|
 Seger och ledning för Weng i EVO Challenge. PRESSRELEASE
* Hans-Erik Weng tog sin första vinst I Evo Challenge och tar ledningen i mästerskapet.
* Andreas Magnusson som hade ett vinnande tempot till dess han fick bromsproblem, klättrar till andra plats totalt.
* På tre deltävlingar har Evolution Challenge tre olika segrare
I deltävling tre i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige, South Swedish Rally, kunde Hans-Erik Weng med co-driver Anders Fredriksson hämta hem sin första triumf i den enda officiella märkescupen för standardbilar i Grupp N-klassen, Mitsubishi Lancer.
De kunde ta ledningen efter att de första sträckornas segrare, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, förlorade dyrbar tid då bromsarna slutade fungera på specialsträcka 11. Men Magnusson/Hulterskog kämpade sig tillbaka och slutade på andra plats före Joachim Carlström/Jörgen Norman som blev trea.
South Swedish Rally är en av de mest välkända tävlingarna i landets bilsportkalender, och tävlingen utgjorde också premiär i Rally-SM sedan vinterns planerade deltävlingar fått ställas in. Tävlingen startade på fredagseftermiddagen från Ljungby, med sex grussträckor innan förarna fick ta nattvila. Därefter följde ytterligare åtta sträckor på lördagen i fortsatt ljuvligt sommarväder.
Av de tio team som registrerat sig för Evo-Cupen hade sex anmält sig till South Swedish Rally, men Joachim Borg/Lill-Erik Gustavsson fick kasta in handduken ett par dagar innan start på grund av problem med bilens transmission. Deras plats tog Tobias Gustafsson/Fredrik Leierth, som äntligen kunde göra sin länge önskade debut i Mitsubishi-mästerskapet.
I förhoppning om att kunna nå ett toppresultat i Rally-SM, valde Jimmy Joge/Mikael Johansson i sista minuten att konvertera till bränslet E85. Det bränslet är inte tillåtet i Evo-Cupen som följer FIA:s internationella regler, vilket gör att han inte kan tillgodoräkna sig poäng den här gången.
Andra omgångens vinnare, Andreas Magnusson/Fredrik Hulterskog, drog upp tempot från början. De såg inte bara ut att ha skaffat sig en ointaglig cupledning, utan ledde också Grupp N totalt i tävlingen.
Helt annorlunda började South Swedish Rally för Jonas Ericsson/John Stigh. Halvvägs in på första sträckan slog han i en sten med vänster framhjul vilket fick gasen att hänga sig. Oförmögen att kunna få ner farten, slog han i ytterligare ett par stenar - med samma hjul – och med så stora skador var rallyt över för deras del. Ett trist slut på vad som såg ut att bli ett bra race för den unge, talangfulle föraren.
Efter första dagens slut visade resultattavla att Magnusson ledde gänget Evo-cupförare med 55 sekunders marginal till Weng/Fredriksson, som också de tvingades slå av på takten efter att ha träffat en sten. Tursamt nog utan alltför stora skador, annat än att de tappade värdefull tid.
Carlström/Norman hade ökat tempot och var nu bara tretton sekunder efter på tredje plats, medan Gustafsson/Leierth fanns ytterligare 32 sekunder bakom – i full färd med att lära känna sin nya Evo IX:a.
I det varma och soliga vädret var andra dagens sträckor täckta med ett lager lösgrus ovanpå de hörda vägarna. Förarna rapporterade att vägarna var mycket hala.
Magnusson/Hulterskog fortsatte att dominera Evo-Cupen fram till sträcka elva, då de upptäckte att de förlorat all bromsverkan efter en hårnål. Med 10 kilometer kvar att köra rasade de i listan och var plötsligt 42 sekunder efter Weng/Fredriksson och sex efter Carlström/Norman.
Med bara tre sträckor kvar bestämde sig Magnusson/Hulterskog för att ta i hårt. En satsning som räckte till andra plats, men inte ända fram för att återta ledningen från Weng/Fredriksson. Därmed kunde Säffleekipaget ta sin först cupseger med en marginal på bara 14 sekunder.
”Jag är väldigt glad över att ha tagit min första seger i Cupen”, säger Hans-Erik Weng.
