NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOCs Sverige & SommarSerie förgyllde EMK-kannan.
PRESSRELEASE

Hösten börjar så sakteliga göra sitt intåg i Sverige och Eskilstuna MK bjuder traditionsenligt in till sin populära tävling EMK-kannan. Kristoffer Karlsson, Elit A, var den som skulle bemästra de 44 km SS på snabbast möjliga sätt. I Elit B var det Dennis Persson som visade högform. Cup-klassen togs hem av Patrik Lundberg medan Isak Vikman var snabbaste ungdom.

Den stora snackisen efter målgång i Eskilstuna var kvaliteten på de 44 km SS som Eskilstuna MK hade uppbringat. Inte bara var sträckorna av en fantastisk rallykaraktär av varierande art, kvaliteten på vägarna var utomordentligt. Debutanterna fick, som borde vara regel, gå ut först men övriga fältet i klassen startade med nr 126 och upp till 177. Vägarna efter sista bil var fortfarande i absolut toppklass. Därtill stod klubben med ett stort och rymligt serviceområde, tält för mat och prisutdelning, servering av både kall och varm mat samt goda faciliteter för behov av den mer personliga karaktären. Lägg därtill en väl hanterad logistik med anmälan och besiktning vilket gjorde rallyupplevelsen utomordentlig för de tävlande.

– Jag är mäkta imponerad av de vägar vi fått åka på den här tävlingen. Jag kan personligen inte minnas att jag kunnat åka på vägar av så här hög kvalitet så här långt bak i startfältet tidigare. Jag bugar ödmjukast och tackar Eskilstuna MK för det jobb de har lagt ned på detta, synnerligen imponerande. Jag vill också tacka för det trevliga arrangemang i stort tävlingen var, säger klassansvarige Roger Fransson.

Hårda duster i alla klasser.
– Jag kan också konstatera att vi nu börjar nå upplösningen i våra nationella serier. Vi märker ett allmänt uppskruvat tempo och hårda bataljer. Spännande och roligt.

Men tyvärr några riktiga tillbud också. På det negativa kontot innebar det också flera avåkningar och några bilar som tyckte att de knappa fyraochenhalv milen var mer än vad tekniken även i Volvo kunde klara.

– Speciellt två rullningar, Oscar Janssons och Mathias Gustafssons, såg otäcka ut. I vanlig ordning var jag personligen i kontakt med de inblandade redan dagen efter. Vi kan lyckligtvis återigen konstatera vilken säker klass VOC ändå är trots det höga tempot i klassen. Ingen av besättningarna lider av något värre än blåmärken trots minst sagt spektakulära rullningar. Grunden till tryggheten läggs med en stark standardbil, 240 och i synnerhet 940 är en väldigt stark grundkonstruktion med god säkerhet och gott om utrymme för förare och CoDriver. Att vi sedan inte, som många andra klasser gör, tillåter att man plockar bort en massa säkerhets detaljer som Volvo har utvecklat och som bilen har original (stötfångarbalkar, balkar i dörrarna, buntning och stoppning och mycket annat) är också viktiga ingredienser i att hålla våra bilar säkra.

Kristoffer Karlsson segrade i Elit A
Men hur gick det då i tävlingen? Kristoffer Karlsson knep nu sin femte seger i årets serier. Han tog hem segern med relativt stor marginal idag före Tobias Isaksson som i sin tur höll tredjeplacerade Gustav Johansson efter sig med ungefär lika stor marginal. Emil Andersson körde en bra tävling även han och hade varit med i topptrion men tyvärr visade efterkontrollen på en felaktig bränslepump varför Emil inte kunde prisbedömas i denna tävling. Topptrion fördelade de högsta PowerStage-poängen i samma ordning som slutresultatet. Det återstående poängen kammades hem av Frederick Eckhardt och Joakim Ellner Landberg som slutade fyra respektive femma.

