|
|
|
|
|
|
|
|
|
Patrik Johansson är 2011 års EVO Champion! PRESSRELEASE
• Jocke Nyman tog sin första seger och säkrade andraplatsen i mästerskapet
• Jimmy Joge stoppades av motorproblem och slutade trea
• Sista sträckan avgjorde till Hans-Erik Wengs fördel som blev tvåa i tävlingen.
• Bland de tio främsta totalt fanns sex Evolution Challenge-team
I en spännande sjätte runda, och final, i årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, kunde Patrik Johansson och Jesper Johansson lämna Katrineholm och KMK-Trofén som 2011 års förare- och co-drivermästare! De tog titeln sedan försäsongens ledare Jimmy Joge/John Stigh tvingats bryta efter fyra sträckor med motorproblem.
Jocke Nyman/Bo Holmstrand var snabbaste team för dagen och bärgade sin första Evolution-seger för säsongen. Det gjorde att de gick om Joge/Stigh och slutade på silverplats.
Före starten av årets final var scenen den att Johansson/Johansson och Joge/Stigh var de två som kunde slåss om titeln, och både hade 44 poäng. Den av de två som var först i mål skulle vinna. Joge/Stigh tog initiativet under fredagens kvällssträcka på 4,46 km, Ramsjöhult precis utanför Katrineholm. Tvåa så långt var Kristian Johansson/Fredrik Livh, 2,5 sekunder bakom, och Hans-Erik Weng/Stefan Ohlson trea, ytterligare 0,6 sekunder efter.
När teamen gick in för service och nattvila var Nyman/Holmstrand fyra och femma Johansson/Johansson med bara några få sekunder till i tidkortet. De var nöjda med en lugn och fin start, utan några som helst problem att rapportera. Med dagsljus och åtta sträckor framför sig under lördagen skulle de gå till attack.
Det föll inget regn under natten, utan vägarna hade torkat upp och var perfekta för det stora slaget. Nu skulle det avgöras, och tyvärr visade sig ordet ”perfekt” passa illa för motorn i Joge/Stighs bil. Redan på SS3 började den gå på tre cylindrar. Med förhoppningen om att felet skulle rätta till sig av sig självt, fortsatte de genom SS4. Men då var oljestickan torr och de förstod att rallyt och målet att ta sin andra, raka seger i Evolution Challenge var över för deras del.
För 2010 års mästare var det en besvikelse att behöva ge upp en säsong som startat med succé och segrar i de tre inledande deltävlingarna. Men deras fart visar att de i allra högsta grad är ett av de snabbaste teamen i både Mitsubishi Evolution och Rally-SM. I samma stund som de tvingades bryta var det klart att Johansson/Johansson skulle bli 2011 Evolution Challenge champions.
När titeldramat försvann, tog Johansson/Livh ledningen efter SS3, men på följande sträcka snurrade de och genast tappade de 20 sekunder innan de kom iväg igen. Det gav Nyman/Holmstrand ett övertag, och de fokuserade direkt på att ta deras första seger för året. Efter sex körda sträckor och nytt serviceuppehåll hade de en ledning med 6,2 sekunder.
Johansson/Johansson var nu tvåa, med Weng/Ohlson trea och Johansson/Livh fyra – och bara 15 sekunders skillnad mellan dessa fyra! På femte plats Anders Jonasson/Jörgen Lindahl som trivdes med att äntligen ha löst sina transmissionsproblem, något som annars sinkat dem i de senaste tävlingarna. Sexa Joachim Carlström/Jörgen Norman som återigen presterade på topp i sin ”gamla” Evolution VIII.
Johan Rudengren/Christer Johansson var sjua. Även om han var nöjd med farten, erkände Rudengren att han åkte lite för brett, lite för ofta. Därefter kom Daniel Johansson/Stefan Ahl, glada över att kunna tävla igen efter kraschen i Linköping och att deras nyinköpta Evo IX fungerade helt problemfritt.
Efter lördagens enda serviceuppehåll väntade säsongens tre avslutande sträckor - samma trio sträckor som inlett morgonens tävlande. Medan Nyman/Holmstrand stärkte sin ledning blev det allt tätare i fighten om andraplatsen. När bilarna köade upp för att starta på den tionde och avslutande sträckan var det bara 2,2 sekunder mellan Johansson/Johansson, Weng/Ohlsson och Johansson/Livh. Alla tre gick på full attack genom den 9,8 km långa Vergesberg och när klockorna stannat var det Weng/Ohlsson som svarat för sitt bästa resultat för säsongen – tvåa! Johansson/Johansson trea, extremt nöjda med att ha tagit en pallplats och blivit 2011 års mästare i Evolution Challenge.
Vid slutmålet i Katrineholm sa en mycket glad Patrik Johansson: ”Att nå pallen på den här tävlingen och bli mästare är en härlig känsla! Det har varit ett helt osannolikt jämt mästerskap, och det gör att resultatet är ännu mer tillfredsställande. Vi har verkligen haft några riktigt tuffa fighter! Sammanhållningen är väldigt god och det gör att vi har väldigt roligt i depån. Så nu ska vi fira tillsammans!”
