MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge summerar efter Klassiker Sprinten.
PRESSRELEASE

* Klassiker Sprinten – 13 juni 2010
* Patrik Johansson vann Evolution Challenge RallySprint
* Andreas Magnusson och Hans-Erik Weng tvåa respektive trea i samma bil.

Arrangören av Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden provade någonting nytt i helgen, nämligen att samla deltagarna utanför Stockholm till en RallySprint. Dagen innan hade teamen möjlighet att erbjuda sina partners medåkning på en kort asfaltslinga hos Active Draving i Trosta Park. Eventet var designat att marknadsföra både Evolution Challenge, Mitsubishi-bilarna och rally som sport. Tävlingen kördes utanför mästerskapet, så några poäng delades inte ut denna gång.

Klassiker Sprinten är normalt en tävling för historiska rallybilar. I år erbjöd dock arrangören Skepptuna MK Mitsubishi-serien att deltaga. Tävlingen ägde rum på Ekbackens Folkracebana med en 3,5 kilometer lång sträcka, mestadels på grus. Sträckan kördes tre gånger, varav de två bästa räknades.

Även om det var uppehållsväder, hade nattens regn gjort vägen extremt halt och i en del kurvor fanns det lera. Snabbast av Evo-förarna – och överraskande totalsnabbast – var Patrik Johansson med co-driver Jesper Johansson.

De var 0,4 sekund före Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog, med Joachim Carlström/Jörgen Norman trea endast 1,5 sekunder efter. Däremot blev det ett mycket kort rally för mästerskapsledande Jimmy Joge med co-driver John Stigh. Endast en kilometer in på sträckan fick de bryta med transmissonsproblem.

Johansson/Johansson gjorde det igen på andra sträckan, och var 0,3 sekund före Andreas Magnusson/Markus Theorin. Magnusson erkände att han varit för långsam på morgonen, och nu hade han ökat farten dramatiskt med den Evolution X han lånat av föraren Weng. Anders Jonasson/Timmy Berntsson, som gillade underlaget och bjöd på publikfriande åkning, var trea under andra rundan.

Underhöll publiken gjorde också Cindy Brüggemann, fast hon var frustrerad över att ha tappat tid efter en lysande första runda i sin nyligen förvärvade Evo IX. I den andra fick hon inte till det riktigt med handbromsen i hårnålen, så efter det fick co-driver Henrik Lennartsson ge en hjälpande hand med den.

Just som bilarna ställde upp till start för den tredje och sista rundan började det regna. Det innebar förstås sämre grepp, speciellt på den korta asfaltsdelen, så tiderna blev någon sekund långsammare. Magnusson var nu snabbast, 0,1 sekund för Johanssons, och Weng/Hulterskog trea.

För Carlström/Norman blev inte avslutningen som de tänkt sig. De gled brett genom vänstern före hårnålen, och gick med ena hjulet i diket. Med den konsekvens att de studsade över vägen och ner i diket på andra sidan och det slutade med att bilen låg med alla hjulen i vädret. Tursamt nog blev bilen bara lätt skadad och besättningen klev ur helt oskadd.
När de två bästa tiderna räknades samman var Johansson/Johansson dagens vinnare, med Magnusson och co-driver Markus Theorin två bara 0,3 sekund efter. Weng/Hulterskog trea, 1,9 sekunder bakom, och Jonasson/Berntsson fyra ytterligare 1,2 efter. Brüggemann/Lennartsson var tätt bakom på femte plats.

”Även om inte det här eventet ingick i mästerskapet så är jag glad över segern”, sa Johansson. ”Det var en annorlunda helg jämfört vad vi är vana vid, och det gillade jag. Vi hade också möjlighet att testa lite andra set-ups på bilen utan att känna press över att behöva ta poäng. Nu ser vi fram emot nästa deltävling.”

Nu är det sommarlov för förarna i Evolution Challenge. Den femte av årets totalt sex deltävlingar är sedan Västrallyt, med Trollhättan som bas den 4-5 september.

