NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Traditionsenlig Dackefejd när VOC Mekonomen Rally gästade Växjö.
PRESSRELEASE

Sin vana trogen skulle Wäxjö MS servera VOC Mekonomen Rallys Sverige- och SommarSerie ett arrangemang i toppklass. Välorganiserat på de finaste av rallyvägar du kan tänka dig. Start, mål och central serviceplats i Växjö mitt i rallyts område - med detta var receptet för succé fulländat redan innan start. Toppa detta med strålande sol och massor med publik ute på sträckorna, då är succé det enda ord som är det rätta. Några som skulle lämna den fulländade rallyanrättningen extra nöjda var segrarna. Henrik Levin i Elit A visade att han var just den person som skulle utmana till segern. I Elit B och Cup var det de tyngsta favoriterna, Emil Andersson och Kim Mastad, som avnjöt segerns sötma i gott sällskap av junioren Victor Hansen. Tillfrågas dessa fyra höll arrangemanget säkerligen klass för en eller flera stjärnor från välkänt men icke nämnt varumärke.

Inramningen av Dackefejden hade inte mycket övrigt att önska. Fem riktigt fina sträckor av småländsk karaktär och dessutom med inramningen från den så populära Rallyradion som är ett alltid populärt inslag från såväl de tävlande. Att veva ned rutan och intervjuas av kända profiler får såväl färska C-förare som rutinerade A-förare att känna sig extra proffsiga.

Jag har nästan tappat räkning hur många gånger Dackefejden har utgjort tävling i våra nationella serier och det är inte utan orsak. År efter år levererar Wäxjö MS ett arrangemang som övriga klubbar får kämpa hårt för att nå upp till. Ett stort tack till arrangerande klubb som dessutom lyckas variera tävlingen med nygamla sträckor som de flesta av oss tävlande aldrig åkt på förut. Det gör det hela ännu bättre, säger klassansvarige Roger Fransson.

Henrik Levin segrar i Elit A.
Den så klasstypiska sekundfighten i Elit A utgjordes av en trojka förare. Favoritskapet vilade på André Nygrens trygga axlar men försnacket hade nämnt även Henrik Levin som en lika god segerkandidat. Att segraren från förra rundan i Götene, Daniel Torph även skulle vilja lägga sig i striden om fullpoängaren var heller ingen högoddsare. Knappt fem sekunder skiljde de tre åt efter målgång och det var Henrik Levin som drog det längsta strået och fick kliva upp högst på pallen. Med halvannan sekunds marginal säkrade André Nygren andraplatsen före Daniel Torph. Klassen fick tyvärr också se en rejäl rullning från Ola Wingren som rullat sin Volvo flera varv ut på ett hygge. Det gick bra med Skånepågarna i kupén sånär som på en möra kroppar. Med bilen var det värre men då har den ju gjort sitt jobb och skyddat människorna inne i.

Jag sträcker lite på mig när jag faktiskt innan tävlingen höjde ett varnande finger för Henrik Levin som en stark utmanare till segern. Jag kan inte säga att jag är ett dugg förvånad att se honom som segrare. Att André och Daniel är med och jagar på är ju knappast heller en överraskning men lite synd att Dennis Askling inte riktigt fick till det i helgen. En hel del tävlingar återstår i serien och det enda vi ännu så länge kan konstatera är att det är en hård strid om platserna genom hela tabellen.

Emil Andersson höll hela vägen i mål i Elit B.
Så till Elit B och även här skulle det vara en trojka inom fem sekunder. Att en av dem är Emil Andersson börjar något av en rutin. I helgen fick han sällskap, igen, av Isac Nordström men även av hemmaåkaren Mattias Erelt. Med en viss nervositet kunde Emil säkra segern sedan bilen börjat gå dåligt på sista sträckan. Till skillnad från sin vana trogen fick han faktiskt med sig en del plåtarbete hem utöver den största bucklan. Endast en sekund skilde Isac och Mattias åt vid sista målgång, den här gången, till Isacs favör.

En bra idrottsman har tur brukar man ju säga och jag tar mig faktiskt friheten att uttrycka detta om Emil Andersson till den här tävlingen. Inte nog med att Emil med nöd och näppe klarade sig undan en mindre kris med ”bara” plåtskador. Ett fel någonstans i bränslesystemet efter en vådlig luftfärd över ett rejält lyft orsakade bilen att gå dåligt på sista sträckan och Emil var själv orolig att de möjligen inte skulle ta sig i mål. Dessa båda incidenter till trots tar Emil sin tredje seger i årets Sverigeserie. Unge Isac Nordström är en kille att verkligen hålla ögonen på, första året med körkort, uppklassad från C under pågående säsong och ändå två andraplatser i Elit B redan. Dock ska sägas, han utkämpade en hård strid med sin bara ett år äldre kombatant Lukas Kindgren som tyvärr fick bryta efter sträcka fyra med ett trasigt fjäderben. Och så självklart ett stort grattis till hemmaföraren Mattias Erelt som lite överraskande tog sista pallplatsen i klassen, riktigt bra gjort.

Kim Mastad i topp i Cupklassen.
Om det var orimligt tight i toppen i de två Elitklasserna så var det ovanligt stora avstånd deltagarna emellan i Cup-klassen, en klass som brukar karaktäriseras av de kanske tuffaste och mest växlande fighterna annars. Kim Mastad var säkerheten själv på det småländska gruset och säkrade en betryggande seger före Mattias Jacobsson som i sin tur hade lika god marginal till trean Mikael Ingemansson.

Kim Mastad är tillbaka överst på pallen precis som jag trodde. Mattias Jacobsson verkar ha abonnerat på andraplatser i årets serie precis som Mikael Ingemansson till synes har en liknande ambition på tredjeplatserna. Men låt mig rätta mig själv, jag tvivlar på att någon av de två herrarna ”nöjer” sig med en andra eller tredjeplats. Vi ser förvånansvärt stora tidsdifferenser i Cup-klassen men då ska vi komma ihåg, i den här klassen är utvecklingen snabb och ibland plötslig bland deltagarna. Rätt vad det är tar någon ett kliv fram, vi har sett det mer än en gång förut.

Victor Hansen snabbaste ungdom - igen!
”Andra tävlingen i rad tar Victor Hansen hem full pott...”. Så inleddes stycket om de snabba ungdomsförarna efter Götenerundan. Att byta ut ”Andra” mot ”Tredje” hade varit en gångbar inledning i detta reportage då rubriken kunde förbli oförändrad. Jagande bakifrån denna tävling gjorde också ”som vanligt” Lukas Hägg medan Sebastian Lindeberg tyvärr tvingades bryta.

Vad månde bliva av Victor Hansen? Till synes säkerheten själv och så snabb, jag är mäkta imponerad. Här har vi återigen en kille vi måste hålla riktigt koll på inför framtiden. Ska vi se en till ”Emil” eller ”Elias” som hunnit gå vidare från VOC till nationella toppuppdrag, eller som i Emils fall i högsta grad internationella. Eller för den skull en ”Isac” och ”Lukas” unga herrar som med raketfart är på väg upp till absoluta toppen i VOC Mekonomen Rally - nästa anhalt i deras respektive lysande rallykarriärer.

Med detta tackar vi än en gång Wäxjö MS för en fin rallydag och blickar framåt bortom sommarsemestrar till Värmland och Kil. Säkra upp 12:e augusti i kalendrarna och bered er på en fartfest i form av Killingen. Väl mött till dess och vi önskar er alla fantastisk semester i och utanför garagen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-06-21 15:51






Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
© emotorsport.seÄven den fjärde delen av reportageserien inleds i Småland, nu med Victor Karlsson tävlandes för Vimmerby MS, hur är tanken att ditt 2025 ska bli i rallyskogen?
- Efter en mindre bra säsong 2024 så är vi verkligen revanschsugna inför kommande, klart är att Jonas Sandberg, Norrköpings MK kommer at...

Publicerad: 2025-01-01 11:39


Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
© emotorsport.se92 ekipage anmälda för WRC premiären Rallye Monte Carlo, men bara 70 får en plats i rallyt - gallring är ett problem få VM arrangörer har. Anledningen till maxtaket är plats och utrymme för serviceplats men också via avtal med markägare och miljöorganisationer men arrangören har idéer inför framtide...

Publicerad: 2024-12-31 12:46


180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
© emotorsport.seRally3 klassen börjar nå även mot norden, Finland har varit på gång och har egen klass i nationella mästerskapet där Ford Fiesta och Renault Clio Rally3 finns representerade.

Just Fiesta och Clio är enda modellerna för marknaden, först ut var M-Sport med Ford Fiesta som tack vare Junior WRC seri...

Publicerad: 2024-12-30 20:35


Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
© emotorsport.se73:e Rally Costa Brava avgörs 13-15:e mars från Spanska Girona, arrangören öppnade en föraranmälan långt innan flera serier var satta då intresset årligen är stort för rallyt.

För en kort tid sedan fick rallyt officiell EM status för Historiska mästerskapet, som 174:e ekipage i listan kom Tobias ...

Publicerad: 2024-12-30 20:28


Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Fau Zaldivar Motorsport.Fabrizio Zaldivar från Paraguay blir förste förare att ta plats för Skoda Motorsport och Toksport i WRC2 serien 2025, idag presenterade Skoda sin förste förare för den kommande säsongen och ett bekant ansikte tar plats.

Zaldivar har tävlat för teamet tidigare och körde i år WRC2 serien i en Skoda...

Publicerad: 2024-12-30 15:05


Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
© Cin Cin MoviesEfter en spännande säsong där team X-raid med tyskan Annett Quandt och Annie Seel har kört i klassen T3 Challenger kan nu tjejteamet ställa sig på prispallen.

Inför sista deltävlingen låg de på fjärde plats men med ett suveränt tidskval och fin uppkörning klev de upp på en total tredjeplats i de...

Publicerad: 2024-12-30 14:22


Tidigare nyheter:
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.