Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Emil Bergkvist Motor om bragden i Belfast.
PRESSRELEASE

Vi lämnade Sverige på fredagen 27/3 och flög till Belfast med en skön känsla i kroppen. Målsättningen med deltävling två i Junior ERC var att plocka så många poäng som möjligt. Vi kände att vi inte behövde överladda för att köra ikapp någon, utan ta det i vår fart och säkra så många poäng som möjligt.

Inför tävlingen har mycket tid lagts på att finputsa på vissa moment i rallybilen. Emil och Joakim har gått igenom det som gått bra och dåligt, för att analysera och göra allt lite bättre. För bättre kan det alltid bli, det gäller att vara noggrann och jobba med dom små detaljerna.

50 mil SS i Opel Adam R2 utan något stort fel under Rally Liepaja samt Rally Sweden hade gett oss ett lugn och en trygghet inför deltävling två Circuit of Ireland.

Vi hade med hjälp av vårt team ADAC Opel Motorsport kunnat lägga upp så bra förberedelse som möjligt inför Junior ERC Circuit of Ireland, där vi startade i en tävling som heter Midland Stage motor Rally helgen före Junior ERC. Där vi rekade under Lördagen 28/3, för att sedan starta tävlingen Söndag kl 09,40 lokal tid.

Tävlingen kördes på 3 sträckor som går 3 gånger på totalt 11 mil ss mil, och vi fick till en bra känsla direkt. Efter tre körda sträckor ledde vi klassen och allt flöt på bra. När vi kom in på service så vill vår ingenjör testa andra fjäderben, som borde passa Emils körstil bättre. Sagt och gjort, 28 minuter senare lämnade vi servicen med 4 nya fjäderben. Emil kände direkt att bilen blev stabilare och vi kunde pusha mer med den nya setupen. Tillslut vann vi tävlingen med lite mer än en minut.

Efter det så förflyttade vi oss till ett annat område för att köra dom sista testerna under Måndagen, med vägar som var mer lika de som skulle avverkas i Circuit of Ireland. Där kunde vi finjustera det sista med setupen och noterna. Och få till den där sista sköna känslan när allt stämmer.
När reccen började på Tisdagen så fick vi se hur tuffa och krävande sträckor Irland kan frambringa. Det regnade ganska mycket och var svårt att veta hur mycket information vi skulle ta med i våra noter, frågeställningen var följande. Kommer rallyt köras under våta eller torra förhållanden? Prognosen sa vått men vi fick hör av många att det kan ändra sig på några timmar. Värt att tilläga är att det började regna ca 20 gånger under Tisdagen, och där i mellan solsken och snabbt upptorkande vägar.

Onsdagen flöt på bra, vi kände att noterna satt bra, och vägarna är väldigt speciella mot vad vi har kört tidigare på asfalt. Men den sköna känslan satt kvar.

Torsdag och shakedown plus kval. Vi åkte två kval åk, för att få känna på greppet och så Jocke fick läsa lite noter i full fart. När vi väl stod på startlinjen till kvalet så var vi bestämda med att sätta en så bra tid som möjligt. Sämre tid innebar sämre startposition, vilket innebär mer grus, lera, smuts på vägarna. Vi fick till ett helt okej åk, och kvalade in som tredje bil i Junior ERC. Samtidigt förstod vi att hemma grabbarna kommer åka fort. Vi var ca 0,9 sekunder efter de snabbaste på 3 km sträcka.
Lördag och första tävlingsdag. Regn. Vi började lite försiktigt på SS1, vi hade fyrhjulsläpp i en full farts höger bland annat, men fick till en helt okej tid. Rättare sagt snabbast av alla junior ERC förare, med ca 5 sekunder. Insikten att vi var snabbast fick oss att ta det lite lugnare på de nästkommande sträckorna, vilket innebar att vi låg tvåa efter första dagen.
Söndag, avgörandet. Vi kom till servicen ca 35 minuter innan vi fick plocka ut bilen ur parc ferme. Då fick vi reda på att ledaren från fredagen hade fått 5 minuters tidstillägg för att han hade missat en däckmärkning, så var vi plötsligt i ledningen. Och vår teamkamrat Marijan Griebel var tvåa, ca 15 sekunder bakom oss. Opel etta och tvåa, intressant.

