SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOCs Sverige & SommarSerie förgyllde EMK-kannan.
PRESSRELEASE

Hösten börjar så sakteliga göra sitt intåg i Sverige och Eskilstuna MK bjuder traditionsenligt in till sin populära tävling EMK-kannan. Kristoffer Karlsson, Elit A, var den som skulle bemästra de 44 km SS på snabbast möjliga sätt. I Elit B var det Dennis Persson som visade högform. Cup-klassen togs hem av Patrik Lundberg medan Isak Vikman var snabbaste ungdom.

Den stora snackisen efter målgång i Eskilstuna var kvaliteten på de 44 km SS som Eskilstuna MK hade uppbringat. Inte bara var sträckorna av en fantastisk rallykaraktär av varierande art, kvaliteten på vägarna var utomordentligt. Debutanterna fick, som borde vara regel, gå ut först men övriga fältet i klassen startade med nr 126 och upp till 177. Vägarna efter sista bil var fortfarande i absolut toppklass. Därtill stod klubben med ett stort och rymligt serviceområde, tält för mat och prisutdelning, servering av både kall och varm mat samt goda faciliteter för behov av den mer personliga karaktären. Lägg därtill en väl hanterad logistik med anmälan och besiktning vilket gjorde rallyupplevelsen utomordentlig för de tävlande.

– Jag är mäkta imponerad av de vägar vi fått åka på den här tävlingen. Jag kan personligen inte minnas att jag kunnat åka på vägar av så här hög kvalitet så här långt bak i startfältet tidigare. Jag bugar ödmjukast och tackar Eskilstuna MK för det jobb de har lagt ned på detta, synnerligen imponerande. Jag vill också tacka för det trevliga arrangemang i stort tävlingen var, säger klassansvarige Roger Fransson.

Hårda duster i alla klasser.
– Jag kan också konstatera att vi nu börjar nå upplösningen i våra nationella serier. Vi märker ett allmänt uppskruvat tempo och hårda bataljer. Spännande och roligt.

Men tyvärr några riktiga tillbud också. På det negativa kontot innebar det också flera avåkningar och några bilar som tyckte att de knappa fyraochenhalv milen var mer än vad tekniken även i Volvo kunde klara.

– Speciellt två rullningar, Oscar Janssons och Mathias Gustafssons, såg otäcka ut. I vanlig ordning var jag personligen i kontakt med de inblandade redan dagen efter. Vi kan lyckligtvis återigen konstatera vilken säker klass VOC ändå är trots det höga tempot i klassen. Ingen av besättningarna lider av något värre än blåmärken trots minst sagt spektakulära rullningar. Grunden till tryggheten läggs med en stark standardbil, 240 och i synnerhet 940 är en väldigt stark grundkonstruktion med god säkerhet och gott om utrymme för förare och CoDriver. Att vi sedan inte, som många andra klasser gör, tillåter att man plockar bort en massa säkerhets detaljer som Volvo har utvecklat och som bilen har original (stötfångarbalkar, balkar i dörrarna, buntning och stoppning och mycket annat) är också viktiga ingredienser i att hålla våra bilar säkra.

Kristoffer Karlsson segrade i Elit A
Men hur gick det då i tävlingen? Kristoffer Karlsson knep nu sin femte seger i årets serier. Han tog hem segern med relativt stor marginal idag före Tobias Isaksson som i sin tur höll tredjeplacerade Gustav Johansson efter sig med ungefär lika stor marginal. Emil Andersson körde en bra tävling även han och hade varit med i topptrion men tyvärr visade efterkontrollen på en felaktig bränslepump varför Emil inte kunde prisbedömas i denna tävling. Topptrion fördelade de högsta PowerStage-poängen i samma ordning som slutresultatet. Det återstående poängen kammades hem av Frederick Eckhardt och Joakim Ellner Landberg som slutade fyra respektive femma.

– Efter andraplatsen i Kil tog nu Kristoffer sin femte seger och möjligheterna till en perfekt serie med maxpoäng lever fortfarande. Frågan är dock om Kristoffer kommer att ta den risken i finaltävlingen i Örebro. En målgång och 10 poäng kommer nämligen räcka för Kristoffer för att ta hem sin sedan länge efterlängtade seger i SverigeSerien. För att kassaskåpssäkra segern även i SommarSerien så behöver Kristoffer 16 poäng i finalen i Nora om två veckor. Tobias har kämpat efter pallplats i serien sedan Torsby i vintras men nu fick gode Tobias till det med en finfin andraplats. Den resulterar dessutom i en raffinerande ställning inför finalen där Tobias nu jagar tredjeplacerade (i SverigeSerien) Patrik Fredriksson med en enstaka poäng. Gustav Johansson gör också han en riktigt fin insats och precis som Tobias tog han sin andra pallplats efter insatsen i Torsby. Stort grattis också till Frederick Eckhardt och Joakim Ellner Landberg till att ta hem de sista poängen på Powerstage.”

Dennis Persson tog full pott i Elit B
Dennis Persson strider under dagen med största rivalen Oscar Jansson. Efter en tidig ledning tar sig Oscar förbi inför sista sträckan men gör tyvärr en hård avåkning på sista sträckan och tvingas bryta. Tim Palmqvist har besökt serien tidigare och även då med en andraplats i bagaget och visar tydligt att det inte var en tillfällighet. Efter Tim kommer Niklas Berglund som normalt kör i Svenska Rallycupen med vilka serien i Eskilstuna delade startfält.
Dennis tar också hem högsta poäng på PowerStage följd av Niklas och därefter Tim. Magnus Lindqvist tvingades stanna för att kolla att Oscar Jansson var ok efter dennes avåkning och fick en konstruerad tid vilken också gav 2 poäng, i allra högsta grad rättvist. Sista poängen på sista sträckan kneps av Andreas Liljeberg.

– Så tråkigt att Oscar åker av efter en riktigt bra tävling. Bilen är illa däran men besättningen har klarat sig bra och det är trots allt ändå viktigast. Men, Oscar är av tuffa sorten och låter meddela att två skrotade bilar är tillräckligt för att kasta in handuken, just nu gör han oc teamet allt för att ha en ny bil klar till finalen i Örebro om en månad. Det gör att SverigeSerien ännu inte är avgjord även om Dennis Persson har allt i egna händer sitter i guldsits efter en magisk säsong och bara behöver inkassera tretton poäng i Örebro för att sitta helt säker.

Starka prestationer också av flera andra.
– Ett stort grattis vill jag rikta till Tim Palmqvist och Niklas Berglund som visade god fart under hela dagen inte minst på dagens sista extra poänggivande sträcka. Bra gjort. Magnus fick sina poäng på PowerStage efter en konstruerad tid vilket såklart kan verka konstigt men självklart kan det inte bli på annat sätt. Vi som tävlande ska aldrig behöva känna att vi förlorar på att stanna efter att en medtävlande kraschat på sträckan. Vi är den första och viktigaste länken i säkerhetskedjan och den får inte fallera. Grattis också till Andreas som tar en välbehövlig extrapoäng på sista sträckan trots att han blev kraftigt nedvinkad efter Oscars avåkning. Jag kommer som för många är bekant inte köra Örebro själv då jag inte hinner ordna med allt runtomkring inför prisutdelning med mera. Även Andreas vet detta och jag vet att hans mål var att ta sig förbi mig i serien innan Örebro men med exakt lika poäng men en bättre serie för egen del gick det bara nästan hela vägen. Ledsen Andreas … och så fick jag det sagt, säger Roger med en lätt nöjd blick.

Patrik Lundberg fick till det i Cupklassen
Efter många försök hela säsongen fick Patrik Lundberg så äntligen sin efterlängtade seger i Cupklassen. Patrik körde hem segern med tämligen god marginal framför Charlie de Jong. Duon följdes av Henri Cedergren som därmed presenterar sig i klassens serier som en fortåkare att räkna med framöver. Patrik tar även maxpoäng på PowerStage följd av Charlie och Henri. Fjärde och femte plats på sista sträckan togs av Fanny Jacobsson och Tobias Pettersson Nordwall.

