Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Ford Motor Company.
© Ford Motor Company.
Blocks nya leksak för webben.
OMSE bygger special Fiesta för nya Gymkhana 3.
PRESSRELEASE

•Ken Block kommer att köra en specialbyggd Fiesta i sin nya Gymkhanafilm. Blocks videoklipp har blivit en jättesuccé på Internet med mer än 30 miljoner visningar.
•Gymkhana THREE-Fiestan har byggts av det svenska företaget Olsbergs Motorsport Evolution (MSE) baserat i Nynäshamn, och har en specialutvecklad Olsbergs-motor som levererar 650 hästkrafter.
•Den nya Gymkhana THREE-videon släpps på nätet inför sommaren.
Göteborg, 23 april 2010 - Hösten 2008 släppte Ken Block en video på nätet "bara på kul". Det blev en verklig Internet-skräll. Filmen presenterades under namnet Gymkhana, ett begrepp och en motorsportsgren som nu identifieras med Block. Filmerna har visats mer än 30 miljoner gånger på YouTube och har gjort att Ken Block idag är en av de mest omtalade personerna inom motorsporten.

För Block, känd som förare i Fords Monster World Rally Team, är gymkana främst ett tillfälle att ha ovanligt kul. Det handlar om att pressa bilen till det yttersta samtidigt som man ska manövrera mellan koner, åka slalom, svänga i 180 och 360 grader och göra åttor. Det ställer enorma krav på förarens, och bilens, förmåga att accelerera, bromsa och sladda. Det är just därför som Block valt att använda en specialbyggd Ford Fiesta för sin hett efterlängtade tredje film, Gymkhana THREE.

"Det jag gillar med gymkhana är helt enkelt att det är så kul", säger Block. "Man får de bästa delarna av rallysporten men slipper tävlingsstressen. Jag älskar att leka - särskilt i en fantastisk bil. Jag ser verkligen fram emot att börja filma Gymkhana THREE med nya Ford Fiesta. Jag har redan testat bilen i England och det var enormt roligt. Bilen ger mig en fantastisk kontroll och är ett riktigt kraftpaket.

"Att jag började med gymkhana var faktiskt mest en slump. Jag ville få mer träningstid inför rallytävlingarna och såg att det skulle arrangeras tävlingar i gymkhana i Kalifornien", berättar Block. "Jag specialbyggde en bil för att delta där, men tyvärr lades det hela ner efter första omgången. Vad skulle jag då göra med min bil? Jo, jag hyrde ett flygfält i El Toro för att roa mig lite och tänkte att det kanske kunde vara värt att spela in. Sedan blev filmen en megahit på Internet. Resten är historia, som man brukar säga."

När Block i januari berättade att han skulle köra rally för Ford översvämmades hans Facebook-sida med oroliga frågor. Skulle han sluta köra gymkhana? Idag kan alla dessa hängivna fans ta en första titt på den bil som Block kommer att köra i sin tredje film.

"Vi tycker att det är spännande att ha med Ken Block i vårt team och vi vet att han kommer att skapa ett väldigt stort intresse för Fiesta", säger Sam De La Garza, som är varumärkesansvarig för Fiesta. "Bara den här månaden har Kens Fiesta-filmer på YouTube haft mer än en miljon visningar. Det betyder att Fiesta får mycket stor uppmärksamhet överallt på nätet. I sin andra tävling i en Fiesta tog Ken och hans team hem förstaplatsen i den amerikanska tävlingen 100 Acre Wood Rally, vilket visar att det här samarbetet är ett framgångskoncept också tävlingsmässigt."

Den Fiesta som körs i Gymkhana THREE har fått ett utseende som liknar de rallybilar som Block rattar i Monster World Rally och i rally-VM. Det "rinnande" mönstret har dock blivit större och mer framträdande.

Den hydrauliska bromsspaken i kolfiber har bytts ut mot ett specialbyggt reglage i metall prytt med Kens välkända signaturer: en "Huck Gee"-skalle och siffran 43. Blocks varumärke, 43, finns också på själva bilen men inte på dörrarna som man kan förvänta sig utan på de bakre sidorutorna.

Gymkhana THREE-Fiestan har byggts av det svenska företaget Olsbergs Motorsport Evolution (MSE) baserat i Nynäshamn, och har en specialutvecklad Olsbergs-motor som kan leverera 850 hästkrafter men dragits ned till 650 hk för att Block ska få det vridmoment han behöver för att klara konerna. Bilen har utrustats med en sekventiell växellåda i magnesium med sex så kallade paddlar (Olsbergs MSE Maktrak) och har ett vridmoment på nästan 900 Nm vid ett varvtal på 4000 varv/min och accelererar från 0 till 100 km/h på två sekunder!

Karossen har fått ny stötfångare fram som inspirerats av designen på tävlingsbilar. Den har vidare försetts med en luftsplitter (som ger bättre aerodynamik än rallymodellens stötfångare som ska tåla tuffa grusvägar). Stänkskärmarna har gjorts mycket bredare och understryker det mer aggressiva utseendet.

"Bortsett från att jag givetvis ville ha en bil med så mycket kräm som möjligt handlade det om att ta fram en Ford Fiesta som hanterar asfalt som om det vore grus", säger Block underfundigt. "De flesta tävlingsbilar för asfalt har utvecklats för att få ett så fast grepp om vägbanan som möjligt. Men här ville vi få fram en bil som reagerar snabbare och samtidigt ger mig som förare total kontroll. Det var en svår balansgång. Men vi klarade det."

Gymkhana THREE Fiestan bygger på nya Ford Fiesta och har utvecklats av det svenska företaget Olsbergs MSE, samma företag som ligger bakom Blocks Rally America-program och som i somras var med och tog guld i X Games 15 i en Fiesta. Produktionsmodellen har visat sig vara en utmärkt plattform för gymkhanabilen. De goda vägegenskaperna och den extremt starka karossen i Boron-stål kommer verkligen till sin rätt på krävande gymkhanabanor. Ett bevis på att Fiesta-karossen är något alldeles extra är för övrigt att Ford beslutat sig för att använda modellen både i rally-VM och i Rally America från och med nästa år.

Var Ken Blocks Gymkhana THREE-film kommer att spelas in är än så länge en väl bevarad hemlighet. Den kommer enligt plan att släppas inför sommaren.


Publicerad: 2010-04-23 16:02






Paddon toppar ERC Rali Ceredigion - Mille JEM ledare - punktering för Calle.
© emotorsport.seFörsta tävlingsdagen för JDS Machinery Rali Ceredigion avverkad, Hayden Paddon har verkligen hittat känslan på vägarna, vunnit flertalet av sträckorna och leder rallyt med bred marginal inför söndagen.

1:18 minut bakom är tvåan Chris Ingram som uppvaktas av Mathieu Franceschi, 8,7 sekunder mellan...

Publicerad: 2024-08-31 21:12


Nattsson värst totalt i Emiltrofén, Karlsson tog hem 2wd.
© emotorsport.se133 ekipage anlände Hultsfreds flygplats för start i Emiltrofén under lördagen, fem sträckor på lika många mil när Svenska RallyCupen, Smålands DM, Östergötlands DM och 1300 Rallycup bjöd på deltävling.

Jakobsson utmanade.
Martin Jakobsson i Ford Fiesta före David Nattsson i Mitsubishi La...

Publicerad: 2024-08-31 20:21


Larsen körde hem Rally Larvik - Wesslén tvåa i Nationella klassen.
© emotorsport.seNorska Mästerskapet gick på asfalt med Rally Larvik, tre sträckor dubbelt följt av att en av sträckorna gick en tredje gång, men då i motsatt riktning.

Frank Tore Larsen och Lars-Håkon Lundgreen i VW Polo satte högst tempot från start, de fyra första sträckorna vann Larsen före Henning Solberg o...

Publicerad: 2024-08-31 19:28


Grahn snabbast runt Koppartunnan, tiondelen avgjorde i sista åket.
© emotorsport.seMK Kopparberg med Koppartunnan, 28 deltagare från start till mål när en sträcka gick tre gånger. Fredrik Grahn och Stig Andervang körde på tiondelen lika på första sträckan, gjorde om bedriften på andra varvet - in till mål genom det tredje kom Grahn och Emil Juselius Flink i Skoda Fabian en tiondel...

Publicerad: 2024-08-31 17:48


GK Door Team Sweden före Ekmans Hedesunda i SM-seriens teammästerskap.
© emotorsport.seTeammästerskapet i Rally SM leds av GK Door Team Sweden, teamet med mest rutinerade besättningen och störst uppbackning bredvid. En fullträff för teamet i East Sweden Rally där man nu har landat 100 poäng under säsongen där Patrik Flodin, Dennis Rådström och Patrik Hallberg kört hem fina resultat.
...

