|
 Succéupplägg på årets Midnattssolsrally. PRESSRELEASE
Midnattssolsrallyt 2011 avslutades på lördagseftermiddagen med en avslutande publiksträcka på Rocklunda i Västerås. Årets upplägg med tävlingen i Västerås har visat sig vara en succé. Den fasta serviceplatsen i Västerås innebär att de tävlande återkommer varje kväll till samma ställe. Servicebilarna hålls borta från vägarna och av både miljöskäl och med tanke på publiken blev det uppskattat. Tävlingen inleddes i onsdags med en publiksträcka på Rocklundaområdet och den avslutades med samma sträcka på inför en storpublik på lördagen.
Kenny Bräck höll ställningen till mål
Den förare som alla talat om under tävlingen, racingföraren Kenny Bräck från Glava i Värmland, fortsatte att imponera under den avslutande dagens sträckor. Både förare och konkurrenter imponerades av hans framfart genom hela tävlingen. Underlaget och körningen med notläsning från co-drivern Emil Axelsson var helt nytt för honom, men han behärskade alla underlag och var snabbast på alla vägtyper under rallyt. Vid målet hade han ett försprång till tvåan Kenneth Bäcklund på hela 1 minut och 33 sekunder.
– Det här hade aldrig gått utan Emil Axelsson, säger Kenny Bräck vid målgången, och inte utan Kenneth Bäcklund heller, som varit över till England och hjälpt till med förberedelserna. Jag har dessutom aldrig sett Sverige från den här sidan, med allt folk i skogen och på serviceplatserna, fortsatte han.
Tvåan Kenneth Bäcklund körde en identisk bil, en Ford Escort RS 1800 från 1975, och tog i allt han kunde, men det räckte inte. Kenneth har möjligen ett handikapp eftersom han som den ende toppföraren inte använder sig av de noter som arrangören tillhandahåller utan kör helt utan instruktioner från co-drivern.
– Ja topp fem hade jag nog trott om Kenny, säger Bäcklund, men inte det här.
Trea efter tre dagars intensivt tävlande blev världsmästaren från 1979, Björn Waldegård från Rö i Roslagen. Han trivdes på hemmavägarna under fredagen, men fick resten av tävlingen se upp för en attack bakifrån.
– Det är en enorm känsla att ha sonen med i bilen, förklarar Björn Waldegård, Mathias och jag har gjort en härlig resa fastän vi aldrig åkt efter noter.
Världsmästarkollegan och team- och märkeskompisen Stig Blomqvist från Örebro blev allt varmare i kläderna och under lördagen var han en halvminut bakom på en fjärdeplats. Stig har aldrig under sin aktiva tid tävlat i en Porsche så det tog några sträckor för honom att lära sig bilens egenskaper, med sedan gick det undan.
Toyotaföraren Leif Asterhag från Huddinge hade problem med sin växellåda och efter slutet av första dagen hade han ingen tredje växel, men bytte låda och har sedan haft ett högt tempo. Han slutade femma i årets rally.
En av toppförarna som försvann under den sista dagen var tredjeplacerade Staffan Bergdahl från Örebro i en Ford Escort RS 1800, som på den första dagens sträcka norr om Örebro var totalt snabbast. På lördagen blev han stående i skogen på en sträcka före uppehållet i Brevens Bruk och tvingades bryta. Björn Waldegård berättade att han blev uppriktigt ledsen när han såg Staffan i skogen. Han ville hellre köra ifatt honom än få hans placering till skänks.
Nytt blod i toppen på regularity
När regularityklassen anlände till målet visade det sig att ett nytt namn hade seglat upp i toppen. Han ledde redan efter fredagen, men differenserna var små så allt kunde hända. För varje sträcka under avslutningsdagen fortsatte far och son Patrick och Per-Jan Carlsson från Gotland i en Volvo 244 att behålla ledningen och det är imponerande med tanke på att det bara var deras andra regularitytävling tillsammans.
– Det här började som en rolig grej men övergick snart till blodigt allvar, skrattade Per-Jan som är den som stått för administrationen i bilen. Vi hade inte en aning om att vi hade gått upp i ledningen mitt på fredagen fortsatte han.
På andra plats, 19 prickar efter ettan, kom arrangörsklubbens Per du Hane /Oddvar Moland i en Porsche 911.
– Vi har gjort vad vi har kunnat, förklarade Per, men segraren var 1,9 sekunder bättre.