För första gången får årets totalvinnare av Evolution Challenge i United Kingdom, Irland och Sverige samma pris: en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally. Den tävlingen är final på IRC, Intercontinental Rally Challenge. Den av de tre Evo-teamen som kör snabbast då blir krönt till European Evolution Challenge Champion.

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally och Mitsubishi Motors Sweden.

Resultat Klassiker Sprinten Evolution Challenge
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 4:14.02
2 Andreas Magnusson/Markus Theorin 4:14.35
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 4:16.23
4 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 4:17.48
5 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson 4:25.75
Brutna
DNS Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Transmission
Run 1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Transmission
Run 3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) Avåkning

Ställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 46
2 Patrik Johansson 41
3 Anders Jonasson 22
4=Markus Hällbo 17
4=Joachim Carlström 17
6=Cindy Brüggemann 15
6=Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Tobias Gustafsson 7
11= Jari Saarinen 6
11= Joachim Grahn 6
13 Fredrik Alsdal 5
Co-drivers
1 Jesper Johansson 41
2 John Stigh 36
3 Jörgen Lindahl 22
4 Christer Carlsson 21
5= Lars Gustafsson 17
5= Jörgen Norman 17
7 Henrik Hulterskog 15
8 Miriam Walfridsson 12
9 Henrik Lennartsson 8
10 Anders Berglund 7
11= Henrik Apelskog 6
11= Joakim Nilsson 6
13 Eveline Walfridsson 4
14 Per Schlegel 3
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2010-06-16 16:06






18 ekipage gjorde upp i KlassikerRallyt, Jonsson före Westlund vid målgång.
© emotorsport.seFredagsrally i Valdemarsvik, under fredagen inleddes Klassikerfestivalen i Valdemarsvik med strålande sol, på programmet stod bland annat rally där SMK Valdemarsvik tog emot 18 klassiska rallyåkare på Toverumsbanan.

Start i centrum, rally på Toverumsbanan.
Starten skedde på torget i Valde...

Publicerad: 2024-07-27 09:12


Följ Semesterturen, HYAcenter Ralli och Rally di Roma Capitale.
© emotorsport.seSemesterturen är deltävling för Svenska SprintRallyCupen hos Södra Sunnerbos MK, det är en sträcka som körs tre gånger som ger 15,6km special att tävla på under eftermiddagen.

Finska HYAcenter Ralli körs med totalt sju sträckor, tre går dubbelt och som avslutning sträckan Savo, totalt 94km specia...

Publicerad: 2024-07-26 21:57


Lokala åkarna snabbast på ss1 i Rally di Roma Capitale - Mabellini bäst av EM förarna.
© emotorsport.seUnder fredagen avgjordes kvalet inför Rally di Roma Capitale, årets femte EM/ERC deltävling. Av de 26 ekipagen som körde kvalet var Mathieu Franceschi bäst med Erik Cais och Efrén Llarena bakom - spanjoren nu på Michelin.

Ikväll har första sträckan, 1,3km korta Colosseo Aci Roma körts där det var...

Publicerad: 2024-07-26 21:56


Nästan maxat startfält i Semesterturen.
När anmälan stängde till Södra Sunnerbo deltävling ”Semesterturen” i söndags var det bara en handfull platser kvar. Antalet startande på lördag är 54 stycken som ska ta sig an sprintsträckan på 5,2 kilometer som ska köras tre gånger.

Största klassen även den här deltävlingen är standard med sina ...

Publicerad: 2024-07-25 21:31


Fredagsrallyn med KlassikerRallyt och Rally di Roma Capitale.
© emotorsport.seValdemarsviks MK kör Klassiker Rallyt ihop med Klassikerfestivalen i staden under fredagen. Från start i centrum till Toverumsbanan för två åk vid 13-tiden. Det är 19 ekipage som kommer till start, klassiska rallybilar av i stort sett 19 olika modeller. Vid 15-tiden är de tävlande tillbaka i centrum...

Publicerad: 2024-07-25 18:24


Se live från kvalet inför Rally di Roma Capitale.
© emotorsport.sePatrik Barth bredvid Mads Östberg är enda Svenska hopp i helgens EM/ERC deltävling, det Norsk/Svenska ekipaget ligger trea i EM tabellen inför helgen där andra halvan av serien inleds. Under fredagen kan de tävlandes ses live i vår WebTV & Video avdelning när de kör kvalet.

