NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Carl-Eric Johansson växlar stafettpinnen i VOC.
PRESSRELEASE

Roger och Lotta tar över ledning av Sveriges största rallyklass.
VOC-klassen skapades av Carleric Johansson i Söderhamn för drygt 20 år sedan. Klassen har sedan dess vuxit stabilt och är idag rallysveriges största. VOC står för ungefär en tredjedel av alla rallystarter i landet under ett år, och är dessutom landets utan konkurrens största instegsklass. Klassen har också en banracingdel och har utvecklat internationella förgreningar. Nu är det dags för ledarskifte. Nya ledare blir skellefteåparet Roger Fransson och Charlott Holmqvist - själva framgångsrikt tävlande i VOC-rally sedan några år tillbaka.

Rally är Sveriges största motorsport och VOC - Volvo Cup - är rallys största enskilda klass. VOC samlar cirka 600 av landets knappt 2000 registrerade rallybilar, nästan en tredjedel av Sveriges alla rallybilar är en VOC bil. Ser man till antalet starter så dominerar klassen än mer eftersom att VOC teamen i snitt tävlar flitigare än man gör i andra rallyklasser.

VOC är också landets helt dominerande instegsklass i rally. Här har dagens svenska stjärnor som Jimmy Joge och Patrik Flodin liksom VM-aktuella norrmännen Petter Solberg och Mads Østberg inlett sina karriärer - bara för att nämna några av det mer namnkunniga slaget. Det är den fantastiska klassen som Carleric skapat och som Roger och Lotta nu tar över ansvaret för.
– Från att sitta bakom ratten i en rallybil för första gången så sent som 2007, då 42 år gammal och en minst sagt överåldrig rookie. Till att nu ta över ansvar och ledning av en klass som är något av rallysveriges ryggrad - det känns overkligt, utmanande och inte så lite pirrigt, säger Roger, och tillägger: Carlerics skor är för stora för att kunna fyllas så jag och Lotta måste istället försöka att göra det här på vårt sätt.

Vad innebär det konkret att leda VOC?
– Det blir alltså vi som ansvarar för att serielägga klassens kronjuvel SverigeSerien i alla förarklasser, självklart i samarbete med alla duktiga klubbar som arrangerar själva tävlingarna. Hålla ordning i och räkna ställning i SverigeSerien med alla sina underserier - det vill säga: junior-, old boys- och damserierna. Och förstås ansvara för klassens utveckling, marknadsföring och PR. Samverka med sponsorer, Bilsportsförbund och med våra systerorganisationer i landet, Norden och övriga Europa (klassen har genom åren även spridits och växt utanför Sveriges gränser). Kort sagt, som att sköta vilket företag som helst.

I en biltävlingsklass är det väl mycket som styrs och sköts av FIA och Bilsportsförbundet?
– Både ja och nej när det gäller VOC! Vi är en väldigt speciell klass på så sätt att vi ansvarar för oss själva, våra egna regler och våra tekniska reglementen och deras förändringar och att allt efterföljs. Allt detta blir förstås också ytterst vårt ansvar! Däremot jobbar vi förstås nära Bilsportsförbundet speciellt då det gäller övergripande frågor som säkerhet och miljö. Baksidan på detta är att vi också är helt ansvariga för vår egen finansiering och ekonomin är som liksom alltid är tuff. Dessutom är VOC inte bara en rallyklass, klassen är allt sedan starten också etablerad inom banracing.

Allt detta, det låter som ett heltidsjobb, och mer ändå?
– Det är väldigt mycket arbete, det är vi medvetna om. Eftersom att det är vi som blir ansvariga för klassen 2011 så har vi i praktiken redan nu tagit över stafettpinnen och fört alla förhandlingar med klubbarna om nästa års SverigeSerie tävlingar. Men vi har ett väldigt kunnigt förarråd till stöd för att inte tala om vår stab av tekniker och frivilliga - utan alla dessas brinnade intresse och initiativ skulle inte det här vara möjligt att driva. Vi vill redan nu rikta vårt stora tack till alla dem för deras ovärderliga insatser. Grundaren Carleric finns också kvar i en mentorroll, och det känns tryggt!

