NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tuffa utmaningar då VOC körde Pirelli Rally i Tammerfors.
PRESSRELEASE

Finland är något av rallyts hemland. Ett otroligt intresse hos allmänheten. Ett oerhört engagemang. Och lösningar för rally som är helt omöjliga i Sverige tas här som självklarheter. Pirelli Rally i Tammerfors, finaltävling i finska mästerskapen och deltävling i såväl SverigeSerie som Nordic West Euro Cup i VOC Mekonomen Rally var definitvt inget undantag. Finlands rallytävlingar bjuder också på utmaningar utöver det vanliga. Klassen antog detta med bravur. Pär Nordahl och Anton Brorsson hanterade det allra bäst, åkte hem med var sin seger i Elit A, och bäddar med det för en riktig nagelbitare i den kommande finaltävlingen.

Tänk er situationen att vi skulle köra rally i någon av Sveriges största städer, låt oss säga Göteborg i det här tankeexperimentet. Att vi skulle förlägga HQ till Ullevi. Stänga av området intill för att ge förtur i trafiken för rally-, service, och reccebilar. Och! Förlägga serviceplatsen till gräsmattan (fotbollsplanen!) med in och utfart på löparbanorna. Köra de kraftiga ljus- och ljudanläggningningarna på max även när timmen är sen. Bara genom att föreslå detta skulle antagligen våra politiker, fotbolls-, och friidrottsfolk kräva att rally istälet borde förbjudas och att rallyförespråkare skulle spärras in med tvångströja på obestämd tid.

Precis så var det i Tammerfors! Lägg därtill att de allra bästa rallyvägarna i omgivningen har gjorts tillgängliga. Att man med detta stänger av flera mindre byar där sträckorna går rakt igenom förefaller ingen uppleva som något problem, snarare som en möjlighet för samma byar att hamna i centrum för en dag men alla de möjligheter som det i sig öppnar för försäljning etc. Sett i det ljuset förstår man rallys status som sport i vårt östra grannland. Man förstår också att förlängningen på detta är att den vita flaggan med blå kors som stoltserar på så många bilar i världseliten medan det är så långt mellan de blå och gula. Allra högst upp i rallyns pyramid, i WRC, förekommer ju numera tyvärr bara blå och gula flaggor som enskilda gästspel. Det här är faktum som de styrande i vårt förbund borde ägna mer tid och kraft även om det skulle innebära att man då skulle vara tvungna att prioritera ner arbete med regelfrågor på detaljnivå, säger klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl hanterade extremsvåra fredagskvällen bäst
I Elit A så var det Pär Nordahl för dagen med Joakim Sjöberg som CoDriver (i normala fall åkande med Emil Bergkvist) som hanterade den svåra situationen allra bäst.

Fredagskvällens sprintrally var bara en sträcka, men inte vilken sträcka som helst. Här var det en av Finlands ritliga ”mytsträckor” som stod på schemat: Pengonpohja! Tekniskt svår torr och i fullt dagsljus. Men, vi fick dessutom utmaningen att köra den i beckmörker, i fullt regn och dessutom plaskvåt och därför bitvis såphal. Ett riktigt mandomsprov!

Nordahl/Sjöberg hanterade detta klart bäst. Egentligen var det bara Brorsson/Arhusiander som på riktigt utmanande.

Nordahl klarade sträckan i dessa förhållanden under 10 minuter, en bragd och inget annat! Brorsson bara tre sekunder efter. Nordahl sammanfattade efteråt ”Förbannat, om det inte är det svåraste jag gjort i hela mitt liv”. Bara att gratulera. Rutinerade Brage Lundmark på tredjeplats.

Askling i Elit B och Westerberg i Cup på fredagskvällen
Det var inte bara i Elit A som det gick fort.
Dennis Askilng med Jonas Arvidsson i högersätet körde in på dagens tredje tid totalt i VOC Mekonomen och vann med det Elit B. Tvåa var stabile Erik Karlström för dagen vägledd av Magnus Lundgren efter dödsfall i familjen för Eriks ordinarie CoDriver Oscar Almqvist - allas våra tankar är med dig Oscar i en svår stund. Trea Fredrik Jansson med Daniel Andersson i CoDriver sätet.

Westerberg helt ohotad i C.
I C så visade doun Patrik Westerberg/Kent-Ola Björklund direkt var skåpet skulle stå den här helgen. De vann klassen med hela 42 sekunder. Tvåa Thomas Carlsson med Christoffer Karlsson till höger om sig, trea Samuel Miettinen, båda dessa ekipage alltför sällan sedda i SverigeSerien.

