NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Emil Bergkvist Motor om bragden i Belfast.
PRESSRELEASE

Vi lämnade Sverige på fredagen 27/3 och flög till Belfast med en skön känsla i kroppen. Målsättningen med deltävling två i Junior ERC var att plocka så många poäng som möjligt. Vi kände att vi inte behövde överladda för att köra ikapp någon, utan ta det i vår fart och säkra så många poäng som möjligt.

Inför tävlingen har mycket tid lagts på att finputsa på vissa moment i rallybilen. Emil och Joakim har gått igenom det som gått bra och dåligt, för att analysera och göra allt lite bättre. För bättre kan det alltid bli, det gäller att vara noggrann och jobba med dom små detaljerna.

50 mil SS i Opel Adam R2 utan något stort fel under Rally Liepaja samt Rally Sweden hade gett oss ett lugn och en trygghet inför deltävling två Circuit of Ireland.

Vi hade med hjälp av vårt team ADAC Opel Motorsport kunnat lägga upp så bra förberedelse som möjligt inför Junior ERC Circuit of Ireland, där vi startade i en tävling som heter Midland Stage motor Rally helgen före Junior ERC. Där vi rekade under Lördagen 28/3, för att sedan starta tävlingen Söndag kl 09,40 lokal tid.

Tävlingen kördes på 3 sträckor som går 3 gånger på totalt 11 mil ss mil, och vi fick till en bra känsla direkt. Efter tre körda sträckor ledde vi klassen och allt flöt på bra. När vi kom in på service så vill vår ingenjör testa andra fjäderben, som borde passa Emils körstil bättre. Sagt och gjort, 28 minuter senare lämnade vi servicen med 4 nya fjäderben. Emil kände direkt att bilen blev stabilare och vi kunde pusha mer med den nya setupen. Tillslut vann vi tävlingen med lite mer än en minut.

Efter det så förflyttade vi oss till ett annat område för att köra dom sista testerna under Måndagen, med vägar som var mer lika de som skulle avverkas i Circuit of Ireland. Där kunde vi finjustera det sista med setupen och noterna. Och få till den där sista sköna känslan när allt stämmer.
När reccen började på Tisdagen så fick vi se hur tuffa och krävande sträckor Irland kan frambringa. Det regnade ganska mycket och var svårt att veta hur mycket information vi skulle ta med i våra noter, frågeställningen var följande. Kommer rallyt köras under våta eller torra förhållanden? Prognosen sa vått men vi fick hör av många att det kan ändra sig på några timmar. Värt att tilläga är att det började regna ca 20 gånger under Tisdagen, och där i mellan solsken och snabbt upptorkande vägar.

Onsdagen flöt på bra, vi kände att noterna satt bra, och vägarna är väldigt speciella mot vad vi har kört tidigare på asfalt. Men den sköna känslan satt kvar.

Torsdag och shakedown plus kval. Vi åkte två kval åk, för att få känna på greppet och så Jocke fick läsa lite noter i full fart. När vi väl stod på startlinjen till kvalet så var vi bestämda med att sätta en så bra tid som möjligt. Sämre tid innebar sämre startposition, vilket innebär mer grus, lera, smuts på vägarna. Vi fick till ett helt okej åk, och kvalade in som tredje bil i Junior ERC. Samtidigt förstod vi att hemma grabbarna kommer åka fort. Vi var ca 0,9 sekunder efter de snabbaste på 3 km sträcka.
Lördag och första tävlingsdag. Regn. Vi började lite försiktigt på SS1, vi hade fyrhjulsläpp i en full farts höger bland annat, men fick till en helt okej tid. Rättare sagt snabbast av alla junior ERC förare, med ca 5 sekunder. Insikten att vi var snabbast fick oss att ta det lite lugnare på de nästkommande sträckorna, vilket innebar att vi låg tvåa efter första dagen.
Söndag, avgörandet. Vi kom till servicen ca 35 minuter innan vi fick plocka ut bilen ur parc ferme. Då fick vi reda på att ledaren från fredagen hade fått 5 minuters tidstillägg för att han hade missat en däckmärkning, så var vi plötsligt i ledningen. Och vår teamkamrat Marijan Griebel var tvåa, ca 15 sekunder bakom oss. Opel etta och tvåa, intressant.

Vi åkte ut på första loopen av sträckor, 4 stycken till antal och försökte pusha lite. Men redan i 3:e svängen på SS9 (första sträckan på lördagen) så hade vi missbedömt ett lyft. Vi hade ”Håll lite vänster över litet lyft”. Det borde ha varit ”Varning håll vänster över stort lyft”. Men med Emils skicklighet att reda ut krissituationer så blev det inte värre än att vi var ca 30-40 cm från ett hus. Vi tog det lite lugnare än planerat på SS9 efter detta, men vi var fortfarande i ledningen. Vi fortsatte i vårt tempo och vid lunch uppehåll så hade ledningen krympt till 8,8 sekunder. SS13 och SS14 var samma korta stadssträcka, här fick vi rätt tid i tidkortet (vilket är det viktiga) men fel tid på internet. Sen gav vi oss ut på samma loop som på morgonen. Vi kände att vi måste sätta in ett ryck någonstans för att ta hem segern, samtidigt som det är superviktigt att ta bilen i mål. SS16 var rätt sträcka, den är lång, bitvis riktigt snabb och har sina trixiga kombinationer. Här tog vi i rejält. När vi kom i mål på sträckan stod våran ingenjör och bara skakade på huvudet åt våran tid.

De två avslutande sträckorna tog vi i vårt normala tempo, och kunde bärga segern med 15,2 sekunder före vår teamkamrat.

Känslan att vinna en tävling där inte så många tror på en är otroligt tillfredställande. Vi har nu visat att vi klarar att behärska snö/is/grus men också asfalt på högsta internationella nivå.


» Pressrelease från Emil Bergkvist Motor.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Secto Rally Finland:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Mellantider][Anslagstavla][Karta]
Mittsverigesprinten SMK By Night 2:[Resultat]

Publicerad:






Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade.
© Toyota Gazoo Racing.Till första nattvilan går Kalle Rovanperä som ledare i det Finska VM Rallyt, justeringar på bilen inför helgen har gett resultat. I kombination med bra startposition går Kalle in som första bil med 4,9 sekunder till Thierry Neuville.
- En bra dag men det har inte varit enkelt och jag är inte kom...

Publicerad: 2025-08-01 20:30:22


Rovanperä, Lindholm och Johansson WRC ledare i Rally Finland.
© Oliver Solberg Rally.Sami Pajari och Kalle Rovanperä har vunnit två sträckor var av fredagens första halva i Rally Finland, snabbast totalt är Kalle Rovanperä efter ss5. Finländaren har 4,4 sekunder till Adrien Fourmaux och ännu en tiondel till Pajari som på hemmaplan visar fin form.
Takamoto Katsuta upp som fyra efte...

Publicerad: 2025-08-01 12:37:00


190-talet bilar i lördagens Kullingstrofén, fem mil på fyra sträckor.
© emotorsport.seKlassiska Kullingstrofén lockar alltid stort startfält, så även i år med 190-talet bilar till start hos Kullings MS från Herrljunga Folkets Park. De tävlande för Svenska RallyCupen, 1300 Rallycup, Mega Rally Cup, Västras DM, Smålands DM, Östergötlands DM, Sydsvenska Mästerskapet och vandringspris Vi...

Publicerad: 2025-08-01 08:53:12


Nio sträckor, följ fredagen av Secto Rally Finland.
© Toyota Gazoo Racing.Efter torsdagens korta inledning tar Secto Rally Finland full fart under fredagens morgon, sträckorna Laukaa, Saarikas, Myhinpää och Ruuhimäki körs under morgonen och förmiddagen innan ekipagen är tillbaka i Jyväskylä för service i 40 minuter.

Under eftermiddagen går man på en andra vända över st...

Publicerad: 2025-08-01 05:56:18


Tänak bäst genom ss1 i Rally Finland - Solberg femma i WRC2.
© Hyundai Motorsport.2,58km Harju avverkat när Secto Rally Finland inleddes, snabbast var Ott Tänak som tog täten i rallyt 1,3 sekund före Thierry Neuville - Hyundais båda åkare jagade av Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä, 1,5 respektive 1,7 sekund bakom Tänak.

