NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge summerar South Swedish Rally.
PRESSRELEASE

• Jimmy Joge tog sin tredje seger för säsongen i Evolution Challenge och det med att vinna South Swedish Rally totalt!
• Patrik Johansson näst bästa Mitsubishi och trea totalt
• Andreas Magnusson imponerade i sin comeback i serien med en tredje plats
• Mitsubishi-teamen dominerade hela tävlingen, med sju förare bland de tio främsta.

Mitsubishi Ralliart Swedens ledare Jimmy Joge med co-driver John Stigh gjorde makalöst bra ifrån sig i helgens South Swedish Rally. De vann även årets tredje deltävling – och de vann SM-deltävlingen totalt! Det efter en rysligt spännande duell med Pontus Tidemand/Jörgen Nordhagen i en S2000 Fiesta. Joge/Stigh vann med ynka 1,8 sekunder, och 27,3 sekunder före Patrik Johansson/Jesper Johansson som var näst snabbast i Evolution Challenge i Ljungby.

I South Swedish Rally (SSR) ingick både Mitsubishi-serien och den tredje deltävlingen i Rally-SM. Därmed startade också en rad motorstarka WRC-bilar och Super 2000, liksom produktionsklassen Grupp N där Mitsubishi Evolution-bilarna ingår. Bland alla dessa bilar tog sig sju Mitsubishi-förare in bland de tio främsta totalt! Mitsubishi-mästerskapets bästa resultat någonsin under sina tio år.

Efter två tävlingar på snö, var SSR gruspremiär i mästerskapen. Vädret under de tre dagarna gick att jämföra med det kring Medelhavet – verkligen en perfekt start på sommarsäsongen. Tävlingen startade traditionsenligt från centrala Ljungby på fredagskväll med två korta sträckor innan nattuppehållet. Ytterligare nio sträckor under lördagen, för att finaldagen köra en etapp med fyra sträckor på morgonen innan målgången i centrum.

Joge/Stigh visade direkt att de var i Ljungby för att åka fort. Efter fredagens korta sträckor ledde de totalt och med den vetskapen gick de ut ännu hårdare på lördagen för att om möjligt ta sin tredje raka seger i Evo Challenge. En totalseger skulle också sitta fint!

Riktigt bra start hade också Johansson/Johansson som var näst snabbaste Mitsubishi. Trea Jocke Nyman/Bo Holmstrand med Andreas Magnusson, som åter är med i serien, strax efter sig. Magnusson hade återförenats med sin co-driver Henrik Hulterskog och fått ordentlig snurr på bilen sedan Mitsubishis motorexpert Tomas Weng gjort vissa justeringar under natten.

Lördagen började med en runda över fyra sträckor innan första service. Återigen var Joge/Stigh värst och utökade sin ledning både i Evo Challenge och totalt. Magnusson/Hulterskog gjorde sitt bästa för att hålla samma tempo vilket förde de upp som näst snabbaste Mitsubishi, fast bara 0,4 sekund före Johansson/Johansson.

Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson debuterade med sin nya Evolution X och lagom som de började vänja sig fick de ett förargligt kast och fastnade bredvid vägen i 20 frustrerande minuter. Jocke Nyman hade också problem, och vid service tvingades han bryta för han mådde inte bra.

Nästa etapp innehöll tre sträckor och den första bjöd på en rejäl överraskning för Magnusson/Hulterskog. De kom ut från en långsam vänsterböj och plötsligt stod de öga mot öga med en flock kor på vägen! Så fort djuren hade flyttat sig från vägen kunde de fortsätta och slå larm till arrangören. Tursamt nog var det ingen tävlande som kolliderade med någon ko, och sträckan stoppades medan kossorna föstes ut på ängen igen där de hör hemma.

Medan Joge/Stigh fortsatte att utöka sin ledning var kampen hård bakom mellan Magnusson/Hulterskog och Johansson/Johansson. Hans-Erik Weng/Matthias Andersson hade fått upp farten ordentligt och avancerat upp till fjärde plats. Bakom dem var det tre ekipage som kämpade om tredjeplatsen: Kristian Johansson/Fredrik Livh, Joachim Carlström/Jörgen Norman och Anders Jonasson/Jörgen Lingdahl. När dessa tre kom till service var det bara åtta sekunder som skiljde dem åt.

Oturligt nog tog rallyt slut för Mikael Gustafsson/Joakim Gevert på sträcka åtta med transmissionsproblem. På lördagens sista etapp gled Cemoni Ohlson/Göran Lönnmark av SS10 och rullade. Dessvärre med så stora skador att det var slutåkt för deras del.

På samma sträcka tappade Joge/Stigh den totala ledningen till Tidemand/Nordhagen. Evolution Challenge ledde de däremot med 13,4 sekunder när de återvände till Ljungby. Johansson/Johansson hade då tagit sig förbi Magnusson/Hulterskog med 7,5 sekunder, med Weng/Andersson 41 sekunder bakom på en solid fjärde plats.

Söndagen bjöd på fyra stäckor, klarblå himmel och närmare 30 grader varmt. Farten ökade och Joge/Stigh attackerade för att återta ledningen, vilket lyckades med bara två sträckor kvar. Då var målsättningen klar: vinna eller försvinna och med en perfekt avslutning kunde de krossa mållinjen som vinnare med en marginal på 1,8 sekunder. Ett fantastiskt resultat av en Grupp N Evolution X mot alla motorstarkare konkurrenter runt omkring.

Johansson/Johansson tog andraplatsen, 21 sekunder före Magnusson/Hulterskog som trea. Kommande fyra behöll sina positioner från lördagen: Weng/Andersson, Johansson/Livh, Carlström/Norman och Johansson/Lingdahl. Åtta blev Daniel Johansson/Stefan Ahl, men Johan Rudengren/Christer Johansson som nia medan Christian Larsson/Jonas Sandberg avrundade topp tio i Evo Challenge. Karlsson/Walfridsson hade oturen att tvingas bryta med trasig koppling då endast en sträcka återstod av SSR.

Efter tävlingen sa en extremt lycklig Jimmy Joge: ”Ett fantastiskt resultat för oss! Jag hade en god känsla i bilen redan från start, men jag trodde inte vi skulle vara i ledning efter två sträckor. När jag insåg att vi var det bestämde vi oss för att gå för totalseger. Förutom att vi slog ett hjul ur sitt läge på SS10 så har vi inte haft några problem alls utan bilen har gått perfekt. Det var svårt att gå på max på slutet, men i och med att vi lyckades vinna var det värt allt!”

Fjärde deltävlingen i Evolution Challenge körs om tio veckor, den 12-13 augusti, i Hässleholm – Snapphanerallyt.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Resultat Evolution Challenge Sweden deltävling 3
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge)
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd)
3 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön)
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Mattias Andersson (Säffle)
5 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum)
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås)
7 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd)
8 Daniel Johansson (Stockholm)/Stefan Ahl
9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson
10 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg

Brutna
Service B Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga)Sjukdom
SS8 Mikael Gustafsson (Karlstad)/Joakim Gevert Transmission
SS10 Cemoni Ohlson (Österbymo)/Göran Lönnmark (Stjärnhov) Avåkning
SS14 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Koppling


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-06-09 21:02






Inför Rally Sierra Morena, startfält, tidsplan, karta och resultatlänkar.
© emotorsport.seRally Sierra Morena - Cordoba Patrimonio de la Humanidad är fullständiga namnet på vad som kallas Rally Sierra Morena. Rallyt inleder årets FIA ERC - Rally-EM säsongen och gör det på fredag kväll med en kortare publiksträcka. Lördagens tre sträckor körs dubbelt, ger 94km och etappmål vid 18-tiden. S...

Publicerad: 2025-04-01 22:29


Tobias med Quattron förste svensk till Historic Vltava Rallye.
© Tobias Johansson.Den 26-27:e april avgörs Historic Vltava Rallye från Klatovy som andra deltävling i Historiska EM serien för historiska bilar - FIA European Historic Rally Championship.

Just nu ses 20-talet namn i anmälningslistan där vi överst ser Svenskt, Tobias Johansson och Jenny Strandberg i Audi Quattron å...

Publicerad: 2025-04-01 22:18


150 anmälda till Midnattssolsrallyt och Slottssprinten på åtta timmar!
© emotorsport.seDet går inte klaga på intresset för Midnattssolsrallyt, klockan 12 öppnade anmälan och drygt åtta timmar senare är 108 platser uppbokade. 12 av de 25 platserna i regularity och 96 av de 120 platserna i Historic är satta.

För Regularity ser vi finska ekipage genom Eugen Damstedt i Porsche 911 och ...

Publicerad: 2025-04-01 20:36


Mille Johansson gör debut i högsta klassen i Rally-EM – Startar i helgen i Spanien.
© MS Munaretto.Efter två säsonger i FIA Junior ERC, där Katrineholmsföraren Mille Johansson och Johan Grönvall från Arvika i fjol tog hem mästerskapstiteln, väntar nu nästa steg i karriären. I helgen debuterar duon i den högsta klassen i FIA ERC – Rally-EM – när säsongen inleds med Rally Sierra Morena i Córdoba, S...

Publicerad: 2025-04-01 05:46


Info om programförsäljning till gruspremiären, Simrishamnsmixen.
© emotorsport.sePå lördag startar grussäsongen, efter test och träningsdagar är det nu dags för tävlande. 40km special fördelat på fem sträckor varav två körs två gånger och arrangörsnoter produceras av Anders Åberg med hjälp av Jemba Inertia Based Notes System.

Maxat startfält där alla anmälda fått plats, arran...

Publicerad: 2025-04-01 05:35


Nedräkning, klockan 12 öppnar anmälan för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten.
© emotorsport.seNågot av årets mest efterlängtade tävlingar är Midnattssolsrallyt, efter ett års frånvaro är man nu tillbaka med start och mål vid Ericsbergs Slott. Allt ihop med Slottssprinten, för klassiska rallyt är det två dagars tävlande, en fredagsetapp som avslutas med målgång vid Erisbergs Slott, omstart på...

Publicerad: 2025-04-01 00:15


Barth beskriver Vilda Ryd Racet som utmanande sträckor, missa inte anmälan och boende.
© Ryds MK.Våren på ingång, så Svenska RallyCupens premiär med Vilda Ryd Racet som körs den 26:e april hos Ryds MK. Tävling om 44km special fördelat över sex olika specialsträckor som körs med arrangörsnoter skrivna av Patrik Barth.

Tisdagen den 15:e april klockan 18 stänger anmälan till rallyt som just nu ...

Publicerad: 2025-04-01 00:05


Sydsvenska Mästerskapet startar med Simrishamnsmixen.
Sydsvenska Mästerskapet nystartade 2024 och detta andra år är första deltävlingen förlagd till Hammenhög och Simrishamnsmixen. Det är en traditionsrik tävling med en speciell vägkaraktär och ofta ett väldigt kyligt väder. Det finns inte så många platser på jorden som kan vara så kalla som en vårdag ...

Publicerad: 2025-03-31 21:02


Solberg ende Svensk bland 63 ekipage till WRC Rally Islas Canarias.
© Oliver Solberg Rally.63 åkare går för Rally Islas Canarias - första gången för WRC-förarna på Kanarieöarna. Publiktrycket kan bli stort, dels en nyhet men också en perfekt semester veckan efter påsk.

Tio bilar går i Rally1 klassen där Toyota Gazoo Racing står för hälften, med Elfyn Evans, Kalle Rovanperä och Sebastie...

Publicerad: 2025-03-31 18:35


Calle Carlberg & Jørgen Eriksen redo för ERC premiär i Spanien.
© Opel Motorsport.Calle Carlberg är redo att ta sig an Rally-EM premiären i Spanien tillsammans med Opel Motorsport. Förberedelserna har varit intensiva, med tester av bilen, noggrann träning av noter och värdefulla tävlingsmil i USA. Carlberg och Opel Motorsport har lagt ner många mil på att finjustera bilen och hit...

Publicerad: 2025-03-30 21:50


Tidigare nyheter:
Barth beskriver Vilda Ryd Racet som utmanande sträckor, missa inte anmälan och boende.
Sydsvenska Mästerskapet startar med Simrishamnsmixen.
Solberg ende Svensk bland 63 ekipage till WRC Rally Islas Canarias.
Calle Carlberg & Jørgen Eriksen redo för ERC premiär i Spanien.
TV-tablå för helgens Rally Sierra Morena.
Schulz gör tredje försök i Junior ERC, möter tufft motstånd 2025.
Så körs SM-deltävlingen i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Mille fyra totalt i Rally della Val D´Orcia.
Arvid gjorde ny rallystart i Lettland, nya erfarenheter av noter och asfalt i R2:an.
Östberg fyra i EM-genrepet - Rallye La Llana.
Meeke före Sordo i Rallye Casinos do Algarve, ingen målgång för Thulin.
Tätt i Italien, sträckseger för Mille, sexa totalt inför söndagen.
Bra tryck på anmälningarna till vårens rally, flera med överfulla startfält.
McRae med Citroen C3 Rally2 i ERC-serien, i samma team som Östberg.
Lördagens rallyn att följa, Svenskar i Italien, Portugal och Lettland.
Tidsplan, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - nya EM sträckor väntar.
70 bilar, 2 dagar, 10 sträckor och 8 mil i Rally della Val D´Orcia - Mille och Johan i startfältet.
Tempestini gör full EM-säsong med MRF.
Säsongsdebut för Östberg, EM tränar i helgens Ral.li La Llana.
Mille Johansson redo för andra deltävlingen i Italienska grusmästerskapet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
Silverratten 01-03/05


Rally VM - WRC:
Rally Islas Canarias 24-27/04


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.