Det är likadant varje år, ska vi ha en utställning, eller ej? Karin är aktiv i sitt målande, det lyser i Ateljén nästan för jämnan. På Instagram kan man följa henne. Förra året var Göte Nygren på plats med sin Saab Sport och Lasse Larsson med sin VW 1500 S. Jodå, ni kommer inte bli besvikna!
Norrbacka rallyteam tar form.
1978 var vi ett gäng som flyttade in i Asplunds Fastigheter på norr i Örebro.
- Det var Jimmy Skoog, jag, Håkan Pettersson, Leffe Åslin, Sune Åslin och Lars Colling. Vi till och med tryckte upp tröjor med ”Norrbacka Rallyteam”, berättar Tomas Åkesson.
Rallycrossåkare och Speedwayförare
Vi höll till i den nedre delen av det stora garaget. I övre delen fanns Max Jensen, Lennart Schill, Arne Pettersson och Anders Hultqvist. Morgan Lejtorp har hyrt här, likaså Staffan Bergdahl, Billy Palmius och Bosse Fransson. Speedway-åkarna Tommy Lindgren och Stefan Dannö höll också till här.
Har rullat på med rally.
Om vi snabbt summerar Tomas Åkessons karriär, kan vi nämna följande bilmärken. Saab V4 grupp 2, Mazda 323 4WD, Toyota Celica GT-4, Opel Kadett GSI, andra året i den kom vi tvåa i Opelcupen efter ”Värmlandsbiffen”. Har också kört Ford Escort RS 2000, Lancia Delta Integrale.
Såg Midnattsolsrallyt 2005.
- Jag tyckte det såg kul ut och bestämde mig, köpte en Escort RS 2000 av Sven-Erik Eriksson i Töreboda. Det var en tom kaross och bygget blev klart 2010. Jag tävlade med den fram till 2019 i klassiska tävlingar.
Lancia Fulvia 1,3 HF.
Den kom in i bilden 2020, strax innan pandemin bröt ut. Fabriken byggde 890 bilar av den här modellen under 1965–76, helt avsedda för tävling. Väldigt lättade bilar med aluminium i motorhuv, bagagelucka och dörrar. Plastrutor efter sidorna och bak, allt ”lullull” saknas.
Reservdelar i Italien och Frankrike.
Senaste del jag köpte var en hasplåt från Italien, den gick sönder då vi körde av i Marknadsnatta förra året på SS 2. Det kom en snabb vänster, det regnade, var geggigt så det gick bara rakt fram. Det släppte helt enkelt! Hasplåten kostade 250 euro och är figursydd till bilen. Den väger 7–8 kilo. Tomas berättar också att motorn sitter som i en ”subframe”. Oljetråget är väldigt djupt och vevaxeln går aldrig i oljan, dessutom försedd med kylflänsar.
Preparerad och klar för 2024.
Jag har också kostat på nya hårdare teflonbussningar fram, samt nya kulleder. Cambern på tävlingsbilar brukat ju vara negativa, men på den här är den 2? positiv. Det är en gammal teknik. Står hjulen utåt överst går det lätt! Men man ändrade det senare till längre bärarmar, så hjulen kom ut mer nertill, negativ cambervinkel.
Andra bil också klar, men vilken modell?
En andra bil är inbokad för besök på garageuppfarten under helgen andra advent, ni har säkert redan gissat att det blir ännu en Lancia, men vilken modell? Det avslöjar vi inom kort, vi kan lugnt säga att det r en ikonisk bil!
- Redan nu bjuder vi in er alla till Vallnäsvägen 2 i Örebro den 9–10 december mellan klockan 11–17, hälsar Nils-Brage och Karin Pettersson!
Publicerad: 2023-11-22 21:44