NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Patrik Johansson är 2011 års EVO Champion!
PRESSRELEASE

• Jocke Nyman tog sin första seger och säkrade andraplatsen i mästerskapet
• Jimmy Joge stoppades av motorproblem och slutade trea
• Sista sträckan avgjorde till Hans-Erik Wengs fördel som blev tvåa i tävlingen.
• Bland de tio främsta totalt fanns sex Evolution Challenge-team

I en spännande sjätte runda, och final, i årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, kunde Patrik Johansson och Jesper Johansson lämna Katrineholm och KMK-Trofén som 2011 års förare- och co-drivermästare! De tog titeln sedan försäsongens ledare Jimmy Joge/John Stigh tvingats bryta efter fyra sträckor med motorproblem.

Jocke Nyman/Bo Holmstrand var snabbaste team för dagen och bärgade sin första Evolution-seger för säsongen. Det gjorde att de gick om Joge/Stigh och slutade på silverplats.

Före starten av årets final var scenen den att Johansson/Johansson och Joge/Stigh var de två som kunde slåss om titeln, och både hade 44 poäng. Den av de två som var först i mål skulle vinna. Joge/Stigh tog initiativet under fredagens kvällssträcka på 4,46 km, Ramsjöhult precis utanför Katrineholm. Tvåa så långt var Kristian Johansson/Fredrik Livh, 2,5 sekunder bakom, och Hans-Erik Weng/Stefan Ohlson trea, ytterligare 0,6 sekunder efter.

När teamen gick in för service och nattvila var Nyman/Holmstrand fyra och femma Johansson/Johansson med bara några få sekunder till i tidkortet. De var nöjda med en lugn och fin start, utan några som helst problem att rapportera. Med dagsljus och åtta sträckor framför sig under lördagen skulle de gå till attack.

Det föll inget regn under natten, utan vägarna hade torkat upp och var perfekta för det stora slaget. Nu skulle det avgöras, och tyvärr visade sig ordet ”perfekt” passa illa för motorn i Joge/Stighs bil. Redan på SS3 började den gå på tre cylindrar. Med förhoppningen om att felet skulle rätta till sig av sig självt, fortsatte de genom SS4. Men då var oljestickan torr och de förstod att rallyt och målet att ta sin andra, raka seger i Evolution Challenge var över för deras del.

För 2010 års mästare var det en besvikelse att behöva ge upp en säsong som startat med succé och segrar i de tre inledande deltävlingarna. Men deras fart visar att de i allra högsta grad är ett av de snabbaste teamen i både Mitsubishi Evolution och Rally-SM. I samma stund som de tvingades bryta var det klart att Johansson/Johansson skulle bli 2011 Evolution Challenge champions.

När titeldramat försvann, tog Johansson/Livh ledningen efter SS3, men på följande sträcka snurrade de och genast tappade de 20 sekunder innan de kom iväg igen. Det gav Nyman/Holmstrand ett övertag, och de fokuserade direkt på att ta deras första seger för året. Efter sex körda sträckor och nytt serviceuppehåll hade de en ledning med 6,2 sekunder.

Johansson/Johansson var nu tvåa, med Weng/Ohlson trea och Johansson/Livh fyra – och bara 15 sekunders skillnad mellan dessa fyra! På femte plats Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som trivdes med att äntligen ha löst sina transmissionsproblem, något som annars sinkat dem i de senaste tävlingarna. Sexa Joachim Carlström/Jörgen Norman som återigen presterade på topp i sin ”gamla” Evolution VIII.

Johan Rudengren/Christer Johansson var sjua. Även om han var nöjd med farten, erkände Rudengren att han åkte lite för brett, lite för ofta. Därefter kom Daniel Johansson/Stefan Ahl, glada över att kunna tävla igen efter kraschen i Linköping och att deras nyinköpta Evo IX fungerade helt problemfritt.

Efter lördagens enda serviceuppehåll väntade säsongens tre avslutande sträckor - samma trio sträckor som inlett morgonens tävlande. Medan Nyman/Holmstrand stärkte sin ledning blev det allt tätare i fighten om andraplatsen. När bilarna köade upp för att starta på den tionde och avslutande sträckan var det bara 2,2 sekunder mellan Johansson/Johansson, Weng/Ohlsson och Johansson/Livh. Alla tre gick på full attack genom den 9,8 km långa Vergesberg och när klockorna stannat var det Weng/Ohlsson som svarat för sitt bästa resultat för säsongen – tvåa! Johansson/Johansson trea, extremt nöjda med att ha tagit en pallplats och blivit 2011 års mästare i Evolution Challenge.

Vid slutmålet i Katrineholm sa en mycket glad Patrik Johansson: ”Att nå pallen på den här tävlingen och bli mästare är en härlig känsla! Det har varit ett helt osannolikt jämt mästerskap, och det gör att resultatet är ännu mer tillfredsställande. Vi har verkligen haft några riktigt tuffa fighter! Sammanhållningen är väldigt god och det gör att vi har väldigt roligt i depån. Så nu ska vi fira tillsammans!”

Genom att spara sitt bästa resultat till sist, sa Jocke Nyman: “Vi har verkligen försökt köra på max idag och det fungerade! Jag är så lycklig över att äntligen vinna en tävling igen i Evolution Challenge, även om det dröjde ända till slutet på året. Att vi därmed kom tvåa i mästerskapet gör det hela ännu bättre! Vi ser redan fram emot nästa år.”

Simon Slade, en av organisatörerna bakom Evolution Challenge säger: ”Vi vill tacka alla sponsorer, team och vänner till serien för allt stöd och engagemang. Det är med glädje vi redan nu kan säga att planerna för nästa år är långt gångna, och att detaljer för 2012 kommer att presenteras i november.”

2011-års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläderr, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 6
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 58:22.5
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 58:35.9
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 58:37.4
4 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 58:40.3
5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) 59:33.7
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 59:38.2
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:00:18.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 1:02:17.4

Brutna
- Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby ) DNS
SS5 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Motor


Slutlig mästerskapsställning
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jocke Nyman 48
3 Jimmy Joge 44
4 Hans-Erik Weng 36
5 Kristian Johansson 31
6 Joachim Carlström 25
7 Anders Jonasson 25
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 15
10 Johan Rudengren 10
11 Andreas Magnusson 8
12 Christian Larsson 8
13 Niclas Hägg 7
14 Jan-Erik Folkesson 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4

Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2 Bo Holmstrand 48
3 John Stigh 44
4 Fredrik Livh 31
5 Jörgen Norman 25
6 JörgenLindahl 25
7 Stefan Ohlson 24
8 Stefan Ahl 15
9 Miriam Walfridsson 15
10 HenrikHulterskog 13
11 Christer Johansson 10
12 Matthias Andersson 7
13 Marie Andersson 6
14 Emil Eklund 5
15 Ola Persson 4
16 Jonas Sandberg 3
17 Magnus Johansson 3
18 Morgan Ohlsson 2
19 Stefan Ottosson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-10-11 17:01






Inför Rally Sierra Morena, startfält, tidsplan, karta och resultatlänkar.
© emotorsport.seRally Sierra Morena - Cordoba Patrimonio de la Humanidad är fullständiga namnet på vad som kallas Rally Sierra Morena. Rallyt inleder årets FIA ERC - Rally-EM säsongen och gör det på fredag kväll med en kortare publiksträcka. Lördagens tre sträckor körs dubbelt, ger 94km och etappmål vid 18-tiden. S...

Publicerad: 2025-04-01 22:29


Tobias med Quattron förste svensk till Historic Vltava Rallye.
© Tobias Johansson.Den 26-27:e april avgörs Historic Vltava Rallye från Klatovy som andra deltävling i Historiska EM serien för historiska bilar - FIA European Historic Rally Championship.

Just nu ses 20-talet namn i anmälningslistan där vi överst ser Svenskt, Tobias Johansson och Jenny Strandberg i Audi Quattron å...

Publicerad: 2025-04-01 22:18


150 anmälda till Midnattssolsrallyt och Slottssprinten på åtta timmar!
© emotorsport.seDet går inte klaga på intresset för Midnattssolsrallyt, klockan 12 öppnade anmälan och drygt åtta timmar senare är 108 platser uppbokade. 12 av de 25 platserna i regularity och 96 av de 120 platserna i Historic är satta.

För Regularity ser vi finska ekipage genom Eugen Damstedt i Porsche 911 och ...

Publicerad: 2025-04-01 20:36


Mille Johansson gör debut i högsta klassen i Rally-EM – Startar i helgen i Spanien.
© MS Munaretto.Efter två säsonger i FIA Junior ERC, där Katrineholmsföraren Mille Johansson och Johan Grönvall från Arvika i fjol tog hem mästerskapstiteln, väntar nu nästa steg i karriären. I helgen debuterar duon i den högsta klassen i FIA ERC – Rally-EM – när säsongen inleds med Rally Sierra Morena i Córdoba, S...

Publicerad: 2025-04-01 05:46


Info om programförsäljning till gruspremiären, Simrishamnsmixen.
© emotorsport.sePå lördag startar grussäsongen, efter test och träningsdagar är det nu dags för tävlande. 40km special fördelat på fem sträckor varav två körs två gånger och arrangörsnoter produceras av Anders Åberg med hjälp av Jemba Inertia Based Notes System.

Maxat startfält där alla anmälda fått plats, arran...

Publicerad: 2025-04-01 05:35


Nedräkning, klockan 12 öppnar anmälan för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten.
© emotorsport.seNågot av årets mest efterlängtade tävlingar är Midnattssolsrallyt, efter ett års frånvaro är man nu tillbaka med start och mål vid Ericsbergs Slott. Allt ihop med Slottssprinten, för klassiska rallyt är det två dagars tävlande, en fredagsetapp som avslutas med målgång vid Erisbergs Slott, omstart på...

Publicerad: 2025-04-01 00:15


Barth beskriver Vilda Ryd Racet som utmanande sträckor, missa inte anmälan och boende.
© Ryds MK.Våren på ingång, så Svenska RallyCupens premiär med Vilda Ryd Racet som körs den 26:e april hos Ryds MK. Tävling om 44km special fördelat över sex olika specialsträckor som körs med arrangörsnoter skrivna av Patrik Barth.

Tisdagen den 15:e april klockan 18 stänger anmälan till rallyt som just nu ...

Publicerad: 2025-04-01 00:05


Sydsvenska Mästerskapet startar med Simrishamnsmixen.
Sydsvenska Mästerskapet nystartade 2024 och detta andra år är första deltävlingen förlagd till Hammenhög och Simrishamnsmixen. Det är en traditionsrik tävling med en speciell vägkaraktär och ofta ett väldigt kyligt väder. Det finns inte så många platser på jorden som kan vara så kalla som en vårdag ...

Publicerad: 2025-03-31 21:02


Solberg ende Svensk bland 63 ekipage till WRC Rally Islas Canarias.
© Oliver Solberg Rally.63 åkare går för Rally Islas Canarias - första gången för WRC-förarna på Kanarieöarna. Publiktrycket kan bli stort, dels en nyhet men också en perfekt semester veckan efter påsk.

Tio bilar går i Rally1 klassen där Toyota Gazoo Racing står för hälften, med Elfyn Evans, Kalle Rovanperä och Sebastie...

Publicerad: 2025-03-31 18:35


Calle Carlberg & Jørgen Eriksen redo för ERC premiär i Spanien.
© Opel Motorsport.Calle Carlberg är redo att ta sig an Rally-EM premiären i Spanien tillsammans med Opel Motorsport. Förberedelserna har varit intensiva, med tester av bilen, noggrann träning av noter och värdefulla tävlingsmil i USA. Carlberg och Opel Motorsport har lagt ner många mil på att finjustera bilen och hit...

Publicerad: 2025-03-30 21:50


Tidigare nyheter:
Sydsvenska Mästerskapet startar med Simrishamnsmixen.
Solberg ende Svensk bland 63 ekipage till WRC Rally Islas Canarias.
Calle Carlberg & Jørgen Eriksen redo för ERC premiär i Spanien.
TV-tablå för helgens Rally Sierra Morena.
Schulz gör tredje försök i Junior ERC, möter tufft motstånd 2025.
Så körs SM-deltävlingen i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Mille fyra totalt i Rally della Val D´Orcia.
Arvid gjorde ny rallystart i Lettland, nya erfarenheter av noter och asfalt i R2:an.
Östberg fyra i EM-genrepet - Rallye La Llana.
Meeke före Sordo i Rallye Casinos do Algarve, ingen målgång för Thulin.
Tätt i Italien, sträckseger för Mille, sexa totalt inför söndagen.
Bra tryck på anmälningarna till vårens rally, flera med överfulla startfält.
McRae med Citroen C3 Rally2 i ERC-serien, i samma team som Östberg.
Lördagens rallyn att följa, Svenskar i Italien, Portugal och Lettland.
Tidsplan, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - nya EM sträckor väntar.
70 bilar, 2 dagar, 10 sträckor och 8 mil i Rally della Val D´Orcia - Mille och Johan i startfältet.
Tempestini gör full EM-säsong med MRF.
Säsongsdebut för Östberg, EM tränar i helgens Ral.li La Llana.
Mille Johansson redo för andra deltävlingen i Italienska grusmästerskapet.
Klassisk Blekingeväg inleder SSRC 2025.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
Silverratten 01-03/05


Rally VM - WRC:
Rally Islas Canarias 24-27/04


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.