____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Fjärde seger för säsongen och säkrad titel för Joge.
PRESSRELEASE

* 2010 års Evolution Challenge trots att en deltävling återstår.
* Patrik Johansson gav ordenligt motstånd och var bara tre sekunder bakom Joge.
* Markus Hällbo hittade åter formen och tog tredjeplatsen.
* Hans-Erik Weng hade ledningen då han tvingades bryta dag två.


Jimmy Joge blev 2010 års mästare i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden i lördags, då han vann den femte deltävlingen av sex – Västrallyt. Efter en helt makalös kamp tävlingen igenom med Patrik Johansson och Jesper Johansson, lyckades Joge och hans co-driver John Stigh ändå öka lite till på de sista sträckorna. Med en marginal på bara tre sekunder segrade de, inte bara i Västrallyt utan i hela cupen!

Deras fart var imponerande. Vid målgång hade de exakt samma sluttid som totalsegraren, och först sedan reglerna plockats fram fick Joge ta andraplatsen totalt. Han hade nämligen kört något långsammare på den allra första sträckan, jämfört med totalsegraren. Johansson/Johansson slutade fyra totalt. Två av de fyra främsta i SM-deltävlingen kom alltså från Evo Challenge!

Med start och mål utanför Saab Museet i det vackra Trollhättan, kördes den första etappen redan på fredagskvällen. Den innehöll fyra sträckor, innan det var dags för nattvila och ytterligare sju sträckor på lördagen. Förutom sträcka ett och fyra, som kördes på en folkracebana strax norr om staden, kördes alla andra på grusvägar runt om Trollhättan.

Med strålande väder och vägar i perfekt skick såg deltagarna i Evolution Challenge fram mot att åter få tävla efter nästan fyra månaders uppehåll. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl blev det dramatiskt redan innan start: när de lämnade servicen upptäcktes ett oljeläckage från bakaxeln.

Trots att mekanikerna slet som djur och bytte bakaxel på kortast möjliga tid överskred teamet maxtiden, och Jonasson/Lindahl tvingades inse att de inte kunde starta. De fick inrikta sig på lördagens sträckor. Joge/Stigh fick också hicka vid starten, då de bestraffades med tio sekunders tillägg för en påstådd förseelse vid tidskontrollen.

En strålande start fick däremot Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog. De var snabbast på tre av de fyra inledande sträckorna, en insats som placerade dem i ledning med 7,8 sekunder. Bakom dem hade Johansson/Johansson inlett striden med Joge/Stigh – precis som tidigare under säsongen. Efter fyra körda sträckor skilde det 0,4 sekund mellan dem. Båda förarna rapporterade att de inte var hundra procent nöjda så långt.

Efter att ha gjort lite förändringar med bilen under sommaren, var Markus Hällbo/Lars Gustafsson äntligen nöjda med hur den betedde sig. Att de var fyra, bara fem sekunder bakom Joge/Stigh gjorde dem ännu gladare.

Missnöjda över hur tävlingen startat var däremot Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Deras Evo uppförde sig inte alls som förväntat därför att elektroniken till differentialen krånglade. För Joachim Carlström/Jörgen Norman trasslade det mesta, inklusive att motorn stannade på sträcka tre och fyra. Felet spårades till bränsletillförseln. Cindy Brüggemann/Henrik Lennartsson tyckte inte att de hittade rätt med sin nya set up, medan Fredrik Alsdal/Per Schlegel var mer än nöjda med sin Evo X.

Lördagen visade sig också från den bästa sidan vädermässigt. Joge/Stigh var riktigt alerta på morgonens tre första sträckor. De vann de två första (sträcka fem och sex), och var inte bara snabbast i Evo Challenge utan i hela SM-fältet! För att inte halka efter svarade Johansson/Johansson med att vara snabbaste Mitsubishi på sträcka sju. Men för Weng/Hulterskog gick det sämre.