– Jag stack ju ut hakan inför tävlingen och lade alla ägg i en korg avseende trolig segrare. Tyvärr mötte mitt favorittips, Robin Bäckström, sitt Waterloo redan på andra halvan av SS1 (SS1 var uppdelad i två delar 1a och 1b. Red. Anm.) och öppnade därmed dörren för Patrik att ta hem sin första, och mycket välförtjänta seger för i år. Mitt tips till andraplatsen, Joel Norqvist, föll även han bort med ett olyckligt motorras EFTER målskyltarna på dagens sista sträcka, och jag får så möjlighet att gratulera Charlie till en finfin andraplats följd av Henri Cedergren som jag därmed också välkomnar till klassens serier. Bra gjort alla tre och bra gjort Fanny och Tobias till att knipa de sista bonuspoängen på vår PowerStage.”

Isak Vikman var snabbaste ungdom
Klassen hade tre ungdomar som skulle göra upp om vem som var snabbast runt fem svårkörda sörmländska sträckorna. Snabbast runt var Isak Vikman följd av Oscar Östlund och Marcus Persson. Isak Vikman och Marcus Persson går därmed in i finaltävlingen av Sverigeserien med 6 poängs åtskillnad och vad som helst kan således hända.

– Jag börjar känna mig som en gammal grammofonskiva som hakat upp mig men så så imponerande dessa ungdomar är. Blotta tanken att själv köra dessa vägar i det tempo de här ungdomarna gör utan noter på osopade vägar är både hisnande och lite skrämmande. Isak visar återigen stor skicklighet och körförmåga med sin tävling och en i mina ögon lika imponerande insats står Oscar och Marcus för. Jag är mycket imponerad.

Stor teknisk kontroll efter målgång
I samband med tävlingen i Eskilstuna genomförde klassen en stor teknisk efterkontroll. Alla bilar kollades, dock inte samma sak på alla bilar.
– Jag måste lyfta på kepsen och tacka våra tekniker i klassen som efter målgång gjorde ett enormt jobb att göra tämligen djupgående tekniska kontroller på samtliga VOC-bilar, och till och med öppnade motorer på två bilar. För några ekipage blev det tyvärr negativa konsekvenser men det visar ju samtidigt hur otroligt viktigt det är att vi kontrollerar. Vi har en plikt att bevara och försvara styrkan som finns i vår klass, att stävja fördyringar och felaktiga delar som kan ge prestandafördelar och därmed orättvisa. Därigenom bromsar vi ökade kostnader och vi kan fokusera på att köra rally för våra pengar istället för att bygga snabbare och snabbare bilar.

Togs ut på grundval av vår reglemente.
– Bilarna togs ut på det mandat som finns i vårt reglemente som ger våra tekniker möjlighet att plocka bilar fritt och att kontrollera olika saker på olika bilar, alltså inte 100% enligt Bilsportförbundets regler för formaliserad efterkontroll. Det vill säga: vi gjorde som vi alltid har gjort och som fungerat så bra och hållit klassen frisk och sund under så många år. Viktigt att understyrka är att vi självklart inte gör kontroller för att ”sätta dit någon” utan för att hålla klassen rättvis, schysst och bromsa kostnader. Det är extra viktigt i en klass som vår som närmast är att betrakta som en enhetsklass.

Hur gick kontrollerna då?
– Våra tekniker hittade tyvärr delar som inte var enligt reglemente och dessa förare bestraffas med uteslutning ur tävlingen, för ett par som slogs i toppen av sina respektive klasser blir detta väldigt kostsamma bestraffningar. Vi hittade också felaktiga kamaxlar på inte mindre än tre bilar, det kan tyckas konstigt att man efter det debacle som det blev efter finalen 2017 fortfarande finns bilar med felaktiga kamaxlar där ute. Dessutom är reglerna så klara och enkla: Det finns bara två tillåtna kamaxlar i klassen, antingen Volvos egna H-kammar eller den nytillverkade H-kammen med samma grund som köps på Din Rallyboutique, alla andar är otillåtna. Och gällande detta ska också sägas att det torde vara ytterst få av Volvos egentillverkade H-kammar som fortfarande inte är utslitna och förbrukade. Till dessa förares försvar ska sägas att de är förare som nyss börjat och som köpt sina bilar byggda av någon annan och ännu inte hunnit kontrollera allt på dem. Måhända en förklaring men faktiskt inget försvar, det är otvetydigt vårt ansvar som förare se till att den bil vi startar med är korrekt enligt gällande regler.

