Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Fjärde seger för säsongen och säkrad titel för Joge.
PRESSRELEASE

* 2010 års Evolution Challenge trots att en deltävling återstår.
* Patrik Johansson gav ordenligt motstånd och var bara tre sekunder bakom Joge.
* Markus Hällbo hittade åter formen och tog tredjeplatsen.
* Hans-Erik Weng hade ledningen då han tvingades bryta dag två.


Jimmy Joge blev 2010 års mästare i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden i lördags, då han vann den femte deltävlingen av sex – Västrallyt. Efter en helt makalös kamp tävlingen igenom med Patrik Johansson och Jesper Johansson, lyckades Joge och hans co-driver John Stigh ändå öka lite till på de sista sträckorna. Med en marginal på bara tre sekunder segrade de, inte bara i Västrallyt utan i hela cupen!

Deras fart var imponerande. Vid målgång hade de exakt samma sluttid som totalsegraren, och först sedan reglerna plockats fram fick Joge ta andraplatsen totalt. Han hade nämligen kört något långsammare på den allra första sträckan, jämfört med totalsegraren. Johansson/Johansson slutade fyra totalt. Två av de fyra främsta i SM-deltävlingen kom alltså från Evo Challenge!

Med start och mål utanför Saab Museet i det vackra Trollhättan, kördes den första etappen redan på fredagskvällen. Den innehöll fyra sträckor, innan det var dags för nattvila och ytterligare sju sträckor på lördagen. Förutom sträcka ett och fyra, som kördes på en folkracebana strax norr om staden, kördes alla andra på grusvägar runt om Trollhättan.

Med strålande väder och vägar i perfekt skick såg deltagarna i Evolution Challenge fram mot att åter få tävla efter nästan fyra månaders uppehåll. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl blev det dramatiskt redan innan start: när de lämnade servicen upptäcktes ett oljeläckage från bakaxeln.

Trots att mekanikerna slet som djur och bytte bakaxel på kortast möjliga tid överskred teamet maxtiden, och Jonasson/Lindahl tvingades inse att de inte kunde starta. De fick inrikta sig på lördagens sträckor. Joge/Stigh fick också hicka vid starten, då de bestraffades med tio sekunders tillägg för en påstådd förseelse vid tidskontrollen.

En strålande start fick däremot Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog. De var snabbast på tre av de fyra inledande sträckorna, en insats som placerade dem i ledning med 7,8 sekunder. Bakom dem hade Johansson/Johansson inlett striden med Joge/Stigh – precis som tidigare under säsongen. Efter fyra körda sträckor skilde det 0,4 sekund mellan dem. Båda förarna rapporterade att de inte var hundra procent nöjda så långt.

Efter att ha gjort lite förändringar med bilen under sommaren, var Markus Hällbo/Lars Gustafsson äntligen nöjda med hur den betedde sig. Att de var fyra, bara fem sekunder bakom Joge/Stigh gjorde dem ännu gladare.

Missnöjda över hur tävlingen startat var däremot Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Deras Evo uppförde sig inte alls som förväntat därför att elektroniken till differentialen krånglade. För Joachim Carlström/Jörgen Norman trasslade det mesta, inklusive att motorn stannade på sträcka tre och fyra. Felet spårades till bränsletillförseln. Cindy Brüggemann/Henrik Lennartsson tyckte inte att de hittade rätt med sin nya set up, medan Fredrik Alsdal/Per Schlegel var mer än nöjda med sin Evo X.

Lördagen visade sig också från den bästa sidan vädermässigt. Joge/Stigh var riktigt alerta på morgonens tre första sträckor. De vann de två första (sträcka fem och sex), och var inte bara snabbast i Evo Challenge utan i hela SM-fältet! För att inte halka efter svarade Johansson/Johansson med att vara snabbaste Mitsubishi på sträcka sju. Men för Weng/Hulterskog gick det sämre.

De höll farten uppe på sträcka fem och sex, men SS7 blev tävlingens sista för dem. De tappade för en kort stund linjen och då gick en drivaxel av bak. Motlut och start på asfalt hjälpte inte till i det läget. Missnöjda efter en annars så lysande start fick de ge upp med sin Evo X.

Så långt i tävlingen hade Johansson/Johansson plockat fram blydojan och var i ledning med 1,9 sekunder före Joge/Stigh när det var dags för service. Hällbo/Gustafsson var nu trea, även om de hindrats av en annan tävlande som rullat framför dem på SS6.

Eftermiddagens runda innehöll fyra sträckor söder om Trollhättan. Efter den korta SS8 kunde det inte vara mer tätt i ledningen: Johansson/Johansson och Joge/Stigh hade exakt samma tid! Båda ekipage lovade att ge allt på de tre sträckor som återstod. På den första var Joge/Stigh något snabbare – 0,3 sekund. På nästa 1 sekund. Även sista vann de, men bara med 1,7 sekunder vilket gav Joge/Stigh segern med tre sekunder.

Faktum är att Joge/Stigh åkte så fort att de vid målgång hade exakt samma tid som bästa trimmade ekipage, Jonas Wigren/Jon Magnusson i en Ford Focus WRC. De senare fick totalsegern sedan särskiljningsreglerna tagits fram.
Johansson/Johansson slutade fyra totalt efter sin makalösa strid med Joge/Stigh.

Hällbo/Gustafsson avslutade dagen komfortabelt och körde in som tredje Evo Challenge, med Carlström/Norman fyra – nöjda med en problemfri andra dag i tävlingen. Femma blev Brüggemann/Lennartsson som medgav att de hade kunnat köra snabbare bitvis. Förtjusta i sträckorna var de, precis som Alsdal/Schlegel som blev sexa.

Fullt så lyckosamma blev inte Karlsson/Walfridsson under lördagen. Bilen fortsatte att bete sig konstigt och när diffen fram slutade fungera hamnade de i diket på SS9. De kom visserligen igång igen, men för att inte göra någonting värre med en oberäknelig bil valde de att bryta.

Mest otursdrabbade var ändå Jonasson/Lindahl. Efter att inte ha kört en meter under fredagen bestämde de sig för att köra lördagens sträckor som ett test. Efter lyftet vid målgången på sista sträckan gled de för långt ut i en höger, doppade ner i diket och rullade.

Dagen var istället Joges. Segern var han fjärde för säsongen i Evolution Challenge och han säkrade mästerskapet trots att en deltävling återstår. På målrampen i Trollhättan sa han:
”Efter säsongen jag hade förra året, har den här varit mycket bättre och att vinna Evolution Challenge totalt med en omgång kvar är fantastiskt! Jag tryckte på hårt idag, i syfte att säkra mästerskapet. Fast vi ska i alla fall åka finalen, för John har chans att bli bästa co-driver och jag har möjlighet att få ett bra resultat i SM.”

Joge vinner en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally, final i IRC (Intercontinental Rally Challenge) där han kommer att möta Mitsubishimästarna från England och Irland. Den av de tre som vinner på Cypern får titeln European Evolution Challenge Champion.

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally, Mitsubishi Motors Sweden och, för Västrallyt, Västra Bil Mitsubishi, Kungsbacka.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 53:22.9
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 53:25.9
3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 54:50.6
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 56:49.4
5 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson (Skillingaryd) 57:18.4
6 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 1:00:06.8

Brutna
SS7 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Drivaxel
SS9 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Transmission
SS11 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 58
2 Patrik Johansson 50
3 Markus Hällbo 25
4 Joachim Carlström 24
5 Anders Jonasson 22
6 Cindy Brüggemann 21
7 Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Fredrik Alsdal 10
11 Tobias Gustafsson 7
12= Jari Saarinen 6
13= Joachim Grahn 6

Co-drivers
1 Jesper Johansson 50
2 John Stigh 48
3 Lars Gustafsson 25
4 Jörgen Norman 24
5 Jörgen Lindahl 22
6 Christer Carlsson 21
7 Henrik Hulterskog 15
8 Henrik Lennartsson 14
9 Miriam Walfridsson 12
10 Per Schlegel 8
11 Anders Berglund 7
12= Henrik Apelskog 6
12= Joakim Nilsson 6
14 Eveline Walfridsson 4
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2010-09-07 16:17






Tidig uppstigning för shakedown i Rally Latvia, drar igång 06:31.
© Hyundai Motorsport.Torsdag morgon, redan klockan 06:31 svensk tid är det dags för dem tävlande att sitta i bilen redo för start på shakedown. VM ledande Thierry Neuville först ut på sträckan Cimdenieki som mäter 3,58km.

En första och sista chans att känna av bilen inför rallyt start som sker under kvällen. Tre åk g...

Publicerad: 2024-07-17 20:57


Solberg jagar en historisk uppföljare.
© Oliver Solberg Rally.Fem år efter att han blivit den yngste vinnaren någonsin av en EM-rallytävling ska Oliver Solberg försöka vinna den första VM-tävlingen någonsin på samma plats i Lettland.

Lettland är värd för landets första tävling någonsin i World Rally Championship denna vecka.

2019 vann 17-åriga Oliver Sol...

Publicerad: 2024-07-17 13:55


Andra rallyutställaren klar för ”Konst & Rally” i Järnboås, Rasmus med koboltblå Volvo 940.
© Nils-Brage Pettersson.Hällefors nästa! Den vi ska träffa nu är killen som alldeles nyss gift sig och är tvåbarnsfar. Med en väl kontrollerad sladd och vänster framhjulslyft, bäddade han för seger totalt i HMK:s sprintserie 2024 i B-2WD. Hans namn är Rasmus Holm och kör för Hällefors MK i en koboltblå Volvo 940 grupp H.
...

Publicerad: 2024-07-16 18:39


Startfält, tidsplan, och länkar inför Tet Rally Latvia.
© emotorsport.seTET Rally Latvia drar igång på torsdag, tidig morgon svensk tid ses shakedown följt av rallyts första sträckan vid 19-tiden på kvällen, Bikernieki Track på 11km. Fredagen på 12 mil special med tre sträckor dubbelt följt av en ny sträcka på kvällen. 10 mil på lördagen med totalt åtta sträckor varav e...

