|
 Hällbo premiärvinnare i EVO Challenge. PRESSRELEASE
* Markus Hällbo vinnare av årets första deltävling i svenska Mitsubishi-cupen.
* Jimmy Joge i klar ledning fram till sista sträckan, då motorn gav upp.
* Hans-Erik Wengs nya Evolution X gick som en klocka och han nådde slutmålet som andra man.
* Jocke Nyman tog sig i mål trots styrproblem och slutade trea.
Markus Hällbo och hans co-driver Lars Gustafsson vann premiären av årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, LBC-Ruschen den 7 mars. De övertog ledningen då Jimmy Joge/Mikael Johansson tvingades bryta med motorproblem på sista sträckan.
Limas tävling LBC-Ruschen, nära skidparadiset Sälen, ses som en av Sveriges mest populära vintertävlingar. Den bjuder på fina snövägar och lockade i år över 200 bilar totalt.
Tävlingen inledde också det andra året av den svenska serien för Grupp N Lancer Evolutions, och även om bara sex av de registrerade teamen kom till start, var det inte lätt att gå segrande ur striden.
Först ut av Evolution Challenge-ekipagen var fjolårets vinnare av LBC-Ruschen, Joge/Johansson, som efter 16 kilometers körning var endast 4,3 sekunder före Hällbo/Gustafsson. Trea efter första sträckan var Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson, som var ytterligare 10 sekunder efter, och Jocke Nyman/Pär Almkvist fyra – missnöjda över att inte vara i ledning. Nyman är specialist på snö, men en snurrning kostades honom över 20 sekunder.
Vid första serviceuppehållet rapporterade de tävlande att det var halare och mer svårkört än de hade väntat sig. Redan här hade några varit i kontakt med snövallarna. Femteplacerade Joachim Carlström/Jörgen Norman åkte till och med av ett par gånger och lämnade delar efter sig i framfarten.
Men för Peter Eriksson/Per-Erik Svensson var problemen ändå större. Ett elfel gjorde att bilen inte varvade över 4000 varv.
De följande två sträckorna var dels tävlingens kortaste på 4,4 km, och dels den längsta på 39 km. Joge fortsatte dominera Evo Challenge med en felfri körning. Han var de facto snabbast i hela startfältet på SS2, och fjärde snabbaste bil på SS3, alltså före flera långt mer kraftfullare WRC-bilar.
Hällbo rapporterade att han gillade den långa sträckan, och lyckades stärka sin andraplats medan Weng fick värdefulla mil i sin nya Evo X.
Nyman försökte hämta in förlorad tid från första sträckan, men var inte helt nöjd med hur bilen styrde. Vilket gjorde att han förlorade självförtroende i de trånga partierna.
Carlström körde för att avancera, men istället åkte han av och fick ta hjälp av åskådare för att komma loss ur snön. Erikssons dag gick heller inte enligt ritningarna, utan elfelet fortsatte spöka.
Med en ledning på 30 sekunder i Evo Challenge, verkade Joge/Johansson gå mot en klar seger. Men på fjärde och sista sträckan, 27 km lång, gick motorn sönder och LBC-Ruschen fick ett abrupt slut för deras del. Det gjorde att Hällbo/Gustafsson gick upp i ledning efter en taktisk körning, och överförtjusta kunde de ta sin första seger för säsongen.
”Jimmy var så snabb att jag inte alls trodde att jag skulle rå på honom. Det var en överraskning att komma ut från sista sträckan som ledare” sa Hällbo. ”Jag är verkligen glad över dagens vinst. Vi har lagt ner mycket jobb på att ställa in bilen, och segern gav oss valuta direkt. Nu ser jag fram emot säsongens första deltävling på grus.”
Weng/Fredriksson kom igenom sista sträckan utan några problem och tog hand om andraplatsen, och Nyman/Almkvist – som nu hunnit vänja sig vid styrproblemen – blev trea.
Eriksson/Svensson var nöjda med att komma i mål som fyra, för bilen gick fortfarande inte felfritt, och Carlström/Norman var lättade över att nå slutmålet i Lima och därmed femteplatsen i Evolution Challenge.
Andra deltävlingen i den svenska Mitsubishi-serien är Kong Christian Race den 25 april. Då är det inte snö utan grus som underlag, och start och mål är i Kristianstad.
2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränsle, Speedline Corse PPE hjul, Endless bromsar, Öhlins stötdämpare, PIAA ljus, Sparco, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge – Resultat deltävling 1
1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 50:20.6
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 51:02.4
3 Jocke Nyman (Östersund)/Pär Almkvist (Offerdal) 51:17.2
4 Peter Eriksson (Örebro)/Per-Erik Svensson (Örebro) 53:31.3
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 58:29.4
Brutna
SS4 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) Motorproblem
Resultat efter första deltävlingen
Förare
1 Markus Hällbo 12
2 Hans-Erik Weng 10
3 Jocke Nyman 8
4 Peter Eriksson 7
5 Joachim Carlström 6
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 12
2 Anders Fredriksson 10
3 Pär Almkvist 8
4 Per-Erik Svensson 7
5 Jörgen Norman 6
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Hyundai som planerat redo för WRC-serien 2026.