Att bilarna var uttagna enligt klassens metod och inte SBF´s gör att det är tveksamt om det blir någon ytterligare bestraffning från förbundet, men att ta ställning till detta är inte en fråga för klassen utan för tävlingsledningen och förbundet, och det var som sagt inte heller vår avsikt med den här efterkontrollen. VOC kommer att fortsätta att varva kontroller helt enligt förbundets formalia, dvs som även ger förbundsbestraffning om något felaktigt upptäcks, med kontroller enligt klassens eget system - precis som klassen alltid har gjort och som fungerat så bra.

Vi närmar oss finalen i SverigeSerien som återigen går av stapeln i Örebro med Rikspokalen den 5 oktober. Dessförinnan ska vi dock knyta ihop säcken i SommarSerien. Det gör vi i Nora 14 september med finaltävlingen som är obligatoriskt räknad i allas personliga sommarserier. Den kortare serien gör att inget är klart ännu så räkna med en spännande upplösning. Med det tackar vi återigen Eskilstuna MK för en fantastisk tävling. Väl mött till dess.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2019-09-05 16:21






Ogier toppar i Central European Rally, Solberg tvåa i Rally2.
© Toyota Gazoo Racing.17km långa Schärdinger Innviertel 2 som ss14 avslutar andra dagen av Central European Rally, årets näst sista deltävling i VM serien. Resultatet efter dagen innebär också en omgång VM poäng för de som också tar målgång imorgon.

Ogier utökade.
Sebastien Ogier hade 4,5 sekunds ledning när h...

Publicerad: 2024-10-19 17:48


Hannah 12:a i ADAC Opel e-Rally Cup efter dag 1.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Fabian Kamermans, Alex Espanol och Tom Heindrichs var topp tre när första dagens sista sträcka av ADAC Opel e-Rally Cupens finaltävling.

När de fyra sträckorna på 84km har avverkats för cupen leder fransmannen Anthony Rott med 18,3 sekunder till belgaren Heindrichs, 24 sekunder från ledning är tr...

Publicerad: 2024-10-19 17:26


Saarinen snabbast totalt i Mälarturf-Sprinten.
© emotorsport.seMälarturf-Sprinten med en sträcka på 3,9km som kördes dubbelt, 74 åkare och snabbt genomfört även här med bara tre åkare som bröt. Final för Södermanland / Västmanlands DM serie.

Snabbast totalt var Jari Saarinen som efter de båda åken hade 7,7 sekunder till Nils Jensen, närmast bakom i klass och...

Publicerad: 2024-10-19 15:39


Många vinnare i Nyköpings Lövdans.
© emotorsport.seLövdansen hos SMK Nyköping innebar tre sträckor dubbelt, avverkat i snabb takt med 80 bilar till start med basen på Oppeby Säteri utanför Tystberga. Många klasser när 7-klubbars, Finess Onotade Rallyserie körde deltävling ihop med tre inbjudningsklasser som rekognoserade.

Snabbast totalt var Ken...

Publicerad: 2024-10-19 15:25


Rott toppar Opel e-Rally Cup, Hannah 12:a i halvtid.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Central European Rally - ADAC Opel e-Rally Cup med final, totalt sex sträckor varav hälften är avverkade av klassens tävling.

Spanjoren Alex Espanol bröt på första sträckan och övriga fick idealtider när han blockerade vägen. På andra vändan av samma sträcka kunde körningen genomföras och där van...