Ford en bit efter.
Adrien Fourmaux och överras...

Publicerad: 2025-07-31 21:25:04


Hyundai som planerat redo för WRC-serien 2026.
© Hyundai Motorsport.På sociala medier har dreven om att Hyundai Motorsport ska lämna WRC-serien gått hårt under våren och sommaren för att samla klick och läsare. Anledningen har varit att nuvarande kontrakt mellan Hyundais moderbolag och Hyundai Motorsport gällande WRC-satsningen endast gick över 2025.

Ett helt nor...

Publicerad: 2025-07-31 14:35:37


Katsuta snabbast på shakedown - Solberg klart snabbast i WRC2 inför Rally Finland.
© M-Sport.Ruuhimäki avverkad som shakedown och det var slutligen Takamoto Katsuta som stod för snabbaste tiden, det var många som gjorde fler rundor än vanligt. Japanen gjorde fyra och var genom sitt snabbaste åk 0,9 sekund före Sebastien Ogier. Bra flyt på Josh McErlean och Ford Puman som gav tredjetid, 0,3 ...

Publicerad: 2025-07-31 14:00:44


Heller hyr Puma Rally1 till WRC Rally Chile.
© M-Sport.Till Chiles VM-deltävling gör en av arrangörslandets stora rallyåkare åter start i Rally1 klassen. Det är 31-årige Alberto Heller som fått grönt ljus från M-Sport på en Ford Puma Rally1.

I 2023 års upplaga av hemlandets WRC-deltävling gjorde Alberto det samma, hyrde en Puma Rally1 och slutade då...

Publicerad: 2025-07-31 11:06:02


WRC-kalendern 2026 presenterad, 14 deltävlingar.
© Toyota Gazoo Racing.Samtidigt som shakedown inför Secto Rally Finland drog igång släpptes kalendern för WRC serien 2026, tävlingarna känns i stort igen men ett par skiften i datum har gjorts.

Japan och Italien har bytt datum, istället för hösten körs Japan nu sista helgen i maj samtidigt som Italienska arrangören kö...

Publicerad: 2025-07-31 09:16:02


Sprintserien kör vidare, två deltävlingar hos Strängnäs AMS.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien kör sjunde och åttonde deltävlingarna i helgen hos Strängnäs AMS, aningen svalare med 64 ekipage i listorna varav 29 bilar i rallyklasserna. Som cupen erbjuder är det ett träningsåk följt av två tävlingsåk i varje deltävling.

14 bilar i Trimmat 2wd för rallybilar, vassa namn ...

Publicerad: 2025-07-31 09:04:10


Tidigare nyheter:
Katsuta snabbast på shakedown - Solberg klart snabbast i WRC2 inför Rally Finland.
Heller hyr Puma Rally1 till WRC Rally Chile.
WRC-kalendern 2026 presenterad, 14 deltävlingar.
Sprintserien kör vidare, två deltävlingar hos Strängnäs AMS.
Mille Johansson jagar VM-ledning i Finland.
WebTV direkt från shakedown inför Secto Rally Finland här!
Solberg hoppas att segersviten fortsätter i Finland.
Följ morgondagens shakedown inför Secto Rally Finland.
Närmare 200 ekipage för Svenska RallyCupens Kullingstrofé på lördag.
16 sträckor i helgens Rallye ADAC Mittelrhein, Andervang till start.
Tom Kristensson bland Svenskarna hos Tuthill till East African Safari Classic Rally.
Inför Secto Rally Finland, tidsplan, startfält och länkar.
Onsdag kväll dags för Mittsverigesprinten SMK By Night 2.
Rally SM återvänder till Hässleholm när medaljstriderna hettar till.
En sträcka tre gånger, YRC-Sprinten på gång i Vallentuna.
Publikinfo, sträcktips och programförsäljning inför Kullingstrofén 2025!
TV-tablå för helgens WRC Secto Rally Finland.
Solberg tog Toyotas 100:e seger, nio Svenska segrar för tillverkaren.
Så körs Rallye Monte Carlo 2026 - enda presenterade i WRC kalendern.
Svalt SM-intresse för KR Snapphanerallyt - 56 bilar till Skåne.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Secto Rally Finland 31-03/08


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.