Drive VXO Motorsport och tidigare världsmästaren PG Andersson skrev historia i premiären i Rally SM och segrade direkt med teamets nybyggda BMW 1M som är utvecklad för att köras på bio- och syntetiska bränslen.
PG Andersson med co-driver Anders Fredriksson toppar nu SM-tabellen i den tvåhjulsdrivna klassen.
- Vi skrev ett nytt kapitel för svensk motorsport under premiären i Rally-SM! Resultatet blev precis vad vi visste var möjligt, men som vi inte riktigt vågade drömma om innan, säger Hans Bååth, vd för DRIVE VXO.
- Detta var en viktig seger för teamet och en enorm boost för projektet som syftar till att skapa en framtidssäkrad rallybil utan att kompromissa med vare sig prestanda, hållbarhet eller underhållning - något vi hoppas kan skapa ett internationellt genomslag inom såväl motorsport som för prestandabilar för väg.
Ökad behov av beredskap och närproducerade bränslen.
De senaste två årens ökade oro i världen, främst Rysk-ukrainska kriget, har ytterligare skärpt behovet av en övergång till bränslen som inte är beroende av råvaror från oroshärdar i världen. En ökad andel närproducerat bränsle i beredskapssyfte har ytterligare aktualiserat behovet och gör VXOFUELS satsning aktuell.
- Det huvudsakliga syftet med rallysatsningen är att testa bränslen under tuffast tänkbara förhållanden. Gemensamt för de bränslen vi använder är att de ska vara framtidssäkrade på så sätt att de produceras med hållbara råvaror, producenter och processer, säger Hans Bååth.
- Vi arbetar för att ska skapa både nationellt och internationellt genomslag inom såväl motorsport som prestandabilar för väg genom att förändra bilden av förbränningsmotorer som fått mycket negativ publicitet de senaste åren på grund av att de traditionellt körs på bränslen baserade på fossila råvaror.
BMW:n är DRIVE VXO Motorsports senaste projekt och fungerar som testbänk i en satsning på moderna högpresterande bränslen som är på väg att lanseras i nysatsningen VXOFUELS AB, läs mer på vxofuels.se.
Motor, styrsystem och bränslesystem i bilen har anpassats för att kunna köras på flera olika bränslen, ett projekt där flera svenska företag är involverade.
Motorsport - den ultimata testbänken för bränslen.
Projektet initierades sommaren 2022 då DRIVE VXO:s vd Hans Bååth upplevde en efterfrågan på moderna alternativ till traditionella bränslen i samband med arbetet med Cyan Racings USA-lansering av Volvo P1800 Cyan, en modern tolkning av Volvos sextiotalsikon.
- Intresset för bilen var enormt trots prislappen på runt 7 miljoner kronor. Vi fick många frågor om vi kunde leverera en eldriven version av bilen vilket vi efterhand förstod som att kunderna ville ha den ikoniska bilen men samtidigt undvika att köra den på traditionella bränslen, säger Hans Bååth.
- Vi var inte sugna på att bygga en eldriven version av Volvo P1800 Cyan då den grundläggande idén var att bygga en modern version av sextiotalsikonen Volvo P1800. En sådan bil skall vara lätt, helst under 1000 kg, och har en temperamentsfull motor. Att göra den elektrisk skulle dels gjort den 50% tyngre och dessutom tagit bort mycket av karaktären.
Där och då föddes idén till det som blivit VXOFUELS AB, ett företag där målsättningen är att bekymmerslöst kunna fortsätta använda förbränningsmotorer även i framtiden - detta genom att erbjuda moderna, tillgängliga och effektiva bränslealternativ som säkerställer användandet av förbränningsmotorer smidigt i decennier framöver.
Moderna bränslen gör förbränningsmotorer relevanta.
- Det finns en stor mängd fordon med liknande förutsättningar. Vårt fokus är i första hand på den högsta nivån i fordonshierarkin, bestående av motorsport, exklusiva-, prestanda- och klassiska fordon, säger Hans Bååth.
- Men behovet kommer ju att bli betydligt bredare än så med tanke på att våra vägar är fulla av bilar med förbränningsmotorer. De bilar som säljs idag skall ju leva till 2045, minst, vissa för alltid.
Med en bakgrund inom motorsport i företag som Polestar (som startades på racingbanorna), EPWR (som bygger nya elektriska tävlingsbilar till STCC), och Cyan Racing, var det naturligt för Hans Bååth och att knyta projektet dit även denna gång - därav satsningen på rally.
Som garant för att de produkter företaget erbjuder verkligen fungerar ingår tuffa tester i motorsport i utvärderingen av företagets produkter. Det som fungerar i extrema och krävande motorsportförhållanden, fungerar väl i andra situationer också.
- Rally är ur bränsleperspektivet den mest utmanande bilsporten. Rally körs året runt i olika miljöer från -40°C till +40°C, i regn, snö, stekande sol och över olika underlag som is, grus, asfalt och lera, säger Hans Bååth.
Tester i arktisk kyla.
Teamet förbereder sig även för att återupprepa sitt arktiska äventyr från januari 2022 då man körde två tävlingar under extrema förutsättningar.
- Tuffast var det i Rally-SM premiären i Boden med minus 33 grader, då krävs det inte mycket för att något ska sluta fungera, säger teamkoordinator Andreas Sigfridsson.
Direkt från råkalla Boden åkte teamet till finska Rovaniemi för Arctic Lapland Rally där temperaturen var betydligt mer beskedlig med minus 10-15 grader. Det finska rallyt är dock en utmaning på andra sätt då det sträcker sig över 80 mil längs vägar norr om polcirkeln. Till den kommande vintern planerar teamet att upprepa de arktiska tävlingarna, denna gång med moderna fossiloberoende bränslen.
- Bilden av bränslen som E85, RME och HVO är ofta att de inte fungerar i kyla, vår erfarenhet visar att det många gånger beror på okunskap eller felaktig hantering. Det finns dock situationer som kräver nyutveckling, därför utsätter vi våra bränslen för detta och utvecklar de lösningar som krävs, säger Hans Bååth.
Nästa tävling Rally Uppland i högsommarvärme.
Redan nu till helgen är det dags för Rally-SM på sommarväg i Rally Uppland, som avgörs i skogarna runt Tierp den 1-2 juni.
PG Andersson och co-driver Anders Fredriksson kommer dit i SM-ledning och är nu de som jagas.
- Vi ser fram emot att bygga vidare på den framgångsrika premiären som definitivt överträffade våra förväntningar, säger PG Andersson.
- Det var första gången vi tävlade med bilen i skarpt läge och nu kan vi bygga vidare på den data och de erfarenheter vi fick med oss därifrån. Meteorologerna utlovar dessutom högsommarvärme till den kommande tävlingen, vilket alltid är tufft för materialet och något som kommer ge oss gott om ny och värdefull data om hur bränsle och motor reagerar på det.
Publicerad: 2024-05-30 05:55