– Efter andraplatsen i Kil tog nu Kristoffer sin femte seger och möjligheterna till en perfekt serie med maxpoäng lever fortfarande. Frågan är dock om Kristoffer kommer att ta den risken i finaltävlingen i Örebro. En målgång och 10 poäng kommer nämligen räcka för Kristoffer för att ta hem sin sedan länge efterlängtade seger i SverigeSerien. För att kassaskåpssäkra segern även i SommarSerien så behöver Kristoffer 16 poäng i finalen i Nora om två veckor. Tobias har kämpat efter pallplats i serien sedan Torsby i vintras men nu fick gode Tobias till det med en finfin andraplats. Den resulterar dessutom i en raffinerande ställning inför finalen där Tobias nu jagar tredjeplacerade (i SverigeSerien) Patrik Fredriksson med en enstaka poäng. Gustav Johansson gör också han en riktigt fin insats och precis som Tobias tog han sin andra pallplats efter insatsen i Torsby. Stort grattis också till Frederick Eckhardt och Joakim Ellner Landberg till att ta hem de sista poängen på Powerstage.”

Dennis Persson tog full pott i Elit B
Dennis Persson strider under dagen med största rivalen Oscar Jansson. Efter en tidig ledning tar sig Oscar förbi inför sista sträckan men gör tyvärr en hård avåkning på sista sträckan och tvingas bryta. Tim Palmqvist har besökt serien tidigare och även då med en andraplats i bagaget och visar tydligt att det inte var en tillfällighet. Efter Tim kommer Niklas Berglund som normalt kör i Svenska Rallycupen med vilka serien i Eskilstuna delade startfält.
Dennis tar också hem högsta poäng på PowerStage följd av Niklas och därefter Tim. Magnus Lindqvist tvingades stanna för att kolla att Oscar Jansson var ok efter dennes avåkning och fick en konstruerad tid vilken också gav 2 poäng, i allra högsta grad rättvist. Sista poängen på sista sträckan kneps av Andreas Liljeberg.

– Så tråkigt att Oscar åker av efter en riktigt bra tävling. Bilen är illa däran men besättningen har klarat sig bra och det är trots allt ändå viktigast. Men, Oscar är av tuffa sorten och låter meddela att två skrotade bilar är tillräckligt för att kasta in handuken, just nu gör han oc teamet allt för att ha en ny bil klar till finalen i Örebro om en månad. Det gör att SverigeSerien ännu inte är avgjord även om Dennis Persson har allt i egna händer sitter i guldsits efter en magisk säsong och bara behöver inkassera tretton poäng i Örebro för att sitta helt säker.

Starka prestationer också av flera andra.
– Ett stort grattis vill jag rikta till Tim Palmqvist och Niklas Berglund som visade god fart under hela dagen inte minst på dagens sista extra poänggivande sträcka. Bra gjort. Magnus fick sina poäng på PowerStage efter en konstruerad tid vilket såklart kan verka konstigt men självklart kan det inte bli på annat sätt. Vi som tävlande ska aldrig behöva känna att vi förlorar på att stanna efter att en medtävlande kraschat på sträckan. Vi är den första och viktigaste länken i säkerhetskedjan och den får inte fallera. Grattis också till Andreas som tar en välbehövlig extrapoäng på sista sträckan trots att han blev kraftigt nedvinkad efter Oscars avåkning. Jag kommer som för många är bekant inte köra Örebro själv då jag inte hinner ordna med allt runtomkring inför prisutdelning med mera. Även Andreas vet detta och jag vet att hans mål var att ta sig förbi mig i serien innan Örebro men med exakt lika poäng men en bättre serie för egen del gick det bara nästan hela vägen. Ledsen Andreas … och så fick jag det sagt, säger Roger med en lätt nöjd blick.

Patrik Lundberg fick till det i Cupklassen
Efter många försök hela säsongen fick Patrik Lundberg så äntligen sin efterlängtade seger i Cupklassen. Patrik körde hem segern med tämligen god marginal framför Charlie de Jong. Duon följdes av Henri Cedergren som därmed presenterar sig i klassens serier som en fortåkare att räkna med framöver. Patrik tar även maxpoäng på PowerStage följd av Charlie och Henri. Fjärde och femte plats på sista sträckan togs av Fanny Jacobsson och Tobias Pettersson Nordwall.

– Jag stack ju ut hakan inför tävlingen och lade alla ägg i en korg avseende trolig segrare. Tyvärr mötte mitt favorittips, Robin Bäckström, sitt Waterloo redan på andra halvan av SS1 (SS1 var uppdelad i två delar 1a och 1b. Red. Anm.) och öppnade därmed dörren för Patrik att ta hem sin första, och mycket välförtjänta seger för i år. Mitt tips till andraplatsen, Joel Norqvist, föll även han bort med ett olyckligt motorras EFTER målskyltarna på dagens sista sträcka, och jag får så möjlighet att gratulera Charlie till en finfin andraplats följd av Henri Cedergren som jag därmed också välkomnar till klassens serier. Bra gjort alla tre och bra gjort Fanny och Tobias till att knipa de sista bonuspoängen på vår PowerStage.”

Isak Vikman var snabbaste ungdom
Klassen hade tre ungdomar som skulle göra upp om vem som var snabbast runt fem svårkörda sörmländska sträckorna. Snabbast runt var Isak Vikman följd av Oscar Östlund och Marcus Persson. Isak Vikman och Marcus Persson går därmed in i finaltävlingen av Sverigeserien med 6 poängs åtskillnad och vad som helst kan således hända.

– Jag börjar känna mig som en gammal grammofonskiva som hakat upp mig men så så imponerande dessa ungdomar är. Blotta tanken att själv köra dessa vägar i det tempo de här ungdomarna gör utan noter på osopade vägar är både hisnande och lite skrämmande. Isak visar återigen stor skicklighet och körförmåga med sin tävling och en i mina ögon lika imponerande insats står Oscar och Marcus för. Jag är mycket imponerad.

Stor teknisk kontroll efter målgång
I samband med tävlingen i Eskilstuna genomförde klassen en stor teknisk efterkontroll. Alla bilar kollades, dock inte samma sak på alla bilar.
– Jag måste lyfta på kepsen och tacka våra tekniker i klassen som efter målgång gjorde ett enormt jobb att göra tämligen djupgående tekniska kontroller på samtliga VOC-bilar, och till och med öppnade motorer på två bilar. För några ekipage blev det tyvärr negativa konsekvenser men det visar ju samtidigt hur otroligt viktigt det är att vi kontrollerar. Vi har en plikt att bevara och försvara styrkan som finns i vår klass, att stävja fördyringar och felaktiga delar som kan ge prestandafördelar och därmed orättvisa. Därigenom bromsar vi ökade kostnader och vi kan fokusera på att köra rally för våra pengar istället för att bygga snabbare och snabbare bilar.

Togs ut på grundval av vår reglemente.
– Bilarna togs ut på det mandat som finns i vårt reglemente som ger våra tekniker möjlighet att plocka bilar fritt och att kontrollera olika saker på olika bilar, alltså inte 100% enligt Bilsportförbundets regler för formaliserad efterkontroll. Det vill säga: vi gjorde som vi alltid har gjort och som fungerat så bra och hållit klassen frisk och sund under så många år. Viktigt att understyrka är att vi självklart inte gör kontroller för att ”sätta dit någon” utan för att hålla klassen rättvis, schysst och bromsa kostnader. Det är extra viktigt i en klass som vår som närmast är att betrakta som en enhetsklass.

Hur gick kontrollerna då?
– Våra tekniker hittade tyvärr delar som inte var enligt reglemente och dessa förare bestraffas med uteslutning ur tävlingen, för ett par som slogs i toppen av sina respektive klasser blir detta väldigt kostsamma bestraffningar. Vi hittade också felaktiga kamaxlar på inte mindre än tre bilar, det kan tyckas konstigt att man efter det debacle som det blev efter finalen 2017 fortfarande finns bilar med felaktiga kamaxlar där ute. Dessutom är reglerna så klara och enkla: Det finns bara två tillåtna kamaxlar i klassen, antingen Volvos egna H-kammar eller den nytillverkade H-kammen med samma grund som köps på Din Rallyboutique, alla andar är otillåtna. Och gällande detta ska också sägas att det torde vara ytterst få av Volvos egentillverkade H-kammar som fortfarande inte är utslitna och förbrukade. Till dessa förares försvar ska sägas att de är förare som nyss börjat och som köpt sina bilar byggda av någon annan och ännu inte hunnit kontrollera allt på dem. Måhända en förklaring men faktiskt inget försvar, det är otvetydigt vårt ansvar som förare se till att den bil vi startar med är korrekt enligt gällande regler.

Att bilarna var uttagna enligt klassens metod och inte SBF´s gör att det är tveksamt om det blir någon ytterligare bestraffning från förbundet, men att ta ställning till detta är inte en fråga för klassen utan för tävlingsledningen och förbundet, och det var som sagt inte heller vår avsikt med den här efterkontrollen. VOC kommer att fortsätta att varva kontroller helt enligt förbundets formalia, dvs som även ger förbundsbestraffning om något felaktigt upptäcks, med kontroller enligt klassens eget system - precis som klassen alltid har gjort och som fungerat så bra.

Vi närmar oss finalen i SverigeSerien som återigen går av stapeln i Örebro med Rikspokalen den 5 oktober. Dessförinnan ska vi dock knyta ihop säcken i SommarSerien. Det gör vi i Nora 14 september med finaltävlingen som är obligatoriskt räknad i allas personliga sommarserier. Den kortare serien gör att inget är klart ännu så räkna med en spännande upplösning. Med det tackar vi återigen Eskilstuna MK för en fantastisk tävling. Väl mött till dess.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-09-05 16:21






Inför WRC Rally Italia Sardegna - Startfält, Tidsplan, TV-tablå och länkar.
© Toyota Gazoo Racing.68 ekipage går för start i Rally Italia Sardegna till veckoslutet, där väntar 32 tuffa mil special fördelat över 16 sträckor från Olbia. Shakedown vid lunchtid på torsdag följs av första specialsträckan fredag förmiddag.

12 mil om dagen.
Vid frukost går första sträckan igång, tre sträckor...

Publicerad: 2025-06-03 22:11


Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Rally SM.
© emotorsport.seBakom EM-fältet i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia startade Rally SM sin tredje deltävling för året, 100 bilar gick för start där det bjöds på snabba vägar och högt tempo. Rally SM inledde under torsdagens kväll på Bråtebäcken och körde sedan EM seriens fyra sträckor per dag. Foto från några av SM...

Publicerad: 2025-06-03 21:44


Calle Carlberg utvald av Peugeot Sport att tävla i Kanadensiska Rally Baie Des Chaleurs.
© Calle Carlberg Motorsport.Den svenska rallytalangen Calle Carlberg har blivit utvald av Peugeot Sport att representera märket i det prestigefyllda Kanadensiska Rally Baie Des Chaleurs. Detta är Carlbergs andra styrning över Atlanten och markerar ett starkt förtroende från Peugeot Sport.

Rally Baie Des Chaleurs, som arrang...

Publicerad: 2025-06-03 19:00


Sju svenska rallyekipage till ERC Rally Poland - totalt 70 bilar.
© emotorsport.seÅrets fjärde ERC-deltävling släppte idag anmälningslistan - tillbaka är Junior ERC serien vilket ger extra Svenskt tillskott. EM serien far till Polen för tredje och sista grustävling för säsongen, Orlen Oil Rally Poland. 14 specialsträckor på 19 mil ska avverkas från fredag kväll till söndag efterm...

Publicerad: 2025-06-03 05:44


Stort intresse för Borås Bil Rallysprint.
© Sara Mejving.När det är några dagar kvar innan anmälan går ut till Toarps MK:s Borås Bil Rallysprint den 14 juni är det rekordmånga anmälda. Toarps MK lockar med två fina sträckor, på vardera fem kilometer och lite över två kilometer. Per Ekström, biträdande tävlingsledare, berättar så här om rallysprinten där e...

