NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter Snapphanerallyt - Patriks första seger.
PRESSRELEASE

Patrik Johanssons första seger för säsongen och nu leder han Mitsubishi-serien med två deltävlingar kvar

• Kristian Johansson tvåa efter att ha varit i ledning fram till sista sträckan
• Jimmy Joge gjorde något så ovanligt som att rulla på SS3
• En ny tät strid mellan Evo Challenge-teamen, med nio av de 14 främsta totalt representerande serien


Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, tog sin första seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden när de vann AM Tryck Snapphanerallyt, den fjärde deltävlingen. Kristian Johansson/Fredrik Livh levererade på topp och ledde från start på fredagen, ända till den avslutande sträckan på lördagen. Då pressades de hårt, och Johansson/Johansson tog sig förbi med en marginal på 4,4 sekunder.

Den fjärde deltävlingen i Evolution Challenge i Hässleholm ingick också i Rally-SM. Snapphanerallyt var säsongens andra grusrally för båda mästerskapen. Efter starten i centrala Hässleholm kördes tio specialsträckor, först två på fredagskvällen alldeles utanför Hässleholm.

Trots mixen av asphalt, betong och gatsten inne på den inledande publiksträckan på industriområdet Garnisonen, måste ekipagen använda grusdäck. Det gjorde att fästet inte var det bästa, speciellt inte då det regnade precis innan start. Snabbast av Evo-ekipagen var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, som tog i från tårna för att ta ledningen före Jimmy Joge/John Stigh med en sekund. Det gav också en tredjeplats totalt efter första sträckan.

Varefter sträckan torkade upp blev tiderna bättre, och Johansson/Livh var snabbast när sträckan kördes för andra gången. Men när bilarna kom tillbaka till Hässleholm för nattvila, kom beskedet att på grund av tidtagningsproblem ströks sträcka ett. Därmed startade Johansson/Livh med en ledning på 0,7 sekund i Evolution Challenge.

Joge/Stigh var först ut i spåret på lördagen, eftersom de vann deltävling tre totalt (South Swedish Rally). Efter tre delsegrar i årets Mitsubishi-serie var det lite av en chock när de ungefär halvvägs in åkte av med sin Evo X. De klippte en sten som låg gömd i gräset och bilen snurrade i hög fart över den smala vägen.

Där blev de kvar och blockerande vägen för de som kom efter. Arrangören fick senare ge dessa en snittid. Joge å sin sida var trots allt glad över att bilen inte var värre tilltygad än den var bak och fram.

Med Joge/Stigh borta var det uppenbart att det skulle bli en ny segrare i den fjärde deltävlingen I Evolution Challenge. Helt plötsligt var det ett öppet race mellan övriga i serien. Johansson/Livh fortsatte sin framfart från fredagen och satte bästa tid på de två inledande sträckorna. När det var dags för första service ledde de Evo-fältet efter fem sträckor med 8,1 sekunder före Hans-Erik Weng/Stefan Olsson.

Johansson/Johansson var trea, ytterligare 2,8 sekunder bakom med Magnusson/Hulterskog fyra bara 0,8 bakom – fast de var besvikna över att första sträckan ströks för sen hittade de inte rätta flytet.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var ett annat ekipage som kände att de kunde gå fortare.

Nästa etapp med tre sträckor inleddes återigen med dagens första, och nu var fästet bättre och farten ännu högre. Mitsubitshi-ekipagen Johansson/Livh och Johansson/Johansson hade exakt samma tid, med Weng/Ohlson 0,3 efter och Magnusson/Hulterskog ytterligare fjuttiga 0,2 efter.

Samma scenario följde på SS7, med de två I ledning i mål på exakt samma tid. Men Magnusson/Hulterskog var 0,2 snabbare, innan de fick bryta på sträckan efter då de slog i en sten.

Nyman/Holmstrand hade nu kommit igång och noterade snabbaste tid på SS8. Men det var fortfarande så tätt att det bara skiljde fem sekunder mellan de sju främsta i Evolution Challenge!

När det var dags för andra serviceuppehållet var Johansson/Livh i ledning, 5,9 sekunder fore Johansson/Johansson. Trea Nyman/Holmstrand, ytterligare 6,7 sekunder efter. Därmed hade de passerat Weng/Ohlson som hade förlorat tio sekunder sedan de snurrat på SS7. Alltså var det bara 16,7 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi.

Den korta SS9 gjorde inga store förändringar, även om Johansson/Johansson var snabbast. Därför skulle tävlingens längste, och avslutande SS10, bli avgörande. Och det var här som Johansson/Johansson gjorde sitt drag. De gav 100 procent och blåste genom sträckan och tog in tio sekunder på ledarna. Det gav dem första Evo Challenge-segern för säsongen med 4,4 sekunder tillgodo på tvåan.

Johansson/Livh var besvikna över att ha förlorat, men nöjda över det motstånd de levererat. Inte minst med tanke på den förkylning som Johansson drogs med. En stark avslutning av Nyman/Holmstrand gav dem tredjeplatsen, 10,6 sekunder bakom. Weng/Ohlson gjorde en stark uppkörning och tog sig i mål som fjärde ekipage, 14 sekunder bakom.

Imponerande körde Joachim Carlström/Jörgen Norman med sin Evo VII. De pressade bilen till det yttersta och förtjänade sin femte plats. Bakom dem Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var besvikna över att de inte riktigt fått maximal fart i sin Evo IX. Nu ska de hem och se om de kan få ut mer speed i sin Mitsubishi.

På sjunde plats, efter att ha ökat farten vartefter, kom Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Karlsson kände sig lite rostig eftersom hon inte kört sin nya Evo X under de tolv veckorna sedan South Swedish Rally. Snabbare och snabbare körde också Daniel Johansson/Stefan Ahl, och hade de inte fått punktering på SS5 och SS9, hade de kommit betydligt högre upp i resultatlistan än den åttonde plats det nu blev.

Christian Larsson/Jonas Sandberg rapporterade att de var lite försiktiga inledningsvis, men de ökade farten vartefter. Efter en i övrigt felfri runda tog de sig tillbaka till Hässleholm som nia. Därmed var nio av de 14 främsta totalt tävlande från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

Efter en lovande körning var Johan Rudengren/Christer Johansson nära att nå slutmålet. Men ett trasigt avgasrör gjorde att de tappade turbotrycket när bara en sträcka återstod.

”Jag är väldigt glad över min första seger för säsongen. Vi har varit nära förut, och därför är det stort att ha nått ända fram till slut”, säger Patrik Johansson. ”Jag körde verkligen för fullt och hade ingenting mer att ge på sista sträckan. Jag tror inte att jag har kunnat köra fortare, så jag är supernöjd! Att vi sedan nu leder Evolution Challenge betyder att det blir en spännande fortsättning i kampen om att ta titeln i de två tävlingar som återstår.”

Den femte deltävlingen av de sex i årets serie körs den 16-17 september. Tävlingen är ett nytt event i mästerskapskalendern: East Swedish Rally i Linköping.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions, Hörby Bil, och Raceconsulting resultatgivning.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 4
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 42:50.7
2 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 42:55.1
3 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 43:05.7
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Motala) 43:19.9
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 43:35.1
6 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 43:54.5
7 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 43:57.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 44:27.8
9 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg 46:05.6

Brutna
SS3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS8 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Avåkning
SS9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Trasig grenrör

Ställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 40
2 Jimmy Joge 36
3 Jocke Nyman 26
4 Kristian Johansson 22
5= Anders Jonasson 19
5= Hans-Erik Weng 19
7 Joachim Carlström 14
8 Daniel Johansson 12
9 Ramona Karlsson 11
10 Andreas Magnusson 8
11 Niclas Hägg 7
12 Jan-Erik Folkesson 6
13 Christian Larsson 5
14 Jennie-Lee Hermansson 4
15 Johan Rudengren 2

Co-drivers
1 Jesper Johansson 40
2John Stigh 36
3 Bo Holmstrand 26
4 Fredrik Livh 22
5 Jörgen Lindahl 19
6 Jörgen Norman 14
7Henrik Hulterskog 13
8 Stefan Ahl 12
9 Miriam Walfridsson 10
10=Matthias Andersson 7
10=Stefan Ohlson 7
12 Marie Andersson 6
13 Emil Eklund 5
14Ola Persson 4
15 Jonas Sandberg 3
16=Morgan Ohlsson 2
16=Stefan Ottosson 2
16=Christer Johansson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-08-15 18:26






Inför Rally Sierra Morena, startfält, tidsplan, karta och resultatlänkar.
© emotorsport.seRally Sierra Morena - Cordoba Patrimonio de la Humanidad är fullständiga namnet på vad som kallas Rally Sierra Morena. Rallyt inleder årets FIA ERC - Rally-EM säsongen och gör det på fredag kväll med en kortare publiksträcka. Lördagens tre sträckor körs dubbelt, ger 94km och etappmål vid 18-tiden. S...

Publicerad: 2025-04-01 22:29


Tobias med Quattron förste svensk till Historic Vltava Rallye.
© Tobias Johansson.Den 26-27:e april avgörs Historic Vltava Rallye från Klatovy som andra deltävling i Historiska EM serien för historiska bilar - FIA European Historic Rally Championship.

Just nu ses 20-talet namn i anmälningslistan där vi överst ser Svenskt, Tobias Johansson och Jenny Strandberg i Audi Quattron å...

Publicerad: 2025-04-01 22:18


150 anmälda till Midnattssolsrallyt och Slottssprinten på åtta timmar!
© emotorsport.seDet går inte klaga på intresset för Midnattssolsrallyt, klockan 12 öppnade anmälan och drygt åtta timmar senare är 108 platser uppbokade. 12 av de 25 platserna i regularity och 96 av de 120 platserna i Historic är satta.

För Regularity ser vi finska ekipage genom Eugen Damstedt i Porsche 911 och ...