Publicerad: 2024-08-30 20:43


Följ flera av lördagens rallyn, bl.a. Radio och Resultat från Emiltrofén.
© emotorsport.seStörst med 130-talet startande är Emiltrofén med Vimmerby MS som arrangör, Svenska RallyCupen, 1300 RallyCup samt Smålands och Östergötlands DM serier kör om poäng när fem sträckor på fem mil ska avverkas från Hultsfreds Flygplats med start klockan 10:00. Resultat, Rallyradio och Tracking bland tjän...

Publicerad: 2024-08-30 18:57


Paddon och Schulz EM snabbast i Rali Ceredigion - Carlberg tvåa i Junior EM.
© emotorsport.seDe två första sträckorna i ERC deltävlingen JDS Machinery Rali Ceredigion är avverkade, det bestod av två åk på den 1,3km korta publiksträckan. Redan under dagens kval visade Hayden Paddon tempot och var snabbast, han fortsatte med två sträcksegrar under kvällen.

Nya Zeeländaren leder rallyt 1,3 ...

Publicerad: 2024-08-30 18:54


Prestigfylld YRC-Sprint på söndag, prispengar i sikte.
© emotorsport.sePrestigefyllda YRC-Sprinten med Vallentuna MK som arrangör, 2,7km är sträckan som går tre gånger - rallyt har lockat 62 startande och enkelt upplägg med bara sex klasser!

Nio deltagare för fyrhjulsdrift där Stig Andervang och Fredrik Grahn dubblerar, de åker båda i Kopparberg under lördagen och d...

Publicerad: 2024-08-30 18:38


60-talet åkare till söndagens Brukssväng.
Ett 60-tal tävlande samlas för Brukssvängen hos MSK Hammaren, deltävling i 7-klubbars serien med 16km special, då en sträcka som går tre gånger.

Närmare halva startfältet, 25 åkare går för Trimmat 2wd med Antti Johannesson och Håkan Långkvist bland de fem A-förarna. Resten jämt fördelat i B- och...

Publicerad: 2024-08-30 16:27


Gammalt och nytt uppför Tossebergsracet på söndag.
© emotorsport.seTossebergsracet med Fryksdalens MK där Historiska Sprint & Back Cupen är på plats under söndagen, asfalt i backen som mäter 2,4km och detta ska köras tre gånger.

Fem klasser med tävlande, två för de äldre bilarna, bilar fram till 1965 är klen med bara Per-Erik Sköldin, Hanz Norell och Folke Åkerb...

Publicerad: 2024-08-29 22:00


Tidigare nyheter:
60-talet åkare till söndagens Brukssväng.
Gammalt och nytt uppför Tossebergsracet på söndag.
Följ kvalet, WebTV och Resultat inför JDS Machinery Rali Ceredigion.
40-talet åkare till Lundasprinten.
Laddat för tuffa rallyfighter i lördagens Emiltrofé, närmare 140 åkare till start.
Shakedown och träning inför ERC JDS Machinery Rali Ceredigion imorgon.
YRC Sprinten avgörs på söndag, 66 ekipage kör om prispengar.
Beläggningsarbete stoppade rally, Eklidensprinten fick ställa in.
Klappjakten på gång nästa helg, två sträckor dubbelt.
Viktiga poäng på spel för Mille Johansson när Rally-EM körs i Wales
Från ERC i Skoda till Spanska Mästerskapet med Hyundai.
Fyrklöverns Sprintcup inleder med fullt startfält i Åmålsracet.
Fourmaux med Puma Rally1 klar för Rallylegend.
Tunt med 20 bilar för Eklidensprinten Asfalt.
26 åkare för lördagens Koppartunna.
Nattkröken firar 60 år, klassiskt rally på nya vägar väntar 7:e september hos Fagersta MK.
Topptempo av Drive VXO i East Sweden Rally med fossiloberoende bränsle.
Lördagens Emiltrofén, kampen hårdnar i Svenska RallyCupen.
Ekrundan på gång, beskrivning - så körs de båda sträckorna.
Nordiska och Norska Mästerskapen i helgens Rally Larvik, Svenskt på startlinjen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally EM - ERC:
JDS Machinery Rali Ceredigion 30-01/09


Rally SM:
Västrallyt 20-21/09


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 05-08/09


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 28/09




Foto:
East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Laxårallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.