Trendab AB   

   
Mats Bilar Historic   

   
SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
   
____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Daniel och Nicklas inledde bra, tvingades bryta i ledningen.
Röjsel tvingades bryta med tekniska problem i SM-ledning.
PRESSRELEASE

I helgen gick stapeln av för årets första SM-deltävling i rally. Det var Östersund som stod för värd och nästan 100 ekipage var anmälda till tävlingen där åtta stycken specialsträckor som uppmätte ca 12 mil totalt skulle genomföras.

18-årige Daniel Röjsel, SMK Dala, och co-driver Nicklas Edvardsson, Taxinge MK, hoppades kunna göra en bra start på SM-säsongen där de tävlar i junior-SM.

Tävlingen startade på fredagskvällen med en sträcka på 3.3 mil följt av en kort publiksträcka inne i Östersund. Daniel och Nicklas gick ut som bil 22 med taktiken att försöka få en rytm i körningen och hålla ett tempo utan överladdningar. I mål på första sträckan ledde de junior-SM med 20 sekunder och låg på en 15:e plats totalt i rallyt!

Efter sträckan bar det iväg till Östersund igen för en kort service. Efter servicen kördes publiksträckan på Campus i Östersund som också var den sista för dagen. Det var nästan bara grus och asfalt som underlag och beslut om att kör eller inte övervägdes av tävlingsledningen, men man beslutade att köra för publikens skull. Daniel körde mjuk och följsamt runt husknutarna för att spara på däcken och inte göra dumma misstag.

På lördagen återstod ytterligare 6 sträckor och Daniel och Nicklas gick ut som 19:e bil tidigt på morgonen. Första sträckan för dagen (ss 3) åkte dåvarande tvåan i klassen, Jens Branteström av i början på sträckan och hindrade Daniel en aning som startade minuten bakom. I mål tappade Daniel och Nicklas några sekunder mot nya tvåan i klassen, Pontus Åhman.

SS4 passade Daniel utmärkt med bred och fin väg där han kunde utnyttja sina linjer från racingen, det visade han också genom att sätta tredje snabbaste tid totalt i tävlingen bland de tvåhjulsdrivna bilarna!

SS5 var tävlingens tuffaste sträcka med en längd på 2.7 mil och en väg som mestadels var krokig men också väldigt snabb, här gick det också upp mot 190 km/h. Daniel och Nicklas klarade sträckan utan problem och efteråt väntade ett lunchuppehåll där de kunde ladda om för dom sista tre sträckorna.

SS6 var riktigt svårkörd med mycket lössnö och spårigt underlag. Daniel hade en dålig känsla i bilen men tiden sa något helt annat då han utökade ledningen med ytterligare 8 sekunder. Därefter var planen att fortsätta ett säkert tempo och ta bilen i mål. Tyvärr blev det inte så då det kom en varning för lågt bränsletryck när det återstod några kilometer av den sjunde och näst sista sträckan. Daniel körde i samma tempo in i mål men när de stannade för att lämna över tidkortet och ge en kommentar till radioreportern steg bensinångorna i bilen och de var tvungna att ge sig i väg för att kolla vad som var fel. Bara någon kilometer senare började motor att misstända kraftigt och Daniel vek in till sidan av vägen. Under huven sprutade bensinen och det visade sig att fästet till spridarbryggan gått sönder vilket gjorde att en bränslespridare satt lös. Daniel och Nicklas gjorde så gott de kunde för att hindra läckaget. Med läckande bränslespridare och en mätare som varnade för lågt bränsletryck åkte de iväg i hopp om att hinna till den planerade tankservicen innan bensinen var helt slut och utan att det skulle slå eld i motorrummet. De klarade sig precis till tankzonen men inte ända fram till serviceteamet. Vid en tankservice är det bara tillåtet för serviceteamet att enbart tanka, så det var bara att slänga in handduken då inte Daniel och Nicklas kunde åtgärda felet med de verktyg eller delar de hade i bilen.

Det hade kunnat blivit ett toppresultat över förväntan men istället blev så här. Det visar att allt kan hända i motorsporten och det är inte över innan målgång på sista sträckan. Det som hände var inget varken teamet eller Daniel och Nicklas kunde styra över. Daniel är trots allt nöjd ändå.
-Känns väldigt tråkigt och tungt då vi bara hade en sträcka kvar att köra och dessutom chans att ta segern. Vi får istället ta med det positiva från tävlingen där jag visade min kapacitet som förare. Många höjde på ögonbrynen redan efter första sträckan på hela rallyt och jag trodde inte själv att jag hade den farten. Jag var ju till och med snabbare än flera tidigare svenska mästare på sträckorna.

Vi följde ju trots allt bara planen under hela tävlingen med att få en bra rytm och köra i ett säkert tempo för att lära och skaffa rutin. Jag är trots allt otroligt nöjd och det känns ändå som en seger på ett vis. Det är bara att bryta ihop och komma igen till nästa tävling, säger Daniel.

Nicklas har inte slutat imponeras av Daniel och har njutit under hela tävlingen.
-Jag hade ståpäls under slutet av första sträckan, då var det riktigt fränt att åka med! Det är helt otroligt hur duktig Daniel har varit och han har följt planen till punkt och pricka. Det var naturligtvis surt att bryta med en sträcka kvar. Vi får helt enkelt ta med det positiva och ladda om för nästa tävling, säger Nicklas.

Daniel, Nicklas och resten av teamet vill också tacka alla partners och de som ställt upp och gjort detta möjligt!

Redan på lördag är det dags igen då Daniel och Nicklas kommer att åka LBC-ruschen i Lima som avslutning på vintersäsongen.


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-03-02 17:48






Fyra SM-deltävlingar för JSM Standard 2025.
© emotorsport.seSom tidigare presenterat kommer Svensk Bilsport göra en storsatsning på Junior-SM i klassen Standard, med prispengar upp till 200 000 kronor, samt ett omfattande paket med utbildningar, tester, media och PR i samarbete med däckleverantören Hankook.

Denna satsning startar redan nästa år, där fyra ...

Publicerad: 2024-11-08 19:15


Adam och Maja med Ford Fiesta Rally3 2025.
© Grahn Motorsport.Ett 20-tal rallyn under året i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland är facit för Adam Grahn som inledde med Ford Fiesta Rally4 innan det till sommaren kom in en Peugeot 208 Rally4 i teamet.

Vid tidigare inhopp och de nu tre sista tävlingarna med Maja Bengtsson som co-driver blir det en spännande ...

Publicerad: 2024-11-07 20:31


Rallyfinal på gammalt vis, Mörkerrundan startar lördag klockan 18.
© emotorsport.se Mörkerrundan hos Södra Sunnerbos MK avslutar rallyåret i Sverige, mörkertävling med start vid 18-tiden på lördagen. Smålands DM kör final och det lockar närmare 60 startande. Totalt tre sträckor ska köras, två unika då den ena går dubbelt vilket ger 23,5km special.

57 tävlande fördelade över elv...

Publicerad: 2024-11-07 20:05


Svenskt i listan till Kroatiska Rally Show Santa Domenica.
© emotorsport.seNågra få ekipage ses i listan för Kroatiska Rally Show Santa Domenica som avgörs 22-24:e november med basen i Savrscak. Fem sträckor ska avverkas, inleds med 3,8km långa Savrscak by Night under lördagskvällen.

Söndagen är avgörande, 7,7km långa Savrscak Arena går tre gånger för dagen, mål ceremon...

Publicerad: 2024-11-06 21:49


Paddon favorit i Rally of Whangarei.
© emotorsport.seNya Zeeländska International Rally of Whangarei 2024 med närmare 24 mil grus i helgen, totalt 18 sträckor för de 40-talet tävlande i den internationella tävlingen för Asia Pacific Rally Championship.

Europamästaren Hayden Paddon med Jared Hudson i högerstolen på Hyundai i20 n Rally2 tar startnumm...

Publicerad: 2024-11-05 20:38


Sju deltävlingar för Finska rallymästerskapet 2025.
© Loudlife Media / AKK.Finska Mästerskapet går 2025 för sju deltävlingar och inleder redan i mitten av januari med första rallyt på snö och is. Man fortsätter till Rovaniemi när Arctic Lapland Rally tar serien vidare.

Tredje stoppet i Savonlinna där man första helgen i mars åker sista deltävlingen på vinterväg. I slute...

Publicerad: 2024-11-05 20:12


Nyheter om Standardklassen i Rally-SM, framtida JSM och RM klass.
© emotorsport.seStygruppen för Rally-SM jobbar aktivt med att utveckla mästerskapet för framtiden. En del i detta är att minska antalet SM-tecken i rally, att satsa på juniorer och att få fler att tävla i mästerskapet. Därför har Styrgruppen beslutat att göra förändringar i Standardklassen.

Som tidigare presente...

Publicerad: 2024-11-05 16:53


Historisk EM final till helgen med Acropolis Rallyt.
© Anders Johnsen.Till helgens avgörs årets FIA Historic European Championship med grekiska Historic Acropolis Rally, ingen svensk i startlistan bland de 60 deltagarna.

Bara 12 av ekipagen registrerade för EM poäng i tävlingen som körs över 15 mil grusvägar, Tibor jun. Erdi i Ford Sierra möter bland annat hemmahop...

Publicerad: 2024-11-04 19:58


Latvala vill leda Toyotas WRC-team på deltid, vill köra Historiska EM-serien.
© Anders BlomqvistJari-Matti Latvala är teamchef för Toyota Gazoo Racing, hans tid på posten har lett till flera titlar - året är ett undantag där man går mot andraplatser. Anledningen är främst att varken pålitliga vinnare som Sebastien Ogier eller Kalle Rovanperä kört fulla säsonger - vikten har legat på Elfyn Evan...

Publicerad: 2024-11-04 19:56


Neuville och Mikkelsen finaltränar i Spanien, kör Rally La Nucia – Mediterraneo.
© Hyundai Motorsport.Mycket står på spel när Forum8 Rally Japan avgörs i slutet av månaden, Hyundai Motorsport har allt att vinna - de toppar både förare och tillverkarnas mästerskap inför finalen.

För att ge ett par av förarna lite extra mil i kroppen skickar de delar av teamet ihop med Thierry Neuville och Andreas ...

Publicerad: 2024-11-03 20:01


Tidigare nyheter:
Neuville och Mikkelsen finaltränar i Spanien, kör Rally La Nucia – Mediterraneo.
Foto från Novemberskölden.
Kalendern för Volvo Euro Cup 2025, åtta deltävlingar i Sverige, Tyskland, Norge & Danmark.
Mares körde hem Lausitz Rallye, Svenskarna försvann under helgen.
Axelsson körde hem stora höstfinalen, Novemberskölden.
Persson snabbast genom Glanshammarssprinten.
MotorsportSalongen närmar sig, Rådström pratar 2025 - team, klubbar och företag på plats.
Rallylördag med resultat och radio, följ Novemberskölden, Glanshammarssprinten och Lausitz Rallye.
Andervang tia, Grahn trea när första dagen av ADMV Lausitz Rallye summeras.
Information om distribution, hantering och upplägg kring Rally-SM och Hankook.
Tre svenska ekipage, följ kvällens start av Int. ADMV Lausitz Rallye.
Toyota GR Yaris Rally2 leveranserna rullar på, nu bilar i Sverige och Norge.
Största rallyfinalen på länge, Novemberskölden med över 230 startande ekipage.
Maximala 40 åkare när Glanshammarssprinten avgörs på lördag.
Rovanperä en av de sex förarna i årets Fiorio Cup.
Novemberskölden störst, där och då säljs Karta & Program, tidsplan och rallyradio.
Missa inte anmälan till Årsfesten med prisutdelning för Svenska RallyCupen.
Tävlingsledningen inför lördagens fullsatta Glanshammarsprint.
Starkt startfält i helgens ADMV Lausitz Rallye, tre Svenska ekipage i listan.
Annemieke summerar helgens rallyäventyr med Andervang, Rocar-Tech Twente Rally.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
- - - - - 00-00/00


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 09/11




Foto:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Henkas Grus & Betong Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.