Publicerad: 2025-04-01 20:36


Mille Johansson gör debut i högsta klassen i Rally-EM – Startar i helgen i Spanien.
© MS Munaretto.Efter två säsonger i FIA Junior ERC, där Katrineholmsföraren Mille Johansson och Johan Grönvall från Arvika i fjol tog hem mästerskapstiteln, väntar nu nästa steg i karriären. I helgen debuterar duon i den högsta klassen i FIA ERC – Rally-EM – när säsongen inleds med Rally Sierra Morena i Córdoba, S...

Publicerad: 2025-04-01 05:46


Info om programförsäljning till gruspremiären, Simrishamnsmixen.
© emotorsport.sePå lördag startar grussäsongen, efter test och träningsdagar är det nu dags för tävlande. 40km special fördelat på fem sträckor varav två körs två gånger och arrangörsnoter produceras av Anders Åberg med hjälp av Jemba Inertia Based Notes System.

Maxat startfält där alla anmälda fått plats, arran...

Publicerad: 2025-04-01 05:35


Nedräkning, klockan 12 öppnar anmälan för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten.
© emotorsport.seNågot av årets mest efterlängtade tävlingar är Midnattssolsrallyt, efter ett års frånvaro är man nu tillbaka med start och mål vid Ericsbergs Slott. Allt ihop med Slottssprinten, för klassiska rallyt är det två dagars tävlande, en fredagsetapp som avslutas med målgång vid Erisbergs Slott, omstart på...

Publicerad: 2025-04-01 00:15


Barth beskriver Vilda Ryd Racet som utmanande sträckor, missa inte anmälan och boende.
© Ryds MK.Våren på ingång, så Svenska RallyCupens premiär med Vilda Ryd Racet som körs den 26:e april hos Ryds MK. Tävling om 44km special fördelat över sex olika specialsträckor som körs med arrangörsnoter skrivna av Patrik Barth.

Tisdagen den 15:e april klockan 18 stänger anmälan till rallyt som just nu ...

Publicerad: 2025-04-01 00:05


Sydsvenska Mästerskapet startar med Simrishamnsmixen.
Sydsvenska Mästerskapet nystartade 2024 och detta andra år är första deltävlingen förlagd till Hammenhög och Simrishamnsmixen. Det är en traditionsrik tävling med en speciell vägkaraktär och ofta ett väldigt kyligt väder. Det finns inte så många platser på jorden som kan vara så kalla som en vårdag ...

Publicerad: 2025-03-31 21:02


Solberg ende Svensk bland 63 ekipage till WRC Rally Islas Canarias.
© Oliver Solberg Rally.63 åkare går för Rally Islas Canarias - första gången för WRC-förarna på Kanarieöarna. Publiktrycket kan bli stort, dels en nyhet men också en perfekt semester veckan efter påsk.

Tio bilar går i Rally1 klassen där Toyota Gazoo Racing står för hälften, med Elfyn Evans, Kalle Rovanperä och Sebastie...

Publicerad: 2025-03-31 18:35


Calle Carlberg & Jørgen Eriksen redo för ERC premiär i Spanien.
© Opel Motorsport.Calle Carlberg är redo att ta sig an Rally-EM premiären i Spanien tillsammans med Opel Motorsport. Förberedelserna har varit intensiva, med tester av bilen, noggrann träning av noter och värdefulla tävlingsmil i USA. Carlberg och Opel Motorsport har lagt ner många mil på att finjustera bilen och hit...

Publicerad: 2025-03-30 21:50


Tidigare nyheter:
Sydsvenska Mästerskapet startar med Simrishamnsmixen.
Solberg ende Svensk bland 63 ekipage till WRC Rally Islas Canarias.
Calle Carlberg & Jørgen Eriksen redo för ERC premiär i Spanien.
TV-tablå för helgens Rally Sierra Morena.
Schulz gör tredje försök i Junior ERC, möter tufft motstånd 2025.
Så körs SM-deltävlingen i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Mille fyra totalt i Rally della Val D´Orcia.
Arvid gjorde ny rallystart i Lettland, nya erfarenheter av noter och asfalt i R2:an.
Östberg fyra i EM-genrepet - Rallye La Llana.
Meeke före Sordo i Rallye Casinos do Algarve, ingen målgång för Thulin.
Tätt i Italien, sträckseger för Mille, sexa totalt inför söndagen.
Bra tryck på anmälningarna till vårens rally, flera med överfulla startfält.
McRae med Citroen C3 Rally2 i ERC-serien, i samma team som Östberg.
Lördagens rallyn att följa, Svenskar i Italien, Portugal och Lettland.
Tidsplan, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - nya EM sträckor väntar.
70 bilar, 2 dagar, 10 sträckor och 8 mil i Rally della Val D´Orcia - Mille och Johan i startfältet.
Tempestini gör full EM-säsong med MRF.
Säsongsdebut för Östberg, EM tränar i helgens Ral.li La Llana.
Mille Johansson redo för andra deltävlingen i Italienska grusmästerskapet.
Klassisk Blekingeväg inleder SSRC 2025.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
Silverratten 01-03/05


Rally VM - WRC:
Rally Islas Canarias 24-27/04


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.