|
Staffan Parmander tillbaka i hetluften. PRESSRELEASE
Staffan Parmander, 53, är en av Sveriges mest framgångsrika codrivers i rally. 14 VM-säsonger tillsammans med Kenneth Eriksson resulterade i 5 VM-segrar. Men 2001 la han notböckerna på hyllan och pensionerade sig från sporten. Trodde han. Ett telefonsamtal från den 25 år yngre rallystjärnan Patrik Sandell ändrade allt.
Patrik Sandell och hans dåvarande codriver Emil Axelsson hade just bestämt sig att gå skilda vägar efter sju framgångsrika år tillsammans. Med högerstolen ledig vände sig Patrik till Staffan Parmander och erbjöd honom att kliva in. Snart var de båda anmälda att köra Swedish Rally tillsammans i en Skoda Fabia Super 2000, uppbackade av Skoda Sverige och Red Bull.
Så här säger Staffan Parmander själv om att plötsligt vara tillbaka på den internationella rallyscenen:
Hur känns det att vara tillbaka i hetluften?
”Att jag fick frågan av Patrik att komma tillbaka var först och främst lite omtumlande. Det var lite hedrande med tanke på min ålder. Jag var väl lite tveksam först eftersom jag en gång tagit beslutet att den karriären låg bakom mig. Var sak har sin tid i livet. Men nu har ju barnen vuxit upp och jag har mer tid än för några år sedan, och jag känner mig fortfarande betydligt piggare än vad jag egentligen ska vara kanske. Så det finns alla förutsättningar att komma tillbaka."
Har codriver-rollen förändrats sedan du tävlade? Ställs det andra krav och förväntningar idag?
”När det gäller krav och förväntningar så har jag nog alltid varit bra på att ställa dem högt på mig själv. Visst har jag varit borta från sporten rätt många år, men jag har samtidigt hela tiden varit med på ett hörn. Jag har bland annat jobbat med Patrik och Emil när det gäller den här biten med noter. Jag och Kenneth gjorde ju 14 år tillsammans, och innan dess hade jag ytterligare tio år bakom mig. Så rent erfarenhetsmässigt känner jag mig ganska trygg. När det gäller noter så tycker jag att man kan jämföra det med musik. Det har med timing och rytm att göra. Och har man fått känslan för det en gång, laddat ner den så att den sitter där i ryggen, så tror jag att den kommer att komma tillbaka. Den finns där.”
Vad har du för bild av Patrik som chaufför?
”Det är faktiskt lite komiskt, för jag träffade Patrik första gången precis när jag själv slutade tävla 2001. Vi blev presenterade och han hade redan då inställningen att han skulle åka för rally-VM. Det var hans mål. Jag kom ju just därifrån och visste hur enormt lång den resan var, vilket nålsöga jag och Kenneth själva hade fått ta oss igenom för att komma dit, men jag ville inte förstöra Patriks dröm utan log och sa ungefär ’vad kul Patrik, det ska bli spännande att följa dig’. Och sen har jag följt honom. Och det är en av anledningarna till att jag bestämde mig för att tacka ja till detta. Hade det varit någon annan som hade frågat så hade jag nog inte nappat.
Men Patrik känner jag för på många sätt. Han är absolut den i Sverige som varit mest framgångsrik totalt sett enligt mig, för idag handlar det inte bara om bilkörning utan du måste hela tiden vara så representativ för dig själv, för din sport, för dina sponsorer… Du ska inte bara sitta bakom ratten och göra ett jobb, utan även vid sidan av hela tiden vara engagerad, driven och motiverad. Han har mottagit utmärkelser för detta förut, men har egentligen förtjänat ännu mer tycker jag, för han har verkligen gjort ett kanonjobb där.”
Vad kan du bidra med?
”Jag kan nog hjälpa till med att skapa ett lugn i bilen och försöka påverka Patrik positivt på det sättet. Jag började ju dessutom min karriär med att själv sitta bakom ratten, innan jag blev codriver. När jag sen bestämde mig att fortsätta åka i högerstolen så visste jag HUR jag skulle leverera informationen som förare vill ha, och NÄR den skulle levereras.
Sen gjorde Kenneth och jag tusentals och åter tusentals mil tillsammans, och utvecklade ett förfinat system för att maximera samarbetet och lyfta tiderna till de nivåer som krävdes för att vinna VM-tävlingar. Det ska jag försöka hjälpa Patrik med också, att hitta det samarbetet och nå en nivå till.”
Hur mycket har ni hunnit åka tillsammans?
”Inte så mycket. Förutom att vi jobbat ihop rent teoretiskt och praktiskt på träning så åkte vi en tävling, Jämtrallyt, i somras. Sen åkte vi som föråkare i Offerdalingen förra helgen, vilket nog gav oss båda mersmak. För det första så gav det mig ett kvitto på att Patrik verkligen kan köra bil. Men jag tror också att han fått trygghet i att vi kan göra det här till något bra. Att vi tillsammans kan lyfta oss.”
» Pressrelease från Patrik Sandell, www.patriksandell.com.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2011-01-25 16:11
|
|
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. Hyundai Motorsport stuvar om i ledningen av företaget, trots att guld och brons säkrades för förare blev det bara ett silver i mästerskap för tillverkare. Nu väljer man att strukturera om i företaget och teamets ledning inför 2025.
Christian Loriaux värvades från M-Sport 2021 där hans titel var t...Publicerad: 2024-12-21 17:25 VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! VOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.
VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...Publicerad: 2024-12-21 12:30 Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. 47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.
Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.
Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...Publicerad: 2024-12-21 08:27 Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Från 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.
De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...Publicerad: 2024-12-20 15:44 Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Från och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...Publicerad: 2024-12-20 14:31 Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Rally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.
Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...Publicerad: 2024-12-19 21:02 Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.
Efter någon vecka så var...Publicerad: 2024-12-19 20:57 Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Tredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
– Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.
...Publicerad: 2024-12-19 18:56 Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Två år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.
Med f...Publicerad: 2024-12-18 20:44 Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.
Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...Publicerad: 2024-12-18 20:34
|
| |