”Vi trodde inte vi skulle klara det, men så fort Andreas (Magnusson) fick problem fick vi den möjlighet vi behövde. Det var tufft att hålla det höga tempot över de tre sista sträckorna, så jag är verkligen glad över att vi lyckades.”
Även om inte Magnusson/Hulterskog lyckades ta sin andra raka cupseger för säsongen, så var de nöjda med sin insats i rallyt: tre sträcksegrar totalt i Grupp N och de bevisade att det inte nödvändigtvis måste vara E85 i tanken för att vara snabbast.
Carlström/Norman jublade över att vara på andraplats, för andra gången i rad. Gustafsson/Leierth var å sin sida frustrerade över att förgreningsröret började läcka på näst sista sträckan. Totalt sett var de ändå nöjda för både självförtroendet och farten ökade vartefter tävlingen led.
Dagens tre första i mål är också de tre första i mästerskapet, och svenska Evo-Cupen har kommit halvvägs i årets premiär-säsong. Fjärde tävlingen i cupen är Jämtrallyt i Östersund, den 28 juni.
2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige samarbetar med:
Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart och RPM Promotions.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige - Resutat deltävling 3
1 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:31:28.5
2 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:31:42.8
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:31:53.1
Brutna
SS1 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS13 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) Motor
Mästerskapet efter deltävling 3
Förare
1 Hans-Erik Weng 30
2 Andreas Magnusson 29
3 Joachim Carlström 20
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 17
6 Joachim Borg 6
7 Kenneth Jonsrød 5
8 Mikael Gustafsson 3
Co-drivers
1 Anders Fredriksson 30
2 Henrick Hulterskog 29
3 Jorgen Norman 20
4 John Stigh 17
5 Mikael Johansson 12
6 Lill-Erik Gustafsson 6
7 Ola Persson 4
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2008-05-27 18:08
|
|
Berglund leder totalt - tuff öppning på Midnattssolsrallyt – storpublik på utmanande sträckor.
Fredagen bjöd på både klassisk rallykänsla och stora utmaningar när KAK Midnattssolsrallyt 2025, Sveriges största historiska rallytävling, inleddes med sju specialsträckor kring Malmköping och Flen. Redan på den första sträckan – tävlingens längsta med sina 1,8 mil – tvingades hela 18 ekipage bryta ...Publicerad: 2025-07-11 21:55
Tidemand och Kjaer överst på pallen i Hästkraftshelgens rallysprint.
Tävlingsgeneral Anders Fredriksson i Årjängs MK har tur med vädret, vad som synts på bilderna en solig fredag med rallysprint uppför Marknadsbacken där en sträcka på 2km gick tre gånger, enskilt bästa åk gäller som slutresultat vilket innebär att alla tar i för fullt dagen igenom.
En rad inbjudna...Publicerad: 2025-07-11 21:46
Calle Carlbergs otroliga bedrift, två segrar på två kontinenter inom sex dagar!
Början av juli månad blev minst sagt hektisk för den svenska rallystjärnan Calle Carlberg. Utsedd av Peugeot Sport att representera märket i det kanadensiska rallymästerskapet, kastades Carlberg och hans team in i ett äventyr över Atlanten. Målet var att samla värdefull erfarenhet och säkra ett star...Publicerad: 2025-07-10 21:44
Följ fredagen i Hästkraftshelgen, Midnattssolsrally, SM O.K. Auto-Ralli & GTC Rally.
Hästkraftshelgens Rallyprint med 30-tal vilda rallyåkare som gör upp om prispengar under dagen, tre åk uppför den i år 2km långa sträckan som avslutas på marknadsplatsen. Prispengar till de snabbaste samt till det ekipage som utses till "best in show". Enskilt bästa åk och tiderna kan följas under d...Publicerad: 2025-07-10 21:42
Full startfält i prestigefyllda Slottssprinten.
I år blir Slottssprinten en del av Midnattssolsrallyt när Katrineholms MK också arrangerar den klassiska stortävlingen. Midnattssolsrallyt går två dagar, för Slottssprinten handlar det bara om tävlande på lördagen och de 110-talet tävlande åker samma fyra sträckor som de klassiska bilarna. Start vid...Publicerad: 2025-07-10 21:41
Midnattssolsrallyt drar igång, sju sträckor under fredagen - Resultat, Rallyradio och WebTV.
