|
EVO Challenge summerar deltävling 2. PRESSRELEASE
* Fäviken Winter Rally 11 & 12 March 2011
* Jimmy Joge tog säsongens andra seger
* Patrik Johansson tvåa
* Jocke Nyman kämpade till sig tredjeplatsen
* Sex tävlande i Evolution Challenge bland topp-tio
* 15 Mitsubishi-team startade i Jämtland
Jimmy Joge med co-driver John Stigh följde upp succén från premiären och vann andra deltävlingen av Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, Fäviken Winter Rally. Efter fredagens tre sträckor var han i ledning, och den kunde han försvara under lördagens fyra sträckor. Segermarginalen till Patrik Johansson/Jesper Johansson blev 21,7 sekunder. Trea Jocke Nyman/Bo Holmstrand som körde hårt andra dagen efter en långsam inledning.
Helt nya Fäviken Winter Rally ingick som andra deltävling i både Evolution Challenge och Rally-SM. 15 Mitsubishi-ekipage kom till start, inte mindre än 17 procent av totalt 88 bilar i fältet. Med Fäviken som bas, på andra sidan berget vid skidorten Åre, så kördes tre sträckor på fredagen och fyra på lördagen.
Tävlingen startade med en publiksträcka på 2,2 km framför hundratals skidåkare som tillbringat en dag i backen. Bilarna passerade genom byn, och körde sedan på isen nedanför.
Snabbast var Joge/Stigh, halvsekunden fore Nyman/Holmstrand med Niklas Hägg/Emil Eklund trea. SS2 var mer traditionell vid Fäviken innan det var dags för första service. Joge/Stigh hade då en ledning på 16,5 sekunder.
Fredagens tredje och sista sträcka var också den längsta och krokigaste på 27 km. Nyman/Holmstrand hade inte hittat rytmen och var besvikna över att bara vara sexa. Joge/Stigh hade däremot inga problem alls, utan gick till nattvila som trea totalt i tävlingen. Evo Challenge ledde de med 34 sekunder före Johansson/Johansson som i sin tur var åtta sekunder före Ramona Karlsson/Miriam Wlafridsson.
Hägg/Eklund var fyra och lite missnöjda över att inte vara snabbare. Endast en sekund bakom sig hade de Kristian Johansson/Fredrik Livh som var nöjda med att ha tätkänning.
För andra blev sträckan svår: Daniel Johansson/Stefan Ahl körde punktering och klippte en snövall och fick utnyttja superrally-reglerna för att starta om på lördagen, medan Jochim Carlström/Jörgen Norman hade problem med bromsarna.
Cemoni Ohlsson/Göran Lönnmark hade bekymmer med generatorn och Johan Rudengren/Christer Johansson otur från premiären hängde kvar. De fick ge upp med fel på avgassystemet. Även Richard Göransson/Anders Fredriksson fick ge upp efter ett besök i snön som slog sönder oljekylningen. Trist avslutning för STCC-mästaren som nu går från rally till racing igen för att försvara sin titel.
Lördagen bjöd på sol och första sträckan var samma som avslutade fredagen. Den här gången var det Jan-Erik Folkesson/Marie Andersson som fick problem och åkte av på samma ställe som SM-suveränen Mats Jonsson gjorde kvällen innan.
Nyman/Holmstrand tog revansch och var nu snabbaste Mitsubishi-bil. Det betydde att endast 26 sekunder skilde mellan Johansson/Johansson på andra plats bakom Joge/Stigh och Johansson/Livh som var sexa.
Sträcka sex innehöll en serie lyft, innan det åter var dags för service i Fäviken. Anders Jonasson/Jörgen Lindahl hoppade långt, men landade illa och skadade radiatorn.
Det fixades av mekanikerna på servicen, men på sträckan efter tappade de turbotrycket och fick kryssa långsamt till mål. Därmed kom Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog ifatt och Jonasson släppte sportsligt förbi dem.
Carlström/Norman hade otur på sista sträckan då motorn stannade, men tur att vägen just där gick intill servicen så de kunde knuffa bilen dit.
Med vinna eller försvinna i blick satte Nyman/Holmstrand snabbaste tid av Mitsubishi-teamen på sista sträckan. Därmed puttade han ner Karlsson/Walfridsson till fjärde plats.
Tack vare det försprång Joge/Stigh hade sedan första dagen kunde de köra sista sträckan utan att ta några risker. Tillbaka i Fäviken var de 21,7 sekunder före Johansson/Johansson.
“Jag är väldigt nöjd med två segrar på två deltävlingar”, säger Joge. ”Vi laddade hårt på fredagen för att försöka ha lite marginal, och det fungerade. Sedan kunde vi kontrollera avståndet till de andra. Jag är också nöjd med bilen som fungerade perfekt under hela tävlingen.”
Nu är det tio veckors uppehåll till den tredje deltävlingen, South Swedish Rally i Ljungby den 2-3 juni. Där är det dags för grus.
2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden supportras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally resultatservice.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 2
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:18:12.2
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:18:33.9
3 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:18:35.2
4 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:18:52.0
5 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 1:18.57.3
6 Niklas Hägg (Ilsbo)/Emil Eklund 1:19:18.8
7 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:20:19.7
8 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 1:23:04.1
9 Christian Larsson (Gamleby)/Stefan Ottosson 1:25:02.5
10 Daniel Johansson (Stockholm)/Stefan Ahl 1:31:56.4
Brutna
SS3 Richard Göransson (Örebro)/Anders Fredriksson (Årjäng) Oljekylaren
SS3 Cemoni Ohlson (Österbymo)/Göran Lönnmark (Stjärnhov) Generator
SS3 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Avgasrör
SS4 Jan-Erik Folkesson (Örebro)/Marie Andersson (Garphyttan) Fast i snövall
SS7 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) Motor
Mästerskapet efter deltävling 2
Förare
1 Jimmy Joge 24
2= Jocke Nyman 18
2= Patrik Johansson 18
4 Anders Jonasson 10
5= Niclas Hägg 7
5= Ramona Karlsson 7
7= Jan-Erik Folkesson 6
7= Daniel Johansson 6
7= Kristian Johansson 6
10 Hans-Erik Weng 5
11 Jennie-Lee Hermansson 4
12 Joachim Carlström 3
13 Christian Larsson 2
Co-drivers
1 John Stigh 24
2= Bo Holmstrand 18
2= Jesper Johansson 18
4 Jörgen Lindahl 10
5 Miriam Walfridsson 7
6= Marie Andersson 6
6= Fredrik Livh 6
6= Stefan Ahl 6
9= Emil Eklund 5
9= Henrik Hulterskog 5
11 Ola Persson 4
12 Jörgen Norman 3
13=Morgan Ohlsson 2
13=Stefan Ottosson 2
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2011-03-18 13:07
|
|
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. Hyundai Motorsport stuvar om i ledningen av företaget, trots att guld och brons säkrades för förare blev det bara ett silver i mästerskap för tillverkare. Nu väljer man att strukturera om i företaget och teamets ledning inför 2025.
Christian Loriaux värvades från M-Sport 2021 där hans titel var t...Publicerad: 2024-12-21 17:25 VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34
|
| |