|
 Patrik Johansson summerar South Swedish Rally. PRESSRELEASE
VIP event fredag.
Alvesta Taxi transporterade VIP-gästerna med två bussar via Urshult och Tingsryd till SS3. Efter lunch på restaurang Stenladan i Urshult bar det av till service-platsen i Tingsryd där det blev tillfälle att träffa Patrik, Jesper och mekanikerteamet. Ute på SS3/SS6 väntade ett VIP-tält med plats för 150 gäster att sitta och äta. Ett 140-tal gäster utspisades med en buffettallrik från Kvarnhagskällan i Växjö. Patriks Rallyteam invaderade gårdsplanen och alla sponsorerna till SSR 2013 syntes lång väg med banderollen prydligt upphängt på ladugårdsväggen.
Fredagens sträckor.
På fredagen avverkades 3 specialsträckor innan service för att attackera samma sträckor en andra gång och dagen avslutades med en 2,5 km lång specialsträcka på industriområdet i Tingsryd. Robin Friberg vann SS4 och Patrik tappade 2,8 km till Robin på asfaltprovet men vann 5 sträckor och gick till nattvila med 8,9 sekunders marginal till Robin och 14,0 sekunder till Martin Berglund och en tredjeplats totalt i rallyt. En rattrostig Anders Jonasson var distanserad med 37,4 sekunder, en godkänd insats.
Efter rutinservice och översyn och med fyra nya däck var Mitsun klar för nattvila i Parc Ferme. Pirellidäcken höll imponerande bra på grussträckorna men 2,5 km ”drifting” satte sina spår.
Lördag med dramatik.
Patrik startade som tredje bil i SSR på lördagen. Skulle bli spännande att se hur mycket lösgruset betydde för tiderna. KRIS!! Efter SS9, lördagens första sträcka, larmade Patrik att motorn bluddrade och var orkeslös. I mekanikergänget spånades om möjliga orsaker, allt från bränslepump och sensorer till ECU. På de fyra första sträckorna tog Patrik Friberg in 11,6 sekunder och övertog ledningen med 2,7 sekunder. Vi kan bara spekulera i hur mycket som orsakades av motorproblemen och hur mycket som berodde på lösgruset med en så tidig start. I servicen konstaterades att bränsletrycket var för lågt varpå den nya bränsle-pumpen i tanken byttes ut mot reservpumpen.
Dagens biltekniker arbetar med dator. I preventivt syfte beslöts att sänka turbotrycket och öka bränslemängden något i hopp om att motorn skulle hålla för de sista fyra sträckorna. Thomas Weng (motorbyggaren) programmerade om styrdatorn i bilen datorn från sin PC.
Med lösgruset borta gjorde Patrik en attack och knockade motståndet direkt på SS13 och tog tillbaks 6,0 sekunder på Robin och återtog ledningen i klassen. Det kröp upp lite sten i och mellan spåren så det gällde att köra lite defensivt för att undvika punkteringar och skador på bilen. Robin hade oturen att hitta en stor sten mitt i vägen på SS14 och slog sönder kylare och skyddsplåt så illa att han tvingades bryta tävlingen. Martin Berglund var fortfarande en utmanare med segerchans, 16,6 sekunder efter Patrik efter SS14. Allt skulle avgöras på de två sista sträckorna. Berglund tog in 1,8 av de 16,6 sekunderna som fattades över 6,5 km på SS15. Att ta 14,5 sekunder på 15 km, 1 sekund per km, är en utmaning. Skulle Martin satsa på seger eller bevaka andraplatsen och 12 SM-poäng. Martin satsade på 12 SM-poäng och utmanade inte Parik om förstaplatsen i klassen. Samtidigt hörde vi att ledande Eyvind Brynildsen hade mekaniska problem. Två vinnarskallar i Mitsun stod upp på sista
sträckan och tog in 6,7 sekunder på Brynildsen men det fattades 2,4 sekunder på mållinjen. Växjös Anders Jonasson visade än en gång att man inte måste vinna de första sträckorna. En förnuftig körning gav en tredjeplats i resultatlistan för Anders. KUL!
Slutet gott...
Eyvind Brynildsen, Patrik och Martin Berglund klämde in sig före snabbaste WRC ”värstingbil” i den totala prislistan. Sammanfattning en mycket bra tävling på bra vägar i strålande väder och med mycket dramatik. Nu blir det till att öppna den nya motorn och se hur allvarliga skadorna är. En lycklig sextett i mål efter två dagars tuffa utmaningar på rediga smålandsvägar.
Motorskadorna hindrar tyvärr en start i Ljungby men vi ses igen i Dackefejden lördag 15 juni.
Ett Stort Tack till alla våra sponsorer och supporters. Ni betyder mycket för oss.
» Pressrelease från Patriks RallyTeam.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Tänak bäst genom ss1 i Rally Finland - Solberg femma i WRC2.
2,58km Harju avverkat när Secto Rally Finland inleddes, snabbast var Ott Tänak som tog täten i rallyt 1,3 sekund före Thierry Neuville - Hyundais båda åkare jagade av Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä, 1,5 respektive 1,7 sekund bakom Tänak.
Ford en bit efter.
Adrien Fourmaux och överras...Publicerad: 2025-07-31 21:25:04
Hyundai som planerat redo för WRC-serien 2026.
På sociala medier har dreven om att Hyundai Motorsport ska lämna WRC-serien gått hårt under våren och sommaren för att samla klick och läsare. Anledningen har varit att nuvarande kontrakt mellan Hyundais moderbolag och Hyundai Motorsport gällande WRC-satsningen endast gick över 2025.
Ett helt nor...Publicerad: 2025-07-31 14:35:37
Katsuta snabbast på shakedown - Solberg klart snabbast i WRC2 inför Rally Finland.
Ruuhimäki avverkad som shakedown och det var slutligen Takamoto Katsuta som stod för snabbaste tiden, det var många som gjorde fler rundor än vanligt. Japanen gjorde fyra och var genom sitt snabbaste åk 0,9 sekund före Sebastien Ogier. Bra flyt på Josh McErlean och Ford Puman som gav tredjetid, 0,3 ...Publicerad: 2025-07-31 14:00:44
Heller hyr Puma Rally1 till WRC Rally Chile.
Till Chiles VM-deltävling gör en av arrangörslandets stora rallyåkare åter start i Rally1 klassen. Det är 31-årige Alberto Heller som fått grönt ljus från M-Sport på en Ford Puma Rally1.
I 2023 års upplaga av hemlandets WRC-deltävling gjorde Alberto det samma, hyrde en Puma Rally1 och slutade då...Publicerad: 2025-07-31 11:06:02
WRC-kalendern 2026 presenterad, 14 deltävlingar.
Samtidigt som shakedown inför Secto Rally Finland drog igång släpptes kalendern för WRC serien 2026, tävlingarna känns i stort igen men ett par skiften i datum har gjorts.
Japan och Italien har bytt datum, istället för hösten körs Japan nu sista helgen i maj samtidigt som Italienska arrangören kö...Publicerad: 2025-07-31 09:16:02
Sprintserien kör vidare, två deltävlingar hos Strängnäs AMS.
Svenska Sprintserien kör sjunde och åttonde deltävlingarna i helgen hos Strängnäs AMS, aningen svalare med 64 ekipage i listorna varav 29 bilar i rallyklasserna. Som cupen erbjuder är det ett träningsåk följt av två tävlingsåk i varje deltävling.
14 bilar i Trimmat 2wd för rallybilar, vassa namn ...Publicerad: 2025-07-31 09:04:10
Mille Johansson jagar VM-ledning i Finland.
Efter en vår fylld av intensiva tävlingar i både VM, EM och Italien är Mille Johansson och Johan Grönvall tillbaka i Junior WRC – och redo att ladda fullt i jakten på VM-guldet. Med två deltävlingar kvar ligger duon tvåa i tabellen, bara sju poäng bakom australiensaren Taylor Gill inför helgens klas...Publicerad: 2025-07-31 07:57:57
WebTV direkt från shakedown inför Secto Rally Finland här!
Torsdag förmiddag dags för shakedown inför Secto Rally Finland, det är 4,12km av kända Ruuhimäki som nyttjas för ändamålet. En minut över åtta statar Ott Tänak först och följs av Elfyn Evans, Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä - första vändan går i VM tabellens ordning.
För WRC2 klassen är det v...Publicerad: 2025-07-31 06:06:53
Solberg hoppas att segersviten fortsätter i Finland.
Bara elva dagar efter att ha säkrat sin första WRC-seger i värstingklassen i Rally Estland, återvänder Oliver Solberg till jakten på mer WRC2-framgångar i Finland.
I sin tävlingsdebut med Toyota Gazoo Racing dominerade 23-åringen tävlingen i Estland och säkrade Toyotas 100:e WRC-seger någonsin.
...Publicerad: 2025-07-30 16:25:16
Följ morgondagens shakedown inför Secto Rally Finland.
4,12km Ruuhimäki inleder det finska VM-rallyt, Secto Rally Finland - sträckan används då som shakedown inför rallyt och startar 08:01 svensk tid under torsdagens morgon.
Först ut går man i VM tabellens ordning med Rally1 ekipagen först, följer gör WRC2 eliten där vi hittar Svenskt genom Oliver So...Publicerad: 2025-07-30 14:39:03
|
| |