VOC är en mogen klass, hur ser utvecklingen ut?
– Det som är så fantastiskt är att klassen fortfarande växer ordentligt. Inte minst gäller det SverigeSerien. Att köra rally kostar pengar men i vår klass svider det inte riktigt lika svårt i plånboken som det gör i många andra klasser. Trots det kan vi i kraft av vår storlek, vår bredd, och vårt strikta reglemente som gör bilarna så oerhört jämna, erbjuda en mördande konkurrens. Dessutom i en klass med reell rikstäckning och med en huvudserie som motsvarar SM. Ett i grunden suveränt koncept som vi tror stenhårt på. Och som bevisar sin kraft år efter år genom att locka såväl unga supertalanger som rutinerade rävar som vill fortsatta sin rallysatsning.

Vad har ni för framtidsplaner och ambitioner med VOC som klass?
– Oj, det är massor. Även om klassen funnits länge och det tekniska reglementet i grunden hunnit finna sin form så är det också mycket som är ogjort. Det vi kommer att fokusera först är klassens marknadsföring och kommunikation. En ny hemsida står överst på önskelistan tillsammans med en uppfräschad visuell identitet. Vi har också redan förändrat en del i klassens status i de enskilda tävlingarna. Och har återupptagit en aktivare presstjänst.
– Dessutom har jakten på en ny huvudsponsor inletts. Det ska vara någon vill ”göra resan mot framtiden” tillsammans med oss och som ser marknadsvärdet av att exponeras på bilar, runt tävlingar, på hemsida, i klasskommunikation och i media tillsammans med landets i särklass största rallyklass. Samtidigt som man bygger relation med tusentals utövare, tiotusentals personer i teamen, och en publik som summerar till hundratusental eller kanske till och med miljoner under en säsong.


» Pressrelease från Volvo Original.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Martell amerikansk rallyvinnare i Skoda Fabia RS Rally2, seger i Overmountain Rally Tennessee.
© American Rally Association.Overmountain Rally Tennessee från Newport avgjorde näst sista deltävlingen i Amerikanska mästerskapet. Som klar mästare stod Brandom Semenuk över start.

Det öppnade för Conner Martell i Skoda Fabia RS Rally2 att plocka sträcksegrar, den snabbe amerikanen har med sin Internationella bil haft svårt...

Publicerad: 2025-09-23 05:55:45


Sprinttjuren på gång i Bäckefors, publiktips inför lördagens tävling.
© emotorsport.seSprinttjuren arrangeras av oss i Dals MK Rally på lördag. Första bil lämnar huvudstart 12:00 som är vid Facklan i Bäckefors invid väg 172 där även HQ o Serviceområdet är beläget.

Vi kör en specialsträcka på 9,3km två gånger. Sträckan har inte körts ofta i modern tid och innehåller de mesta man ka...

Publicerad: 2025-09-22 10:49:14


Lennstrand snabbast uppför Falerumsbackens Lagtävling.
© emotorsport.se22 tävlande i sju klasser när Falerumsbacken Lagtävling kördes under söndagen, då tre åk uppför den 1,2km långa grusbacken. Tre olika snabbaste ekipage i omgångarna, Andreas Ekström, Thomas Lennstrand och Jimmy Ekström vann åken.

Totalt efter de tre omgångarna stod Lennstrand överst med Jimmy och...

Publicerad: 2025-09-22 09:02:41


Så gick det i TEAB Racet.
TEAB Racet hos Orust BSK, trots tunt startfält valde klubben att köra, det blev åtta startande som fick köra klubbens båda sträckor fyra gånger. Heidi Ryrlén snabbast med Ford Fiesta Rally3 och vann 11 sekunder före Bjarne Rutgersson i trimmad BMW.

Totaltrea Urban Andersson likt vinnaren med 4wd....

Publicerad: 2025-09-22 05:57:11


Norbergs Hyttsväng, anmälan stänger måndag kväll.
© emotorsport.sePå lördag körs Hyttsvängen när Norbergs MC satsar på rally igen. En lokal rallysprint med en asfaltsträcka på 2,5 km och en grussträcka på 2,8 km, de båda sträckorna körs 3 gånger med en totallängd på 67 km för tävlingen.
- Anmälan till för Hyttsvängen stänger måndag kväll klockan 18:00, just n...

Publicerad: 2025-09-21 22:25:05


Anmälan för 100-åringen stänger klockan 18:00 - ingen efteranmälan!
© Enköpings MK.Just nu 99 anmälda för 100-åringen i Enköpings MK´s regi den 4:e oktober. Final för SuperCupen, 1300 Rallycup, Upplands DM och VOC Sverigeserien väntas

Det är fem unika sträckor där 3 av dom går två gånger, det innebär 8 sträckor på ca 4,5mil. Noter av Patrik Barth eller av Jörgen Joons som skriv...