På sociala medier har dreven om att Hyundai Motorsport ska lämna WRC-serien gått hårt under våren och sommaren för att samla klick och läsare. Anledningen har varit att nuvarande kontrakt mellan Hyundais moderbolag och Hyundai Motorsport gällande WRC-satsningen endast gick över 2025.
Ett helt nor...Publicerad: 2025-07-31 14:35:37
Katsuta snabbast på shakedown - Solberg klart snabbast i WRC2 inför Rally Finland.
Ruuhimäki avverkad som shakedown och det var slutligen Takamoto Katsuta som stod för snabbaste tiden, det var många som gjorde fler rundor än vanligt. Japanen gjorde fyra och var genom sitt snabbaste åk 0,9 sekund före Sebastien Ogier. Bra flyt på Josh McErlean och Ford Puman som gav tredjetid, 0,3 ...Publicerad: 2025-07-31 14:00:44
Heller hyr Puma Rally1 till WRC Rally Chile.
Till Chiles VM-deltävling gör en av arrangörslandets stora rallyåkare åter start i Rally1 klassen. Det är 31-årige Alberto Heller som fått grönt ljus från M-Sport på en Ford Puma Rally1.
I 2023 års upplaga av hemlandets WRC-deltävling gjorde Alberto det samma, hyrde en Puma Rally1 och slutade då...Publicerad: 2025-07-31 11:06:02
WRC-kalendern 2026 presenterad, 14 deltävlingar.
Samtidigt som shakedown inför Secto Rally Finland drog igång släpptes kalendern för WRC serien 2026, tävlingarna känns i stort igen men ett par skiften i datum har gjorts.
Japan och Italien har bytt datum, istället för hösten körs Japan nu sista helgen i maj samtidigt som Italienska arrangören kö...Publicerad: 2025-07-31 09:16:02
Sprintserien kör vidare, två deltävlingar hos Strängnäs AMS.
Svenska Sprintserien kör sjunde och åttonde deltävlingarna i helgen hos Strängnäs AMS, aningen svalare med 64 ekipage i listorna varav 29 bilar i rallyklasserna. Som cupen erbjuder är det ett träningsåk följt av två tävlingsåk i varje deltävling.
14 bilar i Trimmat 2wd för rallybilar, vassa namn ...Publicerad: 2025-07-31 09:04:10
Mille Johansson jagar VM-ledning i Finland.
Efter en vår fylld av intensiva tävlingar i både VM, EM och Italien är Mille Johansson och Johan Grönvall tillbaka i Junior WRC – och redo att ladda fullt i jakten på VM-guldet. Med två deltävlingar kvar ligger duon tvåa i tabellen, bara sju poäng bakom australiensaren Taylor Gill inför helgens klas...Publicerad: 2025-07-31 07:57:57
WebTV direkt från shakedown inför Secto Rally Finland här!
Torsdag förmiddag dags för shakedown inför Secto Rally Finland, det är 4,12km av kända Ruuhimäki som nyttjas för ändamålet. En minut över åtta statar Ott Tänak först och följs av Elfyn Evans, Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä - första vändan går i VM tabellens ordning.
För WRC2 klassen är det v...Publicerad: 2025-07-31 06:06:53
Solberg hoppas att segersviten fortsätter i Finland.
Bara elva dagar efter att ha säkrat sin första WRC-seger i värstingklassen i Rally Estland, återvänder Oliver Solberg till jakten på mer WRC2-framgångar i Finland.
I sin tävlingsdebut med Toyota Gazoo Racing dominerade 23-åringen tävlingen i Estland och säkrade Toyotas 100:e WRC-seger någonsin.
...Publicerad: 2025-07-30 16:25:16
Följ morgondagens shakedown inför Secto Rally Finland.
4,12km Ruuhimäki inleder det finska VM-rallyt, Secto Rally Finland - sträckan används då som shakedown inför rallyt och startar 08:01 svensk tid under torsdagens morgon.
Först ut går man i VM tabellens ordning med Rally1 ekipagen först, följer gör WRC2 eliten där vi hittar Svenskt genom Oliver So...Publicerad: 2025-07-30 14:39:03
Närmare 200 ekipage för Svenska RallyCupens Kullingstrofé på lördag.
Kullingstrofén med närmare 200 ekipage till start från Herrljunga Folkets Park på lördag, arrangör Kullings MS. De tävlande ska köra fyra specialsträckor på 47km runt Herrljunga.
För fyrhjulsdrift 16 deltagare till start, leder cupen inför helgens deltävling gör Håkan Rönnebring som har Kim Nydén t...Publicerad: 2025-07-30 11:43:03
|
| |