Genom att spara sitt bästa resultat till sist, sa Jocke Nyman: “Vi har verkligen försökt köra på max idag och det fungerade! Jag är så lycklig över att äntligen vinna en tävling igen i Evolution Challenge, även om det dröjde ända till slutet på året. Att vi därmed kom tvåa i mästerskapet gör det hela ännu bättre! Vi ser redan fram emot nästa år.”
Simon Slade, en av organisatörerna bakom Evolution Challenge säger: ”Vi vill tacka alla sponsorer, team och vänner till serien för allt stöd och engagemang. Det är med glädje vi redan nu kan säga att planerna för nästa år är långt gångna, och att detaljer för 2012 kommer att presenteras i november.”
2011-års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläderr, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.
Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 6
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 58:22.5
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Stefan Ohlson (Borensberg) 58:35.9
3 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 58:37.4
4 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum) 58:40.3
5 Anders Jonasson (Växjö)/JörgenLindahl (Ryd) 59:33.7
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 59:38.2
7 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson 1:00:18.2
8 Daniel Johansson (Ingarö)/Stefan Ahl (Uråsa) 1:02:17.4
Brutna
- Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby ) DNS
SS5 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Motor
Slutlig mästerskapsställning
Förare
1 Patrik Johansson 52
2 Jocke Nyman 48
3 Jimmy Joge 44
4 Hans-Erik Weng 36
5 Kristian Johansson 31
6 Joachim Carlström 25
7 Anders Jonasson 25
8 Ramona Karlsson 16
9 Daniel Johansson 15
10 Johan Rudengren 10
11 Andreas Magnusson 8
12 Christian Larsson 8
13 Niclas Hägg 7
14 Jan-Erik Folkesson 6
15 Jennie-Lee Hermansson 4
Co-drivers
1 Jesper Johansson 52
2 Bo Holmstrand 48
3 John Stigh 44
4 Fredrik Livh 31
5 Jörgen Norman 25
6 JörgenLindahl 25
7 Stefan Ohlson 24
8 Stefan Ahl 15
9 Miriam Walfridsson 15
10 HenrikHulterskog 13
11 Christer Johansson 10
12 Matthias Andersson 7
13 Marie Andersson 6
14 Emil Eklund 5
15 Ola Persson 4
16 Jonas Sandberg 3
17 Magnus Johansson 3
18 Morgan Ohlsson 2
19 Stefan Ottosson 2
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2011-10-11 17:01
|
|
Hannah först i listan till Sigdalsrallyt, NM-premiär 2025. Idag öppnade anmälan till Norska rallymästerskapets premiär, snösäkra Sigdalsrallyt med 97km special på åtta sträckor.
Hos NMK Modum & Sigdal den 11:e januari är det dags, startfältet väntas växa i flera klassen, bland dem Rally2 klassen, tre givna titelfavoriter är Henning Solberg, Frank-Tore L...Publicerad: 2024-12-11 20:02 Poängskalan för WRC-serien justerad inför 2025. Allt fler beslut är klubbade under dagens möte hos FIA World Motor Sport Council - bland annat uppdateras det från året hårt kritiserade poängssystemet i WRC serien.
Men det blir bara i detaljer mot vad många hoppats, från att tidigare ha fördelat poäng redan efter lördagens etapp ges nu poängen...Publicerad: 2024-12-11 18:13 Hyundai bötfällda efter WRC finalen. 25´000 euro kastade Hyundai Motorsport in på FIA´s böteskonto i samband med WRC finalen i Japan. Anledningen var att vid efterkontroll stämde inte bakre differentialen på Thierry Neuville och Andreas Mikkelsens Hyundai i20 N Rally1 Hybrider med de senaste homologeringshandlingarna.
Vidare kontrol...Publicerad: 2024-12-11 17:21 Sarah Rumeau i stor WRC2 satsning ihop med franska mästerskap. Oliver Solberg och Diego Dominguez blir inte ensamma om en WRC2 satsning 2025, från Frankrike kommer Sarah Rumeau och co-driver Julie Amblard med ett stort Rally2 program nationellt och globalt.
Självklart är det Citroen C3 Rally2 som gäller för tjejerna, ett program om sju WRC deltävlingar som ...Publicerad: 2024-12-10 20:04 South Swedish Rally har flyttat från Älmhult till Olofström, redo för tre års SM finaler. Olofström och Kulturhuset kommer att vara rallycentrum för South Swedish Rally 2025, 2026 och 2027. Rallyt ingår under dessa tre år i Rally SM och kommer också att vara finaltävlingen i Rally SM alla tre åren.
Det är nästan lite nostalgi att vi nu är i Blekinge, där vi genom åren haft en hel str...Publicerad: 2024-12-09 21:42 Dominguez bland de första att presentera WRC2 satsning för 2025. WRC3 mästaren Diego Dominguez från Paraguay tar steget upp till Rally2 2025, han är en av de första förarna att presentera en WRC2 satsning inför 2025.
