|
 Så gick det i EVO Challenge premiären. PRESSRELEASE
* Fjärde säsongen för Swedish Mitsubishi startade spektakulärt.
* 2010 års champion Jimmy Joge fortsätter på sin vinnande väg.
* 2009 års champion Jocke Nyman tvåa tätt efter.
* Största startfältet någonsin i Evolution Challenge i Sverige.
2010 års mästare i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, Jimmy Joge och co-driver John Stigh, vann första deltävlingen i serien under Rally Sweden. De passerade 2009 års mästare Jocke Nyman/Bo Holmstrand under andra dagen, och kunde vinna med sju sekunders marginal. Patrik och Jesper Johansson körde andra dagen in en stor del av den tid de förlorade med bromsproblem dag ett. De slutade på tredje plats.
Helgens Rally Sweden var både premiär i VM, Evolution Challenge och SM där de två nationella serierna körde åtta av de 16 VM-sträckorna. För Mitsubishi och SM började fredagen med att Nyman/Holmstrand klarade de hala vägarna bäst och gick upp i ledning i Evo-fältet. Faktum är att deras tid var så bra att den skulle ha gett en sjunde plats totalt i VM!
Joge/Stigh var tvåa bland Mitsubishi-förarna, bara 2,5 sekunder efter, med Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson på tredje plats, bara 7,6 sekunder bakom. För seriens nykomlingar Mikael Gustafsson/Joakim Gevert blev inte första sträckan lika framgångsrik när de hamnade i en snövall där de blev kvar.
Det var Joge/Stigh som var snabbast på andra sträckan, medan Nyman/Holmstrand hindrades av en långsam medtävlare. När de tappade tid passade Karlsson/Wlafridsson på att ta in på täten. Johansson/Johansson var frustrerade, för halvvägs in på sträckan fick problem med bromsarna fram. Enda sättet för de att sakta ner under resten av sträckan var att använda handbromsen!
Perfekt gick det för Nyman/Holmstrand på första dagens sista sträcka, och de kunde återvända till servicen i Hagfors med en ledning på 9,1 sekunder. Tvåa Joge/Stigh som tappat lite kraft. Felet visade sig vara en saknad ledning.
Karlsson/Walfridsson drog på sig en punktering och stannade för att släppa om en annan bil på SS3. Det gjorde att Johansson/Johansson gick upp på tredje plats, med Mats Thorszelius/Tomas Thorszelius på fjärde.
För Cemoni Ohlson/Göran Lönnmark tog dagen abrupt slut i deras helt nya Evolution X. När de landade hårt efter lyft skadade de sumpen och kunde inte fortsätta. Ett annat nytt par i mästerskapet var Johan Rudengren/Christer Johanson, men också de fick ge upp med trasig turbo.
Dagens sista sträcka fällde också Markus Hällbo/Lars Gustafsson som åkte på en punktering och förlorade så mycket tid att de gav upp. Ett annat välbekant Mitsubishiteam, Joachim Carlström/Jörgen Norman, hade också problem. De förlorade mycket tid innan de kom loss ur en snövall.
Andra dagen innehöll fyra sträckor i skogarna runt Hagfors, med en avslutande publiksträcka inne på travbanan i Karlstad. Täten höll sina positioner över första sträckan, men för Kristian Johansson/Fredrik Livh som debuterade i Evo Challenge, tog rallyt slut. Kopplingen gav helt enkelt upp efter sviter från ett besök i en snövall redan på SS2.
Andra som bröt under rallyts andra dag var Thorszelius/Thorszelius med trasig drivaxel, och Karlsson/Walfridsson som utnyttjat superrallyreglerna för att kunna starta om fick ge upp med trasig avgasrör.
På lördagens andra sträcka stod det klart att Joge/Stigh nu fått 100 procents ordning på motorn, för gapet till Nyman/Holmstrand var nu bara 0,7 sekund. Sedan, på dagens sista skogssträcka, tog de över ledningen och kunde rulla in till line up i Karlstad inför superspecialsträckan med en ledning på 9,3 sekunder. Nyman var å sin sida upprörd över att han tappat så mycket tid under den andra dagen, jämfört med hur han körde dagen innan.
Johansson/Johansson var nu bara 10,9 sekunder bakom, vilket gjorde att superspecialen skulle bli avgörande för prispallen i Evo Challenge. Nu rullade allt på den bara två kilometer korta sträckan, och Joge/Stigh gick i mål som årets första delsegrare i Evolution Challenge.
“Eftersom det här är första tävlingen med min nya Evo X var jag inte säker på hur det skulle gå, så jag är väldigt nöjd över att vara snabbaste Mitsubishi den här helgen”, sa Joge. ”När vi fick problem i slutet av fredagen trodde jag vi skulle tvingas bryta, och istället fick hela teamet bästa tänkbara start på säsongen. Härligt, då alla jobbat så hårt.”
Nyman/Holmstrand slutade på andra plats, sju sekunder efter, med Johansson/Johansson ytterligare 13 sekunder bakom. Fjärdeplatsen tog Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som var nöjda med sin insats denna helg, vilket också Jan-Erik Folkesson/Marie Andersson var med sin femteplats i deras första start i Evo Challenge.
Sexa och sjua blev också seriedebutanter: Daniel Johansson/Stefan Ahl och Jennie-Lee Hermansson/Ola Persson.
Åttondeplacerade Carlström/Norman var inte nöjda med dagen då de fick starta så sent i fältet andra dagen, att förhållandena på sträckorna var riktigt tuffa med grus framme på sina ställen.
Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog hade kämpat hårt för att få sin Evo X klar till start, och under tävlingen radade diverse små utmaningar upp sig, så att de trots allt var nöjda med att ta sig i mål. Även om det ”bara” blev en nionde plats den här gången.
2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth växellådor, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally resultatservice.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 1
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:22:35.3
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:22:42.3
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:22:55.3
4 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) 1:24:50.9
5 Jan-Erik Folkesson (Örebro)/Marie Andersson (Garphyttan) 1:25:12.4
6 Daniel Johansson (Stockholm)/Stefan Ahl 1:27:20.1
7 Jennie-Lee Hermansson (Dalarna)/Ola Persson (Uppsala) 1:28:58.1
8 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:29:37.6
9 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:32:18.1
Brutna
SS6 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Trasigt grenrör
SS5 Mats Thorszelius (Uppsala)/Tomas/Thorszelius (Uppsala) Drivaxel
SS4 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) Koppling
SS3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Punktering
SS3 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson Turbo
SS3 CemoniOhlson (Österbymo)/GöranLönnmark (Stjärnhov) Brutal landning
SS1 MikaelGustafsson (Karlstad)/JoakimGevert Snövall
Mästerskapsställning efter första deltävlingen
Förare
1 Jimmy Joge 12
2 Jocke Nyman 10
2 Patrik Johansson 8
4 Anders Jonasson 7
5 Jan-Erik Folkesson 6
6 Daniel Johansson 5
7 Jennie-Lee Hermansson 4
8 Joachim Carlström 3
9 Hans-Erik Weng 2
Co-drivers
1 John Stigh 12
2 Bo Holmstrand 10
3 Jesper Johansson 8
4 Jörgen Lindahl 7
5 Marie Andersson 6
6 Stefan Ahl 5
7 Ola Persson 4
4 Jörgen Norman 3
9 Henrik Hulterskog 2
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2011-02-17 15:53
|
|
Ogier ledare efter Nevuille miss - Solberg snabb i Rally2.
Även eftermiddagen i Rally Italia Sardegna kastade om resultaten, in på andra loopen gick Adrien Fourmaux som ledare 2,9 sekunder före Thierry Neuville, 8,1 sekund före Sebastien Ogier och som fyra Ott Tänak.
Ledande Neuville körde bort ett hjul.
Neuville gick upp som ledare efter att ss4...Publicerad: 2025-06-06 18:47
Forumaux toppar efter ss3 i WRC Rally Italia Sardegna.
Stökig förmiddag i Rally Italia Sardegna, ut efter halva fredagens etapp, tre sträckor och sex mil kommer Adrien Fourmaux först ur dammet. Fransmannen för Hyundai har 2,9 sekunder till teamkollegan Thierry Neuville.
Sebastien Ogier bäst för Toyota som trea, 5,2 sekunder framåt och 0,9 sekunder ba...Publicerad: 2025-06-06 13:40
300 ekipage anmälda för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten!
Den 19:e juni, dagen före Midsommar stänger anmälan för sommarens Sörmländska rallyhöjdpunkt - Midnattssolsrallyt i kombination med Slottssprinten helgen 11-12:e juli. Trycket på anmälan från start var högt, men hur ser då läget ut nu?
För Midnattssolsrallyt finns 120 platser för historiskt rally...Publicerad: 2025-06-06 10:35
Följ första dagen i Rally Italia Sardegna, 12 mil på 6 sträckor!
Fredagen blir en dammig historia på Sardinien när Rally Italia Sardegna inleds, sträckan Arzachena på 14km inleder dagen, följs av Berchidda på 18km och avslutar förmiddagens loop med närmare 28km långa Sa Conchedda.
Etappen startar klockan 9 med den första sträckan, tillbaka efter sex mil är man...Publicerad: 2025-06-05 18:39
Hofors MS med Enerco rallysprint under lördagen - 70-talet åkar till start.
Enerco rallysprint hos Hofors MS när Nedre Norras FM och Finess Onotade Rallyserie går ihop, tre sträckor går dubbelt och bildar 27,5km special för dem 70-talet tävlande.
Halva startfältet bildas av Trimmat 2wd, Jonas Sandgren, Antti Johannesson, Stefan Palmér och comeback för Evelina Olofsson ge...Publicerad: 2025-06-05 18:33
Ogier och Solberg snabbast på Sardinien.
När shakedown inför Rally Italia Sardegna avverkades under eftermiddagen kom Sebastien Ogier ut från dammet som snabbaste ekipage, 0,7 sekund bakom ses Takamoto Katsuta som delade tid med Sami Pajari.
Toyota även på fjärdeplatsen där Kalle Rovanperä finns om än på delad tid med Thierry Neuville ...Publicerad: 2025-06-05 18:18
WebTV sändning live från shakedown inför Rally Italia Sardegna, start 13:00.
Klockan 13:01 drar Elfyn Evans iväg på första vändan över sträckan Olbia Cabu Abbas på 2,19km ute på Sardinien, sträckan går som shakedown där de tävlande gör sista testerna och justeringarna inför rallyt.
Första körningarna sker i VM tabellens ordning för att de tävlande ska få känna på sina för...Publicerad: 2025-06-04 20:23
Södras RS-serie kör vidare med lördagens Staffanstorps FestivalRace.
Staffanstorps FestivalRace ingår i Södras RS-DM när Arlövs MC och Lunds AC arrangerar ihop, tre specialprov på asfalt går två gånger och ger 16km special.
39 åkare i listan fördelade över åtta klasser där 14 går för Trimmat 2wd, Peter Holgersson och Tommy Andersson ur A-klassen. Hans-Daniel Stein...Publicerad: 2025-06-04 20:20
Loeb kör Alpine A110 Rallye GT i helgens Rallye du Chablais.
Till helgen körs Schweiziska Rallye du Chablais, 17 mil asfalt över 14 sträckor väntar. Fyra sträckor dubbelt på fredagen följs av tre sträckor två gånger på lördagen.
Det närmare 60 bilar stora startfältet i internationella tävlingen stället flera snabba namn, med nummer 1 på bilen hittar vi Seb...Publicerad: 2025-06-04 20:18
Solberg söker mer erfarenhet på Sardinien.
Efter två segrar på tre starter i rally-VM hittills den här säsongen, reser Oliver Solberg till Sardinien den här veckan för att skaffa sig erfarenhet.
Solberg har lett sin klass när han tävlat på den italienska ön två gånger tidigare, men segrarna har uteblivit. Förra året fick han inte ens star...Publicerad: 2025-06-04 20:01
|
| |