De höll farten uppe på sträcka fem och sex, men SS7 blev tävlingens sista för dem. De tappade för en kort stund linjen och då gick en drivaxel av bak. Motlut och start på asfalt hjälpte inte till i det läget. Missnöjda efter en annars så lysande start fick de ge upp med sin Evo X.

Så långt i tävlingen hade Johansson/Johansson plockat fram blydojan och var i ledning med 1,9 sekunder före Joge/Stigh när det var dags för service. Hällbo/Gustafsson var nu trea, även om de hindrats av en annan tävlande som rullat framför dem på SS6.

Eftermiddagens runda innehöll fyra sträckor söder om Trollhättan. Efter den korta SS8 kunde det inte vara mer tätt i ledningen: Johansson/Johansson och Joge/Stigh hade exakt samma tid! Båda ekipage lovade att ge allt på de tre sträckor som återstod. På den första var Joge/Stigh något snabbare – 0,3 sekund. På nästa 1 sekund. Även sista vann de, men bara med 1,7 sekunder vilket gav Joge/Stigh segern med tre sekunder.

Faktum är att Joge/Stigh åkte så fort att de vid målgång hade exakt samma tid som bästa trimmade ekipage, Jonas Wigren/Jon Magnusson i en Ford Focus WRC. De senare fick totalsegern sedan särskiljningsreglerna tagits fram.
Johansson/Johansson slutade fyra totalt efter sin makalösa strid med Joge/Stigh.

Hällbo/Gustafsson avslutade dagen komfortabelt och körde in som tredje Evo Challenge, med Carlström/Norman fyra – nöjda med en problemfri andra dag i tävlingen. Femma blev Brüggemann/Lennartsson som medgav att de hade kunnat köra snabbare bitvis. Förtjusta i sträckorna var de, precis som Alsdal/Schlegel som blev sexa.

Fullt så lyckosamma blev inte Karlsson/Walfridsson under lördagen. Bilen fortsatte att bete sig konstigt och när diffen fram slutade fungera hamnade de i diket på SS9. De kom visserligen igång igen, men för att inte göra någonting värre med en oberäknelig bil valde de att bryta.

Mest otursdrabbade var ändå Jonasson/Lindahl. Efter att inte ha kört en meter under fredagen bestämde de sig för att köra lördagens sträckor som ett test. Efter lyftet vid målgången på sista sträckan gled de för långt ut i en höger, doppade ner i diket och rullade.

Dagen var istället Joges. Segern var han fjärde för säsongen i Evolution Challenge och han säkrade mästerskapet trots att en deltävling återstår. På målrampen i Trollhättan sa han:
”Efter säsongen jag hade förra året, har den här varit mycket bättre och att vinna Evolution Challenge totalt med en omgång kvar är fantastiskt! Jag tryckte på hårt idag, i syfte att säkra mästerskapet. Fast vi ska i alla fall åka finalen, för John har chans att bli bästa co-driver och jag har möjlighet att få ett bra resultat i SM.”

Joge vinner en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally, final i IRC (Intercontinental Rally Challenge) där han kommer att möta Mitsubishimästarna från England och Irland. Den av de tre som vinner på Cypern får titeln European Evolution Challenge Champion.

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally, Mitsubishi Motors Sweden och, för Västrallyt, Västra Bil Mitsubishi, Kungsbacka.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 53:22.9
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 53:25.9
3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 54:50.6
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 56:49.4
5 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson (Skillingaryd) 57:18.4
6 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 1:00:06.8

Brutna
SS7 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Drivaxel
SS9 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Transmission
SS11 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 58
2 Patrik Johansson 50
3 Markus Hällbo 25
4 Joachim Carlström 24
5 Anders Jonasson 22
6 Cindy Brüggemann 21
7 Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Fredrik Alsdal 10
11 Tobias Gustafsson 7
12= Jari Saarinen 6
13= Joachim Grahn 6

Co-drivers
1 Jesper Johansson 50
2 John Stigh 48
3 Lars Gustafsson 25
4 Jörgen Norman 24
5 Jörgen Lindahl 22
6 Christer Carlsson 21
7 Henrik Hulterskog 15
8 Henrik Lennartsson 14
9 Miriam Walfridsson 12
10 Per Schlegel 8
11 Anders Berglund 7
12= Henrik Apelskog 6
12= Joakim Nilsson 6
14 Eveline Walfridsson 4
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Rallye Sanremo:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][Anslagstavla]
Lövdansen:[Resultat][Info]
SSRC-finalen:[Resultat]
Historic Rally of Asturias:[Resultat][Anslagstavla]
Central European Rally:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Mellantider][Info][Anslagstavla][Karta]

Publicerad:






243 ekipage i listan när anmälan för Novemberskölden stängde.
© emotorsport.seKlockan 17 stängde anmälan till Novemberskölden som körs den 1:e november, tävlingen som final för Bilsport Rally Cup. Räkneverket stannade på 243 ekipage inklusive föråkare när klockan slagit 17:00 - det är då fyra föråkare och en debutant i den siffran för rallyts fyra sträckor.

Totalt ett 100-...

Publicerad: 2025-10-19 17:18:48


Mille Johansson och Johan Grönvall Juniorvärldsmästare i rally - avgjorde med 1,6 sekund.
© Marco Rimola.20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika är Juniorvärldsmästare i rally 2025. Svenskduon säkrade VM-guldet efter en dramatisk avslutning på Central European Rally, där de vann tävlingen med 1,6 sekunders marginal – och därmed också hela mäster...

Publicerad: 2025-10-19 16:34:46


Junior VM titeln till Mille och Johan efter fantastisk och dramatisk avslutning.
© emotorsport.seJunior WRC guldet hamnar i Sverige, Mille Johansson och Johan Grönvall gör en makalös urladdning på sista specialsträckan i Central European Rally. Svenska ekipaget har legat i underläge då Ali Turkkan haft ledningen och gjort upp om titeln med Taylor Gill.

Men turkiske Ali körde av på näst sista...

Publicerad: 2025-10-19 14:36:34


Rovanperäs seger säkrar Toyotas VM titel - Solberg vann Rally2.
© Toyota Gazoo Racing.Kalle Rovanperä var trea genom sista specialsträckan, säkrade segern i Central European Rally, finländarens tredje seger för säsongen. Samtidigt passerade Elfyn Evans upp som tvåa då han gick förbi Ott Tänak. Takamoto Katsuta, Adrien Fourmaux, Sami Pajari och Josn McErlean fortsatte för Rally1-klass...

Publicerad: 2025-10-19 14:23:00


Latvala tog året fjärde seger i historiska EM-serien.
© Latvala Motorsport Oy.Efter 14 mil asfalt i spanska Rally de Asturias Historico stod Jari-Matti Latvala och Janni Hussi igår som vinnare. Det finska Toyota Celica ekipaget tog också samtliga 11 sträcksegrar i rallyt och körde hem rallyt med 2:02 minut före Andrea "Zippo" Zivian i Peugeot 306 Maxi.

Av de för EM tävlan...

Publicerad: 2025-10-19 11:50:26


Stopp för Neuville - tre sträckor kvar för Central European Rally.
© Hyundai Motorsport.Fyra sträckor blev tre när Central European Rally inledde söndagen, 4km in på första sträckan tog det stopp för Thierry Neuville som träffade ett broräcke och blockerade vägen.

Besättningen är oskadd men bilen behöver flyttas och bron vars räcke deformerades behöver säkras upp inför andra vändan ...

Publicerad: 2025-10-19 09:03:13


Fyra sträckor kvar i Central European Rally, följ spännande söndag.
© Toyota Gazoo Racing.77,78km special återstår i Central European Rally, två sträckor dubbelt under söndagen - först ut Beyond Borders som korsar Tyska och Österrikiska gränsen, andra sträckan Mühltal i Österrike.

Sträckor går dubbelt - för WRC gänget är det bonuspoäng på spel, den som är snabbast över etappen får fem...

Publicerad: 2025-10-19 07:10:04


Just nu guldläge för Gill i Junior WRC - bronsplats för Mille.
© Junior WRC / M-Sport.Junior WRC kampen närmar sig slutet, sex sträckor avverkade under lördagen. Ali Turkkan håller täten i rallyt med 36 sekunder till Taylor Gill och Mille Johansson som skiljs åt med 1,7 sekund.

När de 14 sträckorna körts har Taylor och Mille vunnit fem var och Ali en färre - bara de tre som gör up...

Publicerad: 2025-10-18 19:56:14


Rovanperä och Solberg VM ledare i Central European Rally - Mille trea i JWRC.
© Oliver Solberg Rally.Lördagen till mål i Central European Rally, en dag där Sebastien Ogier körde av under förmiddagen och bröt ur ledning - skulle VM poängen delats ut ikväll hade Fransmannen plötsligt legat trea i tabellen - imorgon omstart och jakt på bonuspoäng.

Rovanperä mot segern.
Andra vändan över da...

Publicerad: 2025-10-18 18:34:49


Grahn snabbast genom SSRC-finalen.
© emotorsport.seÄlmhults MK körde SSRC-finalen, en sträcka på 5,5km kördes dubbelt inne på Millebygden innan Svenska SprintRallyCupen kunde summera säsongen. Snabbast totalt på båda åken var Adam Grahn som efter de båda vändorna var tre sekunder före Jens Hvaal - båda åkandes Skoda Fabia RS för JC Raceteknik. Tredj...

Publicerad: 2025-10-18 16:58:04


Tidigare nyheter:
Rovanperä och Solberg VM ledare i Central European Rally - Mille trea i JWRC.
Grahn snabbast genom SSRC-finalen.
Chribbe vann Lövdansen, Jakobsson bäst av de onotade.
Rovanperä förbi när Ogier träffade träd - Solberg i topp - tufft för Mille.
Över 200 åkare till Novemberskölden, anmälan stänger imorgon.
Följ lördagens Lövdans, SSRC-final, Central European Rally och Rallye Sanremo.
Carlberg nöjd med fredagen i nya Opel Mokka GSE Rally - snabbaste 2wd bil i VM tävlingen.
Junior WRC tabellen just nu - rekordjämnt med Turkisk guld - Mille tabelltrea.
Ogier leder Central European Rally - Oliver toppar WRC2 & Mille Junior WRC tvåa.
Publiktips inför morgondagens Lövdans hos SMK Nyköping.
Ogier i topp - Solberg leder och Mille tvåa i Junior WRC under Central European Rally.
Sydlig sprintfinal med SSRC-finalen.
SMK Nyköping avslutar rallyåret med 80-talet bilar i Lövdansen.
Följ Mille och Oliver genom fredagen i Central European Rally.
Mille toppar Junior WRC efter ss2, värste konkurrenten punkterade.
Så körs ERC-serien 2026 - Sverige först ut i Junior EM.
Nytt treårsavtal med FIA ERC – datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2026.
Neuville snabbast på shakedown - Solberg och Johansson igenom.
Andervang om helgens Havellandrallye - avåkning, nya däck, mörker och totalseger.
Marknadsnatta hyllas av Boxholms Skogar, skogsbolaget ser positivt på tävlande.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Månadens mest lästa:
» TV-tablå inför helgens Central European Rally.
» Neuville snabbast på shakedown - Solberg och Johansson igenom.
» Rovanperä förbi när Ogier träffade träd - Solberg i topp - tufft för Mille.
» Ogier i topp - Solberg leder och Mille tvåa i Junior WRC under Central European Rally.
» Mer erfarenhet på asfalt för världsmästare Solberg.
» SM-tvåan testar motståndet i Brittiska Mästerskapet.
» Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.