|
 EVO Challenge summerar Kong Christian Race. PRESSRELEASE
Kong Christian Race – 25 april 2009.
* Jimmy Joge vann Evolution Challenge och totalt.
* Jocke Nyman kämpade väl och blev tvåa.
* Joachim Grahn slutade trea i sin seriedebut.
* ”Kongen” blev första tävling med en totalsegrande Evo Challenge-förare, någon som inte hänt tidigare och serien introducerades 2001.
* Samtliga i topp tre var förare i Evo Challenge.
Efter en imponerande körning i helgens Kong Christians Race kunde Jimmy Joge och hans co-driver Mikael Johansson vinna den andra deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. De vann också tävlingen totalt, vilket är första gången någonsin som en Evo Challenge-förare är allra snabbast sedan serien startade i England för nio år sedan.
Faktum är att nivån på Mitsubishi-fältet i Kongen var så högt att samtliga i topp tre tävlar i serien, med Jocke Nyman/Bo Holmstrand på andra plats och Joachim Grahn/Rikard Nilsson trea.
Årets Kong Christians Race i Kristianstad genomfördes i vårsommarsol, med fem specialsträckor i skogarna norr om stan. Även om vägarna har en slät yta, är de kända för att vara utslagsgivande med mycket sten i kanterna. Att köra brett eller att gena i kurvorna är inte att rekommendera.
Förra årets mästare i serien, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog gjorde comeback för att försöka försvara sin titel. Och de började strålande genom att vara snabbast av alla i tävlingen, trots att bilen inte gick riktigt rent.
Vid första serviceuppehållet, efter sträcka ett, var Nyman/Holmstrand 1,6 sekunder bakom ledande Magnusson/Hulterskog, med Joge/Johansson endast 0,2 efter på tredjeplats. Seriens nykomlingar Grahn/Nilsson var fyra, och femma vinnarna av premiären i Lima, Markus Hällbo/Lars Gustafsson - som liksom många andra var missnöjda med arrangörsnoterna denna gång.
Med Joachim Carlström/Jörgen Norman på sjätte plats och Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson på sjunde var Mitsubishimästerskapets arrangörer mer än nöjda: samtliga i serien låg bland de tio främsta! Men för Magnusson/Hulterskog lurade besvikelsen bakom hörnet, för redan på väg ut till nästa sträcka bestämde de sig för att bryta för att inte riskera motorn som fortsatte gå illa.
Joge/Johansson hade inga sådana problem, utan tog ledningen både i cupen och totalt med 0,6 sekund före Nyman/Holmstrand. Och efter att ha justerat stötdämparna på bilen passerade Hällbo/Gustafsson Grahn/Nilsson upp till tredjeplats just på sträcka tre.
Men Carlström/Norman fick det inte att stämma, och de snurrade 600 meter innan målskyltarna. Innan de kom igång igen hade de förlorat över 30 sekunder. Weng/Fredriksson hade fortfarande inte kommit underfund med noterna och förlorade tid. På tredje sträckan klippte de också vad som skulle bli en av tävlingens ökända stenar, och skadade ett styrstag. Trots att servicen förberedde för ett byte överskred de tiden och kunde inte tas in i resultatlistan.
Efter att ha utökat sin ledning till 1.9 sekunder gick Joge/Johansson ut på de avslutande två stäckorna med målet att ta segern. Uppgiften blev lättare då Hällbo/Gustafsson tappade rytmen i noterna, halkade av vägen och tappade över två minuter innan de kom loss från en sten på SS4. De kom ut igen precis före Nyman/Holmstrand, som tvingades slå av på farten i dammet. Med bara en sträcka kvar hade Joge/Johansson skaffat sig en ledning på 9 sekunder.
Med alla hjul på vägen gjorde Joge/Johansson en perfekt sista sträcka och segern var klar – både i Evo Challengen och totalt. Marginalen till Nyman/Holmstrand blev 8,6 sekunder efter att de gjort allt i sin makt för att ta ifatt.
Då Hällbo/Gustafsson satt fast på stenen, tog Grahn/Nilsson över tredjeplatsen, medan Carlström/Norman klättrade upp till fjärde.
“Det är stort att både ha vunnit Evo-cupen och hela tävlingen”, sa Joge vid målgång. ”Vi fick ju bryta i premiären och renovera motorn efter det. Sen rasade kopplingen när vi skulle testa inför Kongen, så 24 timmar innan tävlingen fick vi byta den. Därför är jag väldigt nöjd med resultatet, inte bara för egen del utan för hela teamet”.
Nästa, den tredje deltävlingen i Evolution Challenge Sweden äger rum den 15-16 maj, då i samband med SM-deltävlingen South Swedish Rally.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA strålkastare, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige deltävlingen 2
Resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 28:40.3
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 28:48.9
3 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) 29:49.5
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 30:31.9
5 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 32:50.8
Brutna
SS1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Misfire
SS3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) Bent steering
Ställning efter deltävlingen 2
Drivers
1= Markus Hällbo 18
1= Jocke Nyman 18
3 Joachim Carlström 13
4 Jimmy Joge 12
5 Hans-Erik Weng 10
6 Joachim Grahn 8
7 Peter Eriksson 7
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 18
2 Jörgen Norman 13
3 Mikael Johansson 12
4= Anders Fredriksson 10
4= Bo Holmstrand 10
6= Rikard Nilsson 8
6= Pär Almkvist 8
8 Per-Erik Svensson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2009-04-28 19:00
|
|
Ogier och Solberg snabbast på Sardinien.
När shakedown inför Rally Italia Sardegna avverkades under eftermiddagen kom Sebastien Ogier ut från dammet som snabbaste ekipage, 0,7 sekund bakom ses Takamoto Katsuta som delade tid med Sami Pajari.
Toyota även på fjärdeplatsen där Kalle Rovanperä finns om än på delad tid med Thierry Neuville ...Publicerad: 2025-06-05 18:18
WebTV sändning live från shakedown inför Rally Italia Sardegna, start 13:00.
Klockan 13:01 drar Elfyn Evans iväg på första vändan över sträckan Olbia Cabu Abbas på 2,19km ute på Sardinien, sträckan går som shakedown där de tävlande gör sista testerna och justeringarna inför rallyt.
Första körningarna sker i VM tabellens ordning för att de tävlande ska få känna på sina för...Publicerad: 2025-06-04 20:23
Södras RS-serie kör vidare med lördagens Staffanstorps FestivalRace.
Staffanstorps FestivalRace ingår i Södras RS-DM när Arlövs MC och Lunds AC arrangerar ihop, tre specialprov på asfalt går två gånger och ger 16km special.
39 åkare i listan fördelade över åtta klasser där 14 går för Trimmat 2wd, Peter Holgersson och Tommy Andersson ur A-klassen. Hans-Daniel Stein...Publicerad: 2025-06-04 20:20
Loeb kör Alpine A110 Rallye GT i helgens Rallye du Chablais.
Till helgen körs Schweiziska Rallye du Chablais, 17 mil asfalt över 14 sträckor väntar. Fyra sträckor dubbelt på fredagen följs av tre sträckor två gånger på lördagen.
Det närmare 60 bilar stora startfältet i internationella tävlingen stället flera snabba namn, med nummer 1 på bilen hittar vi Seb...Publicerad: 2025-06-04 20:18
Solberg söker mer erfarenhet på Sardinien.
Efter två segrar på tre starter i rally-VM hittills den här säsongen, reser Oliver Solberg till Sardinien den här veckan för att skaffa sig erfarenhet.
Solberg har lett sin klass när han tävlat på den italienska ön två gånger tidigare, men segrarna har uteblivit. Förra året fick han inte ens star...Publicerad: 2025-06-04 20:01
Stort intresse för SM Veckans Rallysprint i Norrköping, Hallberg i Polo R5.
Intresset är stort för SM-Veckans rallysprint, 40 platser finns till förfogande för tävlandet på Himmelstalundafältet. De två klasserna ses idag med 66 anmälda ekipage, 49 av dem i Trimmat 2wd och resterande för 4wd.
För den fyrhjulsdrivna klassen hittar vi senast anmäld Patrik Hallberg som nu sk...Publicerad: 2025-06-04 18:45
Imorgon shakedown inför Rally Italia Sardegna, följ med WebTV & Resultat.
Imorgon lagom till lunch rullar shakedown inför Rally Italia Sardegna igång, klockan 13:01 öppnar Elfyn Evans sträckan Olbia Cabu Abbas som mäter 2,19km. Sträckan går som shakedown där de tävlande gör sista testerna inför rallyt.
Evans startar först som VM ledare, han följs av åkarna i fallande s...Publicerad: 2025-06-03 22:34
Sju mil special i Drive VXO-Sprinten - asfalt och avslut i mörker väntar!
Karlskrona AK & Wäxjö MS bjuder in till Drive VXO-Sprinten – en unik rallyupplevelse på asfalt den 11 oktober!
Sju mil special!
Karlskrona Automobilklubb välkomnar rallyentusiaster från hela landet till Drive VXO-Sprinten lördagen den 11:e oktober 2025 – ett fartfyllt rallyäventyr med hel...Publicerad: 2025-06-03 22:21
Inför WRC Rally Italia Sardegna - Startfält, Tidsplan, TV-tablå och länkar.
68 ekipage går för start i Rally Italia Sardegna till veckoslutet, där väntar 32 tuffa mil special fördelat över 16 sträckor från Olbia. Shakedown vid lunchtid på torsdag följs av första specialsträckan fredag förmiddag.
12 mil om dagen.
Vid frukost går första sträckan igång, tre sträckor...Publicerad: 2025-06-03 22:11
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Rally SM.
Bakom EM-fältet i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia startade Rally SM sin tredje deltävling för året, 100 bilar gick för start där det bjöds på snabba vägar och högt tempo. Rally SM inledde under torsdagens kväll på Bråtebäcken och körde sedan EM seriens fyra sträckor per dag. Foto från några av SM...Publicerad: 2025-06-03 21:44
|
| |