Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Inför SSRC finalen – läget i Grupp E.
PRESSRELEASE

Det som skiljer Sydsvenska Rallycupen från andra serier och mästerskap är att både de som vinner grundserien och de som vinner slutspelet belönas rikligt. Utöver 147.000:- från grundserien skulle nu ytterligare 120.000:- fördelas.

Slutspelet, finalen, körs lördagen den 25 oktober i Vetlanda på två fantastiska, småländska specialsträckor. Två varv på banan gör att 52 utslagsgivande kilometer skall skilja förarna åt och värdiga vinnare utses i de fyra klasserna. I alla klasser slåss man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.

Gästskribent i avsnitt ett om Grupp E är Dennis Tillgren, teamchef GT Rally, mannen som vet allt om denna klass och de ekipage som kommer att utkämpa finalen.

”De har avverkat drygt 47 mil specialsträckor sedan SSRC 2014 startade i våras. När den stundande finalen är över, har klubbarna planerat rallyn, fått tillstånd, avlyst för att sedan reparera dryga 50 mil smala, kurviga grusvägar. Vilken bedrift det är när man tänker efter en smula. Det är däremot långt ifrån alla förare som körde första tävlingen som har lyckats ta sig till slutmålet i samtliga rallyn. En del har valt ut godbitar från det rallysmörgårdsbord som klubbarna serverat, andra har provat att tugga i sig alltsammans. I Grupp E är det fyra förare som rullat iväg till specialsträcka ett i samtliga rallyn. Alla med drömmen om att ta sig till målet med den allra snabbaste tiden. Det syns i SSRC:s prispottlista att förarna i Grupp E är förhållandevis snabba och fram för allt driftsäkra. Bland de tio främsta finner vi inte mindre än fyra från Grupp E.

Bland A- och B-förarna toppar Erik Bergman, Skillingaryds MK. Han är en av de som inte startat i all deltävlingarna, ändå är han först på listan före näste man, Stefan Ottosson, Vetlanda RRC, som heller inte kört alla. Trots det har de här båda ”kört skiten” ur resten av gänget i Grupp E. Thobias Svensson, SMK Hörby, har försökt att hålla jämna steg, men lyckats med ”stolpe ut” i tre rallyn och det fungerar inte om man vill vara i topp. Om jag jämför Bergman och Ottosson i de sex tävlingar de kommit i mål tillsammans, utan incidenter som avåkningar och sprängda växellådor, har de kört 25 mil specialsträckor med en snitthastighet på drygt 87 km/t (vi snackar standarbil nu, tänk på det) och då skiljer det bara dryga 38 sekunder mellan dessa båda fartfantomer. I Ottossons favör faktiskt. Efter nästan tre timmars rally är det bara en dryg halvminut mellan dem. De har levererat spänning i vartenda rally de kört tillsammans. Ibland har de rullat in i mål på en SS med mindre än en sekunds diff. Det kommer att bli stenhårt i finalen! Thobias Svensson är självklart också på plats i Vetlanda och det är ingen omöjlighet för honom att detronisera både Bergman och Ottosson.

Linus Svensson, Gullabo RC, och Carl Ryke, Karlskrona AK, har lyckats med bedriften att köra samtliga deltävlingar dock utan att komma i mål med hel bil i alla. I slutet av säsongen har dessa båda herrar fått upp farten rejält och hotat trion i täten med riktigt vassa tider. Bästa rallyt för Linus Svenssons del, måste varit Kullingtrofén där han hade en fin tredjeplats totalt i Grupp E. Han har haft flera tredjeplatser under säsongen, men ingen med så många förare efter sig i resultatlistan som i just Kullingtrofén. Han har brutit två rallyn och då kom Carl Ryke naturligtvis före honom. Carl har haft det motigt, bland annat med en krånglande växellåda, men efter att han funnit felet, har det börjat gå riktigt fort i skogen. I TV-Svängen lyckades Carl köra från Linus med dryga tio sekunder vilket måste ha känts riktigt behagligt. De här bägge herrarna har därmed kapacitet att röra om i grytan om de får till det i finalen.

Är det någon bland rallypubliken som vet vem Ola Schön är? Killen från Tomelilla MK som kört samtliga SSRC:s deltävlingar och ligger trea i prispottlistan? Nähä, jag tänkte väl det. Ni har gett er iväg från sträckan när Ola, Keith, Jesper, Hampus och alla de andra bland C-förarna i Grupp E kommer. Gänget som får harva runt bland de sista, ofta på riktigt urusla vägar med risk att möta er komma gående på sträckan. De har det inte lätt med sina standardbilar. Det är ingen överdrift att påstå, att startordningen har betydelse och det är inte lätt att prestera kanontider långt bak i fältet med en Grupp E-bil. Trots det går det undan och driftsäkerheten hos Ola Schön i hans röda Merca har varit hög. Det är egentligen bara i TV-Svängen som han inte nådde slutmålet trots att han var i ledningen efter sista specialsträckan, det hände något på den allra sista transporten in till Hörby. Hade han klarat sig i mål, hade han fått 60 poäng ytterligare och därmed passerat Stoffe Nilssons 713 i prispottlistan. Surt sa räven. Det är inte mycket som är skillnad mellan succé och fiasko när det gäller rally. Keith Wennberg, Skillingaryds MK, här även han startat i samtliga rallyn i SSRC. Han har dock tvingats stå minst ett trappsteg nedanför Ola Schön på pallen i de flesta tävlingarna men finns på startlinjen i finalen och man vet aldrig; har han en bra dag så kan det bli riktigt spännande i toppen.

Det skall bli spännande att vara på plats för att följa Grupp E-gänget och presterar de som de gjort hitintills under 2014, då snackar vi sekunddramatik! Det kan vi lova!”


» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2014-09-30 20:12






Rådström, Sundell, PG och Hovind leder Västrallyts SM klasser.
© emotorsport.seDe två första sträckorna avverkade i Västrallyt, årets Rally SM final, bäst direkt var Dennis Rådström som tog hand om sträcksegern 2,1 sekund före Patrik Flodin, fyra tiondelar bakom var Isak Reiersen. Den sistnämnde bröt redan kort in på ss2 men kommer starta om, även där var Dennis snabbast men n...

Publicerad: 2024-09-20 21:04


Följ Västrallyt och Eurol Hellendoorn Rally under fredagskvällen - Resultat, Radio och foto.
© emotorsport.seVästrallyt, årets Rally SM final inleds på fredagens kväll. Två utmanande sträckor på totalt 13km körs på grus söder om Trollhättan under kvällen innan de tävlande återvänder till Trollhättan för service.
Rallyradion sänder live, resultaten går live, via GPS tracking kan man följa de tävlande på ka...

Publicerad: 2024-09-19 21:26


Sunday Hillclimb i Tidaholm med fullt startfält.
© emotorsport.seSunday Hillclimb gäller hos Tidaholms MK där en sträcka på 1250m körs tre gånger och intresset var stort, listans 40 platser fylldes fort med också det en lista med reservplatser.

Störst är Otrimmat med 19 deltagare, Oskar Jansson, Peter Lanner, Bruno Arvidsson och Jan Wigertson ur klassen.
Ett ...

Publicerad: 2024-09-19 21:23


97 åkare när Västrallyt startar under kvällen, så är läger i startlistan.
© emotorsport.seRally SM final, första säsongen med förbundets drift av serien när SMK Trollhättan tar final med Västrallyt. Totalt 13 sträckor där två går under fredagens kväll - den andra sträckan en tuff utmaning när solen står allt lägre. Lördagen drar söder ut med fyra sträckor dubbelt. Tre olika sträckor går ...

Publicerad: 2024-09-19 21:05


PPE med Yokohama blir huvudsponsor till SuperCupen 2025.
© emotorsport.se Supercupen är tillbaka efter ett års uppehåll och det med lite nyheter. Priserna uppgår till ca 220´000kr för säsongen. Bästa junior upp till 25 år kommer att få pris som uppgår till ca 65´000kr.

Klasserna blir fyrhjulsdrift, tvåhjulsdrift, Appendix-k -71, Appendix-k 72-81, Appendix-k 82-90, Gru...

Publicerad: 2024-09-19 18:46


Följ SM-finalen Västrallyt, WebTV-sändning från Power Stage och gratis rallyradio.
© Rally SM.Till helgen avgörs finalen i årets Rally-SM med Trollhättan som bas. Rally-SM går in i sista ronden med episka titelfighter att vänta under helgen.

Du följer helgens tävling via rallyradion som sänder gratis på www.svenskbilsporttv.se

Rallyradions sändningar börjar på fredagskvällen när första...

Publicerad: 2024-09-18 22:22


Ingen start för Tom Kristensson i Västrallyt, sista deltävlingen i SM.
Det blir inte någon start in i den sista deltävlingen i SM i rally, Västrallyt i Trollhättan för SMK Hörbys Tom Kristensson.
Efter avåkningen och en bruten tävling i East Sweden Rally försvann alla chanser på ett SM-guld och i stort sett även chansen att av egen kraft bärga någon av de övriga ...

Publicerad: 2024-09-18 22:09


70-talet bilar när Rally Uppsala Historic avslutar historisk rallysäsong.
© emotorsport.seAmbitiöst arbete bakom Rally Uppsala Historic där SMK Uppsala arrangerar, en i stort sett historisk tävling sånär på inbjudningsklasser. Huvudnumret är Klassiska & Historiska Rallycuperna ihop med RM för Historiska Rallybilar. Sex sträckor under lördagen, en mix av välkända sträcknamn när 43km speci...

Publicerad: 2024-09-18 19:00


Svenska Sprintserien avslutar året i Ljusdal till helgen.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien går var helg, redan finalhelg med dubbla tävlingar hos Ljusdals MS på Kåtmyrabanan - en tävling per dag när serien tar målgång efter tionde deltävlingen.

Totalt 58 åkare varav hälften i rallyklasser där Kenneth och Dennis Olsson, Mikael Lundberg, Göran "Lillen" Andersson och ...

Publicerad: 2024-09-18 18:58


Rally i Järnboås del 4, Emil tillbaka i 940´n, Rebecca älskar rally & Joel SM satsar i Volvon.
© Nils-Brage Pettersson.Den fjärde och sist delen från Rally i Järnboås inför Noratrofén, här möter Nils-Brage Pettersson tre Volvoekipage.
Äntligen har det blivit ordning och reda på torpet, är det nog många som tänker. Emil och Jessica tillbaka i Volvo 940. Men vi fick ett fantastiskt erbjudande om att köra Anders Karls...

Publicerad: 2024-09-18 18:52


Tidigare nyheter:
Rally i Järnboås del 4, Emil tillbaka i 940´n, Rebecca älskar rally & Joel SM satsar i Volvon.
Jyrkiäinen, Schönborn & Baudet uttagna för Rally3 start i Central European Rally.
Extremt jämna guldkamper när Rally-SM ska avgöras i Trollhättan,
Andervang i Holländska mästerskapets Eurol Hellendoorn Rally.
20 svenskar när Norska Mästerskapet tar final i Rally Hedemark.
Rally i Järnboås del 3, Thunström i Skoda, Joge snabb i Ungdomsrally & Rasmus på hemmaplan.
Sträckinfo och publiktips för Rally Vetlanda!
Imorgon stänger anmälan till Marknadsnatta - publiktips om programförsäljning.
Info inför Västrallyt, där och då säljs karta & program.
Spännande SM avslutning att vänta, tabellerna inför Rally SM finalen.
Andervang summerar ett ”big balls rally” i Tyskland, vann totalt.
Rally i Järnboås del 2 - Nydén i guldfight, Alex nöjd i nystarten & Ola rattar 240 i högt tempo.
Foto från Addinolsprinten.
Flodin och Bergsten rejält taggade inför Västrallyt, tar minst silver i årets rally-SM.
Rally i Järnboås del 1 - Häggen siktar mot SM, Victor slipar formen och Daniel som rullade i första rallyt.
Marknadsnatta, tävlingsledaren om nyheterna och notkskrivaren berättar om sträckorna.
Liiten snabbast genom Wez-Mek Pokalen.
Andervang totalvann tyska ADMV-Rallye Kurstadt Bad Schmiedeberg.
B-förare Håkansson snabbast i Rally Blekinge.
Så gick det i JR Motorsport Pokalen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Tabergshoppet 05/10


Rally EM - ERC:
Rally Silesia 11-13/10


Rally SM:
Västrallyt 20-21/09


Rally VM - WRC:
Rally Chile Biobio 26-29/09


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 28/09




Foto:
Addinol Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Emiltrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.