Alla klarade utmaningen!
Något som vi också måste understryka var att ALLA ekipage i VOC Mekokonomen Rally klarade den oerhört tuffa utmaningen den här kvällen. Det låg finska bilar både till höger och vänster, men ingen av våra körde av, alla i mål! Fantastiskt! Jag menar att detta säger en hel del både om våra team och då främst om våra förare, men också om Gunnar Barth´s fantastiskt fina noter. Gunnar åkte över till Finland speciellt för att nota för oss, systemet med arrangörsnoter finns ju inte utanför Sverige. Heder åt dig Gunnar för ditt engagemang och din oerhörda kunskap och erfarenhet.

Brorsson i Elit A på lördag
VOC Mekonomen Rally delade alltså rallyts två dagar till två tävlingar. Fredagkvällens knappa 1,5 mil var för klassen ett sprintrally. Lördagens dryga 13,5 mil ett annat. Med detta upplägg så var klassen fri att serva hela natten om det skulle behövas och även att starta om utan superrally-tidstillägg om det skulle bli aktuellt.

Lördagen började med att två namn som inte alla tänker på som de toppförare de är presenterade sig på riktigt. Tom Kristensson för dagen med CoDriver Jörgen Jönsson och Niklas ”Nibbe” Nilsson assisterad av Dan Hoff. Både dessa skulle finnas med i resonemanget hela dagen skulle det visa sig och de båda växlade i ledning ända fram till SS7.

Händelserikt redan från början.
Nordahl körde punktering på lördagens första sträcka, rallyts SS2, och fick till följd av detta en dikesvisit. Tack var engagerad finsk publik blev det ändå bara 40 förlorade sekunder. Efter det bestämde sig Nordahl: Nu skulle det åkas på riktigt. Bära eller brista! Och han arbeta steg-för-steg bort den förlorade tiden.

Allt hände på SS 7, Sahalahti 2.
På SS7 var det slut för Nordahl, men det var ingen avåkning trota ett ursinnigt tempo. Istället var det bränsleproblem som gjorde att bilen inte gick. Samtidigt vinner Brorsson sträckan ganska stort och går upp i ledning, något han sedan inte släppte. I mål Brorsson före Kristensson och Nibbe.

Detta gör situation minst sagt laddad i SverigeSerien inför finaltävlingen. Brorsson leder med fem poäng med det finns ändå en mängd möjliga resultat som kan leda till särskiljning. Laddat!

Mattias Andersson tog till sist Elit B
Det var lika laddat i den lägre Elit klassen.
Dagen började med att Erik Karlström tog ett grepp som han steg för steg stärkte, samtidigt körde Fredrik Jansson av och tvingades bryta. Per Allo med Magnus Nilsson som ledsagare skuggade. Bakom dessa trivdes Mattias Andersson och CoDriver Fredrik Adolfsson också som fisken i vattnet på de snabba sträckorna.

Stopp på SS 7 även för Karlström
Bara någon kilometer efter Nordahl så fick även Karlström haveri. Lite ”ödets ironi” kan man tycka. Det här två bilarna torde vara två av de allra mest välskotta och ”välskruvade” i hela serien, och ändå är de två av dem som får haveri. Ren otur skulle jag vilja påstå och lider med er.

Situationen öppnade för Andersson och Allo.
När dammet lagt sig så var det Mattias Andersson som stod som segrare före Per Allo, detta trots en spurt av Allo med sträckseger på dagens sista långa sträcka. Andreas Jonasson och CoDriver Pär Sundkvist som hela dagen lurat i vassen och succesivt avancerat upp genom fältet på den sista pallplatsen.

Patrik Westerberg överlägsen i Cup.
I cupklassen var det flera av toppförarna som inte kom till start.
Det förringar på intet sätt Patrik Westerbergs och CoDriver Kent-Ola Björklunds prestation. De var överlägsna i klassen från början till slut. Det enda hotet mot Patriks seger var en stormkokande bil, även detta på minst sagt händelserika SS7. Men, den gamla välanvända 740:n gick till mål även om den drack 7 liter vatten på vägen.

Thomas Carlsson på andra plats och tyske Andreas Leue på tredje.
Med framgången i Finland kan vi också gratulera Patrik och Kent-Ola till totalsegern i årets SverigeSerie. Såvitt vi kan förstå är också uppklassningen kalr sedan länge och med det tempo som Patrik har så är frågan om han inte borde anhålla till förbundet om dispens för att få klassa upp till Elit A på en gång. Oavsett hur han väljer att göra så har han en imponerande säspong bakom sig.

