|
 Staffan Parmander tillbaka i hetluften. PRESSRELEASE
Staffan Parmander, 53, är en av Sveriges mest framgångsrika codrivers i rally. 14 VM-säsonger tillsammans med Kenneth Eriksson resulterade i 5 VM-segrar. Men 2001 la han notböckerna på hyllan och pensionerade sig från sporten. Trodde han. Ett telefonsamtal från den 25 år yngre rallystjärnan Patrik Sandell ändrade allt.
Patrik Sandell och hans dåvarande codriver Emil Axelsson hade just bestämt sig att gå skilda vägar efter sju framgångsrika år tillsammans. Med högerstolen ledig vände sig Patrik till Staffan Parmander och erbjöd honom att kliva in. Snart var de båda anmälda att köra Swedish Rally tillsammans i en Skoda Fabia Super 2000, uppbackade av Skoda Sverige och Red Bull.
Så här säger Staffan Parmander själv om att plötsligt vara tillbaka på den internationella rallyscenen:
Hur känns det att vara tillbaka i hetluften?
”Att jag fick frågan av Patrik att komma tillbaka var först och främst lite omtumlande. Det var lite hedrande med tanke på min ålder. Jag var väl lite tveksam först eftersom jag en gång tagit beslutet att den karriären låg bakom mig. Var sak har sin tid i livet. Men nu har ju barnen vuxit upp och jag har mer tid än för några år sedan, och jag känner mig fortfarande betydligt piggare än vad jag egentligen ska vara kanske. Så det finns alla förutsättningar att komma tillbaka."
Har codriver-rollen förändrats sedan du tävlade? Ställs det andra krav och förväntningar idag?
”När det gäller krav och förväntningar så har jag nog alltid varit bra på att ställa dem högt på mig själv. Visst har jag varit borta från sporten rätt många år, men jag har samtidigt hela tiden varit med på ett hörn. Jag har bland annat jobbat med Patrik och Emil när det gäller den här biten med noter. Jag och Kenneth gjorde ju 14 år tillsammans, och innan dess hade jag ytterligare tio år bakom mig. Så rent erfarenhetsmässigt känner jag mig ganska trygg. När det gäller noter så tycker jag att man kan jämföra det med musik. Det har med timing och rytm att göra. Och har man fått känslan för det en gång, laddat ner den så att den sitter där i ryggen, så tror jag att den kommer att komma tillbaka. Den finns där.”
Vad har du för bild av Patrik som chaufför?
”Det är faktiskt lite komiskt, för jag träffade Patrik första gången precis när jag själv slutade tävla 2001. Vi blev presenterade och han hade redan då inställningen att han skulle åka för rally-VM. Det var hans mål. Jag kom ju just därifrån och visste hur enormt lång den resan var, vilket nålsöga jag och Kenneth själva hade fått ta oss igenom för att komma dit, men jag ville inte förstöra Patriks dröm utan log och sa ungefär ’vad kul Patrik, det ska bli spännande att följa dig’. Och sen har jag följt honom. Och det är en av anledningarna till att jag bestämde mig för att tacka ja till detta. Hade det varit någon annan som hade frågat så hade jag nog inte nappat.
Men Patrik känner jag för på många sätt. Han är absolut den i Sverige som varit mest framgångsrik totalt sett enligt mig, för idag handlar det inte bara om bilkörning utan du måste hela tiden vara så representativ för dig själv, för din sport, för dina sponsorer… Du ska inte bara sitta bakom ratten och göra ett jobb, utan även vid sidan av hela tiden vara engagerad, driven och motiverad. Han har mottagit utmärkelser för detta förut, men har egentligen förtjänat ännu mer tycker jag, för han har verkligen gjort ett kanonjobb där.”
Vad kan du bidra med?
”Jag kan nog hjälpa till med att skapa ett lugn i bilen och försöka påverka Patrik positivt på det sättet. Jag började ju dessutom min karriär med att själv sitta bakom ratten, innan jag blev codriver. När jag sen bestämde mig att fortsätta åka i högerstolen så visste jag HUR jag skulle leverera informationen som förare vill ha, och NÄR den skulle levereras.
Sen gjorde Kenneth och jag tusentals och åter tusentals mil tillsammans, och utvecklade ett förfinat system för att maximera samarbetet och lyfta tiderna till de nivåer som krävdes för att vinna VM-tävlingar. Det ska jag försöka hjälpa Patrik med också, att hitta det samarbetet och nå en nivå till.”
Hur mycket har ni hunnit åka tillsammans?
”Inte så mycket. Förutom att vi jobbat ihop rent teoretiskt och praktiskt på träning så åkte vi en tävling, Jämtrallyt, i somras. Sen åkte vi som föråkare i Offerdalingen förra helgen, vilket nog gav oss båda mersmak. För det första så gav det mig ett kvitto på att Patrik verkligen kan köra bil. Men jag tror också att han fått trygghet i att vi kan göra det här till något bra. Att vi tillsammans kan lyfta oss.”
» Pressrelease från Patrik Sandell, www.patriksandell.com.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Foto från Marknadsnatta.
Stor rallyfinal med Boxholm som utgångspunkt, Västra Östergötlands MK med Marknadsnatta där Svenska RallyCupen tog final, lika så DM-serier för Östergötland, Småland, Gotland och Stockholms rallyåkare. 120-talet rallyåkare gav sig ut på de fyra sträckorna på bort mot fem mil i sydliga östgötaskogarn...Publicerad: 2025-09-28 22:26:25
Säsongen över för Svenska RallyCupen, tabellen öppen för anmärkningar till tisdag förmiddag.
Under lördagen avslutades säsongen av Svenska RallyCupen, när åkarna i Marknadsnatta nådde målet i Boxholm räknades poängen och de tävlande kunde summera sin säsong.
Fem deltävlingar där vi tackar klubbarna bakom Vilda Ryd Racet, Rally Uppland, Kullingstrofén, Heat / Rally Bergslagen och Marknad...Publicerad: 2025-09-28 20:30:24
Andervang totalsnabbast i Sprinttjuren.
Femte deltävlingen i årets SSRC arrangerades av Dals MK under lördagen. Arrangören bjöd på en sprintsträcka som var strax över nio kilometer, som kördes två gånger. Sträckan var häftig med en kuperad och krokig inledning, riktigt snabb över flera mossar för att avslutas med samma karaktär som under ...Publicerad: 2025-09-28 19:52:47
Henkas Grus & Betong Rallyt körs som planerat.
30 ekipage sågs i listan när anmälan stängde till Henkas Grus & Betong Rallyt, Rönne MK´s hösttävling på lördag med tre sträckor dubbelt - 34km och notat av Patrik Barth. Jobbet är gjort, så vi kör menade tävlingsledare Andreas Haraldsson strax efter att anmälan stängt.
- Vi tar emot efteranmäln...Publicerad: 2025-09-28 19:38:19
Utslagsgivande final, Marknadsnatta avgjorde Svenska RallyCupen.
Klassisk final, Marknadsnatta hos Västra Östergötlands MK, det handlade om 46km på fyra sträckor i skogarna runt Boxholm och publiken strömmade till i härligt höstväder.
Christoffer "Chribbe" Haglund och Martin Holmdahl i Toyota GR Yaris Rally2 satte tempot redan på ss1, var 20-talet sekunder för...Publicerad: 2025-09-28 10:59:33
Liiten fyra i finska mästerskapet, tvåa med Printsport i teammästerskapet.
Finska mästerskapet avslutade året med SM Seinäjoki Ralli, start fredag kväll och målgång dygnet senare. Efter fredagens tre sträckor ledde estländaren Patrick Enok före Tuukka Kauppinen, Teemu Asunmaa och Esapekka Lappi.
En halvminuts tapp under kvällen på en punktering förstörde chanserna på tä...Publicerad: 2025-09-28 09:49:13
Mille åtta totalt i Rally Valli della Carnia.
Bostjan Avbelj har varit säkerheten själv i Rally Valli della Carnia på utmanande asfaltvägar i Italien, redan från ss1 på fredagskvällen in till dagens målgång har han med Skoda Fabia RS Rally2 varit i ledning oavsett väder.
36 sekunder bakom klämmer sig Andrea Nucita in med Citroen C3 Rally2 bl...Publicerad: 2025-09-28 09:08:57
Andervang snabbast genom Sprinttjuren.
Svenska SprintRallyCupen på besök hos Dals Mk för Sprinttjuren, sträckan på 9km kördes dubbelt under dagen. Snabbast genom första åket var Tobias Pettersson, genom det andra var han trea. Tvåa genom det första och seger i andra till Stig Andervang, det räckte för totalseger 3,1 sekund före Pettersso...Publicerad: 2025-09-28 07:13:03
Hyttsväng hos Norbergs MC under lördagen.
Ynka 17 deltagare kom till Hyttsvängen när Norbergs MC arrangerade rally, tät kalender ger tufft för arrangörerna. Klubben körde och de tävlande hade två sträckor som gick tre gånger.
Jon Johansson i 4wd och William Bengtsson som C-förare i 2wd turades om att vinna sträckorna totalt. Till mål var J...Publicerad: 2025-09-27 21:09:12
Chribbe vann Marknadsnatta med bred marginal - spännande rallyfinal i Boxholm.
Västra Östergötlands MK, 46km på fyra sträckor i skogarna utanför Boxholm när Marknadsnatta avgjordes, finaltävling för Svenska RallyCupen, Östergötlands DM, Smålands DM, Gotlands DM och Stockholms DM. Härligt höstväder och fina sträckor bjöds den stora publiken ute i skogen.
Ingen hängde med ...Publicerad: 2025-09-27 20:42:27
|
| |
|
|
» TV-tablå för WRC Rally Chile Bio Bio - från shakedown till powerstage. » Tänak kör inte om VM poäng för Hyundai under årets tre sista WRC deltävlingar. » SM-medaljerna ska fördelas i Olofström, startfältet i South Swedish Rally. » Solberg & Johansson - Svenskarna i WRC Central European Rally. » Evans leder Rally Chile Bio Bio - Solberg toppar WRC2. » Tänak snabbast på shakedown - Solberg sparade däck. » Läget i WRC2 serien - så många tävlingar har konkurrenterna kvar.
» Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare! » Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten. » SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan. » Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen. » Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen. » Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program. » Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna. » Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan! » Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort. » TV-tider för veckans Monte Carlo Rally. » Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240. » De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna. » Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka. » Rally EM kalendern presenterad för 2020. » Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla. » WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV? » Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider! » Rally på TV ikväll, Topdriver. » SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland! » Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.
|
|