Publicerad: 2024-10-19 15:06


Ogier leder Central European Rally, Rossel ute ur guldstriden i WRC2.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Halvtid av lördagens etapp i Central European Rally där Ott Tänak, Elfyn Evans och Sebastien Ogier varit snabbast på sträckorna, fransmannen är den som leder efter lördagens tre första sträckor.

Ogier leder rallyt 4,5 sekunder före Tänak som nu jagar för att plocka poäng, tidigare ledaren Thierry...

Publicerad: 2024-10-19 14:50


Följ Eliantorpsprinten, Lövdansen, Mälarturf-Sprinten och Central European Rally.
© emotorsport.seTre Svenska rallyn där Eliantorpsprinten hos Finspångs MS avslutar Östergötlands RS-serie med närmare 60 åkare där en sträcka går tre gånger på banan.

SMK Nyköping kör Lövdansen där 7-klubbars och Finess Onotade Rallyserie ingår för rallyt. Ett 80-tal bilar väntas till rallyt med tre sträckor dub...

Publicerad: 2024-10-18 19:45


Motorgurun Kenneth “Kenta“ Andersson har gått bort.
Motorgurun Kenneth "Kenta" Andersson har gått bort alldeles för tidigt, det berättar hans bror Fred Andersson.

Kenneth "Kenta" Andersson började sin bana med bilar och motorer i unga år och utvecklade ganska snart ett stort intresse för rallysport. Han hamnade så småningom på Skyllbergs Verkstäde...

Publicerad: 2024-10-18 19:21


Neuville leder sekundkamp i Central European Rally, Gryazin leder sekunder före Solberg.
© Hyundai Motorsport.Första etappen av Central European Rally avslutad, ihop med torsdagens två sträckor gick sex sträckor idag, de tidiga bilarna i fältet rullar nu in mot kvällens service efter dagens 11 mil special.

Ogier bäst på två sträckor.
Till etappmålet med två sträcksegrar under fredagen kom Sebasti...

Publicerad: 2024-10-18 18:46


Nordkvist från generalsekreterare till VD på Svensk Bilsport, Svenska Rallyt, Royal Rally och SMSC.
© SBF.Svenska Bilsportförbundet är stolta att meddela att Anna Nordkvist har utsetts till VD för förbundets bolag. Nordkvist, som under de senaste sju åren framgångsrikt har arbetat som generalsekreterare för Svenska Bilsportförbundet, kommer nu att ta ledningen över bolagen som spelar en avgörande roll f...

Publicerad: 2024-10-18 14:41


Tidigare nyheter:
Neuville leder sekundkamp i Central European Rally, Gryazin leder sekunder före Solberg.
Nordkvist från generalsekreterare till VD på Svensk Bilsport, Svenska Rallyt, Royal Rally och SMSC.
Appendix K, nu för bilar fram till 2000 i historisk motorsport.
80-talet åkare i Nyköpings Lövdans.
Ogier och Solberg leder i Central European Rally, WRC2 hotet Rossel tappade hjul.
Solberg jagar fler rallyframgångar i Centraleuropa.
70-talet åkare för lördagens Mälarturf-Sprinten.
Se shakedown inför Central European Rally live, start 9:30.
Publiktips och sträckbeskrivningar inför Lövdansen.
Missa inte torsdagens shakedown inför Central European Rally.
Eliantorpsprinten är lördagens final för RS-serien i Östergötland.
Hannah ses i helgens Opel e-Rally Cup final ihop med WRC Central European Rally.
40-talet ekipage, två Svenskar, 18 sträckor i WRC Central European Rally.
Intresset för Novemberskölden stort, redan över 200 anmälda.
Mille Johansson tog övertygande seger i Polska EM-finalen.
TV-tablå för helgens WRC Central European Rally.
Paddon EM-mästare igen, tabellerna efter Polska finalen.
Så körs Rally Sweden 2025, tre helt nya sträckor, sträckkartor och tidsplan!
Så gick det i Södras RS-final, Eslövs Kanon.
Junior EM silver till Carlberg, Mille klar vinnare i Rally3 och Mabellini tar första EM segern.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 26/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 00-00/00


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 17-20/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 09/11




Foto:
Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Henkas Grus & Betong Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.