Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Emil Bergkvist Motor om bragden i Belfast.
PRESSRELEASE

Vi lämnade Sverige på fredagen 27/3 och flög till Belfast med en skön känsla i kroppen. Målsättningen med deltävling två i Junior ERC var att plocka så många poäng som möjligt. Vi kände att vi inte behövde överladda för att köra ikapp någon, utan ta det i vår fart och säkra så många poäng som möjligt.

Inför tävlingen har mycket tid lagts på att finputsa på vissa moment i rallybilen. Emil och Joakim har gått igenom det som gått bra och dåligt, för att analysera och göra allt lite bättre. För bättre kan det alltid bli, det gäller att vara noggrann och jobba med dom små detaljerna.

50 mil SS i Opel Adam R2 utan något stort fel under Rally Liepaja samt Rally Sweden hade gett oss ett lugn och en trygghet inför deltävling två Circuit of Ireland.

Vi hade med hjälp av vårt team ADAC Opel Motorsport kunnat lägga upp så bra förberedelse som möjligt inför Junior ERC Circuit of Ireland, där vi startade i en tävling som heter Midland Stage motor Rally helgen före Junior ERC. Där vi rekade under Lördagen 28/3, för att sedan starta tävlingen Söndag kl 09,40 lokal tid.

Tävlingen kördes på 3 sträckor som går 3 gånger på totalt 11 mil ss mil, och vi fick till en bra känsla direkt. Efter tre körda sträckor ledde vi klassen och allt flöt på bra. När vi kom in på service så vill vår ingenjör testa andra fjäderben, som borde passa Emils körstil bättre. Sagt och gjort, 28 minuter senare lämnade vi servicen med 4 nya fjäderben. Emil kände direkt att bilen blev stabilare och vi kunde pusha mer med den nya setupen. Tillslut vann vi tävlingen med lite mer än en minut.

Efter det så förflyttade vi oss till ett annat område för att köra dom sista testerna under Måndagen, med vägar som var mer lika de som skulle avverkas i Circuit of Ireland. Där kunde vi finjustera det sista med setupen och noterna. Och få till den där sista sköna känslan när allt stämmer.
När reccen började på Tisdagen så fick vi se hur tuffa och krävande sträckor Irland kan frambringa. Det regnade ganska mycket och var svårt att veta hur mycket information vi skulle ta med i våra noter, frågeställningen var följande. Kommer rallyt köras under våta eller torra förhållanden? Prognosen sa vått men vi fick hör av många att det kan ändra sig på några timmar. Värt att tilläga är att det började regna ca 20 gånger under Tisdagen, och där i mellan solsken och snabbt upptorkande vägar.

Onsdagen flöt på bra, vi kände att noterna satt bra, och vägarna är väldigt speciella mot vad vi har kört tidigare på asfalt. Men den sköna känslan satt kvar.

Torsdag och shakedown plus kval. Vi åkte två kval åk, för att få känna på greppet och så Jocke fick läsa lite noter i full fart. När vi väl stod på startlinjen till kvalet så var vi bestämda med att sätta en så bra tid som möjligt. Sämre tid innebar sämre startposition, vilket innebär mer grus, lera, smuts på vägarna. Vi fick till ett helt okej åk, och kvalade in som tredje bil i Junior ERC. Samtidigt förstod vi att hemma grabbarna kommer åka fort. Vi var ca 0,9 sekunder efter de snabbaste på 3 km sträcka.
Lördag och första tävlingsdag. Regn. Vi började lite försiktigt på SS1, vi hade fyrhjulsläpp i en full farts höger bland annat, men fick till en helt okej tid. Rättare sagt snabbast av alla junior ERC förare, med ca 5 sekunder. Insikten att vi var snabbast fick oss att ta det lite lugnare på de nästkommande sträckorna, vilket innebar att vi låg tvåa efter första dagen.
Söndag, avgörandet. Vi kom till servicen ca 35 minuter innan vi fick plocka ut bilen ur parc ferme. Då fick vi reda på att ledaren från fredagen hade fått 5 minuters tidstillägg för att han hade missat en däckmärkning, så var vi plötsligt i ledningen. Och vår teamkamrat Marijan Griebel var tvåa, ca 15 sekunder bakom oss. Opel etta och tvåa, intressant.

Vi åkte ut på första loopen av sträckor, 4 stycken till antal och försökte pusha lite. Men redan i 3:e svängen på SS9 (första sträckan på lördagen) så hade vi missbedömt ett lyft. Vi hade ”Håll lite vänster över litet lyft”. Det borde ha varit ”Varning håll vänster över stort lyft”. Men med Emils skicklighet att reda ut krissituationer så blev det inte värre än att vi var ca 30-40 cm från ett hus. Vi tog det lite lugnare än planerat på SS9 efter detta, men vi var fortfarande i ledningen. Vi fortsatte i vårt tempo och vid lunch uppehåll så hade ledningen krympt till 8,8 sekunder. SS13 och SS14 var samma korta stadssträcka, här fick vi rätt tid i tidkortet (vilket är det viktiga) men fel tid på internet. Sen gav vi oss ut på samma loop som på morgonen. Vi kände att vi måste sätta in ett ryck någonstans för att ta hem segern, samtidigt som det är superviktigt att ta bilen i mål. SS16 var rätt sträcka, den är lång, bitvis riktigt snabb och har sina trixiga kombinationer. Här tog vi i rejält. När vi kom i mål på sträckan stod våran ingenjör och bara skakade på huvudet åt våran tid.

De två avslutande sträckorna tog vi i vårt normala tempo, och kunde bärga segern med 15,2 sekunder före vår teamkamrat.

Känslan att vinna en tävling där inte så många tror på en är otroligt tillfredställande. Vi har nu visat att vi klarar att behärska snö/is/grus men också asfalt på högsta internationella nivå.


» Pressrelease från Emil Bergkvist Motor.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2015-04-07 18:25






2wd seger i Götenerundan, Alenmalm snabbast totalt.
© emotorsport.seGötene MK med en lite bantad version av Götenerundan i år, 82 startande där två sträckor gick dubbelt. 6,5km mätte Grotavägen samtidigt som andra sträckan, Kronoparken mätte 13,3km.

Nattsson snabbast i 4wd, tvåa totalt.
Först ut gick Kim Nydén som också var raskast genom första sträckan d...

Publicerad: 2024-05-04 21:26


Stavbom körde hem Björn Waldegårds Minne.
© emotorsport.seMK Rimo med Björn Waldegårds Minne, fullt startfält och härligt tempo över de fem sträckorna, snabbast genom rallyt Kenny Stavbom 8,1 sekunder före Martin Jakobsson. Vidare i listan Oskar Sundell, Carl Samzelius och Mikael Holmgren.

Den gemensamma A/B-klassen för Trimmat 2wd sågs med Johan Wesslé...

Publicerad: 2024-05-04 20:33


Svensk dubbelseger i Junior ERC, Mille före Calle.
© Flat-out media agency.Dubbelt Svenskt i Junior ERC klassen, Mille Johansson och Johan Grönvall har tagit hem nio av de 12 sträcksegrarna i rallyt något som överraskat både honom och övriga ERC konkurrenter - Svenskar i topp på asfalt.
- Det känns helt otroligt, vi visst inte hade vi hade det här tempot på asfalt och ...

Publicerad: 2024-05-04 19:51


39 Volvo Euro Cup ekipage till finska Ikaalinen Spa Ralli.
© emotorsport.se234 ekipage är anmälda för Finska Ikaalinen Spa Ralli som körs om ett par veckor, den 18:e maj. Av dessa är 39 tävlandes för den svenska serien Volvo Euro Cup. Svenskt, Norskt och Finskt för cupen där otrimmade Volvobilar samt Volvo i Appendix K klassar in för tävlande.

Sju sträckor på 87km vänta...

Publicerad: 2024-05-03 21:33


Följ bland annat Björn Waldegårds Minne, Götenerundan och Islas Canarias.
© @World / Red Bull Content Pool.En fullmatad rallylördag både i och utanför Sveriges gränser med intressanta rallyn att följa, aktuella länkar uppdateras i takt med att tjänster aktiveras inför tävlingarna.

På Svensk mark är Björn Waldegårds Minne med 130-talet tävlande för fem sträckor, Upplands DM och Finess Onotade Ra...

Publicerad: 2024-05-03 21:05


Rallye Sulingen, tungt för Andervang, Andersson sjua i Rally4.
Tre sträckor körda i tyska ADAC Actronics Rallye Sulingen, den närmare 12km Liebenau 1 har körts två gånger och den kortare Sulingen körde mellan varven.

Dubbelt Skoda med Marijan Griebel som leder rallyt 3,8 sekunder före Julius Tannert, trean Nico Knacker i Hyundai är tio sekunder bakom. På en ...

Publicerad: 2024-05-03 20:59


Dubbelt Svenskt i Junior EM - Mille före Carlberg i Rally Islas Canarias.
© @World / Red Bull Content Pool.Spanjoren Alejandro Cachón i Toyota GR Yaris Rally2 får ses som dagens överraskning i ERC deltävlingen Rally Islas Canarias, spanjoren hade en punktering som stoppade honom från ledningen av rallyt när första etappen nu är färdig för Rally2 gänget.

Nära Spansk succé.
Fyra sträcksegrar men...

Publicerad: 2024-05-03 20:41


Karta, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2024.
© Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.Så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2024
Den 13-15 juni avgörs den andra upplagan av EM-rallyt BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia. Årets upplaga innehåller en hel del spännande nyheter och klassiska sträckor.

Tävlingens nav är serviceplatsen och HQ i Karlstad. Servicen är precis som 2023 ...

Publicerad: 2024-05-03 18:30


Rallyradio och webTV magasin från Rally Nyköping gratis.
© emotorsport.seUnder Rally Nyköping kommer alla kunna lyssna gratis på den populära Rallyradion, som precis som alltid sänder hela tävlingen. SM-Magasinet som sänds efter tävlingen blir nu åter fritt via Youtube.

Målet med satsningen är att Rally-SM ska nå ut till en ännu större publik via radio och TV-sändning...

Publicerad: 2024-05-03 15:40


Strax start för fredagens etapp i Rally Islas Canarias.
© Flat-out media agency.Fredagen i Rally Islas Canarias går med tre sträckor dubbelt, dagen inleds med 14,8km vid 11:38, sedan närmare en timma mellan sträckorna fram tills man får en timmas service efter knappt fem mil special.

Vid 16:48, svensk tid, inleds andra varvet på samma sträckor vilket gör att de tävlande går...

Publicerad: 2024-05-03 05:47


Tidigare nyheter:
Strax start för fredagens etapp i Rally Islas Canarias.
Fullt startfält för lördagens E-Cups premiär i Hammarslaget.
80-talet åkare till lördagens Götenerunda, SM åkare som föråkare.
Dubbelt Svenskt på shakedown inför Rally Islas Canarias, nu startar rallyt med ss1.
Bonato bäst på kvalet inför Rally Islas Canarias, rallystart ikväll.
Följ shakedown och se kvalet inför Rally Islas Canarias live via WebTV.
Årets första asfalttävling väntar Mille Johansson i Rally-EM.
Rally Magic, rallyeliten gör upp i rallysprint under Rallycross VM i Höljes.
Fullt startfält till lördagen Björn Waldegårds Minne, DM och Finess Onotade Rallyserie.
Reiersen kör lördagens norska Rally Sörland.
Nattsson tog segern i Lill Jumbon.
Så gick det i Sveistaträffen.
Två svenska ekipage i helgens tyska Rallye Sulingen.
Lill Jumbo och Sviestaträff, onsdagens rallyn att följa.
Välfyllda startfält i SSRC-premiär.
Tre Svenska ekipage i helgens ERC-deltävling, Rally Islas Canarias.
Full startfält i Lill Jumbon, onsdagsrally på Falköpings Motorstadion.
TV tablå för helgens ERC deltävling, Rally Islas Canarias.
80-talet åkare gör upp i Sviestaträffen.
Över 110 bilar till Rally Nyköping!



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.