Vi åkte ut på första loopen av sträckor, 4 stycken till antal och försökte pusha lite. Men redan i 3:e svängen på SS9 (första sträckan på lördagen) så hade vi missbedömt ett lyft. Vi hade ”Håll lite vänster över litet lyft”. Det borde ha varit ”Varning håll vänster över stort lyft”. Men med Emils skicklighet att reda ut krissituationer så blev det inte värre än att vi var ca 30-40 cm från ett hus. Vi tog det lite lugnare än planerat på SS9 efter detta, men vi var fortfarande i ledningen. Vi fortsatte i vårt tempo och vid lunch uppehåll så hade ledningen krympt till 8,8 sekunder. SS13 och SS14 var samma korta stadssträcka, här fick vi rätt tid i tidkortet (vilket är det viktiga) men fel tid på internet. Sen gav vi oss ut på samma loop som på morgonen. Vi kände att vi måste sätta in ett ryck någonstans för att ta hem segern, samtidigt som det är superviktigt att ta bilen i mål. SS16 var rätt sträcka, den är lång, bitvis riktigt snabb och har sina trixiga kombinationer. Här tog vi i rejält. När vi kom i mål på sträckan stod våran ingenjör och bara skakade på huvudet åt våran tid.

De två avslutande sträckorna tog vi i vårt normala tempo, och kunde bärga segern med 15,2 sekunder före vår teamkamrat.

Känslan att vinna en tävling där inte så många tror på en är otroligt tillfredställande. Vi har nu visat att vi klarar att behärska snö/is/grus men också asfalt på högsta internationella nivå.


» Pressrelease från Emil Bergkvist Motor.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2015-04-07 18:25






Dags för start i Barum, historiskt och ERC ikväll!
© emotorsport.seKlockan 19:25 rullar startfältet i Star Rally Barum Rally Zlin Historic ut på den 9,6km långa SSS Zlin, en central publiksträcka kantad av stor publik. Bland de närmare 90 åkarna hittar vi med nummer 29 Hans "Hasse Gas" och Björn Gustafsson med Toyota Corolla AE86.

När klassikerna kört igenom och...

Publicerad: 2024-08-16 18:41


Julia Thulin till Finland, co-driver för franske talangen Tristan Charpentier.
© Privat- Jag fått den stora äran att inta högerstolen bredvid Tristan Charpentier i Future Ralli SM, Finland, säger co-driver Julia Thulin.

Tävlingen är en del av finska mästerskapen, och vi kommer att ta oss an 9 SS på några av de mest ikoniska och utmanande vägarna Lahti har att erbjuda.

Det...

Publicerad: 2024-08-16 05:23


Emil Karlsson redan klar Sydsvensk Mästare 2024.
© Sara Mejving.Så var det då dags för tredje deltävlingen i Sydsvenska Mästerskapet. Hässleholm MK bjöd nu i lördags den 10 augusti in till EC Snapphanerallyt. Med Hässleholmsgården som traditionell bas skickades ekipagen ut på en bana med 59 km specialsträckor. Nya namn dök upp i toppen av Sydsvenska Mästerskapet...

Publicerad: 2024-08-15 21:53


Följ shakedown inför Barum Czech Rally Zlin, se WebTV & Resultat.
© emotorsport.se2,7km korta sträckan Oldrichovice är träning, kval och shakedown för det Tjeckiska EM/ERC rallyt Barum Czech Rally Zlin. Redan klockan 8:00 släpps de första bilarna på sträckan, då de Rally2 ekipage som känner på sträckan innan förmiddagens kval tar vid.

Kvalet som sänds live i vår WebTV & Video ...

Publicerad: 2024-08-15 21:35


190 bilar väntas till lördagens Laxårally, tre sträckor väntar.
© emotorsport.seKlart störst för helgen är Laxårallyt hos Laxå MK, det är deltävling för Västras och Stockholms DM serier men på plats också Klassiska & Historiska Rallycuperna, VOC Sverigeserien och Finess Onotade Rallyserie.
Nästan fyra mil special men bara tre sträckor visar på bra längd på sträckorna, en utma...