Det är 4km över sträck...

Publicerad: 2024-07-25 18:18


Lördagsrallyt med Semesterturen, 50-talet bilar och en sträcka tre gånger.
© emotorsport.seSvenska SprintRallyCupen rullar vidare med Semesterturen hos Södra Sunnerbos MK, det är en sträcka som körs tre gånger vilket ger 15,6km special.

Med 50-talet bilar är startfältet nästan fullt, Standard med 24 deltagare och en mix av alla standardbilar och licensklasser. Bland namnen Torbjörn Kar...

Publicerad: 2024-07-25 18:13


Följ fredagens kval inför Rally di Roma Capitale.
© emotorsport.seSträckan Fumone på 4km ska användas som träning, kval och shakedown under fredagens morgon och förmiddag när EM/ERC serien inleder sin femte tävlingshelg. Klockan 8:00 på fredagen har Rally2 ekipagen chans att köra den fria träningen, vid klockan 10:31 går så de tävlande ut på kvalet som kan följas ...

Publicerad: 2024-07-24 21:10


19 rallyklassiker kör fredagens Klassiker Rally i Valdemarsvik.
© emotorsport.seI dagarna två arrangeras Klassikerfestivalen i Valdemarsvik, under fredag och lördag möts bil, mc och båtfolket med utställning av gammalt och nytt. Under fredagen arrangerar SMK Valdemarsvik Klassiker Rallyt som del av aktiviteterna.

Ett gäng klassiska rallyekipage kör sprint.
19 tävlan...

Publicerad: 2024-07-24 20:51


TV-tablå för helgens Rally di Roma Capitale.
© emotorsport.seNy internationell rallyhelg, denna gång med EM serien som gästar Italien men utan Junior-EM serien som står över denna och efterföljande deltävling. Totalt 13 sträckor under helgen och TV4-gruppen med TV4 Motor och Sportkanalen sänder samtliga sträckor live.

Men innan själva rallyt drar igång sän...

Publicerad: 2024-07-24 19:55


Tidigare nyheter:
”Konst & Rally” i Järnboås, 3:e rallyutställaren klar, en mullrande Ford rullar in.
90 bilar till helgens ERC Rally di Roma Capitale, startfält och upplägg.
Kristensson kör Snapphanerallyt och gör SM start i East Sweden Rally.
WRC jämförelse, fyra förare inom 10 poäng med 2023 års poängsystem!
WRC tabellerna efter Rally Latvia, tätare i toppen och Svensk WRC2 ledning.
Så gick det i Svampasprinten.
Taktisk och historisk triumf för Solberg.
Lettisk WRC seger för Rovanperä, tekniska problem sänkte Sesks, Solberg vann WRC2.
Så gick det i Danska Komo Rallysprint.
Svampasprinten och Rally Latvia att följa under söndagen.
Rovanperä och Solberg fyra sträckor från vinst i Rally Latvia.
Rovanperä och Solberg i fortsatt Lettisk ledning.
Söndagsrally med Svampasprinten.
Följ Komo Rallysprint och Rally Latvia under lördagen.
Rovanperä pressad av Sesks i Rally Latvia, Solberg flyger fram i WRC2.
90 bilar till nästa helgs Rally di Roma Capitale - Barth ende Svensk i ERC fältet.
Sex svenska ekipage när prestigfyllda Komo Rallysprint avgörs under lördagen.
Sju sträckor på 12 mil under fredagen i Rally Latvia, följ rallyt med resultat sträcka för sträcka.
Solberg överlägsen på ss1 i TET Rally Latvia, Rovanperä snabbast totalt.
Strax rallystart i Lettland - följ de Svenska deltagarna, Oliver och Jonas.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 26-28/07


Rally SM:
East Sweden Rally 23-24/08


Rally VM - WRC:
Secto Rally Finland 01-04/08


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 03/08




Foto:
Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten, uppvisning Appendix K.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 500.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.