NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© M-Sport.
© M-Sport.
Pontus Tidemand genomförde Rally Turkey Marmaris enligt planen.

© M-Sport.
© M-Sport.
Full fart för Pontus och Ola, de fick chansen att testa på skiftande förhållanden i Turkiet.
Stabil insats och viktig utveckling för Tidemand i Turkiet.
PRESSRELEASE

Efter ett sju månader långt uppehåll från rally-VM, gjorde Pontus Tidemand comeback i det turkiska eventet. Han vet var han vill nå långsiktigt, bygger erfarenhet från grunden och värdesätter varje kilometer.
- Jag siktade på att göra en solid insats och det känner jag är precis vad vi har gjort" säger Pontus.

Som en av de svåraste och tuffaste tävlingarna i årets VM-serie var det ingen lätt match för Pontus att armbåga sig in i, särskilt med tanke på att han bara gjort två rallyn tidigare i den här bilen - då på snö, is och asfalt. Nu var det grus som gällde och den krävande utmaningen med höga temperaturer och extrema vägar med väldigt grovt grus, gör Rally Turkiet till en tävling i en klass för sig.

Pontus och hans norske co-driver Ola Fløene fick till en imponerande start på torsdagen. På kvällens publiksträcka satte de en tredje bästa tid, endast 1,6 sekunder från ledningen. Men följande dag fick inte en lika flygande start. En punktering på morgonens första sträcka bromsade upp den svensknorska duon, som både förlorade tid och placeringar under en och samma sträcka.

- Det är klart att man tappar flytet lite, men punkteringar är knappast förvånande eller oväntat här i Turkiet, säger Pontus. Med tanke på vår plan och strategi den här helgen kanske det inte var det mest förödande som kunde hända. Vi visste att vi ändå måste köra vårt eget race och inte jämföra oss för mycket med de andra som har betydligt mer erfarenhet.

Resten av fredagen var en svår prövning på sträckor som inte kan liknas vid några andra i VM och där många tampades med problem. Stora stenar som drogs upp i spåren på vägen och regn som började falla blev en påminnelse om vikten av att det inte bara är fart som räknas i Turkiet - att använda huvudet och dessutom ha turen på sin sida är minst lika viktigt.

Från tionde plats fortsatte Pontus och Ola att jaga utveckling och erfarenhet under lördagen på snabbare och bredare vägar. För varje sträcka inkasserade de nya lärdomar i och med att de var första bil på vägen och hittade en allt bättre känsla.

- Under de två sista sträckorna på lördagen kände jag att vi började hitta och komma in i rytmen. Vi inledde söndagen lika positivt och då startade vi dessutom näst först istället för först och kunde följa Tänaks linjer. Vi avslutade tävlingen med några av helgens bästa sträckor tidsmässigt för oss och det är ett bra besked att packa med oss hem, konstaterar Pontus.

På söndagens samtliga sträckor hängde Pontus bra med i tempot hos toppförarna och var inte långt efter. På tävlingens allra sista sträcka, där många av förarna gav allt för att få bonuspoäng, var Pontus inte mer än tio sekunder efter snabbaste tid. Det räckte till en nionde plats totalt.

- Inför rallyt sa jag att jag siktar på att göra en solid insats, inga hjälteinsatser, och det känner jag är precis vad vi gjort, säger Pontus.
- För att kunna vara med och kriga på riktigt inom en snar framtid måste jag få tid i bilen och jag måste få utmaningar för att växa in i det. Turkiet var en perfekt tävling ur det perspektivet. Vi har lärt oss massor och det finns fortfarande mycket kvar att lära, men erfarenhet är nyckeln och jag är väldigt glad och tacksam att jag fick chansen att köra här för att bygga vidare. Nu kommer vi hem med många stenhårda kilometer i bagaget och massor med material att analysera. Sen är vi redo för Wales!

Nästa tävling för Pontus är alltså Wales Rally GB som avgörs redan den 3-6 oktober.


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-09-15 14:03:08






Fyra svenskar i helgens Rally Midtsjælland - Helin jagar poäng i mästerskapet.
© Helin Motorsport.Rally Midtsjælland är fjärde deltävling i Danska mästerskapet, rallyt inleds lördag morgon med två sträckor dubbelt med service mellan varven. En längre service mitt på dagen innan tre nya sträckor går dubbelt, avslutning fram mot 18-tiden - det ger drygt 11 mil special.

Med nummer 20 av de närma...

Publicerad: 2025-09-17 09:01:12


Arvid tillbaka på grus med Peugeot i helgens Rally Cecis.
© Arvid Carlsson Motorsport.Lettiska Rally Cecis till helgen, åtta sträckor på 105km ska avgöras mestadels på grus. Ett 70-tal ekipage för rallyt som ingår i nationella mästerskapet och Tour European Rally. Fredag kväll går en sträcka på 14,7km dubbelt. Omstart lördag förmiddag dä totalt sex sträckor körs innan målgången vid 1...

Publicerad: 2025-09-17 06:01:13


GK Door Team Sweden vinnare i SM seriens teammästerskap.
© emotorsport.seEtt mästerskap för team har ingått i Rally SM under säsongen, ett lite undanskymt mästerskap för de sex teamen som anmält sig för säsongen.

Vinner mästerskapet gör GK Door Team Sweden som plockade 94 poäng under året genom att plocka fulla poäng i tre av fem deltävlingar. De har även tillhört top...

Publicerad: 2025-09-16 14:29:22


Sex sträckor, Klassiker & Bilsport Rally Cup, sträckbeskrivning inför Rally Vetlanda.
© Vetlanda RRC.Rally Vetlanda med närmare 49km på sex sträckor den 4:e oktober, Vetlanda RRC som arrangör och på plats Bilsport Rally Cup, Klassiska & Historiska Rallycuperna samt RM för Historiska Rallybilar. Men vad kan då de tävlande vänta sig av sträckorna, vi låter arrangören beskriva.
- Vi kan börja med ...

Publicerad: 2025-09-16 10:52:14


Andervang summerar Eurol Hellendoorn Rally, femma totalt trots avåkning och felaktigt däckval.
© Privat.Fredag och lördag kördes Holländska Eurol Hellendoorn Rally, Stig Andervang och Sven Hakkesteeg körde rallyt. Tävlingen var lång, 16 sträckor med en längd på 155km. Fyra av dessa kördes i mörker samt delvis i regn.

De startade med en femtetid på ss1 men på ss2 försvann tid, ett förarmisstag.
- <...

Publicerad: 2025-09-16 08:56:46


60-års jubilerande TV-Svängen på lördag.
© SMK Hörby.På lördag den 20 september firar SMK Hörbys rallyklassiker, ”TV-Svängen” 60 år. Det hela började klockan 19.00 den 2 oktober 1965 när SMK Hörbys tävlingsledare Mauritz ”Macke” Elofsson flaggade iväg Hässleholmarna Bertil Lind/Anders Ericssons som hade startnummer ett på sin Ford Cortina GT. Med dett...

Publicerad: 2025-09-16 05:55:38


Riktigt spännande tävling när SverigeSerien körde i Nora.
© Roger Fransson.Precis som införsnacket slog fast så blev det en riktigt fin tävling i Nora. Magnus ”Linkan” Lindqvist som numera satt Fredrik Rudmalm i sin högerstol visade gammal fin storform och vann högsta elitklass A/B. Cup C vanns som väntat av Mathias Hansson och co-driver Tobias Holmström, dessutom vann duo...

Publicerad: 2025-09-15 16:54:25


WRC tabellerna efter Chile Rally Bio Bio.
© Jaanus Ree / Red Bull Content Pool.Rally Chile Bio Bio blev en succé för Toyota som tillverkare och Toyota Gazoo Racing som team - genom Sebastien Ogier säkrade man segern och är nu enskilt mest vinstrika tillverkare i WRC serien genom tiderna. Inför helgen delade man platsen med Citroen som inte längre tävlar i huvudklassen.

Ogie...

Publicerad: 2025-09-15 13:05:39


Världsmästare Solbergs ord efter säkrade WRC2 titeln i Chile.
© Toyota Gazoo Racing.Sådan fader, sådan son. Oliver Solberg (23) följer sin pappa Petters fotspår och säkrade sin första VM-titel i rally i helgen.

På söndagen firade Oliver och kartläsaren Elliott Edmondson VM-titeln i den näst högsta nivån i rally-VM efter de säkrat segern i Rally Chile i säsongens sista av sju kva...

Publicerad: 2025-09-15 12:23:42


Foto från fyra av sträckorna i South Swedish Rally.
© emotorsport.seRally SM final med South Swedish Rally i Olofström, totalt nio sträckor, alla under lördagen när de 50-talet åkarna gjorde upp. En spännande kamp och bra med publik i skogen när rallyt avgjordes.

Segern totalt till Kalle Gustafsson, i nationella 4wd vann Adam Grahn. För 2wd Patrik Hallberg och i ...

Publicerad: 2025-09-15 10:55:30


Tidigare nyheter:
60-års jubilerande TV-Svängen på lördag.
Riktigt spännande tävling när SverigeSerien körde i Nora.
WRC tabellerna efter Chile Rally Bio Bio.
Världsmästare Solbergs ord efter säkrade WRC2 titeln i Chile.
Foto från fyra av sträckorna i South Swedish Rally.
Så körs Marknadsnatta - gammalt och nytt bland sträckorna.
Listan för klassiska Safarirallyt släppt - flera Svenskar i vinterns rally.
Favoritsegrare i YRC-Sprinten.
Andervang femma i Holländska Eurol Hellendoorn Rally, nu väntar Svenskt grus.
Ogier vinner i Chile och tar VM ledning - Solberg klar WRC2 mästare.
Solberg och Edmondson mästare, körde just hem Rally Chile Bio Bio.
Grahn snabbast även söndag, vinner YRC-Sprinten.
Solberg 8,8km från WRC2 guldet, Ogier går för VM ledning - en sträcka kvar!
Foto från South Swedish Rally, del 1.
Rådström, Johansson, Berg och Larspers SM vinnare 2025.
Eddie vinnare i Ungdomsrally, snabbaste Standard i Addinol Sprinten.
Larsen snabbast, Svenskarna bra med i Trimmat 2wd.
Pettersson körde hem Addinol Sprinten.
Rafflande guldstrider när Rally SM avgjordes i Olofström.
Dubbelt Toyota - Ogier och Solberg leder i Rally Chile Bio Bio.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.