Publicerad: 2024-08-15 21:26


32 EM åkare i Wales, dubbelt Svenskt i Junior EM kampen.
© emotorsport.seI helgens körs EM/ERC i Tjeckien, redan i månadsskiftet augusti / september är det dags för nästa rond, då seriens näst sista för året med JDS Machinery Rali Ceredigion. Rallyt utgår från Aberystwyth i Wales och 14 sträckor på 18 mil ska avgöras, allt på asfalt.

17 ekipage för Rally2.
Anm...

Publicerad: 2024-08-15 20:57


Följ fredagens kval inför Barum Czech Rally Zlin.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Imorgon fredag klockan 8:00 drar de tävlande som kör fri träning inför årets sjätte EM/ERC deltävling Barum Czech Rally Zlin igång. Sträckan Oldrichovice på bara 2,7km körs under morgonen för Rally2 ekipage.

Klockan 9:31 är det sedan dags för samma ekipage att köra en ny vända, då som kval vilket...

Publicerad: 2024-08-15 18:04


Laxå inleder hösten i årets SverigeSerie för VOC Mekonomen Rally.
© VOC Mekonomen Rally.Laxå har blivit något av en institution i VOC Mekonomen Rallys ärevördiga SverigeSe-rie. Laxårallyt finns ofta med i kalendern och 2024 är inget undantag.
Det kommer i vanlig ordning att bjudas en toppentävling på erkänt fina och utmanande vägar. Klassen kan dessutom stoltsera med ett stort startf...

Publicerad: 2024-08-14 21:09


60-talet åkare till Falerumsbacken, tävling både lördag och söndag.
© emotorsport.seÅtvidabergs MK dubblerar, Falerumsbacken båda dagarna. Lördagen ägnas åt Östergötlands RS-DM där sträckan uppför backen på 1,2km körs tre gånger. Upplägget för söndagen är det samma, men då inga ingående serier.
Ett 60-tal åkare går för lördagens tävling samtidigt som man tagit beslut att köra även...

Publicerad: 2024-08-14 20:58


TV tablå för helgens Barum Czech Rally Zlin.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Helgens sjätte EM/ERC deltävling Barum Czech Rally Zlin sänds som resterande deltävlingar i TV, allt inleds med kvalet på fredag förmiddag som går i vår WebTV & Video avdelning.

På kvällen rullar rallyt igång med första sträckan, en central publiksträcka på närmare milen. Från den är det Tv4 Mo...

Publicerad: 2024-08-14 20:44


Tidigare nyheter:
60-talet åkare till Falerumsbacken, tävling både lördag och söndag.
TV tablå för helgens Barum Czech Rally Zlin.
Programförsäljning för Laxårallyt, där och då startar försäljning.
Glenn lämnar VD rollen hos Royal Rally of Scandinavia.
Gotländsk Norrspecial med 20-talet åkare på lördag.
Svensk invasion till helgens Danska Rally Juelsminde.
Anders Åberg godkänd som SBF-Arrangörsnotskrivare.
Rallybilar, akvareller och tävlingsresultat ställs ut i Järnboås 7–8 september!
Barum Czech Rally Zlin på gång, helgens ERC deltävling i Tjeckien.
72 ekipage för Acropolis Rallyt, Andersson ende Svensk.
Volvo Euro Cup till Tierp för tredje gången, nu 31:e maj 2025.
Rally-SM inleder höstsäsongen med starkt startfält i East Sweden Rally.
Sträckbeskrivning inför Emiltrofén med fem mil special.
Tom Kristensson nöjd efter Snapphanerallyt trots punktering.
Stieg Ekströms minne, en succé för Millbrooks World Rallyt Team.
109 ekipage till East Sweden Rally, 80-talet kör om SM poäng.
Tobias snabbast i Stieg Ekströms minne.
Foto från Snapphanerallyt.
Klar totalseger för 17-årige Nordstrand i Rallijs Cesis.
Andervang och Sofie trea totalt i Snapphanerallyt.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 16-18/08


Rally SM:
East Sweden Rally 23-24/08


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 05-08/09


Svenska RallyCupen:
Emiltrofén 31/08




Foto:
Snapphanerallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

KlassikerRallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.