Publicerad: 2024-07-16 18:26


Svenskt och Norskt i listan för Lahti Historic Rally.
© emotorsport.seOm en månad körs Lahti Historic Rally som deltävling i FIA Historic Sporting Rally Championship med totalt 12 sträckor på 14 mil väntar under dagarna två jämt fördelat mellan dagarna.

10-talet anmälda hittills varav få registrerade för EM serien, Norske Petter Fausko i Opel Kadett är en av få EM-...

Publicerad: 2024-07-16 14:08


Östberg försvarar inte segern i Rally Isla de Los Volcanes, kör föråkare i helgen.
© emotorsport.seTill helgen är det dags för Rally Isla de Los Volcanes på Lanzarote, det handlar om sex olika sträckor som nyttjas flera gånger, totalt 12 sträckor körs under fredag och lördag på nio mil.

Förra årets vinnare Mads Östberg återvänder, men den här gången tar han rollen som föråkare med lokale David...

Publicerad: 2024-07-15 21:57


TV-tablå inför helgens WRC Tet Rally Latvia.
© emotorsport.seTill helgens körs årets åttonde WRC deltävling av totalt 13 för säsongen, det Lettiska Tet Rally Latvia körs över 20 specialsträckor på 30 mil från torsdag till söndag.

Shakedown kan ses i vår WebTV & Video avdelning tidigt på torsdag morgon. När rallyt drar igång är det sedan TV4 gruppen med TV4...

Publicerad: 2024-07-15 21:44


Foto från Slottssprinten.
© emotorsport.seEfter fredagens uppvisning av Appendix K i strålande väder vaknade rallygänget upp till ännu en solig dag i Katrineholm och Ericsberg. Katrineholms MK hade plockat fram fem specialsträckor för rallyt, omtyckta av de 181 startande ekipagen men också av publiken som sågs i mängder i skogen under dagen...

Publicerad: 2024-07-15 16:19


Andervang summerar händelserna och helgen i Holländska GTC Rally.
© Wimo Fotografie.Stig Andervang ihop med Johan Findhammer körde under helgen GTC-Rally ingående i det Holländska mästerskapet, under söndagen var Stig och ”service-Janne” på väg hem till Sverige och lämnar en tävlingsrapport.
- Även denna gång var tävlingen mycket krävande med kraftigt regn både före och under t...

Publicerad: 2024-07-15 08:32


De var snabbast uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
© emotorsport.seBacktävling uppför Vårdkasbacken i Härnösand där Örnsköldsviks Rallyklubb arrangerade deltävling i Hälsingeserien under söndagen. Två åk i backen gällde varav enskilt bästa sträcktid gällde som slutresultat.
Tomas Bergman i Mitsubishi Lancern var snabbast, hade halvsekunden till godo på Roger Westi...

Publicerad: 2024-07-14 22:48


Tidigare nyheter:
Andervang summerar händelserna och helgen i Holländska GTC Rally.
De var snabbast uppför Vårdkasbacken i Härnösand.
Foto från Slottssprinten, uppvisning Appendix K.
Fyra svenskar anmälda till KOMO Rallysprint, anmälan stänger vid midnatt.
Inställda deltävlingar ersätts ej i Svenska Sprintrallycupen.
Andervang sexa totalt i GTC Rally.
Sex prickade chicaner, Lappi ändå ohotad vinnare i Orlen Lietuva Rally.
Hästkrafternas dag på på Arena Hagmyren, 20-talet rallyåkare kör uppvisning under måndagen.
Mille kungen av somrig Slottssprint, Nygren bäst med 2wd.
Hälsingeserien uppför Vårdkasbacken under söndagen.
Följ Slottssprinten, resultat, radio och WebTV från sommarklassikern.
Tidemand och Levin snabbast uppför Marknadsbacken.
Tobias Johansson snabbast i Slottssprintens fredagsrally.
Följ fredagen med Hästkraftshelgens rallysprint, klassisk Slottssprint och GTC Rally.
185 ekipage för lördagens Slottssprint, fem sträckor väntar runt Ericsbergs Slott.
40 klassiker kör fredagsrally runt Eriksbergs Slott.
Enhetsdäck i Rally SM, Svensk Bilsport ingår avtal med Hankook för säsongerna 2025-27.
Lappi testar i helgens Orlen Lietuva Rally.
Startlista & tidsplan, 2x Solberg fyller på till fredagens rallysprint i Årjäng under Hästkraftshelgen.
Slottssprint på gång, programförsäljning och TV/Radio tider.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Månadens mest lästa:
» Kristoffersson snabbast i Höljes, Johansson vann Historic i Rally Magic.
» Upplagt för rallykamp på Höljesbanan, Rally Magic ikväll.
» Startlista & tidsplan, 2x Solberg fyller på till fredagens rallysprint i Årjäng under Hästkraftshelgen.
» Följ Slottssprinten, resultat, radio och WebTV från sommarklassikern.
» TV-tablå för helgens Estniska ERC deltävling, Rally Estonia.
» Mycket Svenskt och Finskt i tyska Eifel Rally Festival.
» Två sträckor kvar i Rally Estonia, nu dubbelt Svenskt topp tre i Junior EM.


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.