Första dagen för Midnattssolsrallyt, de tävlande i regularity rullar ut från Ericsbergs Slott vid 8:10 mot första sträckan, 70 minuter senare drar Historiska bilarna iväg. Tre kända sträckor norr ut innan man vid 12-tiden går in för service på stora Malmahed i Malmköping.
Regularity har två timma...Publicerad: 2025-07-10 21:40
Carlberg hyllas av Rallylegendaren Miki Biasion.
Med hela 37 Rally-4-ekipage vid starten av junior-EM:s fjärde deltävling i Italien, tack vare den nystartade italienska cupen Lancia Trophy, ställdes Carlberg inför en formidabel utmaning. Italiens snabbaste förare var redo att mäta sig med honom på hemmaplan. Inför tävlingen var förväntningarna tyd...Publicerad: 2025-07-10 13:09
Midnattssolsrallyt rullar igång, foto från serviceplats och besiktning på gång.
Midnattssolsrallyt för första gången med start & mål i Katrineholms kommun, vid Ericsbergs Slott blir det i år ett samarrangemang med klassiska Slottssprinten. 140-talet historiska bilar tar plats i rallyt, 120 ekipage gavs plats i Historiska rallyklasserna och 25 i regularity - 11 specialsträckor p...Publicerad: 2025-07-09 22:34
Hälsingeserien kör uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
Vårdkasbacken Härnösand med Örnsköldsviks RK som arrangör ingående i Hälsingeserien. En sträcka på 900 meter körs dubbelt, dubbla åk varav enskilt bästa åk gäller som slutresultat.
Svalt intresse med 20-talet bilar, grupp F delat i fram- och bakhjulsdrift där Rune Grafström, Mikael Gullinder och ...Publicerad: 2025-07-09 22:21
Midnattssolsrallyt, 120 ekipage i Historiskt, färre klasser, tuffare startfält och häftiga bilar.
Elva sträckor i konceptet runt Ericsbergs Slott väntar för Midnattssolsrallyts historiska klasser, runt tio mil ska avverkas varav merparten på fredagen där sju sträckor utgör dagen. Service på Malmahed i Malmköping mitt på dagen. Två av sträckorna går dubbelt och tre bara en gång, bland annat avslu...Publicerad: 2025-07-09 22:17
|
|
Tidigare nyheter:
Midnattssolsrallyt rullar igång, foto från serviceplats och besiktning på gång.
Hälsingeserien kör uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
Midnattssolsrallyt, 120 ekipage i Historiskt, färre klasser, tuffare startfält och häftiga bilar.
30-talet snabb åkare i fredagens sprint under Hästkraftshelgen i Årjäng.
Hallberg i listan för helgens San Marino Rally - med Skoda Fabia Rally2 Evo.
Midnattssolsrallyt, 24 åkare i Regularity först i startfältet.
Klassiska rallybilar tar över Sörmland – KAK Midnattssolsrallyt laddar för folkfest 11–12 juli.
Andervang i startlistan till helgens GTC Rally i Holländska mästerskapet.
Tre Svenskar i helgens SM O.K. Auto-Ralli, kör för finska & nordiska mästerskapen.
Midnattssolsrallyt på gång, här är rallyts fem föråkare.
Överraskande seger i Meeting Småland Rally Skilling 500.
Tuff EM-helg i Rom avslutade intensiv period för Mille Johansson.
”Konst & Rally” besöker Volvobyggare som skruvar i Toni Gardemeisters rallyteam.
Svenskt i listan för Rallye Weiz - Historic.
ERC-tabellerna efter Rally di Roma Capitale - Calle drar ifrån i ERC4 och Junior ERC.
Tablå inför Midnattssolsrallyt, Rallyradio och WebTV under dagarna två.
Calle tar tredje raka Junior ERC segern - Grahn fyra i ERC3 - Mille 15:e totalt i Rally di Roma Capitale.
Carlberg leder stort i Junior ERC - tre sträckor kvar av Rally di Roma Capitale.
PG, Kristoffersson, Ward, Bermingrud och Levin - stjärnspäckat i Hästkraftshelgens rallysprint.
Crugnola leder Rally di Roma Capitale - Calle i JEM topp, Grahn femma i ERC3.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |