Carless Racing Fuels.   

   
SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Joges tredje EVO Challenge seger för året!
PRESSRELEASE

* Jimmy Joge tog säsongens tredje seger.
* Patrik Johansson inte långt efter på andra plats.
* En intensive kamp utkämpades om första och andra, samt tredje och fjärde plats.


Deltävling fyra i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden vann Jimmy Joge med co-driver John Stigh. South Swedish Rally blev deras tredje seger för säsongen, men först efter en riktigt hård kamp med Patrik Johansson/Jesper Johansson som ledde inledningsvis. De fick dock ge sig, bara 11,1 sekunder bakom Joge.

Ännu tuffare var det mellan trean och fyran. Anders Jonasson tog till slut sista pallplatsen, endast 6,5 sekunder före Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog.

South Swedish Rally är landets största grustävling, med start och mål i Ljungby. Förutom Evolution Challenge ingick tävlingen också i Rally-SM. I år inleddes tävlingen med rekognosering redan på torsdagen, tätt följt av två korta publiksträckor på kvällen. Rekognoseringen fortsatte sedan på fredagsmorgonen, med sex sträckor fram emot kvällen. Ytterligare åtta sträckor kördes under lördagen.

Redan torsdagen skvallrade om att det skulle bli en spännande helg. Joge/Stigh och Johansson/Johansson körde i mål på SS1 med exakt samma tid! Fast efter de två korta sträckorna var det Jonasson/Lindahl som gick till nattvila i ledning med 1,7 sekund.

De två publikvänliga sträckorna var inte fullt så vänliga mot Jari Saarinen/Jörgen Carlsson. De gled ut lite brett i mitten av SS2 och slog i en sten så att ett hjul och en del av bakfjädringen förstördes.

Efter omstarten på fredagen gick Johansson/Johansson upp i ledning, då Jonasson/Lindahl hade svårt att hitta fäste på det hala underlaget. Johe/Stigh körde punktering och skadade ett däck, ett problem som blev till ett hjärnspöke för Joge de kommande två sträckorna.

Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson fick också en punktering. Annars sa tjejerna att de börjar vänja sig vid Pirellidäcken på grus. Vid första serviceuppehållet, efter tre sträckor, gick alltså Johansson/Johansson in som knapp ledare med en marginal på 6,7 sekunder.

När de tre sträckorna skulle göras en gång till gick det inte vidare bra för Markus Hällbo/Lars Gustafsson och Joachim Carlström/Jörgen Norman. Efter att ha haft riktigt lovande tider innan, fick de nu problem. För Hällbo/Gustafsson var det bakdiffen och för Carlström/Norman växellådan. Troligen spelade det faktum in att starten på sträckan var asfalterad.

När bilarna återvände till Ljungby på fredagskvällen för nattvila såg det ut som följer i Evolution Challenge: Johansson/Johansson var 4,1 sekunder före Joge/Stigh, och Weng/Hulterskog bara 0,9 sekund före Jonasson/Lindahl. Kampen skulle definitivt bli intensiv under lördagen, som det såg ut.

Joge/Stigh fick en flygande start redan på den första av de åtta sträckorna på lördagen. Han var 10 sekunder snabbare än Johanssons, som tyckte att morgonens regn hade gjort så att det var svårt med både fäste och att sätta bromspunkter. Joge/Stighs ledning ökade under de kommande två sträckorna till 21 sekunder. Mellan trean och fyran var det ännu jämnare och nere på 0,3 sekunds marginal, med Weng/Hulterskog med det lilla övertaget mot Jonasson/Lindahl.

Efter en lovande start började Joachim Grahn/Joakim Nilsson tappa mark och med bara fyra sträckor kvar fick de bryta med transmissionsproblem.
Bättre gick det för Karlsson/Walfridsson som nu satte topp-tre tider och därmed höll femteplatsen i Evolution Challenge. Sexa mästerskapets andra kvinnliga förare, Cindy Brüggemann med co-driver Henrik Lennartsson, som nu hade fått upp farten ordentligt. Sjua Fredrik Alsdal/Per Schlegel.

Med bara den sista etappens fem sträckor kvar att köra efter serviceuppehållet var det givet att de fyra toppstallen skulle gå till attack, allt medan vägarna torkade upp.
Johansson/Johansson försökte återta första platsen. Under eftermiddagen närmade de sig Joge/Stigh men hade fortfarande tid att hämta in.

Under tiden pågick kampen om tredje och fjärde plast. Det var aldrig mer än ett par sekunder mellan Weng/Hulterskog och Jonasson/Lindahl. Först på SS15 förändrades positionerna och Jonassson/Lindahl lyckades ta 7,4 sekunder på Weng/Hulterskog. Den 16:e och sista sträckan skulle bli helt avgörande – och där åkte de sekundlika! Därmed gick sista pallplaten till Jonasson/Lindahl som var 6,5 sekunder före Weng/Hulterskog.

När det var dags för line up inför sista sträckan var det också sista chansen för Johansson/Johansson att ta sig förbi Joge/Stigh. De tog verkligen i, och satte snabbaste Mitsubishi-tid på sträckan. Men det hjälpte inte, Joge/Stigh klarade av att ta sin tredje seger för säsongen i Evolution Challenge med 11,1 sekunder tillgodo.

”Det har varit en kanontävling och jag är verkligen glad över min tredje seger”, sa Joge. ”Vi hade en härlig kamp med Patrik och Jesper genom hela rallyt och det gjorde det extra spännande och svårt att vinna. Därför är jag mycket belåten med resultatet och att vi utökar ledningen i mästerskapet.”

Den femte deltävlingen i Evolution Challenge Sweden blir någonting nytt för serien. Den 12-13 juni blir de tävlande en del i ett event för sponsorer och återförsäljare nära Stockholm. I anslutning till detta kör deltagarna en rallysprint.

För första gången får årets totalvinnare av Evolution Challenge i United Kingdom, Irland och Sverige samma pris: en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally. Den tävlingen är final på IRC, Intercontinental Rally Challenge. Den av de tre Evo-teamen som kör snabbast då blir krönt till European Evolution Challenge Champion.

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally, Mitsubishi Motors Sweden och Holmgrens Mitsubishi, Ljungby.

Evolution Challenge Sweden deltävling 4 resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:25:02.7
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:25:13.8
3 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 1:26:22.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:26:29.1
5 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:27:53.3
6 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson 1:30:35.6
7 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 1:38:04.0
Brutna
SS2 Jari Saarinen (Mantorp)/Jörgen Carlsson Avåkning
SS6 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Drivaxel
SS6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) Växellåda
SS12 Joachim Grahn (Yngsjö)/Joakim Nilsson (Kristianstad) Transmission

Mästerskapsställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 46
2 Patrik Johansson 41
3 Anders Jonasson 22
4=Markus Hällbo 17
4=Joachim Carlström 17
6=Cindy Brüggemann 15
6=Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Tobias Gustafsson 7
11= Jari Saarinen 6
11= Joachim Grahn 6
13 Fredrik Alsdal 5
Co-drivers
1 Jesper Johansson 41
2 John Stigh 36
3 Jörgen Lindahl 22
4 Christer Carlsson 21
5= Lars Gustafsson 17
5= Jörgen Norman 17
7 Henrik Hulterskog 15
8 Miriam Walfridsson 12
9 Henrik Lennartsson 8
10 Anders Berglund 7
11= Henrik Apelskog 6
11= Joakim Nilsson 6
13 Eveline Walfridsson 4
14 Per Schlegel 3
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2010-05-18 18:39






Paddon toppar ERC Rali Ceredigion - Mille JEM ledare - punktering för Calle.
© emotorsport.seFörsta tävlingsdagen för JDS Machinery Rali Ceredigion avverkad, Hayden Paddon har verkligen hittat känslan på vägarna, vunnit flertalet av sträckorna och leder rallyt med bred marginal inför söndagen.

1:18 minut bakom är tvåan Chris Ingram som uppvaktas av Mathieu Franceschi, 8,7 sekunder mellan...

Publicerad: 2024-08-31 21:12


Nattsson värst totalt i Emiltrofén, Karlsson tog hem 2wd.
© emotorsport.se133 ekipage anlände Hultsfreds flygplats för start i Emiltrofén under lördagen, fem sträckor på lika många mil när Svenska RallyCupen, Smålands DM, Östergötlands DM och 1300 Rallycup bjöd på deltävling.

Jakobsson utmanade.
Martin Jakobsson i Ford Fiesta före David Nattsson i Mitsubishi La...

Publicerad: 2024-08-31 20:21


Larsen körde hem Rally Larvik - Wesslén tvåa i Nationella klassen.
© emotorsport.seNorska Mästerskapet gick på asfalt med Rally Larvik, tre sträckor dubbelt följt av att en av sträckorna gick en tredje gång, men då i motsatt riktning.

Frank Tore Larsen och Lars-Håkon Lundgreen i VW Polo satte högst tempot från start, de fyra första sträckorna vann Larsen före Henning Solberg o...

Publicerad: 2024-08-31 19:28


Grahn snabbast runt Koppartunnan, tiondelen avgjorde i sista åket.
© emotorsport.seMK Kopparberg med Koppartunnan, 28 deltagare från start till mål när en sträcka gick tre gånger. Fredrik Grahn och Stig Andervang körde på tiondelen lika på första sträckan, gjorde om bedriften på andra varvet - in till mål genom det tredje kom Grahn och Emil Juselius Flink i Skoda Fabian en tiondel...

Publicerad: 2024-08-31 17:48


GK Door Team Sweden före Ekmans Hedesunda i SM-seriens teammästerskap.
© emotorsport.seTeammästerskapet i Rally SM leds av GK Door Team Sweden, teamet med mest rutinerade besättningen och störst uppbackning bredvid. En fullträff för teamet i East Sweden Rally där man nu har landat 100 poäng under säsongen där Patrik Flodin, Dennis Rådström och Patrik Hallberg kört hem fina resultat.
...

Publicerad: 2024-08-30 20:43


Följ flera av lördagens rallyn, bl.a. Radio och Resultat från Emiltrofén.
© emotorsport.seStörst med 130-talet startande är Emiltrofén med Vimmerby MS som arrangör, Svenska RallyCupen, 1300 RallyCup samt Smålands och Östergötlands DM serier kör om poäng när fem sträckor på fem mil ska avverkas från Hultsfreds Flygplats med start klockan 10:00. Resultat, Rallyradio och Tracking bland tjän...

Publicerad: 2024-08-30 18:57


Paddon och Schulz EM snabbast i Rali Ceredigion - Carlberg tvåa i Junior EM.
© emotorsport.seDe två första sträckorna i ERC deltävlingen JDS Machinery Rali Ceredigion är avverkade, det bestod av två åk på den 1,3km korta publiksträckan. Redan under dagens kval visade Hayden Paddon tempot och var snabbast, han fortsatte med två sträcksegrar under kvällen.

Nya Zeeländaren leder rallyt 1,3 ...

Publicerad: 2024-08-30 18:54


Prestigfylld YRC-Sprint på söndag, prispengar i sikte.
© emotorsport.sePrestigefyllda YRC-Sprinten med Vallentuna MK som arrangör, 2,7km är sträckan som går tre gånger - rallyt har lockat 62 startande och enkelt upplägg med bara sex klasser!

Nio deltagare för fyrhjulsdrift där Stig Andervang och Fredrik Grahn dubblerar, de åker båda i Kopparberg under lördagen och d...

Publicerad: 2024-08-30 18:38


60-talet åkare till söndagens Brukssväng.
Ett 60-tal tävlande samlas för Brukssvängen hos MSK Hammaren, deltävling i 7-klubbars serien med 16km special, då en sträcka som går tre gånger.

Närmare halva startfältet, 25 åkare går för Trimmat 2wd med Antti Johannesson och Håkan Långkvist bland de fem A-förarna. Resten jämt fördelat i B- och...

Publicerad: 2024-08-30 16:27


Gammalt och nytt uppför Tossebergsracet på söndag.
© emotorsport.seTossebergsracet med Fryksdalens MK där Historiska Sprint & Back Cupen är på plats under söndagen, asfalt i backen som mäter 2,4km och detta ska köras tre gånger.

Fem klasser med tävlande, två för de äldre bilarna, bilar fram till 1965 är klen med bara Per-Erik Sköldin, Hanz Norell och Folke Åkerb...

Publicerad: 2024-08-29 22:00


Tidigare nyheter:
60-talet åkare till söndagens Brukssväng.
Gammalt och nytt uppför Tossebergsracet på söndag.
Följ kvalet, WebTV och Resultat inför JDS Machinery Rali Ceredigion.
40-talet åkare till Lundasprinten.
Laddat för tuffa rallyfighter i lördagens Emiltrofé, närmare 140 åkare till start.
Shakedown och träning inför ERC JDS Machinery Rali Ceredigion imorgon.
YRC Sprinten avgörs på söndag, 66 ekipage kör om prispengar.
Beläggningsarbete stoppade rally, Eklidensprinten fick ställa in.
Klappjakten på gång nästa helg, två sträckor dubbelt.
Viktiga poäng på spel för Mille Johansson när Rally-EM körs i Wales
Från ERC i Skoda till Spanska Mästerskapet med Hyundai.
Fyrklöverns Sprintcup inleder med fullt startfält i Åmålsracet.
Fourmaux med Puma Rally1 klar för Rallylegend.
Tunt med 20 bilar för Eklidensprinten Asfalt.
26 åkare för lördagens Koppartunna.
Nattkröken firar 60 år, klassiskt rally på nya vägar väntar 7:e september hos Fagersta MK.
Topptempo av Drive VXO i East Sweden Rally med fossiloberoende bränsle.
Lördagens Emiltrofén, kampen hårdnar i Svenska RallyCupen.
Ekrundan på gång, beskrivning - så körs de båda sträckorna.
Nordiska och Norska Mästerskapen i helgens Rally Larvik, Svenskt på startlinjen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 30-01/09


Rally SM:
Västrallyt 20-21/09


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 05-08/09


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 28/09




Foto:
East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Laxårallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.