NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Robin Adolfsson med co-driver Nicklas Jidflo tog sig upp till tredjeplatsen i tabellen för 4WD Övriga.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Emrik Smedberg och Carl Eriksson fortsatte stabilt med att samla poäng.

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Hans Bååth med co-driver Andreas Sigfridsson slutade East Sweden Rally på 23:e plats av 58 startande vilket är ett av duons bästa resultat hittills.
DRIVE VXO Motorsport klättrar i Teammästerskapet i Rally-SM.
PRESSRELEASE

Efter årets tredje deltävling i Rally-SM, East Sweden Rally i Linköping avancerade DRIVE VXO Motorsport fyra placeringar i teammästerskapet.

Robin Adolfsson med co-driver Nicklas Jidflo tog sig upp till tredjeplatsen i klassen 4WD Övriga, Emrik Smedberg tillsammans med Carl Eriksson håller niondeplatsen i otrimmat 2WD. Hans Bååth och Andreas Sigfridsson gjorde sitt hittills bästa resultat och tog sig i mål på 23-plats av 58 startande i den stora klassen Trimmat 2WD.

Teamet samlade ytterligare 20 poäng och avancerar från elfte till åttonde plats i Rally-SMs Teammästerskap.

Robin Adolfsson och Nicklas Jidflo tog återigen värdefulla SM-poäng. Duon ligger nu på en tredjeplats i klassen med endast 6 poäng upp till andraplatsen.
"Vi körde bra hela dagen. Vi låg innanför ramen för vad som är rimligt utan att ta alltför stora risker. Vi tappade 15-20 sekunder på SS3 och lite till på SS6 när bromsarna inte orkade med. Det fick gå på ren vilja. Vi fick åka brett och sladda av farten när bromsarna inte orkade, det tog oss i mål men med tidstapp naturligtvis. Vi tog verkligen i idag och missade tyvärr tredjeplatsen med 0,5 sekunder och hade 20 sekunder upp till andraplatsen", sammanfattar Robin Adolfsson.

"Utan problem hade vi varit med och fajtas om andraplatsen. Vi fick dock med oss en bra poängskörd efter att ha tagit fulla powerstage poäng på SS7. Med tempot från Linköping kommer vi väl förberedda till Sandviken om två veckor och då kommer vi köra för SM-silver", fortsätter Nicklas Jidflo.

Emrik Smedberg och Carl Eriksson fortsatte med sin stabila körning och plockade återigen viktiga poäng.
"Vi gör inga misstag utan åker på och sätter bra tider på de sträckor där vi kan. Vår utmaning är att vi tappar på krokiga partier där vår Gr N-bil bil förlorar på grund av sin högre vikt jämfört med våra konkurrenters lättare R2-bilar. Vi lär oss dock mycket av detta och jobbar ständigt med att hitta sätt att anpassa körningen för att bli så effektiva som möjligt på de partier som inte riktigt passar bilen. Ser vi till de positiva sidorna så kan vi konstatera att de sträckor där det går att åka ett jämnt tempo, utan alltför många temposänkningar, hänger vi med bra. Vi åker på och samlar poäng även i Sandviken så får vi se hur långt de räcker i totalen. Vi har sju poäng upp till femteplatsen och med lite tur kan vi ta oss dit", säger Emrik Smedberg.

"Vägkaraktären i Linköping var värdefull för oss i utvecklingen av vårt notskrivande. Särskilt sträckorna på övningsfältet som innehåller väldigt många olika varianter på svängar med en och samma radie. I kombination med att vi försöker hitta en effektivare körstil måste vi också skapa förutsättningar för att kunna utnyttja den. Och för det krävs noter som ger Emrik en mer detaljerad beskrivning av vägen", berättar Carl Eriksson. "Vi gjorde stora framsteg med detta i Linköping och det kommer vi ha stor nytta av framöver, oavsett bil."

Teamchefen Hans Bååth med co-driver Andreas Sigfridsson slutade East Sweden Rally på 23:e plats av 58 startande vilket är ett av duons bästa resultat hittills.

"Vi ser detta som ett rejält kliv framåt på vår nivå", säger Hans Bååth. "Vi försöker öka tempot utan att ta alltför stora risker. Samtidigt utvecklar vi bilen som ännu är ganska oprövad i Sverige. Vi är inte så många som kör BMW M3 här, därför har vi sneglat mycket på Finland där bilen är vanligare. Dock skiljer sig vägarna åt en hel del och vi har nu efter dryga två år med bilen utvecklat framförallt fjädringen mot att passa både oss och de svenska vägtyperna. Bilens setup är idag väldigt annorlunda jämfört med när vi började köra den 2018. Vi känner en allt större trygghet i bilens uppträdande vilket är en förutsättning för att tempot skall kunna öka..."

"Jag trodde att vi skulle kunna höja tempot ett snäpp i Linköping" kommenterar Andreas Sigfridsson. "Bilen , noterna och körningen kändes bra i Hässleholm men tyvärr fick vi inte så många mil och framförallt ingen clean sträcka där vi kunde utvärdera tiderna. I Linköping åkte vi fortare än någon gång tidigare under de två senaste åren vi tävlat tillsammans. Det ska bli kul att se vad detta kan räcka till i Sandviken."

Efter tre deltävlingar ligger Robin och Nicklas på tredje plats i klassen 4WD Övriga med endast 6 poäng upp till andraplatsen.

Emrik och Carl lämnar Linköping på en niondeplats i förarmästerskapet för klassen otrimmat 2WD/R2 med sju poäng upp till femteplatsen.

Hans och Andreas är hittills poänglösa i SM men tog sig i mål på 23 av 58 startande i Trimmat 2WD i East Sweden Rally.


» Pressrelease från Drive VXO Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2020-09-08 18:42






Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
© emotorsport.seÄven den fjärde delen av reportageserien inleds i Småland, nu med Victor Karlsson tävlandes för Vimmerby MS, hur är tanken att ditt 2025 ska bli i rallyskogen?
- Efter en mindre bra säsong 2024 så är vi verkligen revanschsugna inför kommande, klart är att Jonas Sandberg, Norrköpings MK kommer at...

Publicerad: 2025-01-01 11:39


Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
© emotorsport.se92 ekipage anmälda för WRC premiären Rallye Monte Carlo, men bara 70 får en plats i rallyt - gallring är ett problem få VM arrangörer har. Anledningen till maxtaket är plats och utrymme för serviceplats men också via avtal med markägare och miljöorganisationer men arrangören har idéer inför framtide...

Publicerad: 2024-12-31 12:46


180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
© emotorsport.seRally3 klassen börjar nå även mot norden, Finland har varit på gång och har egen klass i nationella mästerskapet där Ford Fiesta och Renault Clio Rally3 finns representerade.

Just Fiesta och Clio är enda modellerna för marknaden, först ut var M-Sport med Ford Fiesta som tack vare Junior WRC seri...

Publicerad: 2024-12-30 20:35


Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
© emotorsport.se73:e Rally Costa Brava avgörs 13-15:e mars från Spanska Girona, arrangören öppnade en föraranmälan långt innan flera serier var satta då intresset årligen är stort för rallyt.

För en kort tid sedan fick rallyt officiell EM status för Historiska mästerskapet, som 174:e ekipage i listan kom Tobias ...

Publicerad: 2024-12-30 20:28


Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Fau Zaldivar Motorsport.Fabrizio Zaldivar från Paraguay blir förste förare att ta plats för Skoda Motorsport och Toksport i WRC2 serien 2025, idag presenterade Skoda sin förste förare för den kommande säsongen och ett bekant ansikte tar plats.

Zaldivar har tävlat för teamet tidigare och körde i år WRC2 serien i en Skoda...

Publicerad: 2024-12-30 15:05


Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
© Cin Cin MoviesEfter en spännande säsong där team X-raid med tyskan Annett Quandt och Annie Seel har kört i klassen T3 Challenger kan nu tjejteamet ställa sig på prispallen.

Inför sista deltävlingen låg de på fjärde plats men med ett suveränt tidskval och fin uppkörning klev de upp på en total tredjeplats i de...

Publicerad: 2024-12-30 14:22


Tidigare nyheter:
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.