Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nordahl snabbast men Adolfsson vann i Växjö.
PRESSRELEASE

Med hela 70 bilar till start så dominerade VOC Mekonomen Rally Dackefejden stort. I VOC Mekonomen Elit A inträffade den ovanliga situationen att Pär Nordahl körde snabbast utan att få äran att inkassera segern. En ytterst liten registrerad tjuvstart på bara 5/100 av en sekund (en halv tiondel!) kostade Nordahl ett tidstillägg på 10 sekunder som med ens förvandlade den uppmätta körtidens seger med 4,6 sekunder till en tredjeplats 5,4 sekunder efter den slutlige vinnaren Patrik Adolfsson. Med Anton Brorsson på silverplats.

Dackefejden har som tävling en särställning i VOC Mekonomen Rally i-och-med att det är den enda tävling på hela säsongen som ingår i alla de tre serier som organiseras av klassen själva: SverigeSerien – klassens motsvarighet till SM, SommarSerien och Nordic West Euro Cup - klassens europaserie.

I år kördes tävlingen i trakterna av Lessebo. Sträckorna överraskade många med sin snabba karaktär, långt från de svängiga vägar över otaliga krön som ofta karaktäriserar rallysträckor i Sveriges sydöstliga region.
– Dackefejden ett år är helt enkelt inte samma tävling som Dackefejden några år senare. Wäxjö MS har fantastiska samarbeten och i kraft av det tillgång till massor av mil med rallysträcka och kan därför variera sin tävling nästan i det oändliga. Det är förstås väldigt attraktivt för oss som anordnar en serie. Vi kan behålla samma goda samarbete, upparbetade personliga kontakter och samma goda dialog utan att det för den skull blir ”samma tävling” som vi kör år-efter-år, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Patrik Adolfsson vann Elit A
Inför Dackefejden så ställde klassansvarig den retoriska frågan: ”Vem kan slå Pär Nordahl i Elit A?”, hur gick det med det?
– Svaret på frågan var egentligen: ingen! Nordahl ledsagad av CoDriver Thomas Waldenström körde snabbast av alla men de blev dömda för tjuvstart på SS 2. Med de 10 sekunders tidstillägg som en tjuvstart kostar så blev Nordahl bara trea. Vann gjorde istället fjolårssegraren Patrik Adolfsson med Jesper Samuelsson i högerstolen. In emellan Nordahl och Adolfsson körde ytterligare en av klassens unga supertalanger Anton Brorsson med CoDriver David Arhusiander.

Tjuvstarten var långt ifrån oomtvistad.
– Det är nog det minsta man kan säga. Den fotocellsregistrerade tjuvstarten var ynka fem hundradelar av en sekund, en halv tiondels sekund alltså. Tidtagningen sker enligt inbjudan bara på tiondelar. Det gjorde att Nordahl ifrågasatte om det verkligen helt säkert var en tjuvstart. Efter att sträckan avslutats och tävlingsledningen kontrollerat manuella back-up system, studerat in-car film från Nordahls bil och fört en dialog med ansvarig faktafunktionär (not: ”tjuvstartsdomare” enkelt uttryckt) så ströks tjuvstarten. Mot detta beslut av tävlingsledningen lämnades det i sin tur protest, den protesten bifölls av tävlingsdomaren och Nordahl påfördes återigen 10 sekunder.

Frostig stämning.
– Det var en frostig stämning i toppen av Elit A på prisutdelningen, något som är oerhört ovanligt i den väldigt sociala VOC Mekonomen klassen där alla, mer eller mindre, är kompisar med alla. Jag hoppas och tror att när de inblandade smält förtreten och laddat om för tävling igen så är den här motsättningen glömd och man kan återgå till att vara goda vänner igen.

Vad gäller toppen i de olika serierna efter Växjö så är ställningen intressant.

I SverigeSerien leder Adolfsson på 80 poäng, en enda poäng före Brorsson på 79 som i sin tur leder på särskiljning över Nordahl som alltså också har 79 poäng. Kan det bli mer raffinerat?

Sommarserien leder däremot Victor Karlsson som var fyra i Växjö, relativt betryggande på 78 poäng före klassens nestor, Ingvar Nilsson på 62 och Brorsson trea på 57.

I Nordic West Euro Cup leder Nordahl ohotad på 112 poäng före Adolfsson på 60 och Victor Karlsson på 52. Faktum är att team Nordahl/Waldenström bara behöver komma i mål i ytterligare en av de två återstående deltävlingarna i Nordic West Euro Cup för att säkra segern och förmånen att få åka ner till Berlin i november för att ta emot förstaprisbucklan.

Karlström vann stabil seger i Elit B
Förhandstipset i lägre elitklassen var Karlström.
– Jag var feg nog att bara spika Karlström under hot innan tävlingen. Jag borde ha vågat vara tuffare i mitt tips. Erik Karlström med CoDriver Oscar Almqvist är lite i en klass för sig i VOC Mekonomen Elit B just nu. I Växjö inkasserade duon sin tredje raka seger i SommarSerien och därmed också den andra raka i SverigeSerien. Fortsätter de ånga på så här så börjar det lukta ”drömserie” i båda cuperna när säsongen är slut och två tävlingsresultat ska räknas bort. Lägg namnen på minnet!

Ett namn som sällan visar sig i SverigeSerien är Osbyföraren Kim Nilsson. Han tog andraplatsen bakom Karlström.
– Kim Nilsson med bisittare namne Joakim lägger som många andra i landets södra landsända sin prioritet på fina SydSvenska Rallycupen. Dessa förare visar sig ofta bara i Sverige- och SommarSeriesammanhang när tävlingarna även ingår i SSRC, ofta som Kim nu med riktigt fina resultat. Vore kul att få se mer av dessa duktiga förare men vårt land är avlångt, resor och övernattningar är dyra, det är bara att acceptera.

Ett team från Kullings MS tog tredjeplatsen.
– Kullings är en klubb som producerat och fortsätter producera fina rallyförare i strid ström nästan uteslutande med början i VOC. En i raden är stabile Erik Stenberg som tillsammans med sin CoDriver Christoffer Lundh tog sista pallplatsen i Elit B i Växjö.

I SverigeSerien Elit B leder Fredrik Eckhardt som körde in som fyra i Växjö på 75 poäng före Fredrik Jansson (femma i Växjö) på 67, Andreas Broberg som bröt Dackfejden 62 och fyra nyss nämnde Erik Karlström som alltså vann i Växjö på 60.

SommarSerien i lägre elitklassen leder Erik Karlström på maximala 90 poäng. Tvåa är Fredrik Eckhardt på 67 och trea Tommy Larsson med 56.

Tim Liljegren flög fram till seger i Cupklassen
I förhandstipsen inför Dackefejden så pratades det mycket om tre värmlandsförare och närmare bestämt tre Torsbyförare: Patrik Westerberg, Mikael Bodén och Per Ström.
– ¬Till mitt försvar ska sägas att jag också varnade för att segern mycket väl kunde gå till någon från den södra landsänden. Så blev det. Alla tre värmlandsförarna hängde med bra till och med sträcka tre, där tog tävlingen slut för paret Westerberg med Kent-Ola Bjöklund i högerstolen och det strulade också till sig ordentligt för Per Ström och CoDriver Emma Eriksson som rasade i resultatlistan. Men, ingen hängde med duon Tim Liljegren och John Hedlund som fullkomligt flög fram i skogen utanför Lessebo. Liljegren/Hedlund vann till sist med komfortabla 19 sekunder före en annan ung talangfull duo från södra landsänden Simon Karlsson och Johan Eriksson. Tidigare nämnda Mikael Bodén med rutinerade CoDrivern Peter Johansson till höger om sig knep sista pallplatsen.

Kanonresultat även totalt för Tim Liljegren och John Hedlund.
– ¬Alla dessa unga jättetalanger i VOC Mekonomen Rally! Lär er även namnen Tim Liljegren och John Hedlund. De åkte in på en fjärde tid totalt i det getingbo av duktiga rallyförare som VOC Mekonomen är. Fjärde! Som C förare! Det är bara att lyfta på kepsen. Hoppas vi får se mycket mer av er! Och inte ville tvåorna i Cupklassen, Simon Karlsson och Johan Hedlund, vara mycket sämre. Deras tid var den sjunde totalt bland alla de 62 VOC Mekonomen Rallybilar som kom i mål i årets Dackefejd. En stolt klassansvarig kan bara säga: oj-oj-oj.

I SverigeSeriens Cupklass leder Mikael Bodén på 77 poäng, före Patrik Westerberg på 58. Senioren Ove Björklund, 30:e plats i Växjö, ligger på sista pallplatsen med 43 poäng.

I SommarSerien leder Per Ström på 65 poäng, före Pontus Jardstedt på 62, sedan Patrik Westerberg på 53 skuggad av Mikael Bodén på 52.

Stentufft då Mattias Jacobsson vann ungdomsklassen
Som om inte C-förarna imponerar tillräckligt så finns det också fantastiska ungdomar i VOC Mekonomen Rally.
– Vi får inte glömma att ungdomsrally alltså körs av killar och tjejer som ännu inte har körkort, de övningskör! Och som dom kör. Dessutom kör dessa fantastiska ungdomar utan noter vilket är speciellt imponerande på så tekniskt svåra vägar som Dackefejden bjuder på.

Klassledaren visade vägen.
– Mattias Jacobsson med Joakim Johanneson till höger om sig ledde både SverigeSerien och SommarSerien i ungdomsklassen innan Dackefejeden. Och även om han blev rejält utmanad i Lesseboskogarna av Tobias Petterson med kartläsare Åke Kjellgren så lyckades Mattias bärga ytterligare en seger. Trots att vi nätt och jämnt nått hälften av säsongen i både Sverige- och SommarSerie har Jacobsson kopplat ett rejält grepp om handlingarna, det är svårt att se att någon ska kunna ta någon av cupsegrarna ifrån honom då vi summerar säsongen i oktober.

I SverigeSeriens Juniorklass leder alltså Mattias Jacobsson på maximala 90 poäng före Tobias Petterson på 27 och Lina Björklund på 5. Tredjeplacerade Lina har dessutom avslutat sin säsong som junior och klassat upp sig till C-förare.

SommarSerien leder Mattias också på 60 poäng före Sebastian Orava med 30 och Tobias Petterson på 27.

Avslutningsvis måste vi beröra sträckorna. En av klassens veteraner, Tore Bigsten, sammanfattade allas våra tankar i en mening:
– Femtioen kilometer och inte en meter dåligt! På några ställen stog det ”till dålig väg” i noterna, men det var det inte där heller!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2014-06-19 12:28






Paddon toppar ERC Rali Ceredigion - Mille JEM ledare - punktering för Calle.
© emotorsport.seFörsta tävlingsdagen för JDS Machinery Rali Ceredigion avverkad, Hayden Paddon har verkligen hittat känslan på vägarna, vunnit flertalet av sträckorna och leder rallyt med bred marginal inför söndagen.

1:18 minut bakom är tvåan Chris Ingram som uppvaktas av Mathieu Franceschi, 8,7 sekunder mellan...

Publicerad: 2024-08-31 21:12


Nattsson värst totalt i Emiltrofén, Karlsson tog hem 2wd.
© emotorsport.se133 ekipage anlände Hultsfreds flygplats för start i Emiltrofén under lördagen, fem sträckor på lika många mil när Svenska RallyCupen, Smålands DM, Östergötlands DM och 1300 Rallycup bjöd på deltävling.

Jakobsson utmanade.
Martin Jakobsson i Ford Fiesta före David Nattsson i Mitsubishi La...

Publicerad: 2024-08-31 20:21


Larsen körde hem Rally Larvik - Wesslén tvåa i Nationella klassen.
© emotorsport.seNorska Mästerskapet gick på asfalt med Rally Larvik, tre sträckor dubbelt följt av att en av sträckorna gick en tredje gång, men då i motsatt riktning.

Frank Tore Larsen och Lars-Håkon Lundgreen i VW Polo satte högst tempot från start, de fyra första sträckorna vann Larsen före Henning Solberg o...

Publicerad: 2024-08-31 19:28


Grahn snabbast runt Koppartunnan, tiondelen avgjorde i sista åket.
© emotorsport.seMK Kopparberg med Koppartunnan, 28 deltagare från start till mål när en sträcka gick tre gånger. Fredrik Grahn och Stig Andervang körde på tiondelen lika på första sträckan, gjorde om bedriften på andra varvet - in till mål genom det tredje kom Grahn och Emil Juselius Flink i Skoda Fabian en tiondel...

Publicerad: 2024-08-31 17:48


GK Door Team Sweden före Ekmans Hedesunda i SM-seriens teammästerskap.
© emotorsport.seTeammästerskapet i Rally SM leds av GK Door Team Sweden, teamet med mest rutinerade besättningen och störst uppbackning bredvid. En fullträff för teamet i East Sweden Rally där man nu har landat 100 poäng under säsongen där Patrik Flodin, Dennis Rådström och Patrik Hallberg kört hem fina resultat.
...

Publicerad: 2024-08-30 20:43


Följ flera av lördagens rallyn, bl.a. Radio och Resultat från Emiltrofén.
© emotorsport.seStörst med 130-talet startande är Emiltrofén med Vimmerby MS som arrangör, Svenska RallyCupen, 1300 RallyCup samt Smålands och Östergötlands DM serier kör om poäng när fem sträckor på fem mil ska avverkas från Hultsfreds Flygplats med start klockan 10:00. Resultat, Rallyradio och Tracking bland tjän...

Publicerad: 2024-08-30 18:57


Paddon och Schulz EM snabbast i Rali Ceredigion - Carlberg tvåa i Junior EM.
© emotorsport.seDe två första sträckorna i ERC deltävlingen JDS Machinery Rali Ceredigion är avverkade, det bestod av två åk på den 1,3km korta publiksträckan. Redan under dagens kval visade Hayden Paddon tempot och var snabbast, han fortsatte med två sträcksegrar under kvällen.

Nya Zeeländaren leder rallyt 1,3 ...

Publicerad: 2024-08-30 18:54


Prestigfylld YRC-Sprint på söndag, prispengar i sikte.
© emotorsport.sePrestigefyllda YRC-Sprinten med Vallentuna MK som arrangör, 2,7km är sträckan som går tre gånger - rallyt har lockat 62 startande och enkelt upplägg med bara sex klasser!

Nio deltagare för fyrhjulsdrift där Stig Andervang och Fredrik Grahn dubblerar, de åker båda i Kopparberg under lördagen och d...

Publicerad: 2024-08-30 18:38


60-talet åkare till söndagens Brukssväng.
Ett 60-tal tävlande samlas för Brukssvängen hos MSK Hammaren, deltävling i 7-klubbars serien med 16km special, då en sträcka som går tre gånger.

Närmare halva startfältet, 25 åkare går för Trimmat 2wd med Antti Johannesson och Håkan Långkvist bland de fem A-förarna. Resten jämt fördelat i B- och...

Publicerad: 2024-08-30 16:27


Gammalt och nytt uppför Tossebergsracet på söndag.
© emotorsport.seTossebergsracet med Fryksdalens MK där Historiska Sprint & Back Cupen är på plats under söndagen, asfalt i backen som mäter 2,4km och detta ska köras tre gånger.

Fem klasser med tävlande, två för de äldre bilarna, bilar fram till 1965 är klen med bara Per-Erik Sköldin, Hanz Norell och Folke Åkerb...

Publicerad: 2024-08-29 22:00


Tidigare nyheter:
60-talet åkare till söndagens Brukssväng.
Gammalt och nytt uppför Tossebergsracet på söndag.
Följ kvalet, WebTV och Resultat inför JDS Machinery Rali Ceredigion.
40-talet åkare till Lundasprinten.
Laddat för tuffa rallyfighter i lördagens Emiltrofé, närmare 140 åkare till start.
Shakedown och träning inför ERC JDS Machinery Rali Ceredigion imorgon.
YRC Sprinten avgörs på söndag, 66 ekipage kör om prispengar.
Beläggningsarbete stoppade rally, Eklidensprinten fick ställa in.
Klappjakten på gång nästa helg, två sträckor dubbelt.
Viktiga poäng på spel för Mille Johansson när Rally-EM körs i Wales
Från ERC i Skoda till Spanska Mästerskapet med Hyundai.
Fyrklöverns Sprintcup inleder med fullt startfält i Åmålsracet.
Fourmaux med Puma Rally1 klar för Rallylegend.
Tunt med 20 bilar för Eklidensprinten Asfalt.
26 åkare för lördagens Koppartunna.
Nattkröken firar 60 år, klassiskt rally på nya vägar väntar 7:e september hos Fagersta MK.
Topptempo av Drive VXO i East Sweden Rally med fossiloberoende bränsle.
Lördagens Emiltrofén, kampen hårdnar i Svenska RallyCupen.
Ekrundan på gång, beskrivning - så körs de båda sträckorna.
Nordiska och Norska Mästerskapen i helgens Rally Larvik, Svenskt på startlinjen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 30-01/09


Rally SM:
Västrallyt 20-21/09


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 05-08/09


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 28/09




Foto:
East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Laxårallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.