|
 EVO Challenge summerar efter Snapphanerallyt. PRESSRELEASE
* Jimmy Joge tog säsongens andra delseger.
* Jocke Nyman slutade tvåa vilket förde honom upp i serieledning Mitsubishiserien.
* Forne ledaren Markus Hällbo tvingades bryta efter första sträckan.
* Regn gjorde vägarna extremt hala.
Jimmy Joge och hans co-driver Mikael Johansson tog i helgen sin andra seger denna säsong i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. De vann helgens Snapphanerally i Hässleholm, och var riktigt nöjda efter alla brutna tävlingar de har bakom sig då motorn krånglat.
Inledningsvis ledde Jocke Nyman/Bo Holmstrand som ledde inledningsvis, och Joge/Johansson fick kämpa. Men på sjunde sträckan råkade Nyman/Holmstrand ut för en punktering, och på sträckan efter åkte de av. Inte värre än att de kunde fortsätta, men tidsförlusten förpassade de till en plats bakom Joge/Johansson.
Tävlingen, som också ingick i Rally-SM, startade på fredagskvällen med två publiksträckor precis utanför Hässleholm. Underlaget var asfalt, och det torra underlaget passade Nyman/Holmstrand som överraskade alla med sin framfart.
Med en ledning på 6,4 sekunder bland Evo Challenge-förarna inför nattuppehållet, var de också snabbast totalt i Grupp N, bland annat före slutsegraren PG Andersson/Anders Fredriksson. Även Andersson körde en Mitsubishi – dock ej anmäld till märkesserien.
För Markus Hällbo/Lars Gustafsson, som ledde Evolution Challenge före Hässleholmstävlingen, blev det en miserabel start. Någonting gick sönder i växellådan redan på första sträckan och de kunde inte göra annat än bryta.
Lördagen bjöd på sju sträckor i skogarna söder och väster om Hässleholm. Samtidigt som förarna lämnade startplatsen började det regna, och vätan fortsatte falla ända till första bil gick i mål. Många förare blev besvikna, för de hade sett fram emot de hårda fina vägarna i trakten. Istället blev det extremt hal, med en tunt lager lera överst på grusvägarna.
Ett ekipage som inte gillade regnet var Nyman/Holmstrand. När de kom in till första service efter tre sträckor var de sju sekunder efter Joge/Johansson. Å andra sidan var de nya ledarna oroliga över ett ljud från motorn – de ville absolut inte bryta utan oljetryck nu igen.
Evo Challenge-seriens nykomlingar, Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson, startade dagen på tredjeplats och var i färd med att försöka ta in på tätduon då de halkade av på sträcka fem. Vid sidan av vägen låg en sten, och den träffade de med bilens bakvagn innan det stopp i diket. Därifrån försökte de ta sig upp, men tvingades konstatera att skadorna var för stora för att kunna fortsätta.
Det gjorde att Joachim Carlström/Jörgen Norman gick upp på tredjeplats och Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson på fjärde. Båda ekipagen kämpade för att hitta rätt tempo i de hala förhållandena.
Vid servicen försökte alla justera sina inställningar för att kompensera det allt sämre vädret. De som lyckades bäst var Nyman/Holmstrand som tog tio sekunder på Joge/Johansson på nästa sträcka – och därmed var de åter i Evo Challenge-ledning med tre sekunder.
Men så tog Nyman i lite för hårt och klippte en sten på sträcka sju. Han kunde gasa vidare, men snurrade några kurvor senare och i ögonvrån såg han däcket komma rullande. Det hade släppt från den trasiga fälgen. Efter att ha fått igång bilen igen kunde han nå målet, men nu 15 sekunder efter Joge/Johansson. Att gå för 110 procent på nästa sträcka var ett måste för att rå på Joge.
Planen såg ut att fungera, ända till målkurvan på SS8. Där gick det för fort, och de hamnade i diket tillsammans med funktionärernas tidtagningsutrustning! Tursamt nog var bilen oskadd – liksom tidtagningsutrustningen – och efter lite funderande kunde de själva köra upp mellan de två träd de missat med en hårsmån.
Joge förhöll sig lugn, och med en motor som höll distansen ut kunde han ta sin andra seger för säsongen i Evolution Challenge. Marginalen till Nyman blev 2,8 sekunder, och nu lever Joges planer på att vinna titeln igen.
”Efter alla motorproblem det här året är jag lättad över att komma i mål, och att vinna är förstås ännu bättre”, säger Joge. ”Med segern har vi åter en chans att vinna Evo Challenge-titeln och det gör att vi ser fram mot de återstående tävlingarna”.
Nyman/Holmstrand var också lättade över att vara i mål, men av andra anledningar. De insåg att de hade tur som nådde dit, och inte blev kvar i skogen. De var också glada över sin andraplats vilket i sin tur betyder att de åter är i topp i Evo Challenge.
Bakom de höll Carlström/Norman och Weng/Gunnarsson sina positioner. Ingen vill riskera någonting utan de körde klokt i regnet. Ändå var gapet mellan dem bara 20 sekunder när de korsade mållinjen.
Två tävlingar återstår i serien och då de startande kan räkna bort just två delresultat, går striden om mästerskapstiteln in på sin slutspurt. Nästa omgång är Kolsvarundan den 18-19 september.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.
Resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 49:42.9
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 49:45.7
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 51:55.9
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 52:15.7
Brutna
000 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) Ej start (motorn)
SS1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Växellåda
SS5 Andreas Sjölander (Gävle)/Häkan Jacobsson (Norberg) Avåkning
Ställning efter deltävling 5
Förare
1 Jocke Nyman 40
2= Markus Hällbo 37
2= Joachim Carlström 37
4 Hans-Erik Weng 27
5 Jimmy Joge 24
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7
Co-drivers
1= Lars Gustafsson 37
1= Jörgen Norman 37
3 Bo Holmstrand 32
4 Mikael Johansson 24
5 Roger Gunnarsson 17
6= Anders Fredriksson 10
6= Henrik Hulterskog 10
8 Rikard Nilsson 14
9 Pär Almkvist 8
10 Per-Erik Svensson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2009-08-17 16:53
|
|
Sordo rattar Porsche 992 Rally GT i Belgiska Ypres Rally.
Hyundai Motorsport kontrakterade Dani Sordo ses tävla i Portugisiska mästerskapet i väntan på fler uppdrag i WRC serien, redan nu har flera av hans favorit i WRC-serien körts utan spanjoren på startlinjen.
I helgen körs femte deltävlingen i Portugal med Rali de Castelo Branco e Vila Velha de Roda...Publicerad: 2025-06-13 21:33
Bresontrofén, Borås Bil Rallysprint, Aurskog-Høland Rally och Rally Poland bland rallyn att följa.
Bresontrofén störst för helgen, uppländska Rasbo MK kör sju sträckor med tävlande för Upplands DM och VOC Sverigeserien för de 100-talet tävlande. Resultaten kommer gå live under dagen.
Närmare 90-talet bilar för Borås Bil Rallysprint där Toarps MK arrangerar, där handlar det om två sträckor som ...Publicerad: 2025-06-13 21:31
Svenskarna bra med i Junior ERC klassen på korta ss1 i Rally Poland.
Sträckan Mikolajki Arena på 2,5km avverkad underk vällen, snabbast totalt hemmahoppet Mikolaj Marczyk som hade 0,1 sekund till Andrea Mabellini och ännu en tiondel till Martins Sesks.
Svenskarna utanför topp 10.
Som 12:a genom sträckan, 2,4 sekunder från snabbaste ses Mille Johansson och ...Publicerad: 2025-06-13 21:11
Reiersen trea på kvalet inför Rally Poland, snart start på ss1.
Klockan 19 rullar Rally Poland igång, en första kort publiksträcka. Under dagen kördes först träning och efterföljande kval som sätter startlistan i Rally2 klassen, snabbast på båda var Martins Sesks som är tillbaka i Skoda Fabia RS Rally2 för ett inhopp vid sidan om sin WRC satsning med M-Sport.
...Publicerad: 2025-06-13 17:06
Årets SverigeSerie går vidare i Rasbo med Bresontrofén.
Dammet har knappt hunnit lägga sig efter premiären i Vara innan det är dags för årets SverigeSerie att styra kosan mot trakterna kring Uppsala, Rasbo säger adressen närmare bestämt och ärevördiga Bresontrofén är evenemanget. Allt är upplagt för en riktig härlig tävling.
Det var några år sedan Bre...Publicerad: 2025-06-13 05:47
Historiska Sprint & Back Cupen kör på söndag i Guttstasprinten.
Historiska Sprint & Back Cupen går för Guttstasprinten hos Kolsva MS på söndagen, en sträcka på 1,95km körs två gånger ute vid Norsabanan. Intresse växte till sig och slutligen 25 åkare i listan.
Endast tio ekipage för den historiska klassen med Håkan Huggare, Jörgen Jansson, Göte Nygren och Karl...Publicerad: 2025-06-13 05:36
Följ Mille och Isak på eftermiddagens kval inför Rally Poland, Resultat & WebTV.
Isak Reiersen och Mille Johansson med co-drivers går för kval under tidiga eftermiddagen. Kvalet kan ses när WebTV sändningen drar igång klockan 13:00.
Det är sträckan Baranowo på 6,3km som används, redan vid 10:30 inleddes fria träningen och vid 13 går kvalåk igång som sätter startpositionen för...Publicerad: 2025-06-12 21:26
Stort intresse för Skilling 500.
Planerade maxtaket är 150 anmälda enligt inbjudan och sista anmälningsdag är på måndag för Skilling 500, arrangerat av Skillingaryds MK.
Tävlingsledningen har sett över tidsschemat inom ramarna för våra avlysningstider.
– Vi ser att vi kan ta emot fler än vad vi planerade för när inbjudan g...Publicerad: 2025-06-12 21:13
Fullsatt sprinttävling hos Toarps MK, Borås Bil Rallysprint.
Svenska SprintRallyCupen med andra deltävlingen för året, nu Borås Bil Rallysprint där Toarps MK arrangerar. Dit väntar två sträckor som går dubbelt för de 88 tävlande - enkelt med bara fyra klasser då licensklasserna samsas.
Standard är delat störst med 34 deltagare i listan där vi hittar SM åka...Publicerad: 2025-06-12 21:02
Nio sträckor på 11 mil i höstens South Swedish Rally från Olofström.
Till hösten körs 49:e South Swedish Rally, den 12-13:e september är det Olofström som är basen för rallyt. Det blir nio sträckor varav fyra sträckor körs två gånger, totalt 109km special och alla sträckorna på grus.
Den 27:e juli öppnar anmälan för rallyt fredagen den 12:e september på kvällen kö...Publicerad: 2025-06-12 20:38
|
|
Tidigare nyheter:
Nio sträckor på 11 mil i höstens South Swedish Rally från Olofström.
Följ fredagens shakedown inför ERC Rally Poland.
Ekrundan, en av årets billigaste rallytävlingar?
100-talet åkare till Upplands DM och VOC i Bresontrofén.
Back SM kör vidare, två deltävlingar på Kåtmyrabanan med 38 rallyekipage.
21-årige Matteo Doretto omkom i tragisk testolycka inför Rally Poland.
Tidaholms 100-års sprint i augusti med totalt fyra sträckor!
Mille redo för tufft grusäventyr i Rally Poland, tredje EM-starten i huvudklassen väntar.
Norska Aurskog-Høland Rally till helgen, flera Svenskar till start.
18 mil special i USA, Svensk bil i helgens Southern Ohio Forest Rally.
Listan gallrad, dessa 40 fick plats i SM Veckans rallysprint.
ERC-helg med Rally Poland - upplägg, startfält och länkar för rallyt.
Kända namn i Ypres Rally - Paddon, Latvala, Loix & Verstappen.
Anmälan stängd - fullt startfält till Borås Bil Rallysprint.
TV-tablå för helgens Rally Poland, sju bilar med Svenskt intresse.
Anmälan stängde på 69 ekipage för SM Veckan, vassa namn i listan.
Oliver Solberg klättrar till seger på Sardinien.
Enköpings Motorklubb fyller 100 år - arrangerar jubileumsrally!
WRC tabellerna efter Rally Italia Sardegna.
Ogier tar segern trots miss - Solberg sexa totalt och överlägsen Rally2 vinnare.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |