NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOCs Sverige & SommarSerie förgyllde EMK-kannan.
PRESSRELEASE

Hösten börjar så sakteliga göra sitt intåg i Sverige och Eskilstuna MK bjuder traditionsenligt in till sin populära tävling EMK-kannan. Kristoffer Karlsson, Elit A, var den som skulle bemästra de 44 km SS på snabbast möjliga sätt. I Elit B var det Dennis Persson som visade högform. Cup-klassen togs hem av Patrik Lundberg medan Isak Vikman var snabbaste ungdom.

Den stora snackisen efter målgång i Eskilstuna var kvaliteten på de 44 km SS som Eskilstuna MK hade uppbringat. Inte bara var sträckorna av en fantastisk rallykaraktär av varierande art, kvaliteten på vägarna var utomordentligt. Debutanterna fick, som borde vara regel, gå ut först men övriga fältet i klassen startade med nr 126 och upp till 177. Vägarna efter sista bil var fortfarande i absolut toppklass. Därtill stod klubben med ett stort och rymligt serviceområde, tält för mat och prisutdelning, servering av både kall och varm mat samt goda faciliteter för behov av den mer personliga karaktären. Lägg därtill en väl hanterad logistik med anmälan och besiktning vilket gjorde rallyupplevelsen utomordentlig för de tävlande.

– Jag är mäkta imponerad av de vägar vi fått åka på den här tävlingen. Jag kan personligen inte minnas att jag kunnat åka på vägar av så här hög kvalitet så här långt bak i startfältet tidigare. Jag bugar ödmjukast och tackar Eskilstuna MK för det jobb de har lagt ned på detta, synnerligen imponerande. Jag vill också tacka för det trevliga arrangemang i stort tävlingen var, säger klassansvarige Roger Fransson.

Hårda duster i alla klasser.
– Jag kan också konstatera att vi nu börjar nå upplösningen i våra nationella serier. Vi märker ett allmänt uppskruvat tempo och hårda bataljer. Spännande och roligt.

Men tyvärr några riktiga tillbud också. På det negativa kontot innebar det också flera avåkningar och några bilar som tyckte att de knappa fyraochenhalv milen var mer än vad tekniken även i Volvo kunde klara.

– Speciellt två rullningar, Oscar Janssons och Mathias Gustafssons, såg otäcka ut. I vanlig ordning var jag personligen i kontakt med de inblandade redan dagen efter. Vi kan lyckligtvis återigen konstatera vilken säker klass VOC ändå är trots det höga tempot i klassen. Ingen av besättningarna lider av något värre än blåmärken trots minst sagt spektakulära rullningar. Grunden till tryggheten läggs med en stark standardbil, 240 och i synnerhet 940 är en väldigt stark grundkonstruktion med god säkerhet och gott om utrymme för förare och CoDriver. Att vi sedan inte, som många andra klasser gör, tillåter att man plockar bort en massa säkerhets detaljer som Volvo har utvecklat och som bilen har original (stötfångarbalkar, balkar i dörrarna, buntning och stoppning och mycket annat) är också viktiga ingredienser i att hålla våra bilar säkra.

Kristoffer Karlsson segrade i Elit A
Men hur gick det då i tävlingen? Kristoffer Karlsson knep nu sin femte seger i årets serier. Han tog hem segern med relativt stor marginal idag före Tobias Isaksson som i sin tur höll tredjeplacerade Gustav Johansson efter sig med ungefär lika stor marginal. Emil Andersson körde en bra tävling även han och hade varit med i topptrion men tyvärr visade efterkontrollen på en felaktig bränslepump varför Emil inte kunde prisbedömas i denna tävling. Topptrion fördelade de högsta PowerStage-poängen i samma ordning som slutresultatet. Det återstående poängen kammades hem av Frederick Eckhardt och Joakim Ellner Landberg som slutade fyra respektive femma.

– Efter andraplatsen i Kil tog nu Kristoffer sin femte seger och möjligheterna till en perfekt serie med maxpoäng lever fortfarande. Frågan är dock om Kristoffer kommer att ta den risken i finaltävlingen i Örebro. En målgång och 10 poäng kommer nämligen räcka för Kristoffer för att ta hem sin sedan länge efterlängtade seger i SverigeSerien. För att kassaskåpssäkra segern även i SommarSerien så behöver Kristoffer 16 poäng i finalen i Nora om två veckor. Tobias har kämpat efter pallplats i serien sedan Torsby i vintras men nu fick gode Tobias till det med en finfin andraplats. Den resulterar dessutom i en raffinerande ställning inför finalen där Tobias nu jagar tredjeplacerade (i SverigeSerien) Patrik Fredriksson med en enstaka poäng. Gustav Johansson gör också han en riktigt fin insats och precis som Tobias tog han sin andra pallplats efter insatsen i Torsby. Stort grattis också till Frederick Eckhardt och Joakim Ellner Landberg till att ta hem de sista poängen på Powerstage.”

Dennis Persson tog full pott i Elit B
Dennis Persson strider under dagen med största rivalen Oscar Jansson. Efter en tidig ledning tar sig Oscar förbi inför sista sträckan men gör tyvärr en hård avåkning på sista sträckan och tvingas bryta. Tim Palmqvist har besökt serien tidigare och även då med en andraplats i bagaget och visar tydligt att det inte var en tillfällighet. Efter Tim kommer Niklas Berglund som normalt kör i Svenska Rallycupen med vilka serien i Eskilstuna delade startfält.
Dennis tar också hem högsta poäng på PowerStage följd av Niklas och därefter Tim. Magnus Lindqvist tvingades stanna för att kolla att Oscar Jansson var ok efter dennes avåkning och fick en konstruerad tid vilken också gav 2 poäng, i allra högsta grad rättvist. Sista poängen på sista sträckan kneps av Andreas Liljeberg.

– Så tråkigt att Oscar åker av efter en riktigt bra tävling. Bilen är illa däran men besättningen har klarat sig bra och det är trots allt ändå viktigast. Men, Oscar är av tuffa sorten och låter meddela att två skrotade bilar är tillräckligt för att kasta in handuken, just nu gör han oc teamet allt för att ha en ny bil klar till finalen i Örebro om en månad. Det gör att SverigeSerien ännu inte är avgjord även om Dennis Persson har allt i egna händer sitter i guldsits efter en magisk säsong och bara behöver inkassera tretton poäng i Örebro för att sitta helt säker.

Starka prestationer också av flera andra.
– Ett stort grattis vill jag rikta till Tim Palmqvist och Niklas Berglund som visade god fart under hela dagen inte minst på dagens sista extra poänggivande sträcka. Bra gjort. Magnus fick sina poäng på PowerStage efter en konstruerad tid vilket såklart kan verka konstigt men självklart kan det inte bli på annat sätt. Vi som tävlande ska aldrig behöva känna att vi förlorar på att stanna efter att en medtävlande kraschat på sträckan. Vi är den första och viktigaste länken i säkerhetskedjan och den får inte fallera. Grattis också till Andreas som tar en välbehövlig extrapoäng på sista sträckan trots att han blev kraftigt nedvinkad efter Oscars avåkning. Jag kommer som för många är bekant inte köra Örebro själv då jag inte hinner ordna med allt runtomkring inför prisutdelning med mera. Även Andreas vet detta och jag vet att hans mål var att ta sig förbi mig i serien innan Örebro men med exakt lika poäng men en bättre serie för egen del gick det bara nästan hela vägen. Ledsen Andreas … och så fick jag det sagt, säger Roger med en lätt nöjd blick.

Patrik Lundberg fick till det i Cupklassen
Efter många försök hela säsongen fick Patrik Lundberg så äntligen sin efterlängtade seger i Cupklassen. Patrik körde hem segern med tämligen god marginal framför Charlie de Jong. Duon följdes av Henri Cedergren som därmed presenterar sig i klassens serier som en fortåkare att räkna med framöver. Patrik tar även maxpoäng på PowerStage följd av Charlie och Henri. Fjärde och femte plats på sista sträckan togs av Fanny Jacobsson och Tobias Pettersson Nordwall.

– Jag stack ju ut hakan inför tävlingen och lade alla ägg i en korg avseende trolig segrare. Tyvärr mötte mitt favorittips, Robin Bäckström, sitt Waterloo redan på andra halvan av SS1 (SS1 var uppdelad i två delar 1a och 1b. Red. Anm.) och öppnade därmed dörren för Patrik att ta hem sin första, och mycket välförtjänta seger för i år. Mitt tips till andraplatsen, Joel Norqvist, föll även han bort med ett olyckligt motorras EFTER målskyltarna på dagens sista sträcka, och jag får så möjlighet att gratulera Charlie till en finfin andraplats följd av Henri Cedergren som jag därmed också välkomnar till klassens serier. Bra gjort alla tre och bra gjort Fanny och Tobias till att knipa de sista bonuspoängen på vår PowerStage.”

Isak Vikman var snabbaste ungdom
Klassen hade tre ungdomar som skulle göra upp om vem som var snabbast runt fem svårkörda sörmländska sträckorna. Snabbast runt var Isak Vikman följd av Oscar Östlund och Marcus Persson. Isak Vikman och Marcus Persson går därmed in i finaltävlingen av Sverigeserien med 6 poängs åtskillnad och vad som helst kan således hända.

– Jag börjar känna mig som en gammal grammofonskiva som hakat upp mig men så så imponerande dessa ungdomar är. Blotta tanken att själv köra dessa vägar i det tempo de här ungdomarna gör utan noter på osopade vägar är både hisnande och lite skrämmande. Isak visar återigen stor skicklighet och körförmåga med sin tävling och en i mina ögon lika imponerande insats står Oscar och Marcus för. Jag är mycket imponerad.

Stor teknisk kontroll efter målgång
I samband med tävlingen i Eskilstuna genomförde klassen en stor teknisk efterkontroll. Alla bilar kollades, dock inte samma sak på alla bilar.
– Jag måste lyfta på kepsen och tacka våra tekniker i klassen som efter målgång gjorde ett enormt jobb att göra tämligen djupgående tekniska kontroller på samtliga VOC-bilar, och till och med öppnade motorer på två bilar. För några ekipage blev det tyvärr negativa konsekvenser men det visar ju samtidigt hur otroligt viktigt det är att vi kontrollerar. Vi har en plikt att bevara och försvara styrkan som finns i vår klass, att stävja fördyringar och felaktiga delar som kan ge prestandafördelar och därmed orättvisa. Därigenom bromsar vi ökade kostnader och vi kan fokusera på att köra rally för våra pengar istället för att bygga snabbare och snabbare bilar.

Togs ut på grundval av vår reglemente.
– Bilarna togs ut på det mandat som finns i vårt reglemente som ger våra tekniker möjlighet att plocka bilar fritt och att kontrollera olika saker på olika bilar, alltså inte 100% enligt Bilsportförbundets regler för formaliserad efterkontroll. Det vill säga: vi gjorde som vi alltid har gjort och som fungerat så bra och hållit klassen frisk och sund under så många år. Viktigt att understyrka är att vi självklart inte gör kontroller för att ”sätta dit någon” utan för att hålla klassen rättvis, schysst och bromsa kostnader. Det är extra viktigt i en klass som vår som närmast är att betrakta som en enhetsklass.

Hur gick kontrollerna då?
– Våra tekniker hittade tyvärr delar som inte var enligt reglemente och dessa förare bestraffas med uteslutning ur tävlingen, för ett par som slogs i toppen av sina respektive klasser blir detta väldigt kostsamma bestraffningar. Vi hittade också felaktiga kamaxlar på inte mindre än tre bilar, det kan tyckas konstigt att man efter det debacle som det blev efter finalen 2017 fortfarande finns bilar med felaktiga kamaxlar där ute. Dessutom är reglerna så klara och enkla: Det finns bara två tillåtna kamaxlar i klassen, antingen Volvos egna H-kammar eller den nytillverkade H-kammen med samma grund som köps på Din Rallyboutique, alla andar är otillåtna. Och gällande detta ska också sägas att det torde vara ytterst få av Volvos egentillverkade H-kammar som fortfarande inte är utslitna och förbrukade. Till dessa förares försvar ska sägas att de är förare som nyss börjat och som köpt sina bilar byggda av någon annan och ännu inte hunnit kontrollera allt på dem. Måhända en förklaring men faktiskt inget försvar, det är otvetydigt vårt ansvar som förare se till att den bil vi startar med är korrekt enligt gällande regler.

Att bilarna var uttagna enligt klassens metod och inte SBF´s gör att det är tveksamt om det blir någon ytterligare bestraffning från förbundet, men att ta ställning till detta är inte en fråga för klassen utan för tävlingsledningen och förbundet, och det var som sagt inte heller vår avsikt med den här efterkontrollen. VOC kommer att fortsätta att varva kontroller helt enligt förbundets formalia, dvs som även ger förbundsbestraffning om något felaktigt upptäcks, med kontroller enligt klassens eget system - precis som klassen alltid har gjort och som fungerat så bra.

Vi närmar oss finalen i SverigeSerien som återigen går av stapeln i Örebro med Rikspokalen den 5 oktober. Dessförinnan ska vi dock knyta ihop säcken i SommarSerien. Det gör vi i Nora 14 september med finaltävlingen som är obligatoriskt räknad i allas personliga sommarserier. Den kortare serien gör att inget är klart ännu så räkna med en spännande upplösning. Med det tackar vi återigen Eskilstuna MK för en fantastisk tävling. Väl mött till dess.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Secto Rally Finland:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Mellantider][Anslagstavla][Karta]
Mittsverigesprinten SMK By Night 2:[Resultat]

Publicerad: 2019-09-05 16:19:22






Hyundai som planerat redo för WRC-serien 2026.
© Hyundai Motorsport.På sociala medier har dreven om att Hyundai Motorsport ska lämna WRC-serien gått hårt under våren och sommaren för att samla klick och läsare. Anledningen har varit att nuvarande kontrakt mellan Hyundais moderbolag och Hyundai Motorsport gällande WRC-satsningen endast gick över 2025.

Ett helt nor...

Publicerad: 2025-07-31 14:35:37


Katsuta snabbast på shakedown - Solberg klart snabbast i WRC2 inför Rally Finland.
© M-Sport.Ruuhimäki avverkad som shakedown och det var slutligen Takamoto Katsuta som stod för snabbaste tiden, det var många som gjorde fler rundor än vanligt. Japanen gjorde fyra och var genom sitt snabbaste åk 0,9 sekund före Sebastien Ogier. Bra flyt på Josh McErlean och Ford Puman som gav tredjetid, 0,3 ...

Publicerad: 2025-07-31 14:00:44


Heller hyr Puma Rally1 till WRC Rally Chile.
© M-Sport.Till Chiles VM-deltävling gör en av arrangörslandets stora rallyåkare åter start i Rally1 klassen. Det är 31-årige Alberto Heller som fått grönt ljus från M-Sport på en Ford Puma Rally1.

I 2023 års upplaga av hemlandets WRC-deltävling gjorde Alberto det samma, hyrde en Puma Rally1 och slutade då...

Publicerad: 2025-07-31 11:06:02


WRC-kalendern 2026 presenterad, 14 deltävlingar.
© Toyota Gazoo Racing.Samtidigt som shakedown inför Secto Rally Finland drog igång släpptes kalendern för WRC serien 2026, tävlingarna känns i stort igen men ett par skiften i datum har gjorts.

Japan och Italien har bytt datum, istället för hösten körs Japan nu sista helgen i maj samtidigt som Italienska arrangören kö...

Publicerad: 2025-07-31 09:16:02


Sprintserien kör vidare, två deltävlingar hos Strängnäs AMS.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien kör sjunde och åttonde deltävlingarna i helgen hos Strängnäs AMS, aningen svalare med 64 ekipage i listorna varav 29 bilar i rallyklasserna. Som cupen erbjuder är det ett träningsåk följt av två tävlingsåk i varje deltävling.

14 bilar i Trimmat 2wd för rallybilar, vassa namn ...

Publicerad: 2025-07-31 09:04:10


Mille Johansson jagar VM-ledning i Finland.
© Marcin Rybak.Efter en vår fylld av intensiva tävlingar i både VM, EM och Italien är Mille Johansson och Johan Grönvall tillbaka i Junior WRC – och redo att ladda fullt i jakten på VM-guldet. Med två deltävlingar kvar ligger duon tvåa i tabellen, bara sju poäng bakom australiensaren Taylor Gill inför helgens klas...

Publicerad: 2025-07-31 07:57:57


WebTV direkt från shakedown inför Secto Rally Finland här!
© M-Sport.Torsdag förmiddag dags för shakedown inför Secto Rally Finland, det är 4,12km av kända Ruuhimäki som nyttjas för ändamålet. En minut över åtta statar Ott Tänak först och följs av Elfyn Evans, Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä - första vändan går i VM tabellens ordning.

För WRC2 klassen är det v...

Publicerad: 2025-07-31 06:06:53


Solberg hoppas att segersviten fortsätter i Finland.
© Toyota Gazoo Racing.Bara elva dagar efter att ha säkrat sin första WRC-seger i värstingklassen i Rally Estland, återvänder Oliver Solberg till jakten på mer WRC2-framgångar i Finland.

I sin tävlingsdebut med Toyota Gazoo Racing dominerade 23-åringen tävlingen i Estland och säkrade Toyotas 100:e WRC-seger någonsin.
...

Publicerad: 2025-07-30 16:25:16


Följ morgondagens shakedown inför Secto Rally Finland.
© Hyundai Motorsport.4,12km Ruuhimäki inleder det finska VM-rallyt, Secto Rally Finland - sträckan används då som shakedown inför rallyt och startar 08:01 svensk tid under torsdagens morgon.

Först ut går man i VM tabellens ordning med Rally1 ekipagen först, följer gör WRC2 eliten där vi hittar Svenskt genom Oliver So...

Publicerad: 2025-07-30 14:39:03


Närmare 200 ekipage för Svenska RallyCupens Kullingstrofé på lördag.
© emotorsport.seKullingstrofén med närmare 200 ekipage till start från Herrljunga Folkets Park på lördag, arrangör Kullings MS. De tävlande ska köra fyra specialsträckor på 47km runt Herrljunga.
För fyrhjulsdrift 16 deltagare till start, leder cupen inför helgens deltävling gör Håkan Rönnebring som har Kim Nydén t...

Publicerad: 2025-07-30 11:43:03


Tidigare nyheter:
Följ morgondagens shakedown inför Secto Rally Finland.
Närmare 200 ekipage för Svenska RallyCupens Kullingstrofé på lördag.
16 sträckor i helgens Rallye ADAC Mittelrhein, Andervang till start.
Tom Kristensson bland Svenskarna hos Tuthill till East African Safari Classic Rally.
Inför Secto Rally Finland, tidsplan, startfält och länkar.
Onsdag kväll dags för Mittsverigesprinten SMK By Night 2.
Rally SM återvänder till Hässleholm när medaljstriderna hettar till.
En sträcka tre gånger, YRC-Sprinten på gång i Vallentuna.
Publikinfo, sträcktips och programförsäljning inför Kullingstrofén 2025!
TV-tablå för helgens WRC Secto Rally Finland.
Solberg tog Toyotas 100:e seger, nio Svenska segrar för tillverkaren.
Så körs Rallye Monte Carlo 2026 - enda presenterade i WRC kalendern.
Svalt SM-intresse för KR Snapphanerallyt - 56 bilar till Skåne.
Junior VM åkare vann totalt i HYAcenter Ralli - Grahn vann Rally2-klassen!
Nordh körde hem Bilam Mästarmöte för Svenska SprintRallyCupen.
Kankkunen och Grönholm kör uppvisning i Secto Rally Finland.
”Konst & Rally” i Järnboås 2025, Tom Carlsson andre rallyutställare.
Följ lördagen med Bilam Mästarmöte och HYAcenter Ralli.
Testa regularity, gör det i XII:e Västgötarundan Regularity.
Wilson ny boss för bilsporten inom FIA.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Secto Rally Finland 31-03/08


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.