NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter East Sweden Rally.
PRESSRELEASE

Patrik Johansson tog sin andra raka seger för säsongen i Evo Challenge och drygar ut mästerskapsledningen

• Tillbaka i god form grejade Jocke Nyman an andraplats
• Tekniska problem sinkade Jimmy Joge som slutade trea
• East Sweden Rally blev en ny, tät uppgörelse mellan de bästa i Mitsubishi

Helgens East Sweden Rally bjöd på ännu en tät kamp mellan de främsta i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. Segrade i denna femte omgång gjorde Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, hans andra vinst för året. Det innebar att han befäste sin ledning i serien för Grupp N Lancer Evolutions. Jocke Nyman/Bo Holmstrand var tillbaka i gammalt gott slag och tog välförtjänt hand om andraplatsen, medan en kämpande Jimmy Joge/John Stigh slutade trea efter en för dem besvärlig helg.

Tävlingen utgick från Cloetta Center i Linköping där start, mål och service var förlagt. De tio specialsträckorna mätte totalt 102 kilometer, och först ut på fredagskvällen var en 1,3 km kort publiksträcka på asfalt. Den kördes på cykelbanor alldeles utanför idrottshallarna på området.
Några tyckte att det var en svår start, men de kommande toppåkarna hade inga problem alls. Efter att ha renoverat sin bil grundligt sedan kraschen i deltävling 4, tog Jimmy Joge ledningen med 0.1 sekund.

Ytterligare tre sträckor kördes under fredagen och de var traditionella skogssträckor på militär mark en bit väster och norr om Linköping. Där tätade det till ordentligt, för efter SS2 låg tvåan, trean och fyran på samma tid med endast en tiondels sekund som differens!

Vartefter teamen gav sig på sträcka tre och fyra började skymningen falla. När det sedan var dags för service var det många som pratade om svårigheten i att köra fort då det varken är ljust eller mörkt ute. Många påverkades, även Joge/Stigh och Christian Larsson/Magnus Johansson som försökte pusha hårt för att bli varma i kläderna då de inte tävlat ihop förut.

En annan faktor som också gav utslag tidsmässigt, var att kvällens sista två sträckor hade mer lösgrus än vad en del förare förväntat sig. Dock inte Hans-Erik Weng/Stefan Ohlsson, som gick upp i ledning efter SS3. De fortsatte sedan att hålla farten uppe på SS4 och kunde återvända till Linköping med ett övertag på 5.1 sekunder före Jocke Nyman/Bo Holmstrand som var tvåa inför nattvilan.

Kristian Johansson/Fredrik Livh var 1.1 sekunder bakom som trea, med Johansson/Johansson nu fyra – men endast 0.6 sekunder efter. De var inte bekymrade över det, utan visste att de skulle få starta längre bak nästa dag och då slippa lösgruset. Det återstod då sex sträckor.

Förarna vaknade till perfekta förhållanden med blå himmel och vindstilla. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl tog tävlingen slut bara efter några meter på lördagen då deras transmission gick sönder.
Nu när det var dagsljus var Joge/Stigh snabbaste Mitsubishi och vann sträckan med 4.8 sekunder. Den tiden flyttade upp dem till andra plats.

Efter sträcka fem var det dags för serviceuppehåll. Då hade Weng/Ohlsons försprång till Joge/Stigh krympt till 3.1 sekunder, med Johansson/Livh trea, Nyman/Holmstrand fyra och Johansson/Johansson femma. Mellan dessa fem var det bara 15.5 sekunder! Som sexa, 2.5 sekunder bakom, låg Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. De var något frustrerade för de ville vara med längre fram. Nu skrev de egna noter för första gången – de ska snart göra debut internationellt – och kände att de ännu inte riktigt litade på dessa. Vilket avspeglades på farten.

Även längre bak i Mitsubishifältet ökade tempot. Johan Rudengren/Christer Johansson var den här gången nöjda, för de var mycket närmare toppförarna tidsmässigt. Daniel Johansson/Stefan Ahl hade också riktigt bra attack, innan de dessvärre for av på sträcka sex. Sträckan stoppades och de två togs till sjukhus för kontroll. Dessbättre var det ingen fara med besättningen - värre var det med bilen.

Inte fullt så dramatisk, men ändå problemfylld, blev sträcka sex för Joge/Stigh när deras intercooler lossnade, de tappade ett rör och kraften i motorn sjönk.
Efter sträckmålet stannade de vid sidan av vägen för att fixa problemet och innan det var klart kom de för sent till tidskontrollen vid SS7. Det kostade 30 sekunder i tidstillägg, och de rasade till femte plats. Nu hade de tid att ta ifatt igen, och med bara två skogssträckor kvar – plus den korta publiksträckan på asfalt – insåg de att det skulle bli en svår uppgift.

Sträcka sju följdes av ett serviceuppehåll och nu var det ändringar igen i toppen av Mitsubishi-fältet. Johansson/Johansson hade gått upp i ledning, när Weng/Ohlson inte riktigt nådde upp till samma tempo som dagen innan. Anledningen var förstås att de nu startade tidigare i fältet och fick åka i lösgruset och därmed föll ner till fjärde plats. Tvåa Johansson/Livh och Nyman/Holmstrand trea.

Sträcka åtta och nio var samma som nyss körts som sex och sju, men nu med en hårdare yta, vilket gjorde att täten åkte ännu fortare. Olyckligtvis gick Johansson/Livhs möjligheter att vinna upp i rök när de gasade på väl hårt in i en kurva, klippte en sten och fick punktering. Eftersom de bara hade kommit 300 meter in på den 14.5 kilometer långa sträckan tvingades de stanna och skifta hjul. Därmed rasade de ner till en blygsam placering.

Därmed var Nyman/Holmstrand tvåa och Joge/Stigh som kämpade på tog sig förbi Weng/Ohlson upp till tredje plats. Men i täten höll sig Johansson/Johansson iskalla och kunde ta sig tillbaka till Linköping och ta emot publikens jubel för sin andra Evo Challenge-seger i rad. De har därmed skaffat sig ett utmärkt läge för att kunna ta titeln.

”Härligt att vi kunde ta vår andra Evo Challenge-vinst. Därmed ligger vi bra till inför finalen i mästerskapet” sa Patrik Johansson vid målgång. ”Jag har kört riktigt hårt idag, det hade inte gått att pressa bilen mycket mer än så här. Och med en tävling om bara tre veckor kan du inte göra misstag. Därför är jag väldigt glad över dagens resultat.”

Efter East Sweden Rally har Johansson/Johansson åtta poäng mer totalt än Joge/Stigh, som behöver bli trea eller bättre i den sjätte och sista deltävlingen för att försvara sin titel i Evolution Championship. Finalen körs i Katrineholm, KMK-Trofén, den 7-8 oktober.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:00:19.1
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:00:25.6
3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:00:32.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 1:00:43.7
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:01:48.2
6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:02:14.7
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:02:15.2
8 Christian Larsson (Gamleby)/Magnus Johansson (Katerineholm) 1:04:24.5
9 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 1:05:01.6

Brutna
SS5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) Transmission
SS6 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jimmy Joge 44
3 Jocke Nyman 36
4 Hans-Erik Weng 26
5 Kristian Johansson 24
6 Joachim Carlström 20
7 Anders Jonasson 19
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 12
10=Andreas Magnusson 8
10=Christian Larsson 8
12 NiclasHägg 7
13=Jan-Erik Folkesson 6
13=Johan Rudengren 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4

Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2JohnStigh 44
3 BoHolmstrand 36
4 FredrikLivh 24
5 Jörgen Norman 20
6 JörgenLindahl 19
7 MiriamWalfridsson 15
8 StefanOhlson 14
9HenrikHulterskog 13
10Stefan Ahl 12
11 Matthias Andersson 7
12=Marie Andersson 6
12=Christer Johansson 6
14 Emil Eklund 5
15Ola Persson 4
16=Jonas Sandberg 3
16=Magnus Johansson 3
18=Morgan Ohlsson 2
18=Stefan Ottosson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Enerco rallysprint:[Resultat]
Staffanstorps FestivalRace:[Resultat]
Rally Italia Sardegna:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][Anslagstavla][Karta]

Publicerad: 2011-09-20 16:12






Enerco Rallysprint, Staffanstorps FestivalRace & Rally Italia Sardegna att följa under lördagen.
© emotorsport.seLördagsrally med Enerco Rallysprint hos Hofors MS, med sträckor som Malmjärn, Östansjö och Kratte Masugn ska det köras rally för de 76 startande under lördagen. På plats tävlas det om poäng i Nedre Norras FM och Finess Onotade Rallyserie.

Arlövs MC och Lunds AC står för Staffanstorps FestivalRace...

Publicerad: 2025-06-06 20:34


Ogier ledare efter Nevuille miss - Solberg snabb i Rally2.
© Toyota Gazoo Racing.Även eftermiddagen i Rally Italia Sardegna kastade om resultaten, in på andra loopen gick Adrien Fourmaux som ledare 2,9 sekunder före Thierry Neuville, 8,1 sekund före Sebastien Ogier och som fyra Ott Tänak.

Ledande Neuville körde bort ett hjul.
Neuville gick upp som ledare efter att ss4...

Publicerad: 2025-06-06 18:47


Forumaux toppar efter ss3 i WRC Rally Italia Sardegna.
© Hyundai Motorsport.Stökig förmiddag i Rally Italia Sardegna, ut efter halva fredagens etapp, tre sträckor och sex mil kommer Adrien Fourmaux först ur dammet. Fransmannen för Hyundai har 2,9 sekunder till teamkollegan Thierry Neuville.

Sebastien Ogier bäst för Toyota som trea, 5,2 sekunder framåt och 0,9 sekunder ba...

Publicerad: 2025-06-06 13:40


300 ekipage anmälda för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten!
© emotorsport.seDen 19:e juni, dagen före Midsommar stänger anmälan för sommarens Sörmländska rallyhöjdpunkt - Midnattssolsrallyt i kombination med Slottssprinten helgen 11-12:e juli. Trycket på anmälan från start var högt, men hur ser då läget ut nu?

För Midnattssolsrallyt finns 120 platser för historiskt rally...

Publicerad: 2025-06-06 10:35


Följ första dagen i Rally Italia Sardegna, 12 mil på 6 sträckor!
© Toyota Gazoo Racing.Fredagen blir en dammig historia på Sardinien när Rally Italia Sardegna inleds, sträckan Arzachena på 14km inleder dagen, följs av Berchidda på 18km och avslutar förmiddagens loop med närmare 28km långa Sa Conchedda.

Etappen startar klockan 9 med den första sträckan, tillbaka efter sex mil är man...

Publicerad: 2025-06-05 18:39


Hofors MS med Enerco rallysprint under lördagen - 70-talet åkar till start.
© emotorsport.seEnerco rallysprint hos Hofors MS när Nedre Norras FM och Finess Onotade Rallyserie går ihop, tre sträckor går dubbelt och bildar 27,5km special för dem 70-talet tävlande.

Halva startfältet bildas av Trimmat 2wd, Jonas Sandgren, Antti Johannesson, Stefan Palmér och comeback för Evelina Olofsson ge...

Publicerad: 2025-06-05 18:33


Ogier och Solberg snabbast på Sardinien.
© Oliver Solberg Rally.När shakedown inför Rally Italia Sardegna avverkades under eftermiddagen kom Sebastien Ogier ut från dammet som snabbaste ekipage, 0,7 sekund bakom ses Takamoto Katsuta som delade tid med Sami Pajari.

Toyota även på fjärdeplatsen där Kalle Rovanperä finns om än på delad tid med Thierry Neuville ...

Publicerad: 2025-06-05 18:18


WebTV sändning live från shakedown inför Rally Italia Sardegna, start 13:00.
© Hyundai Motorsport.Klockan 13:01 drar Elfyn Evans iväg på första vändan över sträckan Olbia Cabu Abbas på 2,19km ute på Sardinien, sträckan går som shakedown där de tävlande gör sista testerna och justeringarna inför rallyt.

Första körningarna sker i VM tabellens ordning för att de tävlande ska få känna på sina för...

Publicerad: 2025-06-04 20:23


Södras RS-serie kör vidare med lördagens Staffanstorps FestivalRace.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Staffanstorps FestivalRace ingår i Södras RS-DM när Arlövs MC och Lunds AC arrangerar ihop, tre specialprov på asfalt går två gånger och ger 16km special.

39 åkare i listan fördelade över åtta klasser där 14 går för Trimmat 2wd, Peter Holgersson och Tommy Andersson ur A-klassen. Hans-Daniel Stein...

Publicerad: 2025-06-04 20:20


Loeb kör Alpine A110 Rallye GT i helgens Rallye du Chablais.
© Sebastien Loeb Racing.Till helgen körs Schweiziska Rallye du Chablais, 17 mil asfalt över 14 sträckor väntar. Fyra sträckor dubbelt på fredagen följs av tre sträckor två gånger på lördagen.

Det närmare 60 bilar stora startfältet i internationella tävlingen stället flera snabba namn, med nummer 1 på bilen hittar vi Seb...

Publicerad: 2025-06-04 20:18


Tidigare nyheter:
Loeb kör Alpine A110 Rallye GT i helgens Rallye du Chablais.
Solberg söker mer erfarenhet på Sardinien.
Stort intresse för SM Veckans Rallysprint i Norrköping, Hallberg i Polo R5.
Imorgon shakedown inför Rally Italia Sardegna, följ med WebTV & Resultat.
Sju mil special i Drive VXO-Sprinten - asfalt och avslut i mörker väntar!
Inför WRC Rally Italia Sardegna - Startfält, Tidsplan, TV-tablå och länkar.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Rally SM.
Calle Carlberg utvald av Peugeot Sport att tävla i Kanadensiska Rally Baie Des Chaleurs.
Sju svenska rallyekipage till ERC Rally Poland - totalt 70 bilar.
Stort intresse för Borås Bil Rallysprint.
TV-tablå för WRC Rally Italia Sardegna.
Svenskt till kommande Amerikanska Southern Ohio Forest Rally.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
Däckmästerskapet i ERC-serien efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Pirelli närmar sig ledande Michelin.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - fredag.
Läget i Rally SM tabellerna efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - torsdag.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - onsdag.
Framgångar för Drive VXO i Royal Rally of Scandinavia – pallplats för Åkesson/Ingvarsson.
ERC-tabeller efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Korhonen toppar!



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally Poland 13-15/06


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Rally Italia Sardegna 05-08/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - SM.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.