NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge efter Snapphanerallyt - Patriks första seger.
PRESSRELEASE

Patrik Johanssons första seger för säsongen och nu leder han Mitsubishi-serien med två deltävlingar kvar

• Kristian Johansson tvåa efter att ha varit i ledning fram till sista sträckan
• Jimmy Joge gjorde något så ovanligt som att rulla på SS3
• En ny tät strid mellan Evo Challenge-teamen, med nio av de 14 främsta totalt representerande serien


Patrik Johansson, med co-driver Jesper Johansson, tog sin första seger för säsongen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden när de vann AM Tryck Snapphanerallyt, den fjärde deltävlingen. Kristian Johansson/Fredrik Livh levererade på topp och ledde från start på fredagen, ända till den avslutande sträckan på lördagen. Då pressades de hårt, och Johansson/Johansson tog sig förbi med en marginal på 4,4 sekunder.

Den fjärde deltävlingen i Evolution Challenge i Hässleholm ingick också i Rally-SM. Snapphanerallyt var säsongens andra grusrally för båda mästerskapen. Efter starten i centrala Hässleholm kördes tio specialsträckor, först två på fredagskvällen alldeles utanför Hässleholm.

Trots mixen av asphalt, betong och gatsten inne på den inledande publiksträckan på industriområdet Garnisonen, måste ekipagen använda grusdäck. Det gjorde att fästet inte var det bästa, speciellt inte då det regnade precis innan start. Snabbast av Evo-ekipagen var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, som tog i från tårna för att ta ledningen före Jimmy Joge/John Stigh med en sekund. Det gav också en tredjeplats totalt efter första sträckan.

Varefter sträckan torkade upp blev tiderna bättre, och Johansson/Livh var snabbast när sträckan kördes för andra gången. Men när bilarna kom tillbaka till Hässleholm för nattvila, kom beskedet att på grund av tidtagningsproblem ströks sträcka ett. Därmed startade Johansson/Livh med en ledning på 0,7 sekund i Evolution Challenge.

Joge/Stigh var först ut i spåret på lördagen, eftersom de vann deltävling tre totalt (South Swedish Rally). Efter tre delsegrar i årets Mitsubishi-serie var det lite av en chock när de ungefär halvvägs in åkte av med sin Evo X. De klippte en sten som låg gömd i gräset och bilen snurrade i hög fart över den smala vägen.

Där blev de kvar och blockerande vägen för de som kom efter. Arrangören fick senare ge dessa en snittid. Joge å sin sida var trots allt glad över att bilen inte var värre tilltygad än den var bak och fram.

Med Joge/Stigh borta var det uppenbart att det skulle bli en ny segrare i den fjärde deltävlingen I Evolution Challenge. Helt plötsligt var det ett öppet race mellan övriga i serien. Johansson/Livh fortsatte sin framfart från fredagen och satte bästa tid på de två inledande sträckorna. När det var dags för första service ledde de Evo-fältet efter fem sträckor med 8,1 sekunder före Hans-Erik Weng/Stefan Olsson.

Johansson/Johansson var trea, ytterligare 2,8 sekunder bakom med Magnusson/Hulterskog fyra bara 0,8 bakom – fast de var besvikna över att första sträckan ströks för sen hittade de inte rätta flytet.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var ett annat ekipage som kände att de kunde gå fortare.

Nästa etapp med tre sträckor inleddes återigen med dagens första, och nu var fästet bättre och farten ännu högre. Mitsubitshi-ekipagen Johansson/Livh och Johansson/Johansson hade exakt samma tid, med Weng/Ohlson 0,3 efter och Magnusson/Hulterskog ytterligare fjuttiga 0,2 efter.

Samma scenario följde på SS7, med de två I ledning i mål på exakt samma tid. Men Magnusson/Hulterskog var 0,2 snabbare, innan de fick bryta på sträckan efter då de slog i en sten.

Nyman/Holmstrand hade nu kommit igång och noterade snabbaste tid på SS8. Men det var fortfarande så tätt att det bara skiljde fem sekunder mellan de sju främsta i Evolution Challenge!

När det var dags för andra serviceuppehållet var Johansson/Livh i ledning, 5,9 sekunder fore Johansson/Johansson. Trea Nyman/Holmstrand, ytterligare 6,7 sekunder efter. Därmed hade de passerat Weng/Ohlson som hade förlorat tio sekunder sedan de snurrat på SS7. Alltså var det bara 16,7 sekunder mellan de fyra främsta Mitsubishi.

Den korta SS9 gjorde inga store förändringar, även om Johansson/Johansson var snabbast. Därför skulle tävlingens längste, och avslutande SS10, bli avgörande. Och det var här som Johansson/Johansson gjorde sitt drag. De gav 100 procent och blåste genom sträckan och tog in tio sekunder på ledarna. Det gav dem första Evo Challenge-segern för säsongen med 4,4 sekunder tillgodo på tvåan.

Johansson/Livh var besvikna över att ha förlorat, men nöjda över det motstånd de levererat. Inte minst med tanke på den förkylning som Johansson drogs med. En stark avslutning av Nyman/Holmstrand gav dem tredjeplatsen, 10,6 sekunder bakom. Weng/Ohlson gjorde en stark uppkörning och tog sig i mål som fjärde ekipage, 14 sekunder bakom.

Imponerande körde Joachim Carlström/Jörgen Norman med sin Evo VII. De pressade bilen till det yttersta och förtjänade sin femte plats. Bakom dem Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var besvikna över att de inte riktigt fått maximal fart i sin Evo IX. Nu ska de hem och se om de kan få ut mer speed i sin Mitsubishi.

På sjunde plats, efter att ha ökat farten vartefter, kom Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Karlsson kände sig lite rostig eftersom hon inte kört sin nya Evo X under de tolv veckorna sedan South Swedish Rally. Snabbare och snabbare körde också Daniel Johansson/Stefan Ahl, och hade de inte fått punktering på SS5 och SS9, hade de kommit betydligt högre upp i resultatlistan än den åttonde plats det nu blev.

Christian Larsson/Jonas Sandberg rapporterade att de var lite försiktiga inledningsvis, men de ökade farten vartefter. Efter en i övrigt felfri runda tog de sig tillbaka till Hässleholm som nia. Därmed var nio av de 14 främsta totalt tävlande från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

Efter en lovande körning var Johan Rudengren/Christer Johansson nära att nå slutmålet. Men ett trasigt avgasrör gjorde att de tappade turbotrycket när bara en sträcka återstod.

”Jag är väldigt glad över min första seger för säsongen. Vi har varit nära förut, och därför är det stort att ha nått ända fram till slut”, säger Patrik Johansson. ”Jag körde verkligen för fullt och hade ingenting mer att ge på sista sträckan. Jag tror inte att jag har kunnat köra fortare, så jag är supernöjd! Att vi sedan nu leder Evolution Challenge betyder att det blir en spännande fortsättning i kampen om att ta titeln i de två tävlingar som återstår.”

Den femte deltävlingen av de sex i årets serie körs den 16-17 september. Tävlingen är ett nytt event i mästerskapskalendern: East Swedish Rally i Linköping.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions, Hörby Bil, och Raceconsulting resultatgivning.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 4
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 42:50.7
2 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 42:55.1
3 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 43:05.7
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Motala) 43:19.9
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 43:35.1
6 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 43:54.5
7 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 43:57.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 44:27.8
9 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg 46:05.6

Brutna
SS3 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS8 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Avåkning
SS9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Trasig grenrör

Ställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Patrik Johansson 40
2 Jimmy Joge 36
3 Jocke Nyman 26
4 Kristian Johansson 22
5= Anders Jonasson 19
5= Hans-Erik Weng 19
7 Joachim Carlström 14
8 Daniel Johansson 12
9 Ramona Karlsson 11
10 Andreas Magnusson 8
11 Niclas Hägg 7
12 Jan-Erik Folkesson 6
13 Christian Larsson 5
14 Jennie-Lee Hermansson 4
15 Johan Rudengren 2

Co-drivers
1 Jesper Johansson 40
2John Stigh 36
3 Bo Holmstrand 26
4 Fredrik Livh 22
5 Jörgen Lindahl 19
6 Jörgen Norman 14
7Henrik Hulterskog 13
8 Stefan Ahl 12
9 Miriam Walfridsson 10
10=Matthias Andersson 7
10=Stefan Ohlson 7
12 Marie Andersson 6
13 Emil Eklund 5
14Ola Persson 4
15 Jonas Sandberg 3
16=Morgan Ohlsson 2
16=Stefan Ottosson 2
16=Christer Johansson 2


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Rally Poland:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Anslagstavla][Karta]
Southern Ohio Forest Rally:[Resultat][Anslagstavla][Karta]
Onsdagssprinten 2:[Resultat]

Publicerad: 2011-08-15 18:26






Följ Mille och Isak på eftermiddagens kval inför Rally Poland, Resultat & WebTV.
© emotorsport.seIsak Reiersen och Mille Johansson med co-drivers går för kval under tidiga eftermiddagen. Kvalet kan ses när WebTV sändningen drar igång klockan 13:00.

Det är sträckan Baranowo på 6,3km som används, redan vid 10:30 inleddes fria träningen och vid 13 går kvalåk igång som sätter startpositionen för...

Publicerad: 2025-06-12 21:26


Stort intresse för Skilling 500.
© Skillingaryds MK.Planerade maxtaket är 150 anmälda enligt inbjudan och sista anmälningsdag är på måndag för Skilling 500, arrangerat av Skillingaryds MK.

Tävlingsledningen har sett över tidsschemat inom ramarna för våra avlysningstider.
Vi ser att vi kan ta emot fler än vad vi planerade för när inbjudan g...

Publicerad: 2025-06-12 21:13


Fullsatt sprinttävling hos Toarps MK, Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.seSvenska SprintRallyCupen med andra deltävlingen för året, nu Borås Bil Rallysprint där Toarps MK arrangerar. Dit väntar två sträckor som går dubbelt för de 88 tävlande - enkelt med bara fyra klasser då licensklasserna samsas.

Standard är delat störst med 34 deltagare i listan där vi hittar SM åka...

Publicerad: 2025-06-12 21:02


Nio sträckor på 11 mil i höstens South Swedish Rally från Olofström.
© emotorsport.seTill hösten körs 49:e South Swedish Rally, den 12-13:e september är det Olofström som är basen för rallyt. Det blir nio sträckor varav fyra sträckor körs två gånger, totalt 109km special och alla sträckorna på grus.

Den 27:e juli öppnar anmälan för rallyt fredagen den 12:e september på kvällen kö...

Publicerad: 2025-06-12 20:38


Följ fredagens shakedown inför ERC Rally Poland.
© emotorsport.se6,3km långa sträckan Baranowo inleder det Polska VM Rallyt, där körs under fredagen träning, kval och shakedown. Vid 10:30 inleds den fria träningen där de tävlande har två åk att göra, klockan 13 går Rally2 täten ut för att göra sitt kvalåk som sätter startpositionen. Från klockan 14 har de restera...

Publicerad: 2025-06-12 18:44


Ekrundan, en av årets billigaste rallytävlingar?
© emotorsport.seÄr Ekrundan en av årets billigaste tävlingar, per kilometer ss där sträckorna bara går en gång, ja så kan våran tävling Ekrundan summeras med några få ord.

Vi har i år fått tillgång till 3 stycken fantastiskt fina vägar varav stora delar där det inte körts rally på många år vilket är extra roligt...

Publicerad: 2025-06-11 20:28


100-talet åkare till Upplands DM och VOC i Bresontrofén.
© emotorsport.seRasbo MK med Bresontrofén från Rörken Motorstadion, 46km special fördelat på totalt sju sträckor under dagen, till start tävlande för Upplands DM och VOC Sverigeserien.

102 ekipage stängde anmälan utöver de tre föråkarna, 4wd går med elva deltagare där Fredrik Grahn, Kenny Stavbom och Mikael Holm...

Publicerad: 2025-06-11 20:22


Back SM kör vidare, två deltävlingar på Kåtmyrabanan med 38 rallyekipage.
© emotorsport.seBack SM rullar vidare med andra helgen, efter helgens båda deltävlingar har serien nått halvtid. Det tävlas dagarna två, lördag och söndag på Kåtmyrabanan hos Ljsudals MS med varsin deltävling och totalt ett 70 ekipage anmälda varav 38 går i de tre rallyklasserna.

Största klass för rallybilarna ä...

Publicerad: 2025-06-11 20:19


21-årige Matteo Doretto omkom i tragisk testolycka inför Rally Poland.
© @World / Red Bull Content PoolJunior EM fyran, Italienske 21-åringen Matteo Doretto omkom i en avåkning under onsdagen i samband med testerna inför Rally Poland, helgens EM-deltävling. Italienaren stod som trea på pallen vid Junior EM deltävlingen i Ungern för en månad sedan bakom de två Svenska ekipage, spåddes en ljus framtid ...

Publicerad: 2025-06-11 19:02


Tidaholms 100-års sprint i augusti med totalt fyra sträckor!
© emotorsport.seTidaholms MK öppnade just anmälan till rallytävling 100-års sprinten som körs den 23:e augusti.
- Tävlingen 100-års sprinten är som namnet antyder en del av vårat 100-årsfirande i klubben. Vi satsar därför lite extra och utökar våran traditionella sprint uppför Klevabacken med en sträcka utanför...

Publicerad: 2025-06-11 18:36


Tidigare nyheter:
21-årige Matteo Doretto omkom i tragisk testolycka inför Rally Poland.
Tidaholms 100-års sprint i augusti med totalt fyra sträckor!
Mille redo för tufft grusäventyr i Rally Poland, tredje EM-starten i huvudklassen väntar.
Norska Aurskog-Høland Rally till helgen, flera Svenskar till start.
18 mil special i USA, Svensk bil i helgens Southern Ohio Forest Rally.
Listan gallrad, dessa 40 fick plats i SM Veckans rallysprint.
ERC-helg med Rally Poland - upplägg, startfält och länkar för rallyt.
Kända namn i Ypres Rally - Paddon, Latvala, Loix & Verstappen.
Anmälan stängd - fullt startfält till Borås Bil Rallysprint.
TV-tablå för helgens Rally Poland, sju bilar med Svenskt intresse.
Anmälan stängde på 69 ekipage för SM Veckan, vassa namn i listan.
Oliver Solberg klättrar till seger på Sardinien.
Enköpings Motorklubb fyller 100 år - arrangerar jubileumsrally!
WRC tabellerna efter Rally Italia Sardegna.
Ogier tar segern trots miss - Solberg sexa totalt och överlägsen Rally2 vinnare.
Mattias Adielsson gör efterlängtad comeback i rally, kör Polo R5 i SM-Veckan.
Från Forshaga till Ohio - ett riktigt rallyäventyr tar fart!
Så gick det i Staffanstorps Festivalrace, Lundgren snabbast totalt.
Ogier pressas av Tänak inför avslutningen i Rally Italia Sardegna - Solberg snabbast för dagen.
Malm i 2wd Fiesta snabbast totalt i Enerco Rallysprint.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally Poland 13-15/06


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 26-29/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - SM.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.