|
 EVO Challenge summerar efter Snapphanerallyt. PRESSRELEASE
* Jimmy Joge tog säsongens andra delseger.
* Jocke Nyman slutade tvåa vilket förde honom upp i serieledning Mitsubishiserien.
* Forne ledaren Markus Hällbo tvingades bryta efter första sträckan.
* Regn gjorde vägarna extremt hala.
Jimmy Joge och hans co-driver Mikael Johansson tog i helgen sin andra seger denna säsong i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. De vann helgens Snapphanerally i Hässleholm, och var riktigt nöjda efter alla brutna tävlingar de har bakom sig då motorn krånglat.
Inledningsvis ledde Jocke Nyman/Bo Holmstrand som ledde inledningsvis, och Joge/Johansson fick kämpa. Men på sjunde sträckan råkade Nyman/Holmstrand ut för en punktering, och på sträckan efter åkte de av. Inte värre än att de kunde fortsätta, men tidsförlusten förpassade de till en plats bakom Joge/Johansson.
Tävlingen, som också ingick i Rally-SM, startade på fredagskvällen med två publiksträckor precis utanför Hässleholm. Underlaget var asfalt, och det torra underlaget passade Nyman/Holmstrand som överraskade alla med sin framfart.
Med en ledning på 6,4 sekunder bland Evo Challenge-förarna inför nattuppehållet, var de också snabbast totalt i Grupp N, bland annat före slutsegraren PG Andersson/Anders Fredriksson. Även Andersson körde en Mitsubishi – dock ej anmäld till märkesserien.
För Markus Hällbo/Lars Gustafsson, som ledde Evolution Challenge före Hässleholmstävlingen, blev det en miserabel start. Någonting gick sönder i växellådan redan på första sträckan och de kunde inte göra annat än bryta.
Lördagen bjöd på sju sträckor i skogarna söder och väster om Hässleholm. Samtidigt som förarna lämnade startplatsen började det regna, och vätan fortsatte falla ända till första bil gick i mål. Många förare blev besvikna, för de hade sett fram emot de hårda fina vägarna i trakten. Istället blev det extremt hal, med en tunt lager lera överst på grusvägarna.
Ett ekipage som inte gillade regnet var Nyman/Holmstrand. När de kom in till första service efter tre sträckor var de sju sekunder efter Joge/Johansson. Å andra sidan var de nya ledarna oroliga över ett ljud från motorn – de ville absolut inte bryta utan oljetryck nu igen.
Evo Challenge-seriens nykomlingar, Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson, startade dagen på tredjeplats och var i färd med att försöka ta in på tätduon då de halkade av på sträcka fem. Vid sidan av vägen låg en sten, och den träffade de med bilens bakvagn innan det stopp i diket. Därifrån försökte de ta sig upp, men tvingades konstatera att skadorna var för stora för att kunna fortsätta.
Det gjorde att Joachim Carlström/Jörgen Norman gick upp på tredjeplats och Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson på fjärde. Båda ekipagen kämpade för att hitta rätt tempo i de hala förhållandena.
Vid servicen försökte alla justera sina inställningar för att kompensera det allt sämre vädret. De som lyckades bäst var Nyman/Holmstrand som tog tio sekunder på Joge/Johansson på nästa sträcka – och därmed var de åter i Evo Challenge-ledning med tre sekunder.
Men så tog Nyman i lite för hårt och klippte en sten på sträcka sju. Han kunde gasa vidare, men snurrade några kurvor senare och i ögonvrån såg han däcket komma rullande. Det hade släppt från den trasiga fälgen. Efter att ha fått igång bilen igen kunde han nå målet, men nu 15 sekunder efter Joge/Johansson. Att gå för 110 procent på nästa sträcka var ett måste för att rå på Joge.
Planen såg ut att fungera, ända till målkurvan på SS8. Där gick det för fort, och de hamnade i diket tillsammans med funktionärernas tidtagningsutrustning! Tursamt nog var bilen oskadd – liksom tidtagningsutrustningen – och efter lite funderande kunde de själva köra upp mellan de två träd de missat med en hårsmån.
Joge förhöll sig lugn, och med en motor som höll distansen ut kunde han ta sin andra seger för säsongen i Evolution Challenge. Marginalen till Nyman blev 2,8 sekunder, och nu lever Joges planer på att vinna titeln igen.
”Efter alla motorproblem det här året är jag lättad över att komma i mål, och att vinna är förstås ännu bättre”, säger Joge. ”Med segern har vi åter en chans att vinna Evo Challenge-titeln och det gör att vi ser fram mot de återstående tävlingarna”.
Nyman/Holmstrand var också lättade över att vara i mål, men av andra anledningar. De insåg att de hade tur som nådde dit, och inte blev kvar i skogen. De var också glada över sin andraplats vilket i sin tur betyder att de åter är i topp i Evo Challenge.
Bakom de höll Carlström/Norman och Weng/Gunnarsson sina positioner. Ingen vill riskera någonting utan de körde klokt i regnet. Ändå var gapet mellan dem bara 20 sekunder när de korsade mållinjen.
Två tävlingar återstår i serien och då de startande kan räkna bort just två delresultat, går striden om mästerskapstiteln in på sin slutspurt. Nästa omgång är Kolsvarundan den 18-19 september.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.
Resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 49:42.9
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 49:45.7
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 51:55.9
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 52:15.7
Brutna
000 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) Ej start (motorn)
SS1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Växellåda
SS5 Andreas Sjölander (Gävle)/Häkan Jacobsson (Norberg) Avåkning
Ställning efter deltävling 5
Förare
1 Jocke Nyman 40
2= Markus Hällbo 37
2= Joachim Carlström 37
4 Hans-Erik Weng 27
5 Jimmy Joge 24
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7
Co-drivers
1= Lars Gustafsson 37
1= Jörgen Norman 37
3 Bo Holmstrand 32
4 Mikael Johansson 24
5 Roger Gunnarsson 17
6= Anders Fredriksson 10
6= Henrik Hulterskog 10
8 Rikard Nilsson 14
9 Pär Almkvist 8
10 Per-Erik Svensson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2009-08-17 16:53
|
|
Ekrundan, en av årets billigaste rallytävlingar?
Är Ekrundan en av årets billigaste tävlingar, per kilometer ss där sträckorna bara går en gång, ja så kan våran tävling Ekrundan summeras med några få ord.
Vi har i år fått tillgång till 3 stycken fantastiskt fina vägar varav stora delar där det inte körts rally på många år vilket är extra roligt...Publicerad: 2025-06-11 20:28
100-talet åkare till Upplands DM och VOC i Bresontrofén.
Rasbo MK med Bresontrofén från Rörken Motorstadion, 46km special fördelat på totalt sju sträckor under dagen, till start tävlande för Upplands DM och VOC Sverigeserien.
102 ekipage stängde anmälan utöver de tre föråkarna, 4wd går med elva deltagare där Fredrik Grahn, Kenny Stavbom och Mikael Holm...Publicerad: 2025-06-11 20:22
Back SM kör vidare, två deltävlingar på Kåtmyrabanan med 38 rallyekipage.
Back SM rullar vidare med andra helgen, efter helgens båda deltävlingar har serien nått halvtid. Det tävlas dagarna två, lördag och söndag på Kåtmyrabanan hos Ljsudals MS med varsin deltävling och totalt ett 70 ekipage anmälda varav 38 går i de tre rallyklasserna.
Största klass för rallybilarna ä...Publicerad: 2025-06-11 20:19
21-årige Matteo Doretto omkom i tragisk testolycka inför Rally Poland.
Junior EM fyran, Italienske 21-åringen Matteo Doretto omkom i en avåkning under onsdagen i samband med testerna inför Rally Poland, helgens EM-deltävling. Italienaren stod som trea på pallen vid Junior EM deltävlingen i Ungern för en månad sedan bakom de två Svenska ekipage, spåddes en ljus framtid ...Publicerad: 2025-06-11 19:02
Tidaholms 100-års sprint i augusti med totalt fyra sträckor!
Tidaholms MK öppnade just anmälan till rallytävling 100-års sprinten som körs den 23:e augusti.
- Tävlingen 100-års sprinten är som namnet antyder en del av vårat 100-årsfirande i klubben. Vi satsar därför lite extra och utökar våran traditionella sprint uppför Klevabacken med en sträcka utanför...Publicerad: 2025-06-11 18:36
Mille redo för tufft grusäventyr i Rally Poland, tredje EM-starten i huvudklassen väntar.
Efter starka insatser i både Spanien och Sverige är 20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika redo för sin tredje start i FIA European Rally Championship (Rally-SM) – nu i klassiska grustävlingen Rally Poland som avgörs till helgen.
Duon kör...Publicerad: 2025-06-11 05:40
Norska Aurskog-Høland Rally till helgen, flera Svenskar till start.
Aurskog-Høland Rally som nästa stopp i Norska Mästerskapet ihop med Volvo Euro Cup, som arrangör NMK Aurskog-Høland där nio specialsträckor på 75km ska avverkas.
Närmare 100 ekipage till start, åtta ekipage i Rally2 klassen med EM-vinnaren Eyvind Brynildsen som utmanas av Frank Tore Larsen och He...Publicerad: 2025-06-11 05:24
18 mil special i USA, Svensk bil i helgens Southern Ohio Forest Rally.
Deltävling i det Amerikanska rallymästerskapet med Southern Ohio Forest Rally från Chillicothe, Ohio med Svenskt på startlinjen till helgen. Thomas Hansson och Nicklas Jidflo åker en av Hansson nybyggd Volvo 940 som skeppats till USA för att förverkliga en dröm. Som 12:e bil är Svenskarna seedade, f...Publicerad: 2025-06-10 21:50
Listan gallrad, dessa 40 fick plats i SM Veckans rallysprint.
Listan gallrad för SM-Veckans rallysprint, 40 åkare har plats och sju reserver på väntelista. För fyrhjulsdrift får 14 ekipage plats där Pontus Tidemand, Kalle Gustafsson, Patrik Hallberg, Mattias Adielsson och Jari Liiten är några av namnen. Utmanare i Kenny Stavbom, David Nattsson och Albin Nordh....Publicerad: 2025-06-10 21:42
ERC-helg med Rally Poland - upplägg, startfält och länkar för rallyt.
Årets fjärde ERC-deltävling där serien går för halvtid, Orlen Oil Rally Poland är fullständiga namnet. 14 specialsträckor på 19 mil ska avverkas, start fredag kväll med publiksträckan Mikolajki Arena 1 på 2,5km. Tio mil för lördagen där tre sträckor går dubbelt följt av en vända under kvällen på Mik...Publicerad: 2025-06-09 21:09
|
|
Tidigare nyheter:
ERC-helg med Rally Poland - upplägg, startfält och länkar för rallyt.
Kända namn i Ypres Rally - Paddon, Latvala, Loix & Verstappen.
Anmälan stängd - fullt startfält till Borås Bil Rallysprint.
TV-tablå för helgens Rally Poland, sju bilar med Svenskt intresse.
Anmälan stängde på 69 ekipage för SM Veckan, vassa namn i listan.
Oliver Solberg klättrar till seger på Sardinien.
Enköpings Motorklubb fyller 100 år - arrangerar jubileumsrally!
WRC tabellerna efter Rally Italia Sardegna.
Ogier tar segern trots miss - Solberg sexa totalt och överlägsen Rally2 vinnare.
Mattias Adielsson gör efterlängtad comeback i rally, kör Polo R5 i SM-Veckan.
Från Forshaga till Ohio - ett riktigt rallyäventyr tar fart!
Så gick det i Staffanstorps Festivalrace, Lundgren snabbast totalt.
Ogier pressas av Tänak inför avslutningen i Rally Italia Sardegna - Solberg snabbast för dagen.
Malm i 2wd Fiesta snabbast totalt i Enerco Rallysprint.
Ogier håller greppet, Solberg avancerar i Rally Italia Sardegna.
Bilsport Rally Cup laddar för 2026, Svedala, Trelleborg & Tjust klara för deltävlingar.
Enerco Rallysprint, Staffanstorps FestivalRace & Rally Italia Sardegna att följa under lördagen.
Ogier ledare efter Nevuilles miss - Solberg snabb i Rally2.
Forumaux toppar efter ss3 i WRC Rally Italia Sardegna.
300 ekipage anmälda för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten!
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |