks seger var en stormkokande bil, även detta på minst sagt händelserika SS7. Men, den gamla välanvända 740:n gick till mål även om den drack 7 liter vatten på vägen.

Thomas Carlsson på andra plats och tyske Andreas Leue på tredje.
Med framgången i Finland kan vi också gratulera Patrik och Kent-Ola till totalsegern i årets SverigeSerie. Såvitt vi kan förstå är också uppklassningen kalr sedan länge och med det tempo som Patrik har så är frågan om han inte borde anhålla till förbundet om dispens för att få klassa upp till Elit A på en gång. Oavsett hur han väljer att göra så har han en imponerande säspong bakom sig.

Laddat inför finalen
Nu samlar VOC Mekonomen Rally sig för sin kommande final i Örebro den 25 oktober. Som vanligt är det väldigt lite i alla klasser som är avgjort innan finalen. Ett relativt kort rally på fina vägar där nu allt ska avgöras. Och efteråt samlas vi till fest där årets exceptionellt stora prisbord ska fördelas. Plats för festen är i skrivande stund ännu inte klart, flytten av tävlingen ställde till planeringen en del. Håll därför utkik i Gästbok och på nyhetsplats efter mer information.

Jag vill samtidigt passa på att göra ett klargörande. Tidigt i år skrev jag på nyhetsplats ambitionen att alla skulle räkna med finaltävlingen i sina serier. Som alla som känner mig kallar jag saker vid sitt rätta namn och gillar inte undanflykter. Vad gäller detta har jag helt enkelt gjort ett misstag! Regelverket blev aldrig uppdaterat med detta och det kan därför inte gälla. Regler måste framgå på regelsidan, i våra reglementen eller som på ”Tekniska bullentiner och Regelförändringar” för att vara gällande - och det gör helt enkelt inte detta.

Vad innebär då detta konkret?
Konkret innebär det att det är bästa serien som räknas för alla: Sex tävlingar i A och B, fem tävlingar i C. Kort sagt: Precis som vanligt! Och nu när även sista tävlingen i-och-med Västerås konstiga och sena avhopp blir en ”vanlig” rallytävling så är ju detta faktiskt också det enda rätta. Finalen blir en vanlig tävling i serien. Så man kan väl säga att i det avseendet så hade jag en hel del tur.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-10-06 20:38






Italienska rallyparet jobbar för ny ERC-satsning 2025.
© emotorsport.se25-årige Italienaren Andrea Mabellini vann fjolårets ERC-final Rally Silesia och slutade fyra i mästerskapet. Rallyframgångarna firas tillsammans med co-drivern och flickvännen Virginia Lenzi, för dem båda är det rally och bilar på heltid.

Till vardags jobbar dem båda med Porsche Experience Cente...

Publicerad: 2025-03-10 21:46


Höstens Roger Albert Clark Rally är hett, 205 anmälningar på 48 timmar!
© Roger Albert Clark Rally.205 anmälningar på 48 timmar till startfältets 180 platser, det blev resultatet när arrangören för Roger Albert Clark Rally slog upp anmälan till höstens rally under fredagens kväll.

Rallyt körs inte förrän 20-24:e november men då med 56 mil special, ett 40-tal anmälningar har kommit från stora d...

Publicerad: 2025-03-10 21:44


Mille femma totalt i Rally Citta di Foligno, berättar om helgen.
© MS Munaretto.19-årige Mille Johansson från Katrineholm, tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika, fick en lovande start i det Italienska Grusmästerskapet. I sin debut med Škoda Fabia RS Rally2 och Hankook-däck slutade de femma totalt och tvåa i klassen för förare under 25 år.

Helgens tävling, so...

Publicerad: 2025-03-10 21:40


Ungdomarna värmer upp inför SM-tävlingen.
© emotorsport.seSilverrattens shakedown blir i tävlingsform och arrangeras tre veckor innan SM-tävlingen. Albin Karlsson, tävlingsledare i Älmhults MK, berättar:
Det är vi i ungdomsgruppen som arrangerar tävlingen i egen regi och som har fått namnet Silverspecialen. Man kan säga att det är vår del av Rally ...

Publicerad: 2025-03-09 20:11


Två Italienska rallyjuniorer utmanar i Junior EM.
© FIA ERC.Italienarna Francesco Dei Ceci och Matteo Doretto blir två nya namn till Junior ERC serien 2025, två konkurrenter mot Calle Carlberg om mästerskapet.

21-årige Doretto kommer köra Peugeot 208 Rally4 och tävlar för MS Munaretto, samma team som kommer driva Mille Johanssons Skoda Fabia RS Rally2 i ...

Publicerad: 2025-03-09 20:10


Ingen Puma för Suarez till Kanarieöarna, kör Skoda Fabia RS Rally2.
© @World / Red Bull Content Pool.Det blir ingen start i Ford Puma Rally1 för spanjoren Jose Antonio Suarez i Rally Islas Canarias. "Hemmahoppet" sökte chansen och var nära en start, men det gick inte att få ihop en affär då M-Sport har brist på bilar.

Med bara sju Puma i garaget är det tight för M-Sport att hyra ut, två bilar me...

Publicerad: 2025-03-09 20:07


Stark start i Italien för Mille, femma totalt i Rally Citta di Foligno.
© Junior WRC / M-Sport.Med en del förseningar tog Rally Citta di Foligno målgång under sena eftermiddagen, det Italienska rallyt med Mille Johansson och Johan Grönvall till start. Svensken visade direkt, på första sträckan i den nya Skoda Fabia RS Rally2 att tempot finns där genom att vara trea, före var Alberto Battistol...

Publicerad: 2025-03-09 18:56


Andervang & Andersson summerar Rallye Lutherstadt Wittenberg.
© Cornell Hache.Rallye Lutherstadt Wittenberg innehöll 70km special på 3 sträckor som tyvärr kördes två gånger, vilket gjorde att det blev enormt svårkört. Djupa spår i lös sand med stora stenar. Mycket luriga sprätt och hopp samt mycket fina tvåfiliga asfaltvägar och grusvägar.

Tävlingen började helt ok trots e...

Publicerad: 2025-03-09 10:56


Verstappen körde hem Rally with no name, tredjeplats för Kireev och PG.
© Tuthill.Det blev inte de vintervyer som man kunnat hoppas när 15-talet Porsche och rallyentusiaster åkte till Åre för Rally with no name - men hela evenemanget och samtliga sträckor kunde köras. Ett rallyt med över 20 mil special på elva sträckor under tre dagar och endast Porsche 911 i startfältet. Brittis...

Publicerad: 2025-03-08 22:19


Stohl före Andervang i ADMV Rallye Lutherstadt Wittenberg.
© emotorsport.seManfred Stohl i en Citroen C3 Rally2 tog samtliga sex sträcksegrar när ADMV Rallye Lutherstadt Wittenberg avgjordes under lördagen, tre sträckor dubbelt gav sju mil special.

Sex andratider blev det för Stig Andervang och Lars Andersson genom rallyt, svenskarna i Hyundai i20 N Rally2 var slutligen...

Publicerad: 2025-03-08 22:09


Tidigare nyheter:
Mille i Rally Città di Foligno, följ resultaten under söndagen.
Hedlund snabbast i Lappkastet - Hansen tvåa totalt och 2wd vinnare.
Meeke vann Rali Serras de Fafe före Sordo - Sesks i topp innan han bröt.
Lappi före Latvala i Savonlinna Ralli, Liiten fyra för finska mästerskapet.
Loeb dubbel mästare i Race of Champions.
Calle Carlberg gräver guld i USA - rattar Peugeot 208 Rally4 i 100 Acre Wood Rally.
Lappkast, Savonlinna Ralli, Rallye Lutherstadt och Rally with no name bland lördagens rallyn att följa.
Verstappen toppar Rally with no name, tre sträckor kvar.
Många kända namn i lördagens Blefjellsprint - Larsen i Appendix K och 2x Solberg.
Rally Live bjuder på specialpodd istället för inställda Rally Lima.
Italiensk årspremiär för Mille och Johan i söndagens Rally Citta di Foligno.
Första utställarbilen klar till ”Konst & Rally” på långfredag, Opel Astra GSI 16V, gr.H.
Allen klar för full ERC-säsong i Skoda Fabia RS Rally2.
Vintersprinten 3 inställd, mildväder stoppar helgens rally.
Mille Johansson satsar på Hankook – inleder Italienska Grusmästerskapet med ny bil.
Närmare 30 åkare för Lyckseles Lappkast på fyra sträckor.
Följ Rally with no name, resultat och GPS tracking live.
Meeke, Sordo och Araujo - några favoriter i Rali Serras de Fafe.
16 Porscheåkare gör upp över 11 sträckor i Rally with no name, två Svenska co-drivers.
Gryazin och Virves kör för Toksport WRT i WRC2.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
Silverratten 01-03/05


Rally VM - WRC:
Safari Rally Kenya 20-23/03


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.