Publicerad: 2025-09-21 16:34:38


Foto från TV-Svängen.
© emotorsport.seSex sträckor, ett par nya varav ena lång på över 16km när TV Svängen kördes för 60:e gången hos SMK Hörby med tävlande för Södras DM, Smålands DM, Sydsvenska Mästerskapet och Volvo Euro Cup. Snabbast totalt hemmafavoriten Tom Kristensson i en Ford Fiesta R5 under jubileumstävlingen - snabbast med tv...

Publicerad: 2025-09-21 15:03:17


Virtuell chikan används på Temahallen grussprint.
© emotorsport.seFör första gången i Sverige kommer Hässleholms Mk att införa en "Virtuell chikan" på sträcka 2/4 på Temahallen.

I VM och EM har man under flera år använt en "Virtuell chikan" för att få ner snitthastigheten på vissa sträckor.

Vi kommer att använda den för att få ner hastigheten efter en lång r...

Publicerad: 2025-09-21 12:40:55


Brynildsen tvåa men Norsk mästare - Svenska framgångar i NM finalen.
© emotorsport.seRally Hedemarken avslutade Norska rallymästerskapet, fyra kända sträckor gick dubbelt under lördagen, in i halvtid ledde Frank Tore Larsen efter fyra sträcksegrar med 10 sekunder till Eyvind Brynildsen. Ut på andra varvet var det istället Brynildsen som tog fyra sträcksegrar och plockade in halva le...

Publicerad: 2025-09-21 11:24:10


Stopp för Helin efter ss3 i Danmark, ändå Svenska framgångar, Kjellgren klassvinnare.
© Helin Motorsport.Danska Rally Midtsjælland kördes hem av Simon Vallentin i Hyundai i20 N Rally2, tio sträckor och närmare 45 minuters körning och 8,1 sekunder ned till Kenneth Madsen med Citroen C3 Rally2. Jacob Leutenberger Madsen med Renault Clio Rally3 går in som trea totalt, knappt minuten från vinnaren. Rallyt ...

Publicerad: 2025-09-21 10:40:29


Tidigare nyheter:
Foto från TV-Svängen.
Virtuell chikan används på Temahallen grussprint.
Brynildsen tvåa men Norsk mästare - Svenska framgångar i NM finalen.
Stopp för Helin efter ss3 i Danmark, ändå Svenska framgångar, Kjellgren klassvinnare.
Volve snabbast totalt i Rally Cesis - Arvid snabb i 2wd.
Johannesson snabbast totalt i Runt Mjölkpallen Pokalen.
Stavbom körde hem Wez-Mek Pokalen.
Kristensson ohotad i TV-Svängen - spännande kamper i trimmat 2wd.
Pettersson snabbast uppför Falerumsbacken.
B-förare i 2wd snabbast totalt i Rikspokalen.
Startskott för Rally Sweden 2026 - ansökan för sträckor lämnades i veckan.
Rikspokal, TV-Sväng, Wez-Mek och Mjölkpallspokal bland rallyna att följa - Resultat, Radio och tracking.
Sesks leder Rally Cesis - Carlsson 3:e 2wd totalt.
Stjärnorna samlas för McRae Rally Challenge - familjen McRae, Blomqvist och Solberg bland gästerna.
Missa inte Enköpings 100-års jubiluem, 4,5 mil över åtta sträckor i Hundraåringen!
Närmare 120 bilar för jubilerande TV Svängen.
Klassiskt och modernt i Gnestas Runt Mjölkpallen Pokalen.
SMK Örebro inför helgens Rikspokal.
70-talet åkare ut på Rikspokalens fyra sträckor.
Tierps Wez-Mek Pokal med SuperCup och Upplands DM.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Månadens mest lästa:
» TV-tablå för WRC Rally Chile Bio Bio - från shakedown till powerstage.
» SM-medaljerna ska fördelas i Olofström, startfältet i South Swedish Rally.
» Evans leder Rally Chile Bio Bio - Solberg toppar WRC2.
» Tänak snabbast på shakedown - Solberg sparade däck.
» Läget i WRC2 serien - så många tävlingar har konkurrenterna kvar.
» Fourmaux toppar Rally Chile efter första dagen - Solberg i WRC2 topp!
» Sten stoppade guldjakten för Patrik Flodin och Göran Bergsten.


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.