|
 EVO Challenge efter Snapphanerallyt - Patriks första seger. PRESSRELEASE
Patrik Johanssons första seger för säsongen och nu leder han Mitsubishi-serien med två deltävlingar kvar
• Kristian Johansson tvåa efter att ha varit i ledning fram till sista sträckan
• Jimmy Joge gjorde något så ovanligt som att rulla på SS3
• En ny tät strid mellan Evo Challenge-teamen, med nio av de 14 främsta totalt representerande serien
Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, tog sin första seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden när de vann AM Tryck Snapphanerallyt, den fjärde deltävlingen. Kristian Johansson/Fredrik Livh levererade på topp och ledde från start på fredagen, ända till den avslutande sträckan på lördagen. Då pressades de hårt, och Johansson/Johansson tog sig förbi med en marginal på 4,4 sekunder.
Den fjärde deltävlingen i Evolution Challenge i Hässleholm ingick också i Rally-SM. Snapphanerallyt var säsongens andra grusrally för båda mästerskapen. Efter starten i centrala Hässleholm kördes tio specialsträckor, först två på fredagskvällen alldeles utanför Hässleholm.
Trots mixen av asphalt, betong och gatsten inne på den inledande publiksträckan på industriområdet Garnisonen, måste ekipagen använda grusdäck. Det gjorde att fästet inte var det bästa, speciellt inte då det regnade precis innan start. Snabbast av Evo-ekipagen var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, som tog i från tårna för att ta ledningen före Jimmy Joge/John Stigh med en sekund. Det gav också en tredjeplats totalt efter första sträckan.
Varefter sträckan torkade upp blev tiderna bättre, och Johansson/Livh var snabbast när sträckan kördes för andra gången. Men när bilarna kom tillbaka till Hässleholm för nattvila, kom beskedet att på grund av tidtagningsproblem ströks sträcka ett. Därmed startade Johansson/Livh med en ledning på 0,7 sekund i Evolution Challenge.
Joge/Stigh var först ut i spåret på lördagen, eftersom de vann deltävling tre totalt (South Swedish Rally). Efter tre delsegrar i årets Mitsubishi-serie var det lite av en chock när de ungefär halvvägs in åkte av med sin Evo X. De klippte en sten som låg gömd i gräset och bilen snurrade i hög fart över den smala vägen.
Där blev de kvar och blockerande vägen för de som kom efter. Arrangören fick senare ge dessa en snittid. Joge å sin sida var trots allt glad över att bilen inte var värre tilltygad än den var bak och fram.
Med Joge/Stigh borta var det uppenbart att det skulle bli en ny segrare i den fjärde deltävlingen I Evolution Challenge. Helt plötsligt var det ett öppet race mellan övriga i serien. Johansson/Livh fortsatte sin framfart från fredagen och satte bästa tid på de två inledande sträckorna. När det var dags för första service ledde de Evo-fältet efter fem sträckor med 8,1 sekunder före Hans-Erik Weng/Stefan Olsson.
Johansson/Johansson var trea, ytterligare 2,8 sekunder bakom med Magnusson/Hulterskog fyra bara 0,8 bakom – fast de var besvikna över att första sträckan ströks för sen hittade de inte rätta flytet.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var ett annat ekipage som kände att de kunde gå fortare.
Nästa etapp med tre sträckor inleddes återigen med dagens första, och nu var fästet bättre och farten ännu högre. Mitsubitshi-ekipagen Johansson/Livh och Johansson/Johansson hade exakt samma tid, med Weng/Ohlson 0,3 efter och Magnusson/Hulterskog ytterligare fjuttiga 0,2 efter.
Samma scenario följde på SS7, med de två I ledning i mål på exakt samma tid. Men Magnusson/Hulterskog var 0,2 snabbare, innan de fick bryta på sträckan efter då de slog i en sten.
Nyman/Holmstrand hade nu kommit igång och noterade snabbaste tid på SS8. Men det var fortfarande så tätt att det bara skiljde fem sekunder mellan de sju främsta i Evolution Challenge!
När det var dags för andra serviceuppehållet var Johansson/Livh i ledning, 5,9 sekunder fore Johansson/Johansson. Trea Nyman/Holmstrand, ytterligare 6,7 sekunder efter. Därmed hade de passerat Weng/Ohlson som hade förlorat tio sekunder sedan de snurrat på SS7. Alltså var det bara 16,7 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi.
Den korta SS9 gjorde inga store förändringar, även om Johansson/Johansson var snabbast. Därför skulle tävlingens längste, och avslutande SS10, bli avgörande. Och det var här som Johansson/Johansson gjorde sitt drag. De gav 100 procent och blåste genom sträckan och tog in tio sekunder på ledarna. Det gav dem första Evo Challenge-segern för säsongen med 4,4 sekunder tillgodo på tvåan.
Johansson/Livh var besvikna över att ha förlorat, men nöjda över det motstånd de levererat. Inte minst med tanke på den förkylning som Johansson drogs med. En stark avslutning av Nyman/Holmstrand gav dem tredjeplatsen, 10,6 sekunder bakom. Weng/Ohlson gjorde en stark uppkörning och tog sig i mål som fjärde ekipage, 14 sekunder bakom.
