NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Händelserik final i VOC SverigeSerie.
PRESSRELEASE

Med bara tre av VOC Rallys totalt tolv pallplatser klara innan finaltävlingen var avgjord, så var laddningen på topp. Det blev också en tuff och händelserik final när klassen avslutade årets SverigeSerie Rally Rikspokalen i Örebro.

Ett talessätt i rally är att inget är klart förrän seriens sista rallys sista sträcka är avgjord. I en så tät och tuff klass som VOC Mekonomen Rally så är det mer än bara ett talesätt, det är en ren sanning.

Årets finaltävling i SverigeSerien, Rikspokalen i Örebro, bjöd på några speciella utmaningar. Den största bestod i att tävlingens första sträcka var väldigt lång och spelade därför en avgörande roll. En tuff utmaning att direkt på dagens första sträcka hitta det rätta tempot.

Redan klara SverigeSeriesegrarna Emil och Sofie tog ytterligare seger

Hela den här säsongen har varit unge supertalangen Emil Bergkvists i VOC Mekonomen Rallys högsta elitklass, och senare på säsongen också i SM i otrimmat tvåhjulsdrivet.

– Men den här helgen var det nära att det gick fel redan på dagens första sträcka. Det var en ladugård som någon byggt på ett lite dumt ställe, skrattar Emil. Men, Volvobilarna är tåliga och smällen blev inte så hård så det var bara att fortsätta. Vi lyckades faktiskt ändå vinna sträckan.

Emil med CoDriver Sofie Lundmark vann den här dagen med ”bara” 14 sekunder och det före en sällan sedd gäst i SverigeSerien, Magnus Olsson från Järbo, som för övrigt också hade en närkontakt med samma vägg.

– Det är faktiskt så länge sedan jag senast körde SverigeSerien att jag inte kommer ihåg vilket år det var. Men det här gav mersmak. Jag ska försöka att få ihop en satsning på full säsong redan nästa år, säger Magnus.

Sista pallplatsen i Elit A tog den alltid lika glade värmlänningen Pär Nordahl och han hann faktiskt med en sträckseger på dagens andra sträcka på vägen.

Tuffare blev dagen för Kristoffer Karlsson. Han åkte av ordentligt på SS1, slog i en brunn så illa att det tråkigt nog blev ambulansfärd för Kristoffer och CoDriver Albin Timell. De klarade sig dock bra och fick åka hem efter observation men en fraktur hos Kristoffer hindrar honom från att åka rallybil i några veckor.

Extra surt är detta för paret som inte bara tappade en säker pallplats i SverigeSeriens Elit A i smällen utan som med detta med största sannolikhet är tvungna att avstå finalen i Nordic West Euro Cup i Österrike om tre veckor, och därmed riskerar att tappa en tämligen säker seger i den serien.

– I totaltabellen för 2013 så var Emil Bergkvist och Sofie Lundmark redan klara segrare. Andraplatsen knep fjolårssegraren Arne Rådström med CoDriver Thomas Nilsson. Och den sista pallplatsen tog en annan av klassens unga jättetalanger, Anton Brorsson som har David Arhusiander i sin högerstol, sammanfattar klassansvarig Roger Fransson.


Victor Karlsson tog ytterligare en seger i Elit B

I SverigeSeriens lägre elitklass, Elit B har Patrik Adolfsson dominerat den här säsongen. Men i Örebro fick han nöja sig med en andraplats. Namnet för dagen var Victor Karlsson.

– Victor hade det tufft i början av säsongen men har avslutat jättebra. Själv var han orolig att det ändå skulle spricka. Då Victor kom till Kristoffer Karlssons avåkning så hade precis personskadeflaggorna kommit upp. Han gjorde precis som man ska och stannade för att hjälpa till. Med detta så fick Victor en konstruerad tid på sträckan enligt rallys regelverk. Nu visade det sig att Victor med den tiden vann med god marginal så helt klart är att placeringarna ändå blev korrekta, bra jobbat av tävlingsledningen, och ett välförtjänt grattis till Victor.

Bakom Victor så hade Patrik Adolfsson och Jonas Thorsell en raffinerad tiondelsstrid.

– Den minnesgode kommer ihåg att Jonas vann en annan otrolig tiondelsstrid i Finland för några veckor sedan, då med Robert Blomberg. Den här gången drog Jonas det korta strået och förlorade med ynka 0,6 sekunder striden om silverplatsen till Adolfsson.

Flera hade problem i klassen

– Per Allo som låg tvåa innan finalen drogs med en jobbig förkylning och kunde inte göra sig själv rättvisa den här dagen. Till råga på allt så körde han dubbelpunka på dagens sista sträcka och tvingades bryta. Dennis Askling som också var inblandad i striden om pallplatserna körde sönder ett bromsok och tappade tid redan på första sträckan. Vilken dramatik.

När dramat var över kunde vi summera årets SverigeSerie också i Elit B. Det blev en klar seger för Patrik Adolfsson med pappa Fredrik ”X-et” Erixsson i högerstolen. Victor Karlsson med CoDriver Jonas Sandberg tar andraplatsen och den sista eftertraktade pallplatsen kniper Dennis Askling med bisittare Jonas Arvidsson.

Westerberg vann Cupklassen

VOC Mekonomen Rallys Cupklass vanns i Örebro av Patrik Westerberg. Patrik tog kommandot redan på dagens första långa sträcka och lyckades att utöka den ledningen på andrasträckan. Till följd av den försening som blev av ambulanstransporten på SS1 så var arrangörerna tvungna att stryka dagens sista sträcka för klassens Cuptävlande, den tid man hade godkänt att hålla vägen stängd för rallyt hann helt enkelt ta slut.

– Mycket det här året har handlat om Andreas Broberg, Eddie Lundqvist och Mikael Bodén. Men sedan Patrik Westerberg och Kent-Ola Björklund anslöt till serien under andra halvan av säsongen så har de också i högsta grad varit med i handlingen.

I Örebro var det Westerberg som vann före Broberg med Björklund på tredje plats.

– När vi summerar SverigeSerietabellen VOC Mekonomen Cup för säsongen så var Andreas Broberg med CoDriver Tobias Lis klara vinnare innan finaltävlingen. Andraplatsen tog Eddie Lundqvist med Tim Joons i högerstolen. Och den sista pallplatsen tar Mikael Bodén vägledd av Dennis Rådström.





Ny prestation av Pontus Lönnström i juniorklassen

Bland juniorerna har Pontus Lönnström dominerat hela året, och det på fantastiska tider. Vi får inte glömma att våra juniorer inte får köra på noter och därför har ett rejält handikapp mot seniorklasserna.

Bakom Pontus så bärgade Dennis Persson andraplatsen och Tobias Petterson gjorde prispallen komplett.

Med segern i Örebro så var Lönnström med kartläsare Mikael Lönnström ytterst nära att landa säsongen i VOC Mekonomen Junior Cup på en drömserie, 150 poäng, fem segrar på fem räknade resultat. Nu stannade Pontus på 147.

På andra plats landade ett intressant namn, Lina Björklund med pappa Patrik Lindberg till höger om sig, en riktigt lovande ung tjej i en rallysport som verkligen behöver fler kvinnliga förare. Med sin framfart så vinner hon också ohotad VOC Mekonomen Rallys tjejserie.

Tredjeplatsen i serien tar Simon Andersson med Krister Gladh som kartläsare.

En sak är säker, med så här duktiga tävlande i ungdomsrally så ser framtiden för VOC Mekonomen Rally och för svenskt rally i stort väldigt lovande ut.

Ohlson vann stenhård avslutning bland våra Old Boys

VOC Mekonomen Old Boys Cup utvecklas även den till en allt tuffare serie. Med SverigeSeriens vänliga regler där man kan tävla som Old Boy redan från det år man fyller 50 så fylls klassen på löpande med riktigt vassa förare.

De senaste åren har Brage Lundmark prenumererat på segrar men i år har Brage på riktigt blivit utmanad av Lars Ohlson. Och en avåkning i Finland, tillsammans med en punktering i Örebro, det har man inte råd med om man ska lyckas vinna en tuff serie.

Lars Ohlson vann i Örebro före nestor Ingvar Nilsson med Tommy Ohlsson på tredje plats.

I SverigeSeriens Old Boy Cup vinner därmed Lars Ohlson med CoDriver Göran Widell ynka 1,5 poäng före paret Brage Lundmark och Greger Hägg. Och med Ingvar Nilsson med CoDriver Mikael Schuster på tredje plats.


Vi kan se tillbaka på en fantastisk säsong i VOC Mekonomen Rally

Säsongen 2013 blev något ganska extra i VOC Mekonomen Rally

• Vi har landat samarbetet med en ny huvudpartner för klassen som vi så länge har behövt och jobbat för. Och den partnern är inte vem som helst, utan Mekonomen, nordens största bolag för reservdelar och tillbehör. Med detta har vi också lagt grunden för fler samarbeten till nytta för klassens tävlande framöver.

• Vi har kunnat ta bort alla avgifter för förarna och istället ersätta dessa med rabatter på allt och för alla i klassen, oavsett om du kör SverigeSerie eller ej, och oavsett om inköpen gäller din privata bil eller rallybilen.

• Vi har fått nya sponsorer speciellt till SverigeSerie och har med detta kunnat införa en prispott till ett värde av hela 100 000 kronor i klassens SverigeSerie.

• Vi har kört ett antal fantastiskt fina rallyn i klassens SverigeSerie där säsongen startade på värmländska vinter-VM-vägar och också hann med ett besök på legendariska finska VM-vägar. Och där skrev vi också svensk rallyhistoria med det att vi var det största svenska rallystartfält som någonsin startat utanför landets gränser.

• Klassen har ”levererat” fyra nya förare till juniorrallylandslaget. Emil Bergkvist, Philip Haag, Niklas ”Värmdö” Karlsson och Mattias Ohlsson – alla har de sina rötter i VOC, och alla körde de i klassen till för lite sedan… somliga varvar fortfarande andra klasser med VOC Mekonomen Rally.

• Vi har fått en till världsmästare med rötter i klassen: Jättestort och senkommet grattis till Pontus Tidemand för segern i Junior VM.

Men viktigast är ändå alla fantastiska prestationer som klassen, här kan jag inte lista för då blir det här en uppsats. Och alla fantastiska personligheter och den sköna sammanhållningen i den här klassen som lyckas kombinera tävlande i stenhård konkurrens med ett kamratskap i absolut toppklass, det är unikt!

Vi kan se fram emot ett 2014 som kommer att bli minst lika spännande.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Secto Rally Finland:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Mellantider][Anslagstavla][Karta]
Mittsverigesprinten SMK By Night 2:[Resultat]

Publicerad:






Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade.
© Toyota Gazoo Racing.Till första nattvilan går Kalle Rovanperä som ledare i det Finska VM Rallyt, justeringar på bilen inför helgen har gett resultat. I kombination med bra startposition går Kalle in som första bil med 4,9 sekunder till Thierry Neuville.
- En bra dag men det har inte varit enkelt och jag är inte kom...

Publicerad: 2025-08-01 20:30:22


Rovanperä, Lindholm och Johansson WRC ledare i Rally Finland.
© Oliver Solberg Rally.Sami Pajari och Kalle Rovanperä har vunnit två sträckor var av fredagens första halva i Rally Finland, snabbast totalt är Kalle Rovanperä efter ss5. Finländaren har 4,4 sekunder till Adrien Fourmaux och ännu en tiondel till Pajari som på hemmaplan visar fin form.
Takamoto Katsuta upp som fyra efte...

Publicerad: 2025-08-01 12:37:00


190-talet bilar i lördagens Kullingstrofén, fem mil på fyra sträckor.
© emotorsport.seKlassiska Kullingstrofén lockar alltid stort startfält, så även i år med 190-talet bilar till start hos Kullings MS från Herrljunga Folkets Park. De tävlande för Svenska RallyCupen, 1300 Rallycup, Mega Rally Cup, Västras DM, Smålands DM, Östergötlands DM, Sydsvenska Mästerskapet och vandringspris Vi...

Publicerad: 2025-08-01 08:53:12


Nio sträckor, följ fredagen av Secto Rally Finland.
© Toyota Gazoo Racing.Efter torsdagens korta inledning tar Secto Rally Finland full fart under fredagens morgon, sträckorna Laukaa, Saarikas, Myhinpää och Ruuhimäki körs under morgonen och förmiddagen innan ekipagen är tillbaka i Jyväskylä för service i 40 minuter.

Under eftermiddagen går man på en andra vända över st...

Publicerad: 2025-08-01 05:56:18


Tänak bäst genom ss1 i Rally Finland - Solberg femma i WRC2.
© Hyundai Motorsport.2,58km Harju avverkat när Secto Rally Finland inleddes, snabbast var Ott Tänak som tog täten i rallyt 1,3 sekund före Thierry Neuville - Hyundais båda åkare jagade av Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä, 1,5 respektive 1,7 sekund bakom Tänak.

Ford en bit efter.
Adrien Fourmaux och överras...

Publicerad: 2025-07-31 21:25:04


Hyundai som planerat redo för WRC-serien 2026.
© Hyundai Motorsport.På sociala medier har dreven om att Hyundai Motorsport ska lämna WRC-serien gått hårt under våren och sommaren för att samla klick och läsare. Anledningen har varit att nuvarande kontrakt mellan Hyundais moderbolag och Hyundai Motorsport gällande WRC-satsningen endast gick över 2025.

Ett helt nor...

Publicerad: 2025-07-31 14:35:37


Katsuta snabbast på shakedown - Solberg klart snabbast i WRC2 inför Rally Finland.
© M-Sport.Ruuhimäki avverkad som shakedown och det var slutligen Takamoto Katsuta som stod för snabbaste tiden, det var många som gjorde fler rundor än vanligt. Japanen gjorde fyra och var genom sitt snabbaste åk 0,9 sekund före Sebastien Ogier. Bra flyt på Josh McErlean och Ford Puman som gav tredjetid, 0,3 ...

Publicerad: 2025-07-31 14:00:44


Heller hyr Puma Rally1 till WRC Rally Chile.
© M-Sport.Till Chiles VM-deltävling gör en av arrangörslandets stora rallyåkare åter start i Rally1 klassen. Det är 31-årige Alberto Heller som fått grönt ljus från M-Sport på en Ford Puma Rally1.

I 2023 års upplaga av hemlandets WRC-deltävling gjorde Alberto det samma, hyrde en Puma Rally1 och slutade då...

Publicerad: 2025-07-31 11:06:02


WRC-kalendern 2026 presenterad, 14 deltävlingar.
© Toyota Gazoo Racing.Samtidigt som shakedown inför Secto Rally Finland drog igång släpptes kalendern för WRC serien 2026, tävlingarna känns i stort igen men ett par skiften i datum har gjorts.

Japan och Italien har bytt datum, istället för hösten körs Japan nu sista helgen i maj samtidigt som Italienska arrangören kö...

Publicerad: 2025-07-31 09:16:02


Sprintserien kör vidare, två deltävlingar hos Strängnäs AMS.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien kör sjunde och åttonde deltävlingarna i helgen hos Strängnäs AMS, aningen svalare med 64 ekipage i listorna varav 29 bilar i rallyklasserna. Som cupen erbjuder är det ett träningsåk följt av två tävlingsåk i varje deltävling.

14 bilar i Trimmat 2wd för rallybilar, vassa namn ...

Publicerad: 2025-07-31 09:04:10


Tidigare nyheter:
Katsuta snabbast på shakedown - Solberg klart snabbast i WRC2 inför Rally Finland.
Heller hyr Puma Rally1 till WRC Rally Chile.
WRC-kalendern 2026 presenterad, 14 deltävlingar.
Sprintserien kör vidare, två deltävlingar hos Strängnäs AMS.
Mille Johansson jagar VM-ledning i Finland.
WebTV direkt från shakedown inför Secto Rally Finland här!
Solberg hoppas att segersviten fortsätter i Finland.
Följ morgondagens shakedown inför Secto Rally Finland.
Närmare 200 ekipage för Svenska RallyCupens Kullingstrofé på lördag.
16 sträckor i helgens Rallye ADAC Mittelrhein, Andervang till start.
Tom Kristensson bland Svenskarna hos Tuthill till East African Safari Classic Rally.
Inför Secto Rally Finland, tidsplan, startfält och länkar.
Onsdag kväll dags för Mittsverigesprinten SMK By Night 2.
Rally SM återvänder till Hässleholm när medaljstriderna hettar till.
En sträcka tre gånger, YRC-Sprinten på gång i Vallentuna.
Publikinfo, sträcktips och programförsäljning inför Kullingstrofén 2025!
TV-tablå för helgens WRC Secto Rally Finland.
Solberg tog Toyotas 100:e seger, nio Svenska segrar för tillverkaren.
Så körs Rallye Monte Carlo 2026 - enda presenterade i WRC kalendern.
Svalt SM-intresse för KR Snapphanerallyt - 56 bilar till Skåne.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Secto Rally Finland 31-03/08


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.