Rally Norway var en fullständig succé för rallysporten med tät och spännande sekundfight om segern. Snö i mängder och såväl förare som media hyllade tävlingen. Men vem såg egentligen tävlingen? Redan på TV bilderna som kablades ut från det natursköna Norge märkte man att något saknades, det viktigaste av allt, Publiken!
När biljettförsäljningen nu summerats visar den på 11´000 färre sålda "rallypass" än vad man budgeterat för. Frågan är nu om det blir ännu en brakförlust för tävlingen som redan 2007 gick back över 14 miljoner. Ett minskat intresse för tävlingen flaggade man redan för under senhösten när Suzuki och framför allt Subaru med Norgeidolen Petter Solberg i förarsätet drog sig ur VM serien. Men så väl Petter som broder Henning presenterade spännande satsningar vilket man trodde skulle ge ett extra riv när allt väl presenterats. Men siffrorna pekar på något helt annat. Kanske bidrog även den finansiella krisen och de 20 minusgrader som rådde under tävlingsveckan att folk stannade hemma i TV soffan.
Hur den ekonomiska summeringen blir för året går dock inte att säga ännu, allt är långt ifrån summerat, men stora delar av intäkterna kommer från just biljettförsäljningen. Ett krympande startfält i VM deltävlingarna gör det också tuffare för arrangörerna.
Även Svenska Rallyt har haft det tufft de senaste åren, inte blir det bättre när man enligt nuvarande kalendersystem endast kan räkna inkomst vart annat år, något som gjort att Svenska arrangören dragit ned personalen kraftigt. Flera är de arrangörer som redan visat på tuffa förutsättningar, och fler lär märka av det under året.
Publicerad: 2009-02-26 17:56