Imponerande körde Joachim Carlström/Jörgen Norman med sin Evo VII. De pressade bilen till det yttersta och förtjänade sin femte plats. Bakom dem Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var besvikna över att de inte riktigt fått maximal fart i sin Evo IX. Nu ska de hem och se om de kan få ut mer speed i sin Mitsubishi.
På sjunde plats, efter att ha ökat farten vartefter, kom Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Karlsson kände sig lite rostig eftersom hon inte kört sin nya Evo X under de tolv veckorna sedan South Swedish Rally. Snabbare och snabbare körde också Daniel Johansson/Stefan Ahl, och hade de inte fått punktering på SS5 och SS9, hade de kommit betydligt högre upp i resultatlistan än den åttonde plats det nu blev.
Christian Larsson/Jonas Sandberg rapporterade att de var lite försiktiga inledningsvis, men de ökade farten vartefter. Efter en i övrigt felfri runda tog de sig tillbaka till Hässleholm som nia. Därmed var nio av de 14 främsta totalt tävlande från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
Efter en lovande körning var Johan Rudengren/Christer Johansson nära att nå slutmålet. Men ett trasigt avgasrör gjorde att de tappade turbotrycket när bara en sträcka återstod.
”Jag är väldigt glad över min första seger för säsongen. Vi har varit nära förut, och därför är det stort att ha nått ända fram till slut”, säger Patrik Johansson. ”Jag körde verkligen för fullt och hade ingenting mer att ge på sista sträckan. Jag tror inte att jag har kunnat köra fortare, så jag är supernöjd! Att vi sedan nu leder Evolution Challenge betyder att det blir en spännande fortsättning i kampen om att ta titeln i de två tävlingar som återstår.”
Den femte deltävlingen av de sex i årets serie körs den 16-17 september. Tävlingen är ett nytt event i mästerskapskalendern: East Swedish Rally i Linköping.
2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions, Hörby Bil, och Raceconsulting resultatgivning.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 4
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 42:50.7
2 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 42:55.1
3 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 43:05.7
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Motala) 43:19.9
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 43:35.1
6 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 43:54.5
7 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 43:57.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 44:27.8
9 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg 46:05.6
Brutna
SS3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS8 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Avåkning
SS9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Trasig grenrör
Ställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 40
2 Jimmy Joge 36
3 Jocke Nyman 26
4 Kristian Johansson 22
5= Anders Jonasson 19
5= Hans-Erik Weng 19
7 Joachim Carlström 14
8 Daniel Johansson 12
9 Ramona Karlsson 11
10 Andreas Magnusson 8
11 Niclas Hägg 7
12 Jan-Erik Folkesson 6
13 Christian Larsson 5
14 Jennie-Lee Hermansson 4
15 Johan Rudengren 2
Co-drivers
1 Jesper Johansson 40
2John Stigh 36
3 Bo Holmstrand 26
4 Fredrik Livh 22
5 Jörgen Lindahl 19
6 Jörgen Norman 14
7Henrik Hulterskog 13
8 Stefan Ahl 12
9 Miriam Walfridsson 10
10=Matthias Andersson 7
10=Stefan Ohlson 7
12 Marie Andersson 6
13 Emil Eklund 5
14Ola Persson 4
15 Jonas Sandberg 3
16=Morgan Ohlsson 2
16=Stefan Ottosson 2
16=Christer Johansson 2
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2011-08-15 18:26
|
|
Kända namn i Ypres Rally - Paddon, Latvala, Loix & Verstappen.
Helgen efter midsommar körs Belgiska Ypres Rally ingående i Belgiska Mästerskapet, Historiska EM-serien FIA Historic Rally Championship.
20 bilar för Rally2-klassen där vi hittar Nya Zeeländaren Hayden Paddon som gör ett Europabesök med Hyundai i20 N Rally2. Fjolårets Junior VM vinnare Romet Jürg...Publicerad: 2025-06-09 21:06
Anmälan stängd - fullt startfält till Borås Bil Rallysprint.
På lördag körs andra deltävling i Svenska SprintRallyCupen, Toarps MK arrangerar då Borås Bil Rallysprint. Det blir två sträckor som körs två gånger vilket ger 15km special.
När anmälan stängde var det mer än fullt startfält till rallysprinten i Borås.
- Totalt 87 anmälda med flera kända namn...Publicerad: 2025-06-09 18:25
TV-tablå för helgens Rally Poland, sju bilar med Svenskt intresse.
Orlen Oil Rally Poland, Rajd Polski eller Rally Poland - helgens ERC-tävling har många namn och med sju bilar med Svenskt i besättningarna blir rally högintressant.
TV4-gruppen med TV4 Motor och Sportkanalen sänder rallyts samtliga sträckor, 14 sträckor på 19 mil, men det inleds med shakedown i v...Publicerad: 2025-06-08 21:57
Anmälan stängde på 69 ekipage för SM Veckan, vassa namn i listan.
SM Veckan stängde anmälan på 69 ekipage till de i inbjudan maximala 40 ekipagen, tävlingen som direktsänds i Sveriges Television körs fredagen den 27:e juni från Norrköping med lokala Norrköpings MK som arrangör. Tävlande på Himmelstalundsfältet när man drar igång vid 13-tiden och beräknas avverka f...Publicerad: 2025-06-08 21:21
Oliver Solberg klättrar till seger på Sardinien.
Oliver Solberg avancerade från 21:a till första plats i Rally Italia Sardinia. Rallyföraren säkrade sin tionde seger i WRC2 under söndagen.
23-åringen vann nio av 16 sträckor i sin Toyota GR Yaris Rally2-bil från Printsport och vann med nästan två och en halv minut.
Men några maximala VM-poäng...Publicerad: 2025-06-08 21:17
Enköpings Motorklubb fyller 100 år - arrangerar jubileumsrally!
- Vi kommer att arrangera en rallytävling med namnet 100-åringen den 4:e oktober, hälsar arrangören som också hälsar att EMC, Enköpings MaskinCenter går in som tävlingssponsor.
Vi kommer att ha fyra cuper som gör final hos oss, det är 1300 Rallycup, VOC Mekonomen Rally´s Sverigeserie, Supe...Publicerad: 2025-06-08 19:43
WRC tabellerna efter Rally Italia Sardegna.
Sex av 14 deltävlingar i WRC serien avverkade, i topp är fortsatt Elfyn Evans men konkurrenterna närmar sig. Britten som startat först i krävande grustävlingar har tappat på sitt försprång och har en ny kamp i lösgruset i Grekland senare i månaden.
Evans har ändå 19 poäng ned till nya tvåan Sebas...Publicerad: 2025-06-08 15:47
Ogier tar segern trots miss - Solberg sexa totalt och överlägsen Rally2 vinnare.
Rally Italia Sardegna avslutat och Sebastien Ogier ihop med Vincent Landais stod överst på pallen när rallyt summerar, men det blev inga poäng på sista sträckan där en stoppsladd och backning kostade tid. Tiden rann iväg och segermarginalen blev tama 7,9 sekunder till Ott Tänak som höll trycket uppe...Publicerad: 2025-06-08 14:33
Mattias Adielsson gör efterlängtad comeback i rally, kör Polo R5 i SM-Veckan.
Den 27 juni står Mattias Adielsson återigen på startlinjen – denna gång tillsammans med Bosse Holmstrand i en GK Door Team Sweden Polo R5a, när de ger sig in i hetluften under årets SM-veckan sommar.
- Det har varit en lång och tuff väg tillbaka efter olyckan förra året. Jag kan inte säga med ...Publicerad: 2025-06-08 10:18
Från Forshaga till Ohio - ett riktigt rallyäventyr tar fart!
Medan det är lite lugnare på hemmaplan passar vi på att följa ett alldeles särskilt äventyr. För när Nicklas Jidflo, vår ordinarie co-driver i Robin Adolfssons Fiesta R5, ger sig ut på rallyresa över Atlanten tillsammans med rutinerade föraren Thomas Hansson är det självklart att Drive VXO hänger me...Publicerad: 2025-06-07 21:38
|
|
Tidigare nyheter:
Mattias Adielsson gör efterlängtad comeback i rally, kör Polo R5 i SM-Veckan.
Från Forshaga till Ohio - ett riktigt rallyäventyr tar fart!
Så gick det i Staffanstorps Festivalrace, Lundgren snabbast totalt.
Ogier pressas av Tänak inför avslutningen i Rally Italia Sardegna - Solberg snabbast för dagen.
Malm i 2wd Fiesta snabbast totalt i Enerco Rallysprint.
Ogier håller greppet, Solberg avancerar i Rally Italia Sardegna.
Bilsport Rally Cup laddar för 2026, Svedala, Trelleborg & Tjust klara för deltävlingar.
Enerco Rallysprint, Staffanstorps FestivalRace & Rally Italia Sardegna att följa under lördagen.
Ogier ledare efter Nevuilles miss - Solberg snabb i Rally2.
Forumaux toppar efter ss3 i WRC Rally Italia Sardegna.
300 ekipage anmälda för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten!
Följ första dagen i Rally Italia Sardegna, 12 mil på 6 sträckor!
Hofors MS med Enerco rallysprint under lördagen - 70-talet åkar till start.
Ogier och Solberg snabbast på Sardinien.
WebTV sändning live från shakedown inför Rally Italia Sardegna, start 13:00.
Södras RS-serie kör vidare med lördagens Staffanstorps FestivalRace.
Loeb kör Alpine A110 Rallye GT i helgens Rallye du Chablais.
Solberg söker mer erfarenhet på Sardinien.
Stort intresse för SM Veckans Rallysprint i Norrköping, Hallberg i Polo R5.
Imorgon shakedown inför Rally Italia Sardegna, följ med WebTV & Resultat.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |