|
 Förändringar planeras i VOC Mekonomen Rallys nationella serier 2024. PRESSRELEASE
Det planeras ganska omfattade nytänkande i VOC Mekonomen Rallys nationella serier inför nästa säsong, dvs inför 2024. I korthet så planeras det att köras två nationella serier under 2024, dels en VinterSerie på fyra eller fem deltävlingar där tre räknas i det slutliga resultatet. Dels en SverigeSerie på som nästa år bara består av sommartävlingar, fem eller sex till antalet där fyra räknas för i ett slutligt resultat. Detta i ett försök att parera skenande priser, inte minst däckpriser och då i synnerhet på vinterdäck. Nästa stora planerade förändring är att vi planerar slå ihop Elit A och B till en gemensam klass, på samma sätt som många andra cuper redan gjort. Precis som vanligt är dock att vi i VOC´s nationella serier tävlar om landets största prisbord i en enskild klass. Prisbordet jobbas det på kontinuerligt men även nästa år kommer priser för minst 150 000:- att delas ut i en enda enskild klass, utan jämförelse landets största. Och om allt slår väl ut så blir den ännu mycket större.
VOC Mekonomen Rally är inte klassen som ändrar för ändrandets skull. Tvärtom är det en lång tradition i VOC, ända sedan Carlerics första dagar med klassen för mer än 30-år sedan, att ändra med varsam och försiktig hand. Väl medveten om att alla förändringar i tekniskt reglemente skapar kostnader för klassens utövare och om de är omfattande år-efter-år gör de dessutom bilar som inte tävlats med på några säsonger mer eller mindre värdelösa eftersom att det då krävs så stora och dyra uppdateringar för att göra dem uppdaterade och konkurrenskraftiga igen.
– Det inte heller några tekniska förändringar vi planerar att genomföra. Bilarna står stabilt på klassens väl fungerande och minst sagt väl utprovade reglemente. Däremot planeras det ganska stora förändringar i upplägget av klassens nationella serier, klassens motsvarighet till SM, SverigeSerien och VinterSerien, berättar klassansvarig Roger Fransson.
Bara sommartävlingar i SverigeSerien, därutöver en separat VinterSerie
Det har varit klassansvarigas ambition att samtidigt med de planerade förändringarna kunna presentera de ingående tävlingarna i respektive serier, men där är vi inte riktigt.
– Vi är nära att kunna presentera kompletta serier men det får lov att bero någon vecka tills några sista detaljer hunnit falla på plats.
VinterSerien kommer att börja i Värmland för att sedan leta sig norrut i landet, så mycket kan vi säga redan nu. Nyheten, helt sommarbaserade SverigeSerien kommer i sin tur att inledas i Småland för att sedan leta sig upp mot mitten av landet, möjligen med en sväng tillbaka söderut under säsongen. VinterSerien kommer att bestå av fyra eller eventuellt till och med fem tävlingar där tre ska räkans. SverigeSerien av fem eller sex tävlingar där fyra räknas.
– Med detta upplägg tänker vi att tävlande kan prioritera tävlingar som ligger geografiskt bäst till. Vi tänker också att förare och team som väljer att göra långa resor får extra ”betalt” för dessa i form av något lägre konkurrens.
Allt görs med förarnas bästa i fokus och för att hantera de kraftiga generella prisökningar vi sett de senaste åren.
– Vi gör de här förändringarna i en ambition att i någon mån parera skenande kostnader inte minst för vinterdäck. Kraftiga prisökningar på nya däck har också förstås dragit med sig priserna på begagnat. Rallysverige lever ju med situationen att många av oss inte längre har något som ens liknar vinter där man bor eller ens nära. För att åka vinterrally måste man därför köpa dyra däck och resa långt för att överhuvudtaget få använda dem.
Speciellt tydligt blir det här i en klass som vår där de allra flesta åker helt utan eller med litet sponsorstöd. Hos oss slår därför också dyra privata levnadsomkostnader som räntan på huslånen eller stor hyreshöjning, extrema elkostnader eller för den delen dyrt drivmedel till privatbilen direkt på rallybudgeten. Här har vi med väldigt stor säkerhet förklaringen till de generellt minskade startfält inte bara i vår klass.
– Sommardäcken är förvisso nästan lika dyra, men här har man i alla fall tryggheten i att få användning för sina däck utan att behöva resa långt, en nog så väsentlig skillnad. Sommardäcken slits också mer förutsägbart. Har man otur och får dåligt vinterunderlag så kan en uppsättning vinterdäck ta ordentlig med stryk på en enda tävling, ja faktiskt en enda sträcka om man har riktigt, riktigt otur.
Sammanslagen förarklass Elit A och Elit B
En annan relativt stor förändring som planeras är att slå samman förarklasser A och B till en gemensam klass.
–Så här såg det ut en gång i tiden i VOC, då kallades de bara för Elit och C. Men växande startfält i klassen gjorde det rimligt eller till och med nödvändingt att sära på A och B förare. Där är vi inte riktigt i nutid. Mycket starka VOC-startfält i såväl Juniorer och C-förare gör att framtiden ser ljus ut och då är det förstås bara att sära på klasserna igen. Dessutom är det väldigt små tidsskillnader i A och B numera. Erfarenheten säger mig också att tempot i B kommer att ta ett litet kliv ytterligare när konkurrensen ökar, så ser det nästan alltid ut när en förare klassar upp, därför är det rimligt att anta att det även ska gälla oss B-förare som grupp.
Många andra cuper har redan gjort den här sammanslagningen. Dessutom ofta parat med att man dessutom slår samman tävlingsklassen till att också omfatta GrF, GrN och ibland också med R1B, GrE med flera. I klassens egna nationella serier, VinterSerien och SverigeSerien tävlar man uteslutande mot bilar i samma bilklass, dvs mot andra VOC rallybilar. Allt för att vara så rättvist som det bara går. Vi tänker att det är viktigare att tävla i en fullt ut helt jämförbar bil än vad det står ett A eller ett B på tävlingslicensen. Undantaget är förstås våra C-förare som vi måste värna lite extra. Här är det många som har begränsad erfarenhet och dessutom är klassens C-startfält stora i sig och väl värda att gå separat.
Utan konkurrens det största prisbordet i en enskild klass
Det finns andra rallyserier som har ett totalt sett mer värdefullt prisbord än SverigeSerien och VinterSerien. Men! Då delas bordet på en hel rad olika bilklasser.
– Vår ambition in för 2024 är att kunna presentera det även totalt sett mest värdefulla prisbordet av alla landets rallycuper. Vi hoppas också att kunna presentera lejonparten av hur detta ser ut redan innan säsongen drar igång på riktigt.
De senaste åren har VOC´s nationella serier haft ett prisbord som har varierat mellan 150 000:- och 170 000:-, ingen enskild klass är ens nära detta. Trots det så har vi ännu högre ambitioner än så på prisbordet inför 2024. Då planerar vi att inte bara var störst i en enskild klass utan faktiskt störst totalt. Som sagt, mer om detta inom kort.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2023-10-25 21:53
|
|
Bresontrofén, Borås Bil Rallysprint, Aurskog-Høland Rally och Rally Poland bland rallyn att följa.
Bresontrofén störst för helgen, uppländska Rasbo MK kör sju sträckor med tävlande för Upplands DM och VOC Sverigeserien för de 100-talet tävlande. Resultaten kommer gå live under dagen.
Närmare 90-talet bilar för Borås Bil Rallysprint där Toarps MK arrangerar, där handlar det om två sträckor som ...Publicerad: 2025-06-13 21:31
Svenskarna bra med i Junior ERC klassen på korta ss1 i Rally Poland.
Sträckan Mikolajki Arena på 2,5km avverkad underk vällen, snabbast totalt hemmahoppet Mikolaj Marczyk som hade 0,1 sekund till Andrea Mabellini och ännu en tiondel till Martins Sesks.
Svenskarna utanför topp 10.
Som 12:a genom sträckan, 2,4 sekunder från snabbaste ses Mille Johansson och ...Publicerad: 2025-06-13 21:11
Reiersen trea på kvalet inför Rally Poland, snart start på ss1.
Klockan 19 rullar Rally Poland igång, en första kort publiksträcka. Under dagen kördes först träning och efterföljande kval som sätter startlistan i Rally2 klassen, snabbast på båda var Martins Sesks som är tillbaka i Skoda Fabia RS Rally2 för ett inhopp vid sidan om sin WRC satsning med M-Sport.
...Publicerad: 2025-06-13 17:06
Årets SverigeSerie går vidare i Rasbo med Bresontrofén.
Dammet har knappt hunnit lägga sig efter premiären i Vara innan det är dags för årets SverigeSerie att styra kosan mot trakterna kring Uppsala, Rasbo säger adressen närmare bestämt och ärevördiga Bresontrofén är evenemanget. Allt är upplagt för en riktig härlig tävling.
Det var några år sedan Bre...Publicerad: 2025-06-13 05:47
Historiska Sprint & Back Cupen kör på söndag i Guttstasprinten.
Historiska Sprint & Back Cupen går för Guttstasprinten hos Kolsva MS på söndagen, en sträcka på 1,95km körs två gånger ute vid Norsabanan. Intresse växte till sig och slutligen 25 åkare i listan.
Endast tio ekipage för den historiska klassen med Håkan Huggare, Jörgen Jansson, Göte Nygren och Karl...Publicerad: 2025-06-13 05:36
Följ Mille och Isak på eftermiddagens kval inför Rally Poland, Resultat & WebTV.
Isak Reiersen och Mille Johansson med co-drivers går för kval under tidiga eftermiddagen. Kvalet kan ses när WebTV sändningen drar igång klockan 13:00.
Det är sträckan Baranowo på 6,3km som används, redan vid 10:30 inleddes fria träningen och vid 13 går kvalåk igång som sätter startpositionen för...Publicerad: 2025-06-12 21:26
Stort intresse för Skilling 500.
Planerade maxtaket är 150 anmälda enligt inbjudan och sista anmälningsdag är på måndag för Skilling 500, arrangerat av Skillingaryds MK.
Tävlingsledningen har sett över tidsschemat inom ramarna för våra avlysningstider.
– Vi ser att vi kan ta emot fler än vad vi planerade för när inbjudan g...Publicerad: 2025-06-12 21:13
Fullsatt sprinttävling hos Toarps MK, Borås Bil Rallysprint.
Svenska SprintRallyCupen med andra deltävlingen för året, nu Borås Bil Rallysprint där Toarps MK arrangerar. Dit väntar två sträckor som går dubbelt för de 88 tävlande - enkelt med bara fyra klasser då licensklasserna samsas.
Standard är delat störst med 34 deltagare i listan där vi hittar SM åka...Publicerad: 2025-06-12 21:02
Nio sträckor på 11 mil i höstens South Swedish Rally från Olofström.
Till hösten körs 49:e South Swedish Rally, den 12-13:e september är det Olofström som är basen för rallyt. Det blir nio sträckor varav fyra sträckor körs två gånger, totalt 109km special och alla sträckorna på grus.
Den 27:e juli öppnar anmälan för rallyt fredagen den 12:e september på kvällen kö...Publicerad: 2025-06-12 20:38
Följ fredagens shakedown inför ERC Rally Poland.
6,3km långa sträckan Baranowo inleder det Polska VM Rallyt, där körs under fredagen träning, kval och shakedown. Vid 10:30 inleds den fria träningen där de tävlande har två åk att göra, klockan 13 går Rally2 täten ut för att göra sitt kvalåk som sätter startpositionen. Från klockan 14 har de restera...Publicerad: 2025-06-12 18:44
|
|
Tidigare nyheter:
Nio sträckor på 11 mil i höstens South Swedish Rally från Olofström.
Följ fredagens shakedown inför ERC Rally Poland.
Ekrundan, en av årets billigaste rallytävlingar?
100-talet åkare till Upplands DM och VOC i Bresontrofén.
Back SM kör vidare, två deltävlingar på Kåtmyrabanan med 38 rallyekipage.
21-årige Matteo Doretto omkom i tragisk testolycka inför Rally Poland.
Tidaholms 100-års sprint i augusti med totalt fyra sträckor!
Mille redo för tufft grusäventyr i Rally Poland, tredje EM-starten i huvudklassen väntar.
Norska Aurskog-Høland Rally till helgen, flera Svenskar till start.
18 mil special i USA, Svensk bil i helgens Southern Ohio Forest Rally.
Listan gallrad, dessa 40 fick plats i SM Veckans rallysprint.
ERC-helg med Rally Poland - upplägg, startfält och länkar för rallyt.
Kända namn i Ypres Rally - Paddon, Latvala, Loix & Verstappen.
Anmälan stängd - fullt startfält till Borås Bil Rallysprint.
TV-tablå för helgens Rally Poland, sju bilar med Svenskt intresse.
Anmälan stängde på 69 ekipage för SM Veckan, vassa namn i listan.
Oliver Solberg klättrar till seger på Sardinien.
Enköpings Motorklubb fyller 100 år - arrangerar jubileumsrally!
WRC tabellerna efter Rally Italia Sardegna.
Ogier tar segern trots miss - Solberg sexa totalt och överlägsen Rally2 vinnare.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |
|
|
» TV-tablå för WRC Rally Italia Sardegna. » Ogier och Solberg snabbast på Sardinien. » Ogier ledare efter Nevuilles miss - Solberg snabb i Rally2. » 21-årige Matteo Doretto omkom i tragisk testolycka inför Rally Poland. » Ogier tar segern trots miss - Solberg sexa totalt och överlägsen Rally2 vinnare. » Listan gallrad, dessa 40 fick plats i SM Veckans rallysprint. » 300 ekipage anmälda för Midnattssolsrallyt och Slottssprinten!
» Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare! » Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten. » SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan. » Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen. » Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen. » Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program. » Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan! » Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna. » Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort. » TV-tider för veckans Monte Carlo Rally. » Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240. » De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna. » Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka. » Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla. » Rally EM kalendern presenterad för 2020. » WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV? » Rally på TV ikväll, Topdriver. » Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider! » SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland! » Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.
|
|