Publicerad: 2025-06-03 05:29


TV-tablå för WRC Rally Italia Sardegna.
© emotorsport.seÅrets sjätte WRC-deltävling, Rally Italia Sardegna med de spännande grusvägarna på Sardinien i tryckande värme. En stekhet tävling med steniga sträckor, inleds med shakedown som kan ses live i vår WebTV & Video avdelning live vid lunchtid.

Sedan är det TV-gruppen som via TV4 Motor, Sportkanalen o...

Publicerad: 2025-06-03 00:29


Svenskt till kommande Amerikanska Southern Ohio Forest Rally.
© emotorsport.seDen 12-14:e juni körs Southern Ohio Forest Rally med närmare 20 mil special med 80% grus. Rally runt Chillicothe och Portsmouth i delstaten Ohio.

Ett 60-tal ekipage i listan varav ett flaggar Svenskt, med en Volvo 940 hittar vi Thomas Hansson och co-driver Nicklas Jidflo som går för start med num...

Publicerad: 2025-06-02 21:30


Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.seLördagen skulla ta Bauhaus Royal Rally of Scandinavia till mål, 92km stod på spel fördelat över fyra sträckor dubbelt - avslutning med powerstage över Ölme-sträckan skulle runda av den Svenska ERC-deltävlingen.

En fjärde och sista omgång av foto från ERC-deltävlingen, nu med bilder från fyra av l...

Publicerad: 2025-06-02 21:22


Däckmästerskapet i ERC-serien efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Pirelli närmar sig ledande Michelin.
© emotorsport.seI ERC-serien tävlas det också i ett däckmästerskap - fyra tillverkare har registrerat sig för deltagande och poängen delas utefter slutställningen där de två bäst placerade ekipagen av varje fabrikat poängbedöms.

I Bauhaus Royal Rally of Scandinavia sågs tre av tillverkarna topp tre - vinnaren Ey...

Publicerad: 2025-06-02 20:24


Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - fredag.
© emotorsport.seEfter torsdagens inledning med en kortare publiksträcka av Bauhaus Royal Rally of Scandinavia stod fredagen med totalt åtta specialsträckor. Kända sträcknamn där avslutningen för dagen var Colins där publiken samlades för att se rallybilarna flyga ut över det berömda krönet.

En dags om körde i hö...

Publicerad: 2025-06-01 22:37


Tidigare nyheter:
Svenskt till kommande Amerikanska Southern Ohio Forest Rally.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
Däckmästerskapet i ERC-serien efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Pirelli närmar sig ledande Michelin.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - fredag.
Läget i Rally SM tabellerna efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - torsdag.
Foto från Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - onsdag.
Framgångar för Drive VXO i Royal Rally of Scandinavia – pallplats för Åkesson/Ingvarsson.
ERC-tabeller efter Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - Korhonen toppar!
Florin 4wd vinnare, Johansson toppade 2wd i Majsprinten.
Mille Johansson sexa i Royal Rally of Scandinavia efter stark avslutning.
Eyvind Brynildsen ny kung i Värmland - vann Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2025.
Händelserik avslutning i Rally-SM´s Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Hallberg & Stigh trea i Italienska mästerskapets Rally Due Valli.
Patrik Flodin och Göran Bergsten återtar SM-ledningen efter seger i Royal Rally of Scandinavia.
Rådström tar segern i SM-deltävlingen, Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Brynildsen, Korhonen & Reiersen på pallen - Bauhaus Royal Rally of Scandinavia i mål.
Brynildsen vinner Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2025!
Dags för avslut, Royal Forest och Ölme tar Bauhaus Royal Rally of Scandinavia till mål,
69 ekipage till WRC Acropolis Rally Greece - Solberg, Andersson och Mille i VM-klasser.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally Poland 13-15/06


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Rally Italia Sardegna 05-08/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - SM.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.