Det norska ekipaget Åsmund Kleve/Jan Egil Jensen tog tredjeplatsen i en Volvo 544 Sport fem prickar före Per du Hane.
– Det här blev väldigt tight och jag vill tacka den svenska publiken som vinkat fram oss för det har varit mycket moro, förklarar Kleve. Femte gången på pallen de senaste fem åren är jag nöjd med.
Douglas Kennborn/Berne Kennborn i sin öppna Porsche 356 Speedster vann klassen utan trip med 404 prickar.
– Spännande dagar det här, förklarar Douglas Kennborn, inget är ju klart förrän vid målgången.
Preliminär slutställning klassen historiskt rally: 1) Kenny Bräck, KAK, Ford Escort RS 1800, 1 tim 46 min 20,4 sek, 2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, do, +1.26,3, 3) Björn Waldegård, MK Rimo, Porsche Carrera RS, +2.03,6, 4) Stig Blomqvist, Örebro, Porsche 911 Carrera RS, +2.36,0, 5) Leif Asterhag, Huddinge MK, Toyota Celica 2000 GT, +2.55,2, 6) Mikael Oscarsson, SMK Södermanland, Ford Escort RS 1800, +3.36,6, 7) Per Göthberg, Eskilstuna MK, Porsche 911 Carrera RS, +3.46,8, 8) Tony Jansson, Almunge MK, Ford Escort RS 2000, +3.47,9, 9) Erik Eken Johansson, SMK Hedemora, Audi Quattro +3.54,4, 10) Tom Axelsson, Almunge MK, Ford Escort RS 1600, +4.39,9.
Preliminär slutställning i klassen regularity: 1) Patrick Carlsson/Per-Jan RS Carlsson, MK Gutarna, Volvo 244, 333 prickar, 2) Per du Hane/Oddvar Moland, KAK, Porsche 911, 352 pr. 3) Åsmund Kleve, NAF, Volvo PV 544, 357 pr, 4) Einar Trygve Lie/Arne Dölerud, KAN, Morris Cooper S, 389 pr, Pentti-Juhanni Hintikka/Kari Kuosmanen, FI, VW1302 S, 290 prick, 5) Jörgen Trued/Bo Janzon, KAK, Saab 99 Turbo CombiCoupé, 392 pr, 6) Kjell Gudim, KNA, VW 1303 S, 395 pr, 7) Douglas Kennborn/Berne Kennborn, SVK Göteborg, Porsche 354 A Speedster, 404 pr, 8) Dmitriy Kuzovkin/Hans Sylvan, KAK, Saab 99 EMS, 407 pr.
» Pressrelease från Midnattssolsrallyt.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2011-07-17 00:37
|
|
Inför Rally Sierra Morena, startfält, tidsplan, karta och resultatlänkar.
Rally Sierra Morena - Cordoba Patrimonio de la Humanidad är fullständiga namnet på vad som kallas Rally Sierra Morena. Rallyt inleder årets FIA ERC - Rally-EM säsongen och gör det på fredag kväll med en kortare publiksträcka. Lördagens tre sträckor körs dubbelt, ger 94km och etappmål vid 18-tiden. S...Publicerad: 2025-04-01 22:29
Tobias med Quattron förste svensk till Historic Vltava Rallye.
Den 26-27:e april avgörs Historic Vltava Rallye från Klatovy som andra deltävling i Historiska EM serien för historiska bilar - FIA European Historic Rally Championship.
Just nu ses 20-talet namn i anmälningslistan där vi överst ser Svenskt, Tobias Johansson och Jenny Strandberg i Audi Quattron å...Publicerad: 2025-04-01 22:18
150 anmälda till Midnattssolsrallyt och Slottssprinten på åtta timmar!
Det går inte klaga på intresset för Midnattssolsrallyt, klockan 12 öppnade anmälan och drygt åtta timmar senare är 108 platser uppbokade. 12 av de 25 platserna i regularity och 96 av de 120 platserna i Historic är satta.
För Regularity ser vi finska ekipage genom Eugen Damstedt i Porsche 911 och ...Publicerad: 2025-04-01 20:36
Mille Johansson gör debut i högsta klassen i Rally-EM – Startar i helgen i Spanien.
Efter två säsonger i FIA Junior ERC, där Katrineholmsföraren Mille Johansson och Johan Grönvall från Arvika i fjol tog hem mästerskapstiteln, väntar nu nästa steg i karriären. I helgen debuterar duon i den högsta klassen i FIA ERC – Rally-EM – när säsongen inleds med Rally Sierra Morena i Córdoba, S...Publicerad: 2025-04-01 05:46
Info om programförsäljning till gruspremiären, Simrishamnsmixen.
På lördag startar grussäsongen, efter test och träningsdagar är det nu dags för tävlande. 40km special fördelat på fem sträckor varav två körs två gånger och arrangörsnoter produceras av Anders Åberg med hjälp av Jemba Inertia Based Notes System.
Maxat startfält där alla anmälda fått plats, arran...Publicerad: 2025-04-01 05:35
Nedräkning, klockan 12 öppnar anmälan för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten.
Något av årets mest efterlängtade tävlingar är Midnattssolsrallyt, efter ett års frånvaro är man nu tillbaka med start och mål vid Ericsbergs Slott. Allt ihop med Slottssprinten, för klassiska rallyt är det två dagars tävlande, en fredagsetapp som avslutas med målgång vid Erisbergs Slott, omstart på...Publicerad: 2025-04-01 00:15
Barth beskriver Vilda Ryd Racet som utmanande sträckor, missa inte anmälan och boende.
Våren på ingång, så Svenska RallyCupens premiär med Vilda Ryd Racet som körs den 26:e april hos Ryds MK. Tävling om 44km special fördelat över sex olika specialsträckor som körs med arrangörsnoter skrivna av Patrik Barth.
Tisdagen den 15:e april klockan 18 stänger anmälan till rallyt som just nu ...Publicerad: 2025-04-01 00:05
Sydsvenska Mästerskapet startar med Simrishamnsmixen. Sydsvenska Mästerskapet nystartade 2024 och detta andra år är första deltävlingen förlagd till Hammenhög och Simrishamnsmixen. Det är en traditionsrik tävling med en speciell vägkaraktär och ofta ett väldigt kyligt väder. Det finns inte så många platser på jorden som kan vara så kalla som en vårdag ...Publicerad: 2025-03-31 21:02
Solberg ende Svensk bland 63 ekipage till WRC Rally Islas Canarias.
63 åkare går för Rally Islas Canarias - första gången för WRC-förarna på Kanarieöarna. Publiktrycket kan bli stort, dels en nyhet men också en perfekt semester veckan efter påsk.
Tio bilar går i Rally1 klassen där Toyota Gazoo Racing står för hälften, med Elfyn Evans, Kalle Rovanperä och Sebastie...Publicerad: 2025-03-31 18:35
Calle Carlberg & Jørgen Eriksen redo för ERC premiär i Spanien.
Calle Carlberg är redo att ta sig an Rally-EM premiären i Spanien tillsammans med Opel Motorsport. Förberedelserna har varit intensiva, med tester av bilen, noggrann träning av noter och värdefulla tävlingsmil i USA. Carlberg och Opel Motorsport har lagt ner många mil på att finjustera bilen och hit...Publicerad: 2025-03-30 21:50
|
|
Tidigare nyheter:
Sydsvenska Mästerskapet startar med Simrishamnsmixen.
Solberg ende Svensk bland 63 ekipage till WRC Rally Islas Canarias.
Calle Carlberg & Jørgen Eriksen redo för ERC premiär i Spanien.
TV-tablå för helgens Rally Sierra Morena.
Schulz gör tredje försök i Junior ERC, möter tufft motstånd 2025.
Så körs SM-deltävlingen i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Mille fyra totalt i Rally della Val D´Orcia.
Arvid gjorde ny rallystart i Lettland, nya erfarenheter av noter och asfalt i R2:an.
Östberg fyra i EM-genrepet - Rallye La Llana.
Meeke före Sordo i Rallye Casinos do Algarve, ingen målgång för Thulin.
Tätt i Italien, sträckseger för Mille, sexa totalt inför söndagen.
Bra tryck på anmälningarna till vårens rally, flera med överfulla startfält.
McRae med Citroen C3 Rally2 i ERC-serien, i samma team som Östberg.
Lördagens rallyn att följa, Svenskar i Italien, Portugal och Lettland.
Tidsplan, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - nya EM sträckor väntar.
70 bilar, 2 dagar, 10 sträckor och 8 mil i Rally della Val D´Orcia - Mille och Johan i startfältet.
Tempestini gör full EM-säsong med MRF.
Säsongsdebut för Östberg, EM tränar i helgens Ral.li La Llana.
Mille Johansson redo för andra deltävlingen i Italienska grusmästerskapet.
Klassisk Blekingeväg inleder SSRC 2025.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |