I samband med det Tyska VM Rallyt kommer Toyota Motorsport visa upp sin nya GT CS-R3 - en bil som under lång tid utvecklats för att bli ett spännande tillskott i R3 klassen - klassen som idag representerar Junior VM klassen.
Bakom bilen står Toyota Motorsport, GT bilen går idag som racingbil i flera serier, för något år sedan kom idéen att också bygga en rallybil av modellen, det blir den första bakhjulsdrivna bilen i klassen. Allt med tanke på Toyotas kampanj "det ska vara roligt att köra igen".
Presterar bilen också resultat kanske vi kan få se fler tillverkare att åter snegla mot bakhjulsdrift på sina rallybyggen.
Byggd för att vinna.
Trots budskapet handlar det inte bara om att bygga en rolig bil, man har lagt stor vikt i att optimera bilen för att bli en vinnare även mot de etablerade framhjulsdrivna ekipagen, och tidsjämförelserna på några av testerna mot dagsaktuella bilar talar positivt! En av de som agerat testförare under utvecklingen är tyske rutinerade Matthias Kahle.
Starten i Tyskland handlar om rollen som föråkare, bilen kommer köras av Isolde Holderied och det är inte i första hand att matcha tider som är uppdraget, man ska utvärdera bilens egenskaper men framför allt visa upp den för intresserade spekulanter.
Klar till 2015!
Bilen kommer vara redo för tävlande och försäljning till nyår, allt för att köparna ska ha möjlighet att förbereda sig inför nästa säsong.
Närmare 250 hästkrafter ska klämmas ur boxermotorn och där efter återfinns en 6-växlad sekventiell växellåda, tre-vägs justerbara Reiger stötdämpare finns bland de detaljerna på bilen. Prislappen är ännu inte satt, det väntar man med till bilen är homologerad och klar, allt för att kunna pressa priset för att sälja många bilar - det talas också om intresse för nationella märkescuper bland bilimportörerna - något som kan press inköpspriserna än en bit nedåt!
Publicerad: 2014-07-30 12:51