NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Den här motorhuven fick vi lyfta av och på många gånger. Till slut la jag den vid sidan av bilen! Ja, intresset var stort kring den grön-gula Volvo PV:n från Ludvika. Alla verkar ha sett Adam Backström Motorsport på nätet, där ställ på bilen i full fart är mer regel än undantag! Viktor Norrback (fr.v), Adam Backström och Mathias Hellgren.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Lennart Eriksson MK Kopparberg tog bekvämt plats vid den snabba Volvo PV:n. Själv debuterade han i Morskogabacken 1977. Blev totaltvåa i SMK Örebros Bildelstrofén 1979. Om inte för att en efteranmäld Björn ”Nalle” Johansson dykt upp! Kom också på en tionde plats i A-förare special i Bergslagsrallyt 1979, i en 170 hästars Volvo 142. Fick ett återfall 1987 och då inhandlades en Opel Kadett. Den bilen såldes senare vidare till 'Byqvistarn' i Frövi.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Här har vi en bilkunnig person tillsammans med sin sambo Christina Dahlström. Ingen mindre än Bertil Maununen. En klippa för alla tvåtaktsåkande Saab-förare. – Jag började hos Saab-försäljaren Thappers i Örebro 1971. Arbetade som plåtslagare bl. a. Började hjälpa Nora MK:s snabbe Folke Egefalk och många andra. Byggde själv i ordning en Saab av 1964 årsmodell för Klassiska Rallycupen senare. Motorn byggd av Matti Pajula. Tävlade med den under några år i mitten av 90-talet. Tyvärr fick jag problem med hälsan och bilen såldes till Tyskland. Vilket jag ångrar än i dag!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Vad är det nu som kommer upp för backen? – Vi vänder oss om, vi hör det karakteristiska ljudet som bara en trimmad BMC har. Jäklars vilken fin hundkoja. Utrustad med störtbur och fullt tävlingsklar! – Om inte Coronan kommit, så hade vi kört Midnattsolsrallyt, berättar Magnus Nordqvist (t.h). Motorn har en utökad volym till 1293 cc, vassare kam och ger ca 85-90 hkr. Vi öppnar motorhuven och där är det skinandes blankt. Jag öppnar förardörren och det är en 'nybilsdoft' som kommer . Den är nyrustad berättar Magnus stolt. Pappa Arne Andersson (t.v) har en likadan koja som han kört Midnattsolsrallyt med 2017 och 2018. Man kan konstatera när man är så nära bilen, att i en hundkoja sitter man verkligen nära vägbanan.
Rallymingel vid Skogshyddan i Järnboås.
PRESSRELEASE

Tror aldrig det varit sådan trafik uppför den branta Skräddarbacken. Lördagen började annars med en timmes regn, men sen kom solen. Förste besökare var Göte Nygrens kartläsare Mikael Yliluoma. Han berättade om strapatser i rallyskogen. – Titta där, Göte kom på 11:e plats i A-förar Std B under Badarsvängen 1978. Bilarna började rulla in mot huset, en efter en. Som tur är hade jag utökat parkeringen till i år. Räknade ledigt med att få plats med 10 bilar. Jag hade det på känn, det var ju inte vilka rallybilar som helst som var på plats!

Det var inte bara klassiska rallybilar, resultatlistor och gamla tävlingsbilder som visades när man kom upp för Skräddarbacken. En meriterad konstnär visade sina akvareller i blandteknik och i experimentell konst, Karin Pettersson från Örebro.

Keramikern Jennie Henriksson, född och uppväxt i Gammelhyttan, visade sina avancerat tillverkad organiska kärl, innehållandes material från trakten.

Dessa två ingick i konstrundan Ljusstråk, som utgick från Nora. De historiska Rallybilarna och ”Rally i text o bild” var liksom vid sidan av. Men på samma plats!

En man lät sin hustru fotografera honom då han nästan kramade den röda Saab Sportens tak. Han la sitt huvud mot taket och log överlycklig. – Jag har haft en sådan här bil, en T-bil berättade han. Jag skulle ha haft kvar den! Vi öppnade motorhuven och han berättade om mekandet kring motorn och vad som stötte på problem ibland.

En man dök upp med jackan full av påsydda dekalmärken, han visade sig ha varit involverad i Ford-klubben under många år. – BURTON som det står på ”Bengas” ventilkåpa i Cortinan, är ett trimningsföretag i London som fortfarande existerar, berättade han.

Helt ljudlöst kom två cyklandes par gåendes uppför den branta Skräddarbacken. Vilken prestation! Konstföreningen Ljusstråk hade ett lotteri man deltog i om man cyklade runt och fick en stämpel införd i sitt häfte.

Akvarellmålning, keramik och rally, visade sig komplettera varandra bra, allt enligt besökarna. Det var en fantastiskt trevlig stämning i det soliga lite höstaktiga vädret.

Ja, vi fick lyfta på motorhuven många gånger i bilarna. Adams PV hade en hög ventilkåpa konstaterade vi, men det berodda på rullvippbryggan. Man var också fascinerad av den långa raka växelspaken i PV:n. Det var ingen vanlig M40 här inte!

En f.d. polis berättade om när han var med och introducerad Saab 99 Turbo för sina kolleger i slutet av 70-talet, utbildning, testning och information om bilen m.m.

Jag hörde två personer stå och prata om rallybilarna, varpå den ena sa. – Vilken bil skulle du välja om du skulle få? Det kom aldrig något svar. Inte så konstigt kanske, de var lika fina alla tre!

Alla besökare, män som kvinnor tyckte att det var roligt att se så gamla bilar. Dessutom i så fint skick! – Tävlar dom verkligen med bilarna? Jaa, svarade jag, idag är de här för uppvisning. Men snart är det tävlingsdag. Volvo PV:n ska delta i SM i Sandviken om två veckor. Att dom vågar tävla med så fina bilar, undrade många. Jo, men det här är entusiaster, skickliga förare och duktiga mekaniker.

Personligen tycker jag det är extra roligt med Ludvika-gänget. Unga människor som vill framåt i rallyspåret. I en gammal häftig topptrimmad PV. Dessutom med en duktig förar och kartläsarbesättning i. Omgivna av hänförda mekaniker.

Slutsummerat helgen Rally & Konst 2020, var alla inblandade väldigt nöjda och belåtna. Fantastiskt väder, många besökare och mycket trevliga människor. Sammantaget blev det en toppen helg!

- Hoppas vi ses igen, avslutar Nils-Brage Pettersson.


– Det här var nog annars lite av en favoritbil för mig, berättar Karl-Gustav Boström Hällefors MK och pekar på ”Knaggens” Volvo PV. Han började med O-tävlingar för att sedan gå över till VW 1500 S och rally. Snabbt ”böt” han upp sig till en Saab. En så kallad T-bil som han hämtade i Trollhättan 1970. Han fick den till reducerat pris. Körde Svenska Rallyt i slutet på 70-talet. – Men vi hamnade på taket vid Kloten, jag och Willy Andersson, med bara två sträckor kvar att köra! Min sista bil i tävlingssammanhang blev en pilgrön VW 1303 S.


Det kom en skur strax innan stängning söndag. Vad vore rallylivet utan kunniga arrangörer, dessa skickliga funktionärer som har ”koll” på allt runt omkring? Den administrativa personalen som gör allt för att förare och kartläsare bara kan åka rally! Ja, en sådan person är Anette Pettersson, smålandstjejen som flyttade upp till Örebro i mitten av 70-talet. Meritlistan kan göras lång, vägvakt, funktionärslicens, tävlingsledare, ordförande, styrelsemedlem i västra bilsportsförbundet, m.m. Hon hjälpte senast till under Slottsprinten i juli i år. Vid kartläsarsidan står ”Co-drivern” själv, Per-Erik ”Beppe” Svensson. Han startade faktiskt sin karriär hos undertecknad. – Det var i Kvastadansen Kalmar 1978. Vi kom några kilometer in på första sträckan, sen gick kopplingen i Amazonen, det var bara att bryta. Egentligen var det Ronny Wallberg, snabb Std. B-förare som fick in mig till Teknis MC, berättar ”Beppe”. Som sedan mest åkt med fortåkaren Staffan Bergdahl. – Först i en 142:a, därefter Ascona B, Audi 80 Qattro, Mazda 323. Inga dåliga bilar, men värst tror jag var Toyota Corollan som var en WRC-bil! Men Ford Escorten, RS 1800 han har nu, går inte av för hackor heller. Eller som engelsmännen brukar säga ”Världens bästa rallybil”!

Publicerad: 2020-09-07 20:10:42






Programförsäljning för TV-Svängen, start på fredag från följande orter.
© SMK Hörby.60 års jubilerande TV-Svängen avgörs på lördag 20/9, runt om i Mellanskåne med 120 startande ekipage för Södras DM, Smålands DM, Sydsvenska Mästerskapet och Volvo Euro Cup.

Första start kommer ske klockan 10:00 från Nya Torg i Hörby, innan sex unika specialsträckor i trakterna av Stehag/Röstånga,...

Publicerad: 2025-09-17 10:42:33


Fyra svenskar i helgens Rally Midtsjælland - Helin jagar poäng i mästerskapet.
© Helin Motorsport.Rally Midtsjælland är fjärde deltävling i Danska mästerskapet, rallyt inleds lördag morgon med två sträckor dubbelt med service mellan varven. En längre service mitt på dagen innan tre nya sträckor går dubbelt, avslutning fram mot 18-tiden - det ger drygt 11 mil special.

Med nummer 20 av de närma...

Publicerad: 2025-09-17 09:01:12


Arvid tillbaka på grus med Peugeot i helgens Rally Cecis.
© Arvid Carlsson Motorsport.Lettiska Rally Cecis till helgen, åtta sträckor på 105km ska avgöras mestadels på grus. Ett 70-tal ekipage för rallyt som ingår i nationella mästerskapet och Tour European Rally. Fredag kväll går en sträcka på 14,7km dubbelt. Omstart lördag förmiddag dä totalt sex sträckor körs innan målgången vid 1...

Publicerad: 2025-09-17 06:01:13


GK Door Team Sweden vinnare i SM seriens teammästerskap.
© emotorsport.seEtt mästerskap för team har ingått i Rally SM under säsongen, ett lite undanskymt mästerskap för de sex teamen som anmält sig för säsongen.

Vinner mästerskapet gör GK Door Team Sweden som plockade 94 poäng under året genom att plocka fulla poäng i tre av fem deltävlingar. De har även tillhört top...

Publicerad: 2025-09-16 14:29:22


Sex sträckor, Klassiker & Bilsport Rally Cup, sträckbeskrivning inför Rally Vetlanda.
© Vetlanda RRC.Rally Vetlanda med närmare 49km på sex sträckor den 4:e oktober, Vetlanda RRC som arrangör och på plats Bilsport Rally Cup, Klassiska & Historiska Rallycuperna samt RM för Historiska Rallybilar. Men vad kan då de tävlande vänta sig av sträckorna, vi låter arrangören beskriva.
- Vi kan börja med ...

Publicerad: 2025-09-16 10:52:14


Andervang summerar Eurol Hellendoorn Rally, femma totalt trots avåkning och felaktigt däckval.
© Privat.Fredag och lördag kördes Holländska Eurol Hellendoorn Rally, Stig Andervang och Sven Hakkesteeg körde rallyt. Tävlingen var lång, 16 sträckor med en längd på 155km. Fyra av dessa kördes i mörker samt delvis i regn.

De startade med en femtetid på ss1 men på ss2 försvann tid, ett förarmisstag.
- <...

Publicerad: 2025-09-16 08:56:46


60-års jubilerande TV-Svängen på lördag.
© SMK Hörby.På lördag den 20 september firar SMK Hörbys rallyklassiker, ”TV-Svängen” 60 år. Det hela började klockan 19.00 den 2 oktober 1965 när SMK Hörbys tävlingsledare Mauritz ”Macke” Elofsson flaggade iväg Hässleholmarna Bertil Lind/Anders Ericssons som hade startnummer ett på sin Ford Cortina GT. Med dett...

Publicerad: 2025-09-16 05:55:38


Riktigt spännande tävling när SverigeSerien körde i Nora.
© Roger Fransson.Precis som införsnacket slog fast så blev det en riktigt fin tävling i Nora. Magnus ”Linkan” Lindqvist som numera satt Fredrik Rudmalm i sin högerstol visade gammal fin storform och vann högsta elitklass A/B. Cup C vanns som väntat av Mathias Hansson och co-driver Tobias Holmström, dessutom vann duo...

Publicerad: 2025-09-15 16:54:25


WRC tabellerna efter Chile Rally Bio Bio.
© Jaanus Ree / Red Bull Content Pool.Rally Chile Bio Bio blev en succé för Toyota som tillverkare och Toyota Gazoo Racing som team - genom Sebastien Ogier säkrade man segern och är nu enskilt mest vinstrika tillverkare i WRC serien genom tiderna. Inför helgen delade man platsen med Citroen som inte längre tävlar i huvudklassen.

Ogie...

Publicerad: 2025-09-15 13:05:39


Världsmästare Solbergs ord efter säkrade WRC2 titeln i Chile.
© Toyota Gazoo Racing.Sådan fader, sådan son. Oliver Solberg (23) följer sin pappa Petters fotspår och säkrade sin första VM-titel i rally i helgen.

På söndagen firade Oliver och kartläsaren Elliott Edmondson VM-titeln i den näst högsta nivån i rally-VM efter de säkrat segern i Rally Chile i säsongens sista av sju kva...

Publicerad: 2025-09-15 12:23:42


Tidigare nyheter:
60-års jubilerande TV-Svängen på lördag.
Riktigt spännande tävling när SverigeSerien körde i Nora.
WRC tabellerna efter Chile Rally Bio Bio.
Världsmästare Solbergs ord efter säkrade WRC2 titeln i Chile.
Foto från fyra av sträckorna i South Swedish Rally.
Så körs Marknadsnatta - gammalt och nytt bland sträckorna.
Listan för klassiska Safarirallyt släppt - flera Svenskar i vinterns rally.
Favoritsegrare i YRC-Sprinten.
Andervang femma i Holländska Eurol Hellendoorn Rally, nu väntar Svenskt grus.
Ogier vinner i Chile och tar VM ledning - Solberg klar WRC2 mästare.
Solberg och Edmondson mästare, körde just hem Rally Chile Bio Bio.
Grahn snabbast även söndag, vinner YRC-Sprinten.
Solberg 8,8km från WRC2 guldet, Ogier går för VM ledning - en sträcka kvar!
Foto från South Swedish Rally, del 1.
Rådström, Johansson, Berg och Larspers SM vinnare 2025.
Eddie vinnare i Ungdomsrally, snabbaste Standard i Addinol Sprinten.
Larsen snabbast, Svenskarna bra med i Trimmat 2wd.
Pettersson körde hem Addinol Sprinten.
Rafflande guldstrider när Rally SM avgjordes i Olofström.
Dubbelt Toyota - Ogier och Solberg leder i Rally Chile Bio Bio.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.