Laddat inför finalen
Nu samlar VOC Mekonomen Rally sig för sin kommande final i Örebro den 25 oktober. Som vanligt är det väldigt lite i alla klasser som är avgjort innan finalen. Ett relativt kort rally på fina vägar där nu allt ska avgöras. Och efteråt samlas vi till fest där årets exceptionellt stora prisbord ska fördelas. Plats för festen är i skrivande stund ännu inte klart, flytten av tävlingen ställde till planeringen en del. Håll därför utkik i Gästbok och på nyhetsplats efter mer information.

Jag vill samtidigt passa på att göra ett klargörande. Tidigt i år skrev jag på nyhetsplats ambitionen att alla skulle räkna med finaltävlingen i sina serier. Som alla som känner mig kallar jag saker vid sitt rätta namn och gillar inte undanflykter. Vad gäller detta har jag helt enkelt gjort ett misstag! Regelverket blev aldrig uppdaterat med detta och det kan därför inte gälla. Regler måste framgå på regelsidan, i våra reglementen eller som på ”Tekniska bullentiner och Regelförändringar” för att vara gällande - och det gör helt enkelt inte detta.

Vad innebär då detta konkret?
Konkret innebär det att det är bästa serien som räknas för alla: Sex tävlingar i A och B, fem tävlingar i C. Kort sagt: Precis som vanligt! Och nu när även sista tävlingen i-och-med Västerås konstiga och sena avhopp blir en ”vanlig” rallytävling så är ju detta faktiskt också det enda rätta. Finalen blir en vanlig tävling i serien. Så man kan väl säga att i det avseendet så hade jag en hel del tur.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-10-06 20:38






Så körs Historiska EM serien, tio deltävlingar 2025.
© Latvala Motorsport Oy.Kalendern för FIA European Historic Rally Championship presenterades äntligen, där ses en kalender om tio deltävlingar med start i Spanska Rally Costa Brava i mitten på mars. Final blir det i Portugal i början på november, en lång säsong för dem tävlande.

En mix av nya och gamla rallyn för serien...

Publicerad: 2024-12-11 22:00


Riktlinjer för Rally1-klassen 2027 klubbade, men långt från färdigt reglemente.
© emotorsport.seEfter massiv kritik från både tävlande och team klubbades en klart mildare linje för WRC seriens framtid fram, egentligen handlar det mer om riktlinjer som slogs upp för framtiden när FIA World Motor Sport Council träffades.

Från 2027 ska ett nytt reglemente komma att gälla, det är planerna men m...

Publicerad: 2024-12-11 21:29


Hannah först i listan till Sigdalsrallyt, NM-premiär 2025.
© emotorsport.se Idag öppnade anmälan till Norska rallymästerskapets premiär, snösäkra Sigdalsrallyt med 97km special på åtta sträckor.

Hos NMK Modum & Sigdal den 11:e januari är det dags, startfältet väntas växa i flera klassen, bland dem Rally2 klassen, tre givna titelfavoriter är Henning Solberg, Frank-Tore L...

Publicerad: 2024-12-11 20:02


Poängskalan för WRC-serien justerad inför 2025.
© Toyota Gazoo Racing.Allt fler beslut är klubbade under dagens möte hos FIA World Motor Sport Council - bland annat uppdateras det från året hårt kritiserade poängssystemet i WRC serien.

Men det blir bara i detaljer mot vad många hoppats, från att tidigare ha fördelat poäng redan efter lördagens etapp ges nu poängen...

Publicerad: 2024-12-11 18:13


Hyundai bötfällda efter WRC finalen.
© Hyundai Motorsport.25´000 euro kastade Hyundai Motorsport in på FIA´s böteskonto i samband med WRC finalen i Japan. Anledningen var att vid efterkontroll stämde inte bakre differentialen på Thierry Neuville och Andreas Mikkelsens Hyundai i20 N Rally1 Hybrider med de senaste homologeringshandlingarna.

Vidare kontrol...

Publicerad: 2024-12-11 17:21


Sarah Rumeau i stor WRC2 satsning ihop med franska mästerskap.
© Iron Dames – Iron Lynx Motorsport Lab. Oliver Solberg och Diego Dominguez blir inte ensamma om en WRC2 satsning 2025, från Frankrike kommer Sarah Rumeau och co-driver Julie Amblard med ett stort Rally2 program nationellt och globalt.

Självklart är det Citroen C3 Rally2 som gäller för tjejerna, ett program om sju WRC deltävlingar som ...

Publicerad: 2024-12-10 20:04


South Swedish Rally har flyttat från Älmhult till Olofström, redo för tre års SM finaler.
© emotorsport.se Olofström och Kulturhuset kommer att vara rallycentrum för South Swedish Rally 2025, 2026 och 2027. Rallyt ingår under dessa tre år i Rally SM och kommer också att vara finaltävlingen i Rally SM alla tre åren.

Det är nästan lite nostalgi att vi nu är i Blekinge, där vi genom åren haft en hel str...

Publicerad: 2024-12-09 21:42


Dominguez bland de första att presentera WRC2 satsning för 2025.
© Teo Martin Motorsport.WRC3 mästaren Diego Dominguez från Paraguay tar steget upp till Rally2 2025, han är en av de första förarna att presentera en WRC2 satsning inför 2025.

Från Ford Fiesta Rally3 till Toyota GR Yaris Rally2 för 24-åringen nästa år när han hoppar in hos Spanska Teo Martín Motorsport, premiär i WRC2 k...

Publicerad: 2024-12-09 21:35


Solberg ansluter till Toyota-familjen, kör Toyota GR Yaris Rally2 i WRC2 2025.
© Oliver Solberg Rally.Oliver Solberg byter till världens största biltillverkare när han ska försöka bli världsmästare med det finska Printsport-teamet i 2025.

Den svenska rallyföraren kommer att köra en Printsport-kontrollerad Toyota GR Yaris Rally2 i WRC 2-klassen – vilket är den näst högsta nivån i sporten.
Pr...

Publicerad: 2024-12-09 20:17


Eriksson kör vidare för GK Door Team Sweden, Back SM och SM Veckan 2025.
© emotorsport.sePå Motorsportsalongen presenterade sig Dennis Rådström och Sunniva Rudi som fortsatt tävlande för GK Door Team Sweden, för 2025 i en helt ny Toyota GR Yaris Rally2.

Senare har också Christer Hedlund ihop med Elina Svensson meddelat att de kör vidare med VW Polo GTI R5 för teamets färger och till...

Publicerad: 2024-12-09 19:58


Tidigare nyheter:
Solberg ansluter till Toyota-familjen, kör Toyota GR Yaris Rally2 i WRC2 2025.
Eriksson kör vidare för GK Door Team Sweden, Back SM och SM Veckan 2025.
Fiesta Rally3 Trophy kör vidare, men inte i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Team Nybe tar en paus efter 13 framgångsrika säsonger i rallyskogen.
Sydsvenska Mästerskapet presenterar fem deltävlingar 2025.
Rallymingel i adventstider, del 1 från Konst, Rally & Glögg andra advent!
Fem heta förare för Pumastyrning hos M-Sport i WRC-serien 2025.
Crugnola vann Monza Rally Show.
Rally Trögstad laddar för rallyfest nära Svenska gränsen, erbjuder pengar tillbaka.
Sju Rally1 ekipage redo för fulla säsonger 2025.
Vintern har kommit till Hälsingerallyt, det här väntar i rallyt.
WRC-träning för Rovanperä och Forumaux nästa helg, kör franskt rally inför Rallye Monte Carlo.
Anmälan till North Rally Boden har öppnat, SM-premiär 2025.
Katrineholm blir huvudort för KAK Midnattssolsrallyt 2025, tävlingsdatum 11–12 juli!
Biljettsläpp för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia till EM-festen 2025.
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia får sällskap av Rally-SM 2025.
Midnattssolsrallyt & Slottssprinten vid Ericsbergs Slott 11-12:e juli 2025!
Elva deltävlingar i kalendern för Hälsingeserien 2025.
Rallyvärldsmästarna kör helgens Monza Rally Show.
Rally-SM möter ERC i en spektakulär rallyhelg.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Månadens mest lästa:
» Fem heta förare för Pumastyrning hos M-Sport i WRC-serien 2025.
» Sju Rally1 ekipage redo för fulla säsonger 2025.
» Fourmaux på heltid i Hyundai Motorsports WRC uppställning för 2025.
» Team Nybe tar en paus efter 13 framgångsrika säsonger i rallyskogen.
» Tidig jul hos JC Raceteknik, ny Skoda rullades ur lastbilen.
» Hyundai bötfällda efter WRC finalen.
» Midnattssolsrallyt & Slottssprinten vid Ericsbergs Slott 11-12:e juli 2025!


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.