____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tufft Rally Tyskland för WRC Academy-svenskarna Tidemand och Åhlin.
PRESSRELEASE

I helgen avgjordes det tyska VM-rallyt i trakterna kring den historiska staden Trier. I JVM-klassen, WRC Academy, stod de svenska landslagsförarna Fredrik Åhlin och Pontus Tidemand redo att ge sig ut på de krokiga och utmanande asfaltsvägarna. För Pontus del dog dock hoppet om en bra placering redan på den första sträckan då höger drivaxel gick av, och Fredrik fick kasta in handuken på rallyts andradag då kroppen sa ifrån och han fick tillbringa resten av dagen på sjukhuset i Trier.

Fredrik Åhlin och hans kartläsare Morten Abrahamsen har haft en tung säsong fram till det tyska VM-rallyt. De kom dock ordentligt laddade till Tyskland efter en seger på hemmaplan i Rally Killingen.

”Efter min vådliga vurpa i Finland så kändes segern i Killingen som ett bevis på att vinnarkänslan var på väg tillbaka” berättar Fredrik. ”Vi åkte dock på några incidenter under fredagens inledande sträckor. Motorhuven flög upp på rutan två gånger och vid det andra tillfället så sprack framrutan, och det här sinkade oss en del så klart, därför blev det inga direkta topptider på rallyts första dag” fortsätter Fredrik.

Fredrik skadade sin högerarm i den spektakulära olyckan i det finska VM-rallyt, och han har fortfarande smärtor i armen, vilket gjorde det svårt för honom att använda handbromsen genom hårnålarna i Tyskland. ”Ja tyvärr så var väl det ytterligare en orsak till att topptiderna uteblev” säger Fredrik.

På lördagen slog dock illamåendet och yrseln till och det resulterade i att Fredrik var tvungen att bryta.

”Jag kände redan på morgonen att kroppen inte svarade fullt ut. Jag mådde illa och kände mig matt. Redan efter förstasträckan så spydde jag” berättar Fredrik vidare. ”På den nionde sträckan – Panzerplatte Baumholder så bara svartnade det. Jag tuppade av och spydde om vartannat, så Morten fick köra bilen tillbaka till servicen och jag fick åka direkt till sjukhuset” berättar Fredrik.

”Jag vet inte vad det berodde på, det kan vara sviter av kraschen i Finland, eller en vattenbakterie, eller något annat. Blodtrycket var ordentligt lågt i alla fall och nu ska jag gå till botten med det här” avslutar Fredrik som nu är på väg tillbaka till Sverige för att göra en grundlig kontroll på sjukhuset i Karlstad.

Pontus Tidemand, som i Tyskland hade kartläsaren Emil Axelsson i högerstolen såg fram emot att köra sitt allra första asfaltrally i WRC Academy.

”Det var väldigt lärorikt och intressant på rekognoseringen att se hur krävande och svåra vägarna är. Det kommer nog att bli tufft att vara med i topp i det här rallyt eftersom vi inte har kört tävling eller test på detta underlag tidigare” spådde Pontus innan start. ”Men jag ska ändå göra allt jag kan för att nå en bra placering” berättade Pontus.

Men redan på den första sträckan så försvann hoppet om en framträdande placering för teamet. Fem kilometer från mål gick höger drivaxel av och Pontus och Emil tvingades bryta för dagen.

”Jag tyckte det gick helt okej under första sträckan tills drivaxeln gick av och enligt split-tiderna var vi med i toppen tidsmässigt. Jag bara rullade in i mål de sista kilometerna innan vi parkerade och tävlingen var förstörd” berättar en besviken Pontus.

Drivaxelbrottet innebar fem missade sträckor under fredagen och gav teamet 25 minuters tidsstraff.

”Vi låg ju hopplöst efter när vi startade om på lördagen” berättar Pontus. ”Jag körde mest för att lära mig vägarna och se hur noterna fungerade, och det var nästan omöjligt att vara med och kriga om topptider på sträckorna då de andra redan kört in sig på underlaget och byggt tempo hela dagen innan” berättar Pontus.

Pontus som slutade på en andraplats i Finland fick nu nöja sig med en slutlig sjätteplats i Tyskland.

”Det är som det är, bara att ladda om till nästa deltävling i Frankrike. Det positiva vi kan ta med oss härifrån är att vi var bra med på split-tiderna innan vi bröt, och att vi ändå fått lite erfarenhet av vägarna i Tyskland” avslutar Pontus.

”Ja det blev ingen direkt lyckad helg för grabbarna i Tyskland” säger rallylandslagets förbundskapten Anders Dawidson. ”Jag vet hur mycket tid och kraft som de lägger in i sina rallysatsningar och det är ju frustrerande att de inte får visa sin kapacitet fullt ut” säger han.

”För Fredriks del är det bara att hoppas att det inte är något allvarligt. Han kan ju ha fått i sig något olämpligt med maten i Tyskland, eller så kanske det är sviter efter hans krasch i Finland? Hur som helst så ska han genomgå en ordentlig hälsokontroll nu och efter det så får vi förhoppningsvis klara besked. Nu blev det tyvärr ytterligare ett rally för Fredrik där han tvingades bryta, och även om han blixtrar till under de återstående två VM-rallyna så har han tyvärr små möjligheter att nå en framstående slutplacering i mästerskapet” säger Anders.

”För Pontus del ser det lite ljusare ut. Med lite stolpe in i Frankrike och Spanien så har han kanske möjlighet att klättra upp till en slutlig pallplacering i alla fall” säger Anders.

I JVM-tabellen parkerar Pontus på en sammanlagd femteplats med sina 49 poäng, och Fredrik befinner sig på en nionde plats med sina 11 poäng.

WRC Academy-klassen vanns av den brittiske föraren Elfyn Evans. Nästa VM-rally avgörs i Frankrike den 4-7 oktober.





Poängställning WRC Academy 2012– Junior VM, efter fyra av sex VM-rallyn:


Pos. Driver / Points

1. Elfyn Evans 98
2. Brendan Reeves 63
3. Alastair Fisher 53
4. Jose Suarez 52
5. Pontus Tidemand 49
6. John MacCrone 42
7. Timo van der Marel 31
8. Christopher Duplessis 16
9. Fredrik Ahlin 11
10. Joao Silva 10
11. Ashley Haigh-Smith 4


» Pressrelease från WRC Academy.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Från SM guld till Norsk Junior ERC satsning.
© Even Management.Nu 18-åriga Norska framtidsnamnet Karl Peder Nordstrand siktar kommande säsong på en full säsong i Junior ERC. Årets säsong har inneburit tävlande på hemmaplan med Peugeot 208 R2 där bland annat Johan Johansson hoppat in som co-driver.

Han har också gjort två Junior ERC starter, slutade tvåa i bå...

Publicerad: 2025-10-24 18:36:04


90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
© emotorsport.seTaxinge MK med Mälarturf Sprinten under lördagen, nationell RS-tävling med rekognosering av de 7,6km som är special, en sträcka som körs dubbelt och rallyt är deltagarmässigt störst för helgen med 92 tävlande.

Prestigefylld tävling där 4wd klassen ställer 16 bilar på startlinjen med bland andra P...

Publicerad: 2025-10-24 10:46:28


Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
© emotorsport.seE-Cupen tar final med Skilling 50 hos Skillingaryds MK, där väntar två sträckor dubbelt och ger 16km special. 64 bilar i listan men då tre debutanter och tre föråkare inräknat - 30 bilar tävlar då om poäng i E-Cupen.

För de trimmade klasserna med två och fyrhjulsdrift ses totalt 24 åkare där åtta...

Publicerad: 2025-10-24 08:55:19


Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
© Kalle Gustafsson Motorsport.Lewis & Hunter Cambrian Rally tar Brittiska rallymästerskapet till mål, från Llandudno utgår rallyt med 82km under lördagen. Lördagen bjuder sju sträckor, välkända sträcknamn från VM med Elsi, Clocaenog, Brenig och Alwen. Start strax efter nio på lördagens förmiddag och målgång vid 17-tiden för rall...

Publicerad: 2025-10-24 05:55:23


Fyra tävlingshelger i Back SM 2026.
© emotorsport.seKalendern för 2026 års Back SM är presenterad, det blir fyra tävlingshelger där det går två race per helg hos varje arrangör. Premiär blir det i Himlabacken hos Borås MK den 9-10:e maj. Sedan styr man norrut för tävlande hos Lima MS redan den 23-24:e maj.

Den 8-9:e augusti drar man till Bydalen f...

Publicerad: 2025-10-23 19:43:39


Andervang kör helgens Holländska final, Rocar-Tech Twente Rally.
© Privat.Inför helgen drar Stig Andervang till Holländska Rocar-Tech Twente Rally där Sven Hakkesteeg är tillbaka i högerstolen på Hyundai i20 N Rally2. Ett 80-tal bilar totalt i rallyt som avgörs Holländska Mästerskapet med 13,4 mil special på asfalt.

Rallyt startar lördag eftermiddag då tre sträckor kör...

Publicerad: 2025-10-23 11:14:30


Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
© emotorsport.seHälsingeserien tar målgång med Kåtmyraslaget hos Ljusdals MS, det är tävling på banan med tre varv per om gång och två tävlingsåk.

Totalt 40 åkare stannade listan på när anmälan stängde, då med 35 bilar för rallyklasserna. Ut för 4wd går Jan Wikström i Ford Fiesta R5 medans Tony Persson och Måns ...

Publicerad: 2025-10-23 09:01:10


Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
© Jaanus Ree / Red Bull Content PoolM-Sport Ford WRT har redan sagt att de bevakar en rad rallytalanger för sin satsning i WRC-serien 2026 - dagens förare med Gregoire Munster och Josh McErlean kan komma att ändras.

En av förarna som redan gjort sex starter i år och gör sig nu redo för en sjunde är Martins Sesks, Lettländaren får c...

Publicerad: 2025-10-23 05:57:06


Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
© emotorsport.seSvenska RallyCupens kalender för 2026 är på gång samtidigt som det är dags att hylla årets pristagare efter sina prestationer i Vilda Ryd Racet, Rally Uppland, Kullingstrofén, Rally Bergslagen och Marknadsnatta.

Den 8:e november är det dags att inta Katrineholm där prisutdelning äger rum ihop med...

Publicerad: 2025-10-22 18:31:41


Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
© Opel Motorsport.Calle Carlberg bjöd in att köra nya Opel Mokka GSE som föråkare till ADAC Opel e-Rally Cup´s final i samband med Central European Rally. Svensken med bred erfarenhet av dagens Opel Corsa-e fick nu chansen att vara med och utveckla den kommande cupbilen som ska forma nästa generation rallyjuniorer.
...

Publicerad: 2025-10-22 08:55:19


Tidigare nyheter:
Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
Söndag full av rallykurser hos Fagersta MK.
Dags att nominera till Kickens Minnesfond, vem tycker du ska få stipendier för 2025?
Junior WRC summering, Milles väg till guldet.
Heindrichs vann händelserik ADAC Opel e-Rally Cup avslutning - brorsans WRC-krasch del i segern.
Lancia bekräftar, Ypsilon Rally2 HF Integrale i WRC2 redan 2026.
WRC tabellerna efter Central European Rally - två Svenska guldmedaljörer.
Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!
Reiersen till mål i tufft Rallye Sanremo.
Oliver Solberg bäst på asfalt, också.
243 ekipage i listan när anmälan för Novemberskölden stängde.
Mille Johansson och Johan Grönvall Juniorvärldsmästare i rally - avgjorde med 1,6 sekund.
Junior VM titeln till Mille och Johan efter fantastisk och dramatisk avslutning.
Rovanperäs seger säkrar Toyotas VM titel - Solberg vann Rally2.
Latvala tog året fjärde seger i historiska EM-serien.
Stopp för Neuville - tre sträckor kvar för Central European Rally.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
Vinterpokalen 06-07/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 06-09/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.