Från Ford Fiesta Rally3 till Toyota GR Yaris Rally2 för 24-åringen nästa år när han hoppar in hos Spanska Teo Martín Motorsport, premiär i WRC2 k...Publicerad: 2024-12-09 21:35 Solberg ansluter till Toyota-familjen, kör Toyota GR Yaris Rally2 i WRC2 2025. Oliver Solberg byter till världens största biltillverkare när han ska försöka bli världsmästare med det finska Printsport-teamet i 2025.
Den svenska rallyföraren kommer att köra en Printsport-kontrollerad Toyota GR Yaris Rally2 i WRC 2-klassen – vilket är den näst högsta nivån i sporten.
– Pr...Publicerad: 2024-12-09 20:17 Eriksson kör vidare för GK Door Team Sweden, Back SM och SM Veckan 2025. På Motorsportsalongen presenterade sig Dennis Rådström och Sunniva Rudi som fortsatt tävlande för GK Door Team Sweden, för 2025 i en helt ny Toyota GR Yaris Rally2.
Senare har också Christer Hedlund ihop med Elina Svensson meddelat att de kör vidare med VW Polo GTI R5 för teamets färger och till...Publicerad: 2024-12-09 19:58 Fiesta Rally3 Trophy kör vidare, men inte i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia. Fiesta Rally3 Trophy presenterar sin andra säsong, en märkesserie av och med M-Sport i EM/ERC-serien där tävlande i Ford Fiesta Rally3 deltar. Det blir fem deltävlingar på vägen mot hösten som tar plats i serien, men Sverige blir utan deltävling.
Intresset var inte överväldigande under debutsäson...Publicerad: 2024-12-09 19:48 Team Nybe tar en paus efter 13 framgångsrika säsonger i rallyskogen. I tretton säsonger har Team Nybe stått på startlinjen, helt och hållet utan avbrott. Det som började med en gammal Volvo 240 och ett behov av att lämna jobbet bakom sig för en stund på kvällarna - men som bokstavligen spårade ur och blev ett av Sveriges absoluta toppteam i rally.
Men idag är det ...Publicerad: 2024-12-09 18:17
|
|
Tidigare nyheter:
Solberg ansluter till Toyota-familjen, kör Toyota GR Yaris Rally2 i WRC2 2025. Eriksson kör vidare för GK Door Team Sweden, Back SM och SM Veckan 2025. Fiesta Rally3 Trophy kör vidare, men inte i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia. Team Nybe tar en paus efter 13 framgångsrika säsonger i rallyskogen. Sydsvenska Mästerskapet presenterar fem deltävlingar 2025. Rallymingel i adventstider, del 1 från Konst, Rally & Glögg andra advent! Fem heta förare för Pumastyrning hos M-Sport i WRC-serien 2025. Crugnola vann Monza Rally Show. Rally Trögstad laddar för rallyfest nära Svenska gränsen, erbjuder pengar tillbaka. Sju Rally1 ekipage redo för fulla säsonger 2025. Vintern har kommit till Hälsingerallyt, det här väntar i rallyt. WRC-träning för Rovanperä och Forumaux nästa helg, kör franskt rally inför Rallye Monte Carlo. Anmälan till North Rally Boden har öppnat, SM-premiär 2025. Katrineholm blir huvudort för KAK Midnattssolsrallyt 2025, tävlingsdatum 11–12 juli! Biljettsläpp för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia till EM-festen 2025. Bauhaus Royal Rally of Scandinavia får sällskap av Rally-SM 2025. Midnattssolsrallyt & Slottssprinten vid Ericsbergs Slott 11-12:e juli 2025! Elva deltävlingar i kalendern för Hälsingeserien 2025. Rallyvärldsmästarna kör helgens Monza Rally Show. Rally-SM möter ERC i en spektakulär rallyhelg.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |
|
|
» Fem heta förare för Pumastyrning hos M-Sport i WRC-serien 2025. » Sju Rally1 ekipage redo för fulla säsonger 2025. » Fourmaux på heltid i Hyundai Motorsports WRC uppställning för 2025. » Team Nybe tar en paus efter 13 framgångsrika säsonger i rallyskogen. » Tidig jul hos JC Raceteknik, ny Skoda rullades ur lastbilen. » Midnattssolsrallyt & Slottssprinten vid Ericsbergs Slott 11-12:e juli 2025! » Stig Andervang, summerar fartfyllda rallyåret 2024.
» Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare! » Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten. » SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan. » Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen. » Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen. » Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program. » Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan! » Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort. » TV-tider för veckans Monte Carlo Rally. » Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna. » De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna. » Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240. » Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka. » Rally EM kalendern presenterad för 2020. » Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla. » Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider! » Rally på TV ikväll, Topdriver. » WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV? » SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland! » Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.
|
|
|
|
|