Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Favoritseger i 1300 Rallycup.
PRESSRELEASE

Så var då sista drabbningen för året avklarat i 1300 RallyCup. 17 ekipage hade samlats vid Kvinnersta Lantbruksskola där hundraårsfirande SMK Örebro hade förlagt start, mål och serviceplats för sin Rikspokal. Generöst fick vi som vanligt starta bland de första. Bara några ungdomsåkare före. Sådant som vi i cupen uppskattar väldigt mycket. Den här gången hade vi ett trevligt tillskott i tävlingen i form av Rickard ”Svinto” Andersson, 2014 års vinnare som nu övertagit broder Roberts Mk1:a, byggt ny motor till den och renoverat växellådan. Men kört bilen hade han knappt hunnit med. För att undvika att ställa till det för de inblandade om den totala cupsegern valde han generöst att avstå från att tävla om poäng. Tror vi har talat om sportmanship i det här gänget tidigare…

Nu var det ju final och faktiskt elfte deltävlingen som skulle köras. Men den totala segern i cupen var långt ifrån avgjord. Hela fyra ekipage hade faktiskt möjligheten att bärga ”Bröderna Båges” vandringspris. Dessa var Ola Strömberg/Brittmarie Ålund som efter höstens tre raka segrar återigen hade tagit sig tillbaka till en knapp poängledning. Alldeles efter följde Joakim Rydin/Magnus Simensen. Men de hade dessvärre ett sämre läge då de bara kunde byta bort en 31 poängare mot bättre. Trea låg årets suveräne Robert Andersson/Carl-Gustaf ”Kapten” Karlsson som definitivt räknades som favoriter. De hade ju en 9 poängare att byta bort och kunde alltså utöka poängskörden rejält och nu med en tävling under bältet med nyinförskaffade Zoltan. En MK2a i mintcondition byggd av Stefan Sollenfelt och med motor från Kennet Jönsson. Fyra i tabellen och redan juniorcupsegrare låg Marcus Morén/Robin Hallman med absolut chans på pallplats i ”stora cupen”.

Avslappnad och trevlig stämning rådde ändå i gänget inför denna viktiga finaltävling men självklart kunde man skönja en viss fokusering inför starten.

SS1 var klassiska Seltorp med sina riktigt svåra kombinationer. Självklart ville alla göra sitt bästa och köra på max. Vilket innebar att både Strömberg och Andersson var väldigt illa ute efter ett krön med skarp sväng där hela cupresultatet hade kunnat få ett annat utseende. Turligt för dem båda så saknades den där stenen i diket som ofta sätter stopp för vidare framfart. Robert och Kapten var klart snabbast före sin brorsa Rickard med Daniel ”Finess” Johansson vid sin sida. Trea följde Ola o Brittmarie och fyra Mattias ”Laggen” Lagström/Rickard Forsell. Rydin var den som tappade mest av toppkvartetten. Men ingen visste varför.

Topp 6 efter SS1:
Robert A. 3,41,6
Rickard A. 3,43,4
Ola S 3,44,1
Laggen 3,44,8
Marcus M 3,45,1
Adam carlsson 3,45,4

Efter en mycket kort transport där inte mycket hann att kallna var det dax att starta anrika Dyltastigen vid Dylta herrgård. En stenhård grymt lömsk allmän väg. Nu körd åt ”fel håll”.

Återigen var det paret Robert/Kapten som var snabbast på den svårkörda vägen. De flesta av ”Sukkaförarna” klagade på att den upplevdes som väldigt hal, ja faktiskt även SS1. Kanske beroende på att vägbanan var väldigt hård samt med lite lösgrus här och där som dem som åker först alltid måste lära sig hantera. Laggen och Rickard var de som hanterade detta bäst av resterande och var bara imponerande nio tiondelar efter Robban. Ola och Brittmarie sladdade in hela två sekunder senare än sträckvinnarna. Tack vare cupens sinnrika sträckpoängsystem så kunde det konstateras att Robert och Kapten redan nu hade cupsegern i sin hand. Rydin åkte av vägen på ett lurigt ställe och nu kom förklaringen. En sviktande axeltapp gav med sig allt mer i den gamla men i övrigt mycket välbyggda MK1:an så vänster bakhjul ville gå sin egen väg. Bara för teamet att byta om till åskådarkläder och dra ut på SS 3 för att inse hur tokiga vi är att köra i vår cup.

Vi drar ställningen i topp tio efter SS2 också. För nu var det ju allvar:
Robert A. 9:38,6
Laggen. - 4,1
Ola S - 4,5
Marcus M - 6,4
(Svinto) - 8,3 (generatorproblem)
Robin Granfors - 16,2
Adam Carlsson (C) - 19
Andreas Abrahamsson - 20,7
Krister Morén - 23,7
Mikael Gille - 25,3

Nu var det “bara” för Robert och kapten att hålla ihop detta till mål. Men… sista sträckan var på hela 2,7 mil runt Järle. Vi tror hela byn var instängd pga rallyt. C:a 120 hushåll var berörda men arrangörerna var alltså otroligt väl bemötta och vi tävlande skall vara väldigt tacksamma för det. Heder åt er Järlebor!! För Ola och Brittmarie gällde att vinna sträckan med över 4,5 sekunder över Robert/Carl-Gustaf och vinna cuptävlingen för att ta hand om totalsegern. Alltså ingen omöjlig uppgift. Veteranen satte upp ett maxtempo men det var inte hundraprocentigt. Efter (tack o lov) sista vägbytet någon kilometer före mål trampade Ola bromspedalen i botten beroende på en brusten packning. Så det paret var glada de tog sig i mål helskinnade. Inte långt efter dök så Robert och Kapten upp i Ola´s backspegel vid tidskontrollen. Det visade sig att Robban och Kapten hade utklassat samtliga med en total 24:e plats med alltså över hundratalet startande efter sig. I princip alla med motorstarkare bilar. Med en sådan körning så förtjänar man att vinna. Och det gjorde de med besked. Ola erkände omgående att hans bromsproblem på slutet inte hade haft någon som helst inverkan på slutresultatet. Han var glad och tacksam att de ändå lyckades bärga andraplatsen.

Så 1300 Rallycups mästare blev tveklöst de mest välförtjänta, nämligen Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Den sistnämnde dessutom nu med TVÅ inteckningar i Co-driverpokalen. Han vann nämligen 2014 med ”Svinto”. Glada tvåor Strömberg/Ålund. Lite bittert för Junioprcupsegrarna Marcus Morén/Robin Hallman som hade läge för pallplats när Rydin bröt men en futtig poäng saknades. En placering högre på sista ss hade nog räckt. Men så är det med Cupens rättvisa poängsystem. Det är nog paret Rydin/Simensen väldigt tacksamma för idag. För duktigt körande C-förare Adam Carlsson/Dennis Norén gick det tyvärr överstyr på sista sträckan. Så ”Jane” behöver plåstras om ordentligt innan hon är redo för vinterns drabbningar i 2018 års cup. Vi räknar dock med att se dem på startlinjen igen. Slutresultat i tabellform hittar ni på www.1300rallycup.se

Rikspokalen slutade så här för topp 10:
Robert Andersson 26:54,1
Ola Strömberg -23,7
Mattias Lagström -28,5
Marcus Morén -37,1
Robin Norling -1:06,7
Krister Morén -1,06,8
Robin Granfors -1:07,8
Rickard Andersson -1:13,6 (inkl 40 sek trpt)
Mikael Gille -1:25,6
William Binbach -1:46,9

Efter prisutdelningen i Kvinnersta med sedvanligt mycket extrapriser så höll cupens förening sitt årsmöte där Ola Strömberg omvaldes till ordförande. Efter middag och ytterligare prisutdelning där självaste Suzuki Sverige med anledning av 30-årsjubiléet delade ut prischeckar med hyllning av i första hand totalsegrarna och juniorsegrarna så bar det av på ett intressant och uppskattat besök på ”Mitsubishifabriken” M-part och bröderna Weng. För oss Sukkaåkare ungefär som att få kolla på månraketer. IMPONERANDE är nog den kortaste sammanfattningen.

Nu tar vi paus några månader och vill med det tacka alla våra fantastiska arrangörer som år efter år välkomnar oss. Och vad vore cupen utan våra häftiga och engagerade sponsorer som tycker att vårt sätt bedriva vår älskade rallysport på är något bra.

TACK ALLESAMMANS!!

Vi hörs nästa år igen. 1300 rallycup. Mycket Rally för pengarna.


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-10-08 22:32






Tidig uppstigning för shakedown i Rally Latvia, drar igång 06:31.
© Hyundai Motorsport.Torsdag morgon, redan klockan 06:31 svensk tid är det dags för dem tävlande att sitta i bilen redo för start på shakedown. VM ledande Thierry Neuville först ut på sträckan Cimdenieki som mäter 3,58km.

En första och sista chans att känna av bilen inför rallyt start som sker under kvällen. Tre åk g...

Publicerad: 2024-07-17 20:57


Solberg jagar en historisk uppföljare.
© Oliver Solberg Rally.Fem år efter att han blivit den yngste vinnaren någonsin av en EM-rallytävling ska Oliver Solberg försöka vinna den första VM-tävlingen någonsin på samma plats i Lettland.

Lettland är värd för landets första tävling någonsin i World Rally Championship denna vecka.

2019 vann 17-åriga Oliver Sol...

Publicerad: 2024-07-17 13:55


Andra rallyutställaren klar för ”Konst & Rally” i Järnboås, Rasmus med koboltblå Volvo 940.
© Nils-Brage Pettersson.Hällefors nästa! Den vi ska träffa nu är killen som alldeles nyss gift sig och är tvåbarnsfar. Med en väl kontrollerad sladd och vänster framhjulslyft, bäddade han för seger totalt i HMK:s sprintserie 2024 i B-2WD. Hans namn är Rasmus Holm och kör för Hällefors MK i en koboltblå Volvo 940 grupp H.
...

Publicerad: 2024-07-16 18:39


Startfält, tidsplan, och länkar inför Tet Rally Latvia.
© emotorsport.seTET Rally Latvia drar igång på torsdag, tidig morgon svensk tid ses shakedown följt av rallyts första sträckan vid 19-tiden på kvällen, Bikernieki Track på 11km. Fredagen på 12 mil special med tre sträckor dubbelt följt av en ny sträcka på kvällen. 10 mil på lördagen med totalt åtta sträckor varav e...

Publicerad: 2024-07-16 18:26


Svenskt och Norskt i listan för Lahti Historic Rally.
© emotorsport.seOm en månad körs Lahti Historic Rally som deltävling i FIA Historic Sporting Rally Championship med totalt 12 sträckor på 14 mil väntar under dagarna två jämt fördelat mellan dagarna.

10-talet anmälda hittills varav få registrerade för EM serien, Norske Petter Fausko i Opel Kadett är en av få EM-...

Publicerad: 2024-07-16 14:08


Östberg försvarar inte segern i Rally Isla de Los Volcanes, kör föråkare i helgen.
© emotorsport.seTill helgen är det dags för Rally Isla de Los Volcanes på Lanzarote, det handlar om sex olika sträckor som nyttjas flera gånger, totalt 12 sträckor körs under fredag och lördag på nio mil.

Förra årets vinnare Mads Östberg återvänder, men den här gången tar han rollen som föråkare med lokale David...

Publicerad: 2024-07-15 21:57


TV-tablå inför helgens WRC Tet Rally Latvia.
© emotorsport.seTill helgens körs årets åttonde WRC deltävling av totalt 13 för säsongen, det Lettiska Tet Rally Latvia körs över 20 specialsträckor på 30 mil från torsdag till söndag.

Shakedown kan ses i vår WebTV & Video avdelning tidigt på torsdag morgon. När rallyt drar igång är det sedan TV4 gruppen med TV4...

Publicerad: 2024-07-15 21:44


Foto från Slottssprinten.
© emotorsport.seEfter fredagens uppvisning av Appendix K i strålande väder vaknade rallygänget upp till ännu en solig dag i Katrineholm och Ericsberg. Katrineholms MK hade plockat fram fem specialsträckor för rallyt, omtyckta av de 181 startande ekipagen men också av publiken som sågs i mängder i skogen under dagen...

Publicerad: 2024-07-15 16:19


Andervang summerar händelserna och helgen i Holländska GTC Rally.
© Wimo Fotografie.Stig Andervang ihop med Johan Findhammer körde under helgen GTC-Rally ingående i det Holländska mästerskapet, under söndagen var Stig och ”service-Janne” på väg hem till Sverige och lämnar en tävlingsrapport.
- Även denna gång var tävlingen mycket krävande med kraftigt regn både före och under t...

Publicerad: 2024-07-15 08:32


De var snabbast uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
© emotorsport.seBacktävling uppför Vårdkasbacken i Härnösand där Örnsköldsviks Rallyklubb arrangerade deltävling i Hälsingeserien under söndagen. Två åk i backen gällde varav enskilt bästa sträcktid gällde som slutresultat.
Tomas Bergman i Mitsubishi Lancern var snabbast, hade halvsekunden till godo på Roger Westi...

Publicerad: 2024-07-14 22:48


Tidigare nyheter:
Andervang summerar händelserna och helgen i Holländska GTC Rally.
De var snabbast uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
Foto från Slottssprinten, uppvisning Appendix K.
Fyra svenskar anmälda till KOMO Rallysprint, anmälan stänger vid midnatt.
Inställda deltävlingar ersätts ej i Svenska Sprintrallycupen.
Andervang sexa totalt i GTC Rally.
Sex prickade chicaner, Lappi ändå ohotad vinnare i Orlen Lietuva Rally.
Hästkrafternas dag på på Arena Hagmyren, 20-talet rallyåkare kör uppvisning under måndagen.
Mille kungen av somrig Slottssprint, Nygren bäst med 2wd.
Hälsingeserien uppför Vårdkasbacken under söndagen.
Följ Slottssprinten, resultat, radio och WebTV från sommarklassikern.
Tidemand och Levin snabbast uppför Marknadsbacken.
Tobias Johansson snabbast i Slottssprintens fredagsrally.
Följ fredagen med Hästkraftshelgens rallysprint, klassisk Slottssprint och GTC Rally.
185 ekipage för lördagens Slottssprint, fem sträckor väntar runt Ericsbergs Slott.
40 klassiker kör fredagsrally runt Eriksbergs Slott.
Enhetsdäck i Rally SM, Svensk Bilsport ingår avtal med Hankook för säsongerna 2025-27.
Lappi testar i helgens Orlen Lietuva Rally.
Startlista & tidsplan, 2x Solberg fyller på till fredagens rallysprint i Årjäng under Hästkraftshelgen.
Slottssprint på gång, programförsäljning och TV/Radio tider.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 26-28/07


Rally SM:
East Sweden Rally 23-24/08


Rally VM - WRC:
TET Rally Latvia 18-21/07


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 03/08




Foto:
Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten, uppvisning Appendix K.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 500.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.