NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Ola Strömberg snabbast till mål i Suzuki 1300 Rallycup under Badhotelletrallyt.
Festligt värre när 1300 Rallycup körde Badhotelletrallyt.
PRESSRELEASE

Festligt värre var det i Tranås i Lördags när Badhotelletrallyt gick av stapeln. Till och med vaktparaden gjorde en sväng förbi startplatsen just innan Sukkorna skulle ta sig an de sex sträckorna. Ett lätt duggregn gjorde att det definitivt inte skulle bli problem med damm. Istället blev det nog lite halare för alla deltagare.

Arrangörerna Gränna MK och Team Skogsåkarna hade inte bara lagt stor omsorg i att hitta kanonvägar. Man hade även lagt ner ett grymt jobb på att dels marknadsföra sin tävling men även att göra en massa kringevent och ”det där lilla extra”. T.ex. hade man engagerat Världens starkaste man: Magnus Samuelsson som föråkare och prisutdelare. Självklart provsatte han en av cupens små Suzukis. Han kom –om än med visst besvär- både i och ur.

Vi i 1300 rallycup undrar bara hur ni arrangörer orkar… STOR ELOGE till alla inblandade i detta fantastiska gäng!! (sex sträckor kräver många funktionärer).

Tävlingsmässigt i vår cup så var det Joacim Rydin/Magnus Simensen som trots i egenskap av tabelletta gå ut först i rullgruset satte alla på plats med att vara snabbast på SS1, men tätt följda av juniorledarna Marcus Morén/Robin Hallman tiondelen efter. Trea ytterligare ett duktigt juniorekipage bestående av Mattias Lagström/Rickard Forsell. Det skulle visa sig handla om tiondelarna hela denna dag.Två ekipage fick kasta in handskarna pga tekniska problem. Elva fanns nu kvar.

SS2 var milen lång och rallyts längsta. Men en mil kan vara lång i Småland. Marcus och Robin fortsatte med sitt imponerande tempo. Nu nio tiondelar före tabelltvåan Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Tydligen behövdes bara en kort SS för att köra in sig på den nya bilen. Så nu var de åxå med i matchen. Trea återigen ”Laggen” med Robin Norling/Mattias Sundström bara två tiondelar bakom. Rydin fick läckage på en bromsslang och tappade hela sju sekunder (vilket är en evighet i Sukkasammanhang) och var sjua på sträckan. Därmed tappade de viktiga SS-poäng. Morén hade nu tagit hand om ledningen 2,4 sekunder före Lagström.

SS3 var nästan lika lång och skulle köras innan nästa service. Här vaknade gubben och gumman Strömberg/Ålund till och använde minst tid med Robert Andersson och Marcus Morén flåsandes i nacken.

Vid andra servicen var ställningen följande:
Marcus Moren/Robin Hallman B (J) 16:48,0
Ola Strömberg/Brittmarie Ålund A 16:49,3
Mattias Lagström/Rickard Forsell A (J) 16:52,3
Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson A 16:52,6
Joacim Rydin/Magnus Simensen A 16:56,3
Robin Norling/Mattias Sundström A (J) 16:58,3
Willian Binbach/Thomas Binbach C (J) 17:10,5
Andreas Abrahamsson/Tobias Abrahamsson A 17:16,0
Adam Carlsson/Jens Jakobsson C (J) 17:28,9
Mikael Gille/Henrik Lundh B 17:58,9
Anders Nystedt/Björn Wulff A 18:38,4

Ytterligare tre SS återstod inklusive en service. Där hade naturligtvis tider jämförts… Nu skulle det laddas.

De fem i täten tog sig i mål inom fyra sekunder på SS4. Ännu tätare var det bland de efterföljande ekipagen styrda av: William Binbach, Robin Norling, Andreas Abrahamsson och Adam Carlsson där det endast skiljde fem tiondelar.

SS5 innehöll ungefär samma scenario. Tempot högt uppskruvat på de fantastiska vägarna. Bör tilläggas att det trots duggregnet var väldigt mycket åskådare ute i skogen. Sen var det dags för en sista service på den välordnade centrala serviceplatsen i Aneby.

Vid sista servicen före sista och avgörande sträckan var ställningen följande:
Ola Strömberg/Brittmarie Ålund 19:50,3
Marcus Moren/Robin Hallman 19:50,0
Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson 19:54,2
Mattias Lagström/Rickard Forsell 19:57,4
Joacim Rydin/Magnus Simensen 20:01,3
Robin Norling/Mattias Sundström 20:07,2
Andreas Abrahamsson/Tobias Abrahamsson 20:24,9
William Binbach/Thomas Binbach 20:19,0
Adam Carlsson/Jens Jakobsson 20:37,9
Mikael Gille/Henrik Lundh 21:16,6
Anders Nystedt/Björn Wulff 22:00,1

På SS6 satsade juniorerna Morén/Hallman allt men Ola och Brittmarie höll emot och kunde bärga segern om än med knapp marginal. Rydin med någorlunda fason på bromsarna lyckades nästan hala in Lagström/Forsell.

En tiondel fattades till lika. William och pappa Thomas hade en riktig ahaupplevelse när de sladdade in i ett träd. En tappad placering var nog inget man grämde sig över särskilt mycket efter den smällen. Som tur var så tog den bakom bakhjulet men mycket plåtjobb kommer det bli innan finalen i Örebro om två veckor. Marcus och Robin säkrade i och med detta i princip Juniorcupsegern. Faktiskt har de även en liten chans att knipa en pallplats i den ”stora” cupen. I toppen av tabellen har det nu kastats om en del och poängdifferenserna har minskat ytterligare. Allt är dukat för en rafflande finaltävling i SMK Örebro´s Rikspokalen den sjunde oktober.

Ställningen i mål:
Ola Strömberg/Brittmarie Ålund 29:31,5
Marcus Moren/Robin Hallman 29:32,9
Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson 29:40,4
Mattias Lagström/Rickard Forsell 29:49,8
Joacim Rydin/Magnus Simensen 29:49,9
Robin Norling/Mattias Sundström 30:01,7
Andreas Abrahamsson/Tobias Abrahamsson 30:35,9
Adam Carlsson/Jens Jakobsson 30:43,9
William Binbach/Thomas Binbach 31:22,3
Mikael Gille/Henrik Lundh 31:46,8
Anders Nystedt/Björn Wulff 32:46,1

Mer info och tabellställning finns på www.1300rallycup.se Vi finns även på facebook.

1300 RallyCup. Mycket Rally för Pengarna.


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-09-24 17:30






Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
© emotorsport.seÄven den fjärde delen av reportageserien inleds i Småland, nu med Victor Karlsson tävlandes för Vimmerby MS, hur är tanken att ditt 2025 ska bli i rallyskogen?
- Efter en mindre bra säsong 2024 så är vi verkligen revanschsugna inför kommande, klart är att Jonas Sandberg, Norrköpings MK kommer at...

Publicerad: 2025-01-01 11:39


Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
© emotorsport.se92 ekipage anmälda för WRC premiären Rallye Monte Carlo, men bara 70 får en plats i rallyt - gallring är ett problem få VM arrangörer har. Anledningen till maxtaket är plats och utrymme för serviceplats men också via avtal med markägare och miljöorganisationer men arrangören har idéer inför framtide...

Publicerad: 2024-12-31 12:46


180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
© emotorsport.seRally3 klassen börjar nå även mot norden, Finland har varit på gång och har egen klass i nationella mästerskapet där Ford Fiesta och Renault Clio Rally3 finns representerade.

Just Fiesta och Clio är enda modellerna för marknaden, först ut var M-Sport med Ford Fiesta som tack vare Junior WRC seri...

Publicerad: 2024-12-30 20:35


Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
© emotorsport.se73:e Rally Costa Brava avgörs 13-15:e mars från Spanska Girona, arrangören öppnade en föraranmälan långt innan flera serier var satta då intresset årligen är stort för rallyt.

För en kort tid sedan fick rallyt officiell EM status för Historiska mästerskapet, som 174:e ekipage i listan kom Tobias ...

Publicerad: 2024-12-30 20:28


Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Fau Zaldivar Motorsport.Fabrizio Zaldivar från Paraguay blir förste förare att ta plats för Skoda Motorsport och Toksport i WRC2 serien 2025, idag presenterade Skoda sin förste förare för den kommande säsongen och ett bekant ansikte tar plats.

Zaldivar har tävlat för teamet tidigare och körde i år WRC2 serien i en Skoda...

Publicerad: 2024-12-30 15:05


Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
© Cin Cin MoviesEfter en spännande säsong där team X-raid med tyskan Annett Quandt och Annie Seel har kört i klassen T3 Challenger kan nu tjejteamet ställa sig på prispallen.

Inför sista deltävlingen låg de på fjärde plats men med ett suveränt tidskval och fin uppkörning klev de upp på en total tredjeplats i de...

Publicerad: 2024-12-30